Bike-Events

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skattetrycket är lika högt för alla. Så det slår lika illa mot alla verksamheter.

//jaG

kinnekulle foto skrev:
Lägg till världens högsta skattetryck, så har du nästan hela förklaringen!

/Jonas
Kinnekulle Foto
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Då säger jag som i en annan tråd. Lägger dom på 100 spänn och har 100 åkare så har dom vips 10´extra. lägger dom på 150 så har dom ju 15´extra.

Lägger dom på 350 extra har dom 35´! Vart tar dom pengarna vägen om det går med förlust?

Apropå dom "fjuttiga" 350 extra / körning:

Om jag betalar 600 istället för 950 så får jag 4,75 "billiga" heldagar på 3 "dyra heldagar. Då kan man väl inte säga att det annat än gynnar oss med lite konkurrens från ex. racingworld och MCE?

//jaG

WASP skrev:
Frågan är om man kan jämföra en mc-klubbs hyrning av en bana och kostnaden för att få köra där, mot ett företag med lite mer arrangemang och instruktörer som t ex Bike-events? Antar att MCE tog väl inte mer betalt än att det ska gå jämt upp...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror bantid är rätt avgörande.
Den erfarenheten jag har av BE är att dom är välorganiserade, har gott om instruktörer, och alltid ambulans och funktionärer på plats.
Men tyvärr så blir det lite tid på banan tycker jag. Tre gatgrupper, plus en licensgrupp som ska dela på tiden gör att bantiden får lida.

Jag väljer iaf i år andra körningar (Miniin, Benny Ekmans, och liknande) där priset iofs är lite lägre, men allvarligt talat, vad gör nån hundralapp hit och dit när man håller på med den här sporten?

Senast med både Miniin och Ekmans körningar på Gelleråsen har det varit två grupper. En licens- och en gatgrupp, sen har man kört i halvtimmespass hela dagen. Detta ger mycket mer bantid, och dom längre passen gör att man kan slappna av lite, man behöver inte "hänga på låset" varje pass, utan kan ta det lite lungt och gå in och ut på banan när det passar. Detta underlättar när man "pillar" på hojen, man kan göra en inställning, prova lite, och sen gå in och ändra tillbaka och ut på banan igen... Det hinner man inte på dom kortare passen med BE.

Nu vet jag inte hur pass insatt Tommy är i BE, med som jag förstod det så stod BE med hojar, däck, och bensin till instruktörerna vilket borde bli en slant. Konstigt tycker jag, jag känner nog till ganska många raceförare som skulle kunna vara instruktörer för en dag om man blev bjuden på avgiften. Gratis träning och bantid är ju aldrig fel... (Blir kanske inte så mycket träning som föråkare i grön grupp iofs.)
Sen förstår jag att det kostar att ha ambulans på plats, och det tycker jag är bra att BE håller fast vid. Känns faktiskt lite tryggare när man har en ambulans står och väntar.... Det betalar jag gärna lite extra för...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Macke skrev:
Sen förstår jag att det kostar att ha ambulans på plats, och det tycker jag är bra att BE håller fast vid. Känns faktiskt lite tryggare när man har en ambulans står och väntar.... Det betalar jag gärna lite extra för...

MCE hade ambulans stående och det känns som du sa tryggt.

Vart anmäler man sig till dom körningarna du nämnde i resten av inlägget. Skriv gärna ett PM om du orkar.

//jaG
 

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Kinnekulle
Hoj
-
Zeb_Macahan skrev:
Skattetrycket är lika högt för alla. Så det slår lika illa mot alla verksamheter.

//jaG

Ja, det slår lika illa mot alla verksamheter som drivs i bolagsform,
men skall man jämföra priserna så får man skillja mellan företag och
privatpersoner som anordnar bankörningar.

Sen är det ju inget som säger att ett privat arrangemang inte kan vara lika bra eller bättre.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Zeb_Macahan skrev:
Då säger jag som i en annan tråd. Lägger dom på 100 spänn och har 100 åkare så har dom vips 10´extra. lägger dom på 150 så har dom ju 15´extra.

Lägger dom på 350 extra har dom 35´! Vart tar dom pengarna vägen om det går med förlust?

Apropå dom "fjuttiga" 350 extra / körning:

Om jag betalar 600 istället för 950 så får jag 4,75 "billiga" heldagar på 3 "dyra heldagar. Då kan man väl inte säga att det annat än gynnar oss med lite konkurrens från ex. racingworld och MCE?

//jaG
Jo, iofs är konkurrens bra... men frågan är om B-E ska konkurrera med privata arrangörer som MCE, som släppte in "utomstående" endast denna gång pga att de inte fick ihop folk annars. MCE arrangerar inte åkningar åt allmänheten, i år skulle de väl anordna två körningar för klubbens medlemmar. Följden om B-E ska konkurrera med dessa blir ju som Tommy nämnde, att Bike-Events kommer att lägga ner sin verksamhet och det är ju dom som står för iallafall 50% (ej uträknat) av tillfällena för den vanlige gatåkaren att få köra bana. Då är jag beredd att lägga några usla hundringar extra för att kunna ha möjligheten att få köra på diverse olika banor runt om i Sverige.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jovisst, men många tvekar till att åka och köra eftersom

1. Det är dyrt
2. Dom har ingen oförsäkrad grupp som TH/IF kan köra i och känna sig säkra.

Hade dom rättat till det lite granna tror jag att uppslutningen hade ökat markant.

//jaG

WASP skrev:
Jo, iofs är konkurrens bra... men frågan är om B-E ska konkurrera med privata arrangörer som MCE, som släppte in "utomstående" endast denna gång pga att de inte fick ihop folk annars. MCE arrangerar inte åkningar åt allmänheten, i år skulle de väl anordna två körningar för klubbens medlemmar. Följden om B-E ska konkurrera med dessa blir ju som Tommy nämnde, att Bike-Events kommer att lägga ner sin verksamhet och det är ju dom som står för iallafall 50% (ej uträknat) av tillfällena för den vanlige gatåkaren att få köra bana. Då är jag beredd att lägga några usla hundringar extra för att kunna ha möjligheten att få köra på diverse olika banor runt om i Sverige.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Oavsett vad det beror på tycker jag att 950 kr/dag är dyrt. Det är tveklöst värt det (B-E har bra arrangemang) men jag bokar en dag där jag förra året bokade två. Konkurrenssituation, break even-nivå osv är irrelevant för mig som konsument. Jag vill ha bang for the bucks.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zeb_Macahan skrev:
Enligt uppgift (som jag skrev ovan) är körtiden (eftersom det är 3 grupper) 1*20 minuter / timma mellan 9-17 (8-9 genomgång+besiktning)

Om det stämmer återstår att se. Men om det stämmer så är det ju mer än vad BE har (4 grupper 1*15 min/timma) 9-17

Vi får se efter morgondagen. Om jag får 1*5 minuter i timman så förstår jag att BE är värt pengarna, men om den är samma så får ni gärna förklara varför BE är såpass mycket (> 60% ) dyrare....

//jaG
I dagsläget så går det knappt runt för BE och även om det va mycket folk nu i helgen på BE så har dom många utgifter, detta är ungefär vad det kostar.

60.000 banhyra och ambulans
10.000 till drift/service av 5 st BE hojar

Samt en hel del utgifter i övrigt till transport, logi, funkisar & div..

Räkna med att det kostar ca 75-80 papp att rodda en heldag.

Om det kommer 100 BETALANDE så blir det ett par tusingar över, men det gör det oftast inte.

Dåligt deltagande i Röd grupp och det har väl med försäkringar att göra.

www.Sydskanesemse.nu hyr Knudan en heldag för ca:60 papp och då kör vi ALLT idiellt.

SMC tog hand om grön grupp i lördags och det va mycket uppskattat :tummenupp



Sluta klaga på priserna och va glad att någon orkar hålla på med detta trots att den knappt går runt.
 
Last edited:

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
KTM660
Zeb_Macahan skrev:
Det är skillnad mellan gnäll och konstruktiv kritik.

//jaG

Det har väl inte varit nån konstruktiv kritik?
Mest klagomål på att det är dyrt tycker jag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Efter att ha ordnat en kvällskörning på falkenberg kan jag säga att jag kommer att tänka mej för både en och två gånger innan man tar en sån risk igen. Tänk dej att du pröjsat 15K i banhyra och med en månad kvar till arrangemanget har du fått in 10K. Man blir liiite nervös då, med tanke på att det hade varit slutet för min rejsbudget denna säsongen om det inte fixat sej. Allt jobb med funkisar, mat, utrustning, osv är inte värt de få kronor som blev över. Om nu Zeb_Macahan och andra tror sej om att kunna göra det billigare så är mitt tips till er: Go ahead! Testa! Lyckas du leva på det är jag den första att gratulera :tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har skrivit så mycket om det i alla möjliga trådar:

1. skaffa en gatgrupp som är oförsäkrad. Ersätt en av grön.gul röd med en sådan. Nu kan vips alla TH/IF komma och köra utan att vara oroliga.
2. Använd racingrävar som mer än gärna kör passen som intstruktörer för att få köra gratis träningar. I den dealen ingår ex. gratis käk och liknande.

Där har vi två sätt att
1. Få in fler åkare
2. Sänka omkostnader

//jaG

Strider skrev:
Helt riktigt, men jag kan inte se att du har varit särskilt konskruktiv i denna tråd-
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Just, att ha ett förfarande där alla frånsäger sig ansvaret vid eventuell olycka mellan 2 parter och att alla parter intygar att dom har en personlig olycksfallsförsäkring som täcker skada vid allmän banåkning så är det problemet ut världen.

//jaG

Strider skrev:
Visst Du, när oturen är framme och Kalle Karlsson kör omkull och i fallet drar med sig Stina Svensson som ådrar sig en svår fraktur som medför en livslång invaliditet. Stina stämmer Kalle i ett civilrättsligt mål och Kalle blir försatt i personlig konkurs pga att han aldrig har en chans att betala det skadestånd som han döms att betala Stina.

Det handlar inte om eventuella materiella skador som kan uppstå på banan utan om personskadorna och de kostar avsevärt mer än några repade kåpdelar hit eller dit.

Alla TH/ IF kunder har verkligen all anledning att vara oroliga om de skulle ge sig ut på en bankörning. Tydligen har de insett detta faktum eftersom antalet deltagare på många av årets bandagar hittils har varit glest befolkade.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kiosken skrev:
Hur kan banhyran vara så dyr?
Är det några ocker-individer som äger dem? eller klubbarna?
Ja så är det, det är svindyrt att hyra bana idag, el ingår inte trots att det kostar skjortan.

Ala som mot förmodan vågar sig på att rodda detta är i mina ögon hjältar :Bugar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zeb_Macahan skrev:
Har skrivit så mycket om det i alla möjliga trådar:

1. skaffa en gatgrupp som är oförsäkrad. Ersätt en av grön.gul röd med en sådan. Nu kan vips alla TH/IF komma och köra utan att vara oroliga.
2. Använd racingrävar som mer än gärna kör passen som intstruktörer för att få köra gratis träningar. I den dealen ingår ex. gratis käk och liknande.

Där har vi två sätt att
1. Få in fler åkare
2. Sänka omkostnader

//jaG

1. En grupp med oförsäkrade förare och med helt olika körvana/hastighet. Låter inte helt genomtänkt i mina öron eftersom just fartskillnaderna är det man vill ta bort iom gruppindelningarna. Vilken grupp ska bort då?

2. Ska instruktörerna vara där för sin egen eller för deltagarnas skull? Finns inget sämre än instruktörer som kör för sitt eget höga nöjes skull och efter tre varv struntar i hur deltagarna kör. Att vara instruktör innebär ju att lotsa runt de i grön grupp på ett bra och givande sätt likväl som att köra fort i röd.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så det du menar är att en arrangör inte kan frånsäga sig ansvar för personskada under den utövade aktiviteten?

Det kan man och samtidigt så kan man kräva att deltagarna har en gällande olycksfallsförsäkring.

Apropå gruppindelningen. På många körningar som inte arrangeras av BE har man en långsam gatgrupp och en snabb och det fungerar bra. Apropå att man "klumpar ihop" gatåkarna med IF/TH i samma grupp trots att dom kör olika fort är väl som det är, men dom får iallafall en chans att komma till banan och köra samtidigt som arrangören får en chans att fånga in deras pengar. Att förarna som är instruktörer delar på gröna gruppen och tar hand om det dom är där för att göra är en sak som jag tar för givet. Annars får dom som missköter sig inget förnyat förtroende ju. Allt jag skriver är bara ideér som skulle hjälpa arrangörerna att få det att bli enklare att överleva.

Om man som ni nu verkar göra ser det som ett "dead end" och inte börjar tänka i andra banor så kommer förmodligen bankörningarna dö ut mer och mer (om inte trafikskadelagen ändras och blir mer tydlig!) och det vill väl ingen?

Och för er som tycker att jag ska börja anordna körningar, så nej tack. Jag har varken intresset, tiden eller kontaktnätet, så det argumentet mot mig kan ni stryka.

//jaG

Strider skrev:
Jag tror inte på tomten iallafall.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zeb_Macahan skrev:
Allt jag skriver är bara ideér som skulle hjälpa arrangörerna att få det att bli enklare att överleva.

Om man som ni nu verkar göra ser det som ett "dead end" och inte börjar tänka i andra banor så kommer förmodligen bankörningarna dö ut mer och mer (om inte trafikskadelagen ändras och blir mer tydlig!) och det vill väl ingen?
//jaG

Allt jag gjorde var att komma med konstruktiv kritik på dina förslag. :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Och jag hyser noll agg gentemot dig. :)

Men, vi är väl båda överrens om att något måste göras och att mina förslag kan vara en liten bit på vägen... Vem vet, det kanske är skitkasst. Eller så är det hur bra som helst! Ingen vet innan det har prövats.

Dock tror jag att det är ett måste med en olicensierad oförsäkrad gatgrupp för att banåkningen i företagsform ska överleva. Kanske kan tillockmed BE sälja en olyckfallsförsäkring till deltagarna i den gruppen? För en slant så att dom kan tjäna lite där med.

//jaG

Goodstuff skrev:
Allt jag gjorde var att komma med konstruktiv kritik på dina förslag. :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top