Bike-Events

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R6
Varför så lite anmälningar till årets bankörningar :confused:
Förra året var det fullt vid varje bankörning, jag vet att det blivit 200:-
dyrare detta året men det kan väl inte bero på detta. Tycker det är väldigt
tråkigt om vi inte får behålla denna möjlighet till kunskap om mc körning

Last edited:

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag gissar på att det är dom försämrade försäkringsvilkoren som gör att färre kör bana i år. Ska själv byta bolag, även om jag för övrigt är nöjd, i veckan. Försäkringsbolagen anser nog inte att "trafikövningar" på bana gör oss till bättre förare och så får man leka av sig det värsta. Jag ska i alla fall till Knutstorp med BE i morgon och på lördag. Det blir även Knutstorp nästa fredag med Ducceklubben. Fler bokningar är på gång...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Frågan är ju denna: Varför ska BE ta 950 för en körning som exempelvis MCentusiasterna (ska med dom till anderstorp imorgon, 3 grupper. 1*20 minuter/timma körtid mellan 8-17) tar 600 för?

Finns ingen sans och fason på dom priserna!

//jaG

The one skrev:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zeb_Macahan skrev:
Frågan är ju denna: Varför ska BE ta 950 för en körning som exempelvis MCentusiasterna (ska med dom till anderstorp imorgon, 3 grupper. 1*20 minuter/timma körtid mellan 8-17) tar 600 för?

Finns ingen sans och fason på dom priserna!

//jaG
Bantiden är 1-2 pass på denna körning... jämfört me BE som ger 5-6 pass

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Inte ett skit, jag anordnar det inte, men hur kommer det sig att det kostar mindre med MCentusiasterna? Vi får väl se hur bra det är imorgon, men varför skulle det vara sämre med dom än med BE?

GSXR1100? Vad menar du med 1-2 pass vs 5-6 pass?

//jaG

Strider skrev:
Vad vet du om kalkylen bakom?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zeb_Macahan skrev:
Inte ett skit, jag anordnar det inte, men hur kommer det sig att det kostar mindre med MCentusiasterna? Vi får väl se hur bra det är imorgon, men varför skulle det vara sämre med dom än med BE?

GSXR1100? Vad menar du med 1-2 pass vs 5-6 pass?

//jaG
Körtid mannen..

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Enligt uppgift (som jag skrev ovan) är körtiden (eftersom det är 3 grupper) 1*20 minuter / timma mellan 9-17 (8-9 genomgång+besiktning)

Om det stämmer återstår att se. Men om det stämmer så är det ju mer än vad BE har (4 grupper 1*15 min/timma) 9-17

Vi får se efter morgondagen. Om jag får 1*5 minuter i timman så förstår jag att BE är värt pengarna, men om den är samma så får ni gärna förklara varför BE är såpass mycket (> 60% ) dyrare....

//jaG

GSXR1100R skrev:
Körtid mannen..

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det är nog mest försäkringssituationen som gjort att folk inte vågar sig ut på banan i samma utsträckning i år. Det är iaf den uppfattning jag fått. Hur man resonerar när man tänker så förstår jag dock inte riktigt. Så länge man kör gathoj och m a o alltså inte "tränar" så är ju risken egentligen mindre att förolyckas på banan än på allmän väg.

Alla förutsättningar är bättre på banan och så länge man ökar farten succesivt så innebär inte banåka att man automatiskt kommer att vurpa. Kopplar man ihop hjärna och gashand så kan man köra jävligt fort utan att klota eller ställa till det för nån annan. :mattias

Så masa er ut på banan nu folk. Eller låt bli, så blir det fler lediga platser för oss som vill. :D

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Soppa upp till Andestorp & tillbaks: 65 mil*1,5 lit/mil*10 spänn=975:-
Soppa på banan:40? lit=400:-
Däck för två dagar=2500:-
Hotell i Gislaved, 3 dagar: 3000:-
Mat: ca:400/dag för två pers*3dagar=1200:-

Ger 8075:- i driftskostnader för två bandagar med bekväm övernattning och att komma utvilad till banan. Jag har kört upp samma dag och sedan tältat på området -det är värt pengarna i körkvalitet att komma dagen innan och sova i en ordentlig säng mellan dagarna!

1900:- i avgift är peanuts i jämförelse speciellt med tanke på att jag köpt ny hoj nästan enbart för att kunna köra på A-torp (inte att förglömma inhandling av orginalavgas och laptimer).

Så ser det ut för mig. Bor du 2 km från banan och kör med din gatcykel ser det antagligen annorlunda ut för dig men jag klagar inte på priset i alla fall. Jag tycker det är underbart att nån kan ge mig den här möjligheten!

pilsner

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Soppa till Anderstorp: 0,5 liter milen * 8 mil= 50 kronor (samma även om det kostar 950 kronor)

däck och drift: samma även om det kostar 950 kronor

anmälning med 1*20 minuter varje timma mellan 9-17 (funkade super idag) = 600

hur som haver så tjänar jag 350 kronor och BE tar 65% mer betalt för samma sak.

BE är vinstdrivande? Javisst, men det förklarar inte 65% högre priser.

//jaG

Pilsner skrev:
Soppa upp till Andestorp & tillbaks: 65 mil*1,5 lit/mil*10 spänn=975:-
Soppa på banan:40? lit=400:-
Däck för två dagar=2500:-
Hotell i Gislaved, 3 dagar: 3000:-
Mat: ca:400/dag för två pers*3dagar=1200:-

Ger 8075:- i driftskostnader för två bandagar med bekväm övernattning och att komma utvilad till banan. Jag har kört upp samma dag och sedan tältat på området -det är värt pengarna i körkvalitet att komma dagen innan och sova i en ordentlig säng mellan dagarna!

1900:- i avgift är peanuts i jämförelse speciellt med tanke på att jag köpt ny hoj nästan enbart för att kunna köra på A-torp (inte att förglömma inhandling av orginalavgas och laptimer).

Så ser det ut för mig. Bor du 2 km från banan och kör med din gatcykel ser det antagligen annorlunda ut för dig men jag klagar inte på priset i alla fall. Jag tycker det är underbart att nån kan ge mig den här möjligheten!

pilsner

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Zeb_Macahan skrev:
//jaG

Inte?
SMC tar också 950 spänn numera. Dom tog 600 innan men gick back.
Banhyran på Knutstorp har gått upp avsevärt. Sydskanes Emse kan arrangera en heldag på Knudan för 650 spänn eller så, men då blir det bara nån krona över till kaffe för dom som hjälper till o flaggar (mild överdrift).

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så du menar att man behöver höja priset med 60% för att gå med vinst? Det låter ju konstigt. Jag hoppas verkligen inte att MCE gick back på körningen idag, för med det arrangemanget dom hade så förtjänar dom en klapp på axeln. Trevliga instruktörer och mycket körtid. Att det började regna efter halva dagen va inte deras fel.

Jag kommer åka på bikeevents körningar i sommar (dom som är relativt nära) men jag kommer fortfarande tycka att det är satans dyrt i jämförelse med det jag körde idag och racingworlds körningar.

GSXR1100R: Vad var det du menade med mindre pass och körtid. Idag hann varje grupp med 8*20 minuter för 600 spänn. Får man mer på BE´s körningar?

//jaG

CorbenDallas skrev:
Inte?
SMC tar också 950 spänn numera. Dom tog 600 innan men gick back.
Banhyran på Knutstorp har gått upp avsevärt. Sydskanes Emse kan arrangera en heldag på Knudan för 650 spänn eller så, men då blir det bara nån krona över till kaffe för dom som hjälper till o flaggar (mild överdrift).

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
The one skrev:

1. Originalavgassystem krävs. Dyra, lätta :tummenupp och effektstarka :tummenupp tillbehörssystem är förbjudna oavsett ljudnivå. Lat :) som man är känns det jobbigt att byta till original inför varje bandag i Sverige. Har man köpt ett tillbehörssystem :huvet så vill man ju knappast slänga det på soptippen heller…

2. Försäkringsproblematiken. Visst kan man köra men om olyckan skulle vara framme och det visar sig att Trafikförsäkringen inte gäller och den man eventuellt kört på inte har någon försäkring så är det ju så lagom kul… Här krävs det raka puckar och info om vad som gäller från försäkringsbolagen.

3. Kostnaden. Allting går upp, inte bara pris på bandagar och pengar måste finnas även till annat hur kul det än är med bandagar.

Men summa summarum….det är förbannat kul så ett antal ggr skall man väl hitta ut på banan i år. :banana
/KRK

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zeb_Macahan skrev:
Jag kommer åka på bikeevents körningar i sommar (dom som är relativt nära) men jag kommer fortfarande tycka att det är satans dyrt i jämförelse med det jag körde idag och racingworlds körningar.
//jaG
Det var ordentliga kraftuttryck för 300kr skillnad :D

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Hello Zeb.
Jag har reagerat precis som du.
Du kan få lite mer info i den här tråden. Det gäller ifs SMC men skälen är nog desamma till viss del.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34722&page=1&pp=20&highlight=bank%F6rning+dyrt

/T
Zeb_Macahan skrev:
Så du menar att man behöver höja priset med 60% för att gå med vinst? Det låter ju konstigt. Jag hoppas verkligen inte att MCE gick back på körningen idag, för med det arrangemanget dom hade så förtjänar dom en klapp på axeln. Trevliga instruktörer och mycket körtid. Att det började regna efter halva dagen va inte deras fel.

GSXR1100R: Vad var det du menade med mindre pass och körtid. Idag hann varje grupp med 8*20 minuter för 600 spänn. Får man mer på BE´s körningar?

//jaG

Last edited:

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
WASP skrev:
Det var ordentliga kraftuttryck för 300kr skillnad :D

300 x 2 = en extra körning för pengarna...

Precis som Zeb kommer jag också att köra bana för jag tycker fortfarande det är värt dom pengarna. MEN det kommer inte att bli lika mkt o givetvis letar man ju alternativ som är billigare.
Det är kanske så att vi ska ta fram de här alternativen som finns o göra lite mer reklam. Jag känner tex inte till nån av de arrangörer som Zeb nämner. Är det kanske för dom endast har lokal anknytning i norrland kanske? :D

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
CorbenDallas skrev:
300 x 2 = en extra körning för pengarna...

Precis som Zeb kommer jag också att köra bana för jag tycker fortfarande det är värt dom pengarna. MEN det kommer inte att bli lika mkt o givetvis letar man ju alternativ som är billigare.
Det är kanske så att vi ska ta fram de här alternativen som finns o göra lite mer reklam. Jag känner tex inte till nån av de arrangörer som Zeb nämner. Är det kanske för dom endast har lokal anknytning i norrland kanske? :D
Frågan är om man kan jämföra en mc-klubbs hyrning av en bana och kostnaden för att få köra där, mot ett företag med lite mer arrangemang och instruktörer som t ex Bike-events? Antar att MCE tog väl inte mer betalt än att det ska gå jämt upp...

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
WASP skrev:
Frågan är om man kan jämföra en mc-klubbs hyrning av en bana och kostnaden för att få köra där, mot ett företag med lite mer arrangemang och instruktörer som t ex Bike-events? Antar att MCE tog väl inte mer betalt än att det ska gå jämt upp...

Egentligen inte eftersom det handlar om två skilda verksamheter som dock i vissa fall ger samma resultat i slutändan. Dvs bankörning för den som betalar.

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
-
Zeb_Macahan skrev:
Soppa till Anderstorp: 0,5 liter milen * 8 mil= 50 kronor (samma även om det kostar 950 kronor)

däck och drift: samma även om det kostar 950 kronor

anmälning med 1*20 minuter varje timma mellan 9-17 (funkade super idag) = 600

hur som haver så tjänar jag 350 kronor och BE tar 65% mer betalt för samma sak.

//jaG

Lägg till världens högsta skattetryck, så har du nästan hela förklaringen!

/Jonas
Kinnekulle Foto

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
BE har gått back varje år.
Går det inte +- 0 i år så läggs det antagligen ner (dock ej säkert).
Banhyra för en dag på anderstorp är ca 45+ moms om inte ännu dyrare i år.
Sen måste vi ha läkare på plats ca 10k.
Sen ska instruktörerna ha hojar med däck, bensin, bromsbelägg osv som slits.
Alla instruktörer ska ta sig till banorna.

Det blir inte några pengar över trots 950:- för en körning om det inte kommer 100st betalande på varjekörning.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...