Bil-GPS på hoj?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Min 278 börjar bli lite till åren så jag ser mig om efter en ny GPS. VIll ha något som känns "modernt" med stor, högupplöst touch-skärm, bluetooth etc.

Visst finns Garmins 660, men den börjar kännas gammal och dessutom tycker jag att MC-gpser är löjligt överprisade.

Har börjat vända blickarna till GPS för bil. De är ju inte så vattentäta precis, men det finns ju vattentäta överdrag. Frågan är bara hur bra det bli, och om man får fast GPSen ordentligt med ett överdrag på.

Kanske kan man köpa en gps och fylla den med silikon för att på så sätt vattentäta hyfsat?

Nån som testat?

Hudik

Guest
Kanske kan man köpa en gps och fylla den med silikon för att på så sätt vattentäta hyfsat?

Å vipps så var den trasig å så köper du en till och provar igen, då upptäcker du att det skulle bli billigare att köpa en som är avsedd för hoj.. :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Å vipps så var den trasig å så köper du en till och provar igen, då upptäcker du att det skulle bli billigare att köpa en som är avsedd för hoj.. :tummenupp

Javisst. Jag har ju en bra hoj-GPS, är bara så trött på den. Även om den funkar som den skall börjar den kännas smått antik, så jag vill byta ut den. Kanske ska köra med den dennna säsong också då och hoppas på att detkommer nåt fräckt nästa år...

H Blom

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
Yamaha FZS 600 -02
Kolla denna tex:

http://www.blocket.se/blekinge/Garmin_Nuvi_3790T_Europa_NY_Obruten_forpackn_33112153.htm?ca=11&w=3

1600 för den bästa GPSen på marknaden just nu. 8 mm tunn med alla tänkbara funktioner.
Röststyrning tex. Det är ju sweet när man kör hoj.... Om det nu funkar via BT.....

Beror väl på vilka funktioner du använder på 278an, ruttning, spår, överföring från kartprogramvara.

Om du bara vill ha den som vägvisare och allmän kartbild så funger väl den billigaste från valfri stormarknad skapligt om du sätter den lite skyddad bakom rutan.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Beror väl på vilka funktioner du använder på 278an, ruttning, spår, överföring från kartprogramvara.

Om du bara vill ha den som vägvisare och allmän kartbild så funger väl den billigaste från valfri stormarknad skapligt om du sätter den lite skyddad bakom rutan.

Jag vill ha en som har minst samma funktionalitet som 278, massor med minne, BT och rejäl pekskärm.

Nån som har 660n? Den skall tydligen ha blivit mycket bättre med den senaste stora uppdateringen. Den börjar dock också bli lite till åren tyvärr.

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Ska du göra den vattentät, så prova att lacka allt i många lager. Ifall vatten skulle ta sig in trots all. Sedan försöker du förhindra att vatten kommer in. Så gör de inom bilindustring (jobbat med bilelektronik design och tillverkning) Sedan kan du imitera o-ringar i alla springor och öppningar med silikon?

Det förutsätter att du plockar isär allt och gör ett väldigt grundligt jobb.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Garmin nüvi 550 är en finfin vattentät gps som funkar fint på mc och är ganska billig.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
följer denna tråden med intresse då jag också vill ha en GPS, men tycker att hoj-gpserna är löjligt överprisade ...

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Jag har en Garmin nuvi 500 som funkar bra. Billig och vattentät, har petat i ett minneskort och kompletta europakartor på den. Det knepiga är att hitta ett bra ställe att placera fästet på. Den har dessutom några år på nacken nu, min är från 2009 men kartorna uppdateras flera gånger per år.

Jag skulle nog satsa på en som är väderskyddad från början. Väskor och fordral slits och står man i ösregn nånstans och av någon anledning behöver ta ur GPS:en kan man ge sig fan på att fordralet är fyllt av vatten sen när man ska ha in den igen, fundera på hur lätt det är att ta av och på ett par handskar i regn utan att de blir blöta inuti :D

Att modda en GPS är möjligen ett alternativ om man vet vad man gör och om ens tid är gratis :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har haft en Navman och har en Tomtom, båda har åkt med i tankväskan, och hittills har det funkat perfekt :tummenupp Lite svårt att kolla live medan man kör kanske, men jag brukar fokusera på körningen och kolla vars jag ska i korsningar bara, så det funkar. Fast å andra sidan håller jag mig till vägarna, jag tar inte ut en kompasskurs tvärs över sibiriska tundran eller så :hihi

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jag har en Garmin nuvi 500 som funkar bra. Billig och vattentät, har petat i ett minneskort och kompletta europakartor på den. Det knepiga är att hitta ett bra ställe att placera fästet på. Den har dessutom några år på nacken nu, min är från 2009 men kartorna uppdateras flera gånger per år.

Jag skulle nog satsa på en som är väderskyddad från början. Väskor och fordral slits och står man i ösregn nånstans och av någon anledning behöver ta ur GPS:en kan man ge sig fan på att fordralet är fyllt av vatten sen när man ska ha in den igen, fundera på hur lätt det är att ta av och på ett par handskar i regn utan att de blir blöta inuti :D

Att modda en GPS är möjligen ett alternativ om man vet vad man gör och om ens tid är gratis :)

Håller med Nailer helt och fullt, Garmin 500/550 måste vara det bästa valet om kriterierna är väderskydd och rimligt pris. Är man dessutom "lite datorintresserad" så finns ju kartor till Garmin att få hem på "alternativa sätt". (Klev jag över forumgränserna nu?):D

Har man en iPhone så kan man ju köra t.ex. Navigon. Regnar det kan man ha den i fickan och ett litet BT-headset typ Plantronics M100 så får du ju talande instruktioner i örat.

Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Vill man vattensäkra saker så finns det en produkt som kallas plastidip (google) som är en "gummi"färg. Poppis inom bl.a rc-hobby för att vattenskydda servo, mottagare med mera.

Själv kör jag med iPhone + Navigon. Min lilla tankväska har dubbla lock varav det övre är genomskinligt och det undre har en recess för en gps - där ligger min iPhone torrt och bra. Inte lika bra som en riktig hojgps men jag slipper ha dubbla elpryttlar.

Och nej, tankväska är inte så rejsigt men det är knappast en gps heller och jag använder bara gps när jag ska åka lite längre.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har kollat en hel del på reviews och enligt vad man läser är inte Zumo 660 nån höjdare. Man kan inte stänga av POIs som inte är av intresse, man POI-s endast i ett läge där man är väldigt inzoomad, alltså kör du längs din rutt i normal zoomnivå, så missar du kanske att du kör förbi en bensinmack. Man kan tydligen endast ha alla intressepunkter på, och kan inte stänga av garmins egna. kasst tycker jag, och nästan en dealbreaker. Vad som verkligen blir en dealbreaker är att skiten kostar 5500 här hemma, helt orimligt.

TomTom Rider Pro verkar vara lite bättre, då den har en lösning på ovan problem - det går att stänga av POIs hur man vill. Man kan också tanka in POIs genom GPX-filer, eller direkt från Google Maps, till exempel alla alp pass. Och apropå alp-pass, nån skrev "don't go into the mountains!" tydligen så klarar inte TT Rider av altitudförändringarna i alperna, och trycket inuti gör att touchskärmen trycks ut och då börjar massor med konstiga saker att inträffa, till ex. att den inte svarar på kommandon längre, eller att den utför kommandon själv. Inte så roligt när man behöver se var fan man ska köra. Det lutar dock ändå åt en TT Rider då den har en "I want some winding roads NOW" funktion, och den är betydligt billigare.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha