Bike Trollhättan!!!!!!!

moddlaren

Guest
Jag har aldrig köpt hoj på BIKE men mängder med res delar o där är dom Fanimej oslagbara, Daniel är en ren guld klimp om man vill veta eller ha reda på något, att man sedan får beställa o betala direkt är heller inget konstigt då mängder med folk beställer o kommer inte o hämtar ut grejorna.

MVH jerker i mellerud

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har ingen personlig erfarenhet av att handla på Bike då de inte säljer märken som tilltalar mig, men måste nog ta Jerker/Bike lite i försvar ändå. Det finns alltid en jävla massa kostnader man som företagare måste kasta pengar på hela tiden som det som utomstående är svårt att ha koll på.
En en bransch som MC-branschen antar jag det är ganska jobbigt då ingen handlar under 6 månader varje år (kanske lätt överdrift men en aspekt iaf).
Sen hur jäkla serviceminded man än är finns det alltid kunder som man inte kan göra nöjda, vissa kunder (egen erfarenhet) kan gnälla över allt och kan aldrig bli nöjd.

Sen är väl ingen här inne ovetandes i faktat att byta in en hoj/bil till handlare alltid ger dig mindre än att kränga den privat?! Handlaren ska ju göra lite vinst på den när de säljer den också, eller ska de bedriva ren välgörenhet?
Själv bytte jag in min hoj hos handlare ifjol när jag bytte. Jag var tämligen medveten om att jag kunde få mer för den men jag visste även att det var en ganska svårsåld modell (precis som HP2 sport borde vara, för att inte tala om 125:eek:r) så jag digga läget och lade lite mer mellan och slapp besväret. Samt slapp alla däcksparkare och fikapolare som det innebär att sälja privat, inte minst.

Är väl inte svårare att om man inte får det man anser vara skäligt i inbyte, ta det inte, sälj privat? Tycker det är lite för lite för att starta en tråd i rent smutskastningssyfte faktiskt.

Edit: För övrigt tyckte jag 1400 spänn i timmen för att serva en sketen BMW, precis som tandläkaren, var i överkant. :D

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om du nu inte tycker att ett tapp på 70.000:- är så farligt vet jag inte om jag skall gratulera eller beklaga dig. Antingen har du blivit så avtrubbad att du går på Fordonsbranschens mantror eller också har du så gott ställt att du skiter i det. Men det är väl som dom säger:

Du kanske inte ska köpa nya fordon om du inte kan tolerera det.
Sedan kan inbytes pris också ha att göra med att de redan har en HP2a de inte verkar bli av med:
http://www.blocket.se/alvsborg/Bmw_hp2_29567068.htm?ca=11&w=3&last=1

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Z750 09
Till ämmnet :
Köpte min hoj för 79 900 förra året , Honda i Gbg Erbjöd 50 000 i inbyte....

Har åkt runt till Massa olika återförsäljare som säljer motorcyklar och Frågat mej fram , har nu lyckats få 58 000 i inbyte mot en annan hoj.

Vad har jag lärt mej av detta :
Jo att ALDRIG köpa en Ny hoj eller Nytt fordon... man skall ha Is i magen och Vänta på de perfekta exemplaret som precis rullat ut ur butiken och som köparen tröttnat på...

Förstår hur du känner ang " Värdeminskningen " men de är det Sura äpplet man får bita i om man köper nytt....

Har Aldrig hört ngt posetivt om Bike trollhättan så kommer säkert inte vända mej dit , men Man skall bilda en Egen uppfattning också så vem vet .

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Klart handlaren måste ta ut sin vinst oxå. Skall han ha en väldigt låg vinst så är det ingen ide för honom att stå med stora lokaler där det springer folk som han måste hålla koll på.

Vill man slippa en mellanhand som tjänar pengar. Sälj på blocket
Vill man ha det enkelt o smidigt. Sälj hos en handlare

crassappeal

Pillar...
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMC -10
Man får nog ha i åtanke att handlarna kanske måste "räkna" med att inte bli av med hojen denna säsong utan får ha den stå till nästa, eller nästa.. Finner man sig inte i vad dom erbjuder åker man vidare?
Förstår inte hur det kan vara en nyhet för ts..

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag förstår inte problemet. Får du inte så mkt som du hade velat så får du sälja den till ngn annan som betalar mer. Det är ingen som tvingar dig att sälja den till BIKE.
De måste ju också tjäna på affären.

Jag har en jättefin cbr 600-01 till salu. Den kostade nästan 100k ny så jag hade tänkt mig 79k. Skicka pm om du är sugen!

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Vi har en bilfirma och ditt korkade inlägg om att 1000 spänn är dyrt visar ju bara hur okunnig du är i området.

Vi har också datorer på firman som kostar mellan 30000 upp tilll 70000 i inköp plus licensavgifter varje år.

Om det inte är kunderna och deras bilar som är i behov av denna elektroniska utrustning som skall betala för det så vet jag inte vad. Bike har ju knappast köpt in hårdvaran för att syssla med hobbykvällar utan för att tjäna pengar på det.

Also:

Jag köpte en FZ1-S år 2010 av Bike till ett väldigt förmånligt pris samt att jag fick min Suzuki GS500F inbytt för 30000:- (samma pris som jag betalade för den privat 2009.)

Alltså fick jag min helt nya drömhoj för 85000:- jämfört med en annan handlare här i Göteborg som ville ha 95000:- plus att jag fick min hoj inbytt utan värdeminskning.

Tummen upp för det!

Det enda negativa jag har att säga om bike var förra året när jag skulle köpa en lackad hjälm på deras bikedagar. Jag var där exakt kl 09:00 när dom öppnade men då var redan hjälmarna slut för att några lyckligt lottade varit där o norpat dom fina prylarna innan allmänheten fick en chans. Lockverksamhet kallas det men skitsamma, nu är jag glad att jag inte köpte hjälmen för jag fick tag i en ännu snyggare ännu billigare online.

Jag är ändå nöjd!

Mark H

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Jag betalar hellre BMW 1400/h för att serva min hoj än tandläkaren 1400/h för att borra i min käft....

När du vinklar det så kan jag inte annat än att erkänna att du har jäkligt rätt. :D

Dum fråga kanske: hur kommer det sig att en HP2 är så dyr?

Det är väl en ganska liten serie "för att vi kan" hojar med mycket kolfiber och lull-lull.

Jag tycker iofs den är sjukt läcker och den enda BMW jag faktiskt ärligt skulle överväga att köpa.

Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Lägg ner den här tråden nu!

Jag tycker det är på gränsen till ett försöka att "svartlista" en handlare för en enskild händelse! Folk gör bra och dåliga affärer dagligen - det är bara att bita ihop och bli klokare till nästa gång. "Exotiska produkter" som en Hp2 går säkert att sälja privat till bra slant om man har tålamod och har tur att pricka rätt köpare. Att en handlare erbjuder en lågt inbytespris på en sådan cykeln har jag inte svårt att förstå då den borde rikta sig till en begränsad grupp och en handlare jobbar inte med tålamod - däremot ruljans och avans...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har bara varit ner till Bike ett par gånger och har inte heller fått något vidare bra intryck av säljarna. Men jag måste säga att det var ett jävla gnäll. Att det kommer som en chock att det är en dålig affär att köpa nytt är för mig helt obegripligt.
Det enda den här tråden gjort är att övertyga mig att ge Bike en chans till, om så bara för att jag inte kan låta gnälliga kärringar som TS vinna.

PS
Min hoj, med tillbehören som sitter monterat, kostade drygt 100k för två år sedan. Skulle jag få 70k i inbyte för den så skulle jag bli mer än nöjd. Alltså ett värdetapp på ca 35%, precis vad du blev erbjuden.
DS

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
sånna här trådar gillar jag :tummenupp.

alla måste få ha sina åsikter om olika företag etc,
sedan om folk inte gillar hans,hennes åsikter/kritik är en helt annan femma,

så länge de finns företag som säljer någon ting till en privat person i detta land så kommer dom få kritik vare sig dom vill eller ej. om kunden är missnöjd med något dvs,

(KUNDEN HAR ALLTID RÄTT)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
sånna här trådar gillar jag :tummenupp.

alla måste få ha sina åsikter om olika företag etc,
sedan om folk inte gillar hans,hennes åsikter/kritik är en helt annan femma,

så länge de finns företag som säljer någon ting till en privat person i detta land så kommer dom få kritik vare sig dom vill eller ej. om kunden är missnöjd med något dvs,

(KUNDEN HAR ALLTID RÄTT)

Nej, det har kunden verkligen inte alltid. Man man man låta kunde tro det som affärsidkare har man lyckats ganska väl. :)

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Blablabla...., Jag är egen företagare i detaljhandelsbranschen och förstår mycket väl hela iden blablabla...

Som egen företagare är du förstås då mkt medveten om att ett företag inte kan lyfta momsen på sådant man köper in av privatpersoner. Det betyder att bara för att gå jämt upp måste de få ut minst 162500:- inkl moms för din hoj. Ska de ha med 10 tuss ex. moms för att tjäna något på dealen så måste de få ut 175000:- inkl moms för ett par år gammal hoj.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Som egen företagare är du förstås då mkt medveten om att ett företag inte kan lyfta momsen på sådant man köper in av privatpersoner. Det betyder att bara för att gå jämt upp måste de få ut minst 162500:- inkl moms för din hoj. Ska de ha med 10 tuss ex. moms för att tjäna något på dealen så måste de få ut 175000:- inkl moms för ett par år gammal hoj.

Jag funderade på detta också men visste inte hur det stod till där. Men har du rätt är ju erbjudandet helt OK.

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Jag har köpt både hoj, hjälm, och diverse andra grejer på Bike samt gjort mina servicar där. Och jag har alltid tyckt jag har blivit bra bemött på samtliga avdelningar, jag tyckte jag fick ett rättvist inbytes pris på min förra hoj. är jättenöjd med Bike.

Jag har aldrig köpt en helt ny hoj därifrån just på grund av att värdeminskningen första året är för mycket.

Att överhuvudtaget köpa fordon är nog sämsta valet man kan göra om
vill spara pengar..................Men det är jävligt kul, så det kommer jag fortsätta göra.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...