Bike-Events

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Försäkringar

Vill bara flika in att jag har varit i kontakt med IF gällande deras policy kring banåkningar och trafikförsäkringar.

Upprinnelsen var att jag ville undersöka möjligheten att anordna ett litet ban-event i juli. Efter lite diskussioner med bla SMC framgick att IF's trafikförsäkring enligt uppgift inte skulle gälla på trafikövningar eller banåkningar (som ej bedrivs i tävlingsform).

Tydligen så är detta ett aktuellt fall som har orsakat allt rabalder och fler bolag har hakat på, jag har fått bekräftelse av IF's skadereglerare att fallet är avgjort och man fick ge sig. Trafikförsäkring gäller på denna typ av övningar då de inte kan betecknas som tävling. Dvs IF säger nu ok till denna form av trafiksäkerhetshöjjande övningar och trafikförsäkringen gäller sålunda.

Fler får gärna kolla med sina bolag, prata isåfall med en skadereglerare som kan ge klara besked - dvs inte telefonförsäljare, det kan ge alla möjliga konstiga svar.

:banana

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Zeb_Macahan skrev:
Kanske kan tillockmed BE sälja en olyckfallsförsäkring till deltagarna i den gruppen? För en slant så att dom kan tjäna lite där med.

//jaG
Att tjäna en slant på det är ganska dödfött. Gör ett räkneexempel som visar mej hur du för en rimlig premie ska kunna betala ut 1-20 miljoner som en enstaka personskada kan kosta. Försäkringsbolagen är livrädda för personskador, utbetalningarna där kan kosta ofantliga summor.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Länsförsäkringar tecknar olycksfallsförsäkringar som täcker skada på bana!

Den kostar inte mer än någon annan, så varför är det en omöjlighet?

//jaG

Nr:18 skrev:
Att tjäna en slant på det är ganska dödfött. Gör ett räkneexempel som visar mej hur du för en rimlig premie ska kunna betala ut 1-20 miljoner som en enstaka personskada kan kosta. Försäkringsbolagen är livrädda för personskador, utbetalningarna där kan kosta ofantliga summor.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zeb_Macahan skrev:
Länsförsäkringar tecknar olycksfallsförsäkringar som täcker skada på bana!

Den kostar inte mer än någon annan, så varför är det en omöjlighet?

//jaG
Jag tror inte Länsförsäkringar gör någon vinst på just de som kör RR, det slås väl ut på allas premie, de gör ju inte vinst på varje försäkringstagare.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Den 21 maj var det en klubb som hyrt men där hade man dock några otroligt duktiga och trevliga instruktörer. Johan och Tony. Dom bankörningar jag ordnat har jag haft dom och några till som instruktörer och allt har slutat med att förarna den dagen varit så nöjda. Med hela dagen och instruktörerna.

Dom visade nu i helgen att det behöver inte kosta mer för få en bra bandag.
Det behöver inte kosta mer då man gör liknande dagar.

Jag har haft körning på Gelleråsen för 450. Kullen 350 kr och nu snart på Gotland för 400 kr. Frågan är om man vill ha mycket vinst att stoppa i sin ficka....

Jag gör så att när jag ordnar så om det blir ett överskott köps det in priser och vi har lotterier till förarna som varit med t ex presentkort på däck 500-1000 kr. Det köps vinflaska eller dylikt som tack till instruktörerna och ges bidrag till dom som hjälper till och inte kör men är t ex flaggvakter. Vi har alltid hållt med tejp tidigare. Betalar ambulans. Och finns pengar så får även instruktörerna en slant för att dom hjälpt alla andra att få en bra dag.

Så trots att man inte tar massa betalt kan man få lika bra dagar som BE t ex med lika många pass men med annat runt omkring med.

Det har bland annat Johan och Tony visat, jag med och andra.

Ni som verkligen vill få lära er mer av bankörning och ta tillfälle av att köra med Johan och Tony igen. Boka deras avancerade bandagar den 2-3 augusti på Gelleråsen. Ni lär inte bli besvikna. Dock är det alltså en avancerad dag och utöver det vanliga, vilket gör att det kostar mer. Men gå den :tummenupp

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
För min del är svaret enkelt: Försäkringen. Jag bangar att köra utan gällande trafikförsäkring.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ni som verkligen vill få lära er mer av bankörning och ta tillfälle av att köra med Johan och Tony igen. Boka deras avancerade bandagar den 2-3 augusti på Gelleråsen. Ni lär inte bli besvikna. Dock är det alltså en avancerad dag och utöver det vanliga, vilket gör att det kostar mer. Men gå den :tummenupp[/QUOTE]

Är det dom som annonserat en kurs som tidningen Bike ger rabatt till?

Eftersom det är lite mer pengar så funderar man ju på vilka dom är??
Det finns många som är duktiga på att köra men få som kan lära ut- är pedagogiska.
Vad är deras kunskaper och erfarenheter?

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tommy skrev:
Det har väl inte varit nån konstruktiv kritik?
Mest klagomål på att det är dyrt tycker jag.
Mnja... Det är väl en ganska viktig uppysning för en arrangör att få veta att priserna upplevs som höga/för höga. Det funkar ju inte riktigt så att om man går back så är det bara att höja priserna och på så sätt få upp intäkterna. B-E har uppenbarligen färre deltagare detta år än förra och något beror det på. Försäkringsförklaringen tror jag personligen inte riktigt på. Försäkringsproblematiken fanns där förra året också - om än i något annan form. 950 kr är ganska mycket pengar för de flesta. Det fick mig att hoppa över lördagens körning på Knutstorp.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
The one skrev:
Varför så lite anmälningar till årets bankörningar :confused:
Förra året var det fullt vid varje bankörning, jag vet att det blivit 200:-
dyrare detta året men det kan väl inte bero på detta. Tycker det är väldigt
tråkigt om vi inte får behålla denna möjlighet till kunskap om mc körning

Om nån vet om några events i Uppsala trakten så PM:a gärna mig!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...