Bilar orsakar mc-krockarna, sweet

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Stockholm. I nio av tio kollisioner mellan en mc och ett annat fordon är det bilisten som orsakar olyckan. Försäkringsbolaget If har utrett vem som varit vållande i drygt 1 072 anmälda olyckor. I 964 fall ansågs det vara bilisten.

"Motorcykeln är ytterst sällande vållande till trafikolyckor. Som mc-förare är du utsatt och det är helt nödvändigt att övriga trafikanter är mer uppmärksamma" säger Dan Falconer, motorexpert på If, i ett pressmeddelande.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13275561.ab

Vad oväntat! tack IF

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vet ju själv hur det är när man kör bil. Vi kör för fort och syns dåligt. Jag har själv också vid flera tillfällen varit nära att missa en motorcykel.

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
BMW K1300R 2009
Utredning från IF som släpptes via TT nu på förmiddagen 5/7 2011
Pressmeddelandet nedan är mera innehållsrikt än det korta återgivit via TT
http://www.if.se/web/se/Om/Pressrummet/Pressmeddelanden/Pages/Pressmeddelande.aspx?itemid=587305

"Motorcykeln är ytterst sällande vållande till trafikolyckor."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13275561.ab
http://ekuriren.se/nyheter/inrikes/1.1108784-bilar-orsakar-mc-krockarna
http://www.sydsvenskan.se/bil/article1507579/Bilar-orsakar-mc-krockarna.html

Får se om utredning får något lyft i tidningarna pga Almedalen och sommarvikarien, blir kanske som nu bara en notis från TT.

Men hur som helst intressant att ngn tar fram siffror på vem som är vållande, detta kan iofs avföras med "MC körde så fort att jag inte såg den när..."

ps det är inte mitt stavfel, citerade "sällande" från artikeln, och det är inte bara en tidning, utan 16st, som återgett det nya ordet "sällande" :tummenupp

ps2 roligast var ändå vi lyckades posta tre trådar inom samma minut mer lr mindre

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Varför skulle en tråd baserad på statistiska undersökningar försvinna? :va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet ju själv hur det är när man kör bil. Vi kör för fort och syns dåligt. Jag har själv också vid flera tillfällen varit nära att missa en motorcykel.

Jag har vid flera tillfällen varit nära att träffa.
Det spelar ju inte så stor roll vem som är vållande egentligen.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns det några siffror på hur många av antalet MC-olyckor som är kollision och vilka som är singel?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är nog så att vi inte syns så bra som motorcyklister. Vore intressant om försäkringsbolaget kunde delge lite mer information runt olyckorna än vad man gjort när man presenterade sin slutsats.

Gissningsvis är det utfarter som många olyckor sker där bilistens hjärna inte registrerar en motorcyklist som en fara och kör ut. Behöver inte nödvändigtvis vara så att bilisten haft nedsatt syn och allmänt tankspridd. Ett annat scenario är bilister som svänger vänster och inte registrerar motorcyklisten av samma skäl som ovan.

Jag vet inte hur många gånger man kör på en landsväg och tvekar om bilisten verkligen sett en eller kommer att köra rakt ut framför en i sista stund. Bromsberedskap hjälper föga med så små marginaler när förloppet sätts i rullning. En bil som svänger vänster är oftast lättare att identifiera, men inte alltid. Bilister borde bli tydligare att visa vad man avser att göra och detsamma gäller nog även oss motorcyklister generellt sett. Det hade nog kapat statistiken en hel del.

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Bra att detta uppmärksammas och kommer ut tycker jag.
Kör själv bil och är hela tiden fullt medveten om riskerna för MC och försöker ha så god koll jag kan i korsningar, filbyten m.m.
Detta borde alla bilister vara... Speciellt taxi...

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag vet inte hur många gånger man kör på en landsväg och tvekar om bilisten verkligen sett en eller kommer att köra rakt ut framför en i sista stund. Bromsberedskap hjälper föga med så små marginaler när förloppet sätts i rullning. En bil som svänger vänster är oftast lättare att identifiera, men inte alltid. Bilister borde bli tydligare att visa vad man avser att göra och detsamma gäller nog även oss motorcyklister generellt sett. Det hade nog kapat statistiken en hel del.

När du hamnar i den situationen, gör något oväntat, som att vingla Motorcykeln sida till sida, kanske sänka farten kan vara något.
Om inte annat så får det mer uppmärksamhet när man inte beter sig som bilisten förväntat sig, "vad håller den där jäveln på med?"
Det gör även så att du själv är lösare i kroppen och får snabbare reaktioner istället för den låsning som en stunds åkande ger.

Sedan undrar jag hur det kan vara "sweet" att bilister orsakar olyckor, borde det inte vara "sweet" om det var vi själva så vi faktiskt kan åtgärda problemet ? som det ser ut nu så ser det ju ut som att vi har gjort vad vi kan och att vi inte kan göra mer själva.
vilket givetvis inte är sant.

nej mer uppmärksamhet på att bilister är dumma i huvudet och vill köra ihjäl dig så att man håller sig borta från dem ju längre bort desto bättre.

Last edited:

Snowman89

Guest
borde inte försärkingspremien för hoj vara sjuktmycket billigare då?

För mig är det faktiskt just det den är. Ca 3000:- hel/helår på min Xt660r -08 mot min Saab 9000 2,3 LTT halv/helår 7500:-.

Det fanns ett par "intressanta" inlägg i artikeln på sydsvenskan.

"Nej, MC-förare orsakar MC-olyckor genom att välja att köra MC. Att tro att alla ser dem och väjer eller stannar i tid när de kommer i dubbla den tillåtna farten på småvägar är en lek med döden. Friheten har sitt pris..."

"När ska detta förbannade ofog med att köra mc med ODÄMPAT LJUD börja att beivras?? Vad är böterna hur många stoppas av polisen? BEDRÖVLIGT hur detta har spridit sej:(

Det är inte klokt att man ska bli väckt varje natt av idioter som kör sin mc helt utan ljuddämpare :(

Att inte mc syns kan man inte göra något åt tyvärr de som väljer mc måste själva köra så säkert de kan och sen ta de risker det innebär, tyvärr!"

Den första har väl delvis rätt. Det lär vara svårt att upfatta att en motorcykel kommer i 250km/h när det egentligen 70-väg.

Men att vi som väljer att köra MC väljer att ta de risker och att det inte bör göras något åt alla olyckor är ju lite konstigt. Visst att man är medveten om riskerna som finns med att köra hojj men hur är jag ansvarig för många bilisters bristande uppmärksamhet?
Tänk om man resonerade lika när det gäller alla som går/cyklar. Bara för att de inte har ett skyddande plåtskal runt sig samt att de syns så dåligt så får de skylla sig själva om de blir påkörda? :gnissla De valde att gå ut och gå och får då ta konsekvenserna :död

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
nej mer uppmärksamhet på att bilister är dumma i huvudet och vill köra ihjäl dig så att man håller sig borta från dem ju längre bort desto bättre.

Huvudet på spiken! Vem som är vållande hjälper ju föga och är sekundär betydelse den dagen man hamnar på sjukan eller värre. Man måste nog själv göra allt för att dels synas (varselväst, helljus på dagtid etc etc) och som sagt alltid alltid anta att bilisten i korsningen inte har sett dig.

Snowman89

Guest
När du hamnar i den situationen, gör något oväntat, som att vingla Motorcykeln sida till sida, kanske sänka farten kan vara något.
Om inte annat så får det mer uppmärksamhet när man inte beter sig som bilisten förväntat sig, "vad håller den där jäveln på med?"
Det gör även så att du själv är lösare i kroppen och får snabbare reaktioner istället för den låsning som en stunds åkande ger.

Sedan undrar jag hur det kan vara "sweet" att bilister orsakar olyckor, borde det inte vara "sweet" om det var vi själva så vi faktiskt kan åtgärda problemet ? som det ser ut nu så ser det ju ut som att vi har gjort vad vi kan och att vi inte kan göra mer själva.

Så sant så. Problemet är bara att andra trafikregler blir lidande om man gör så.

När jag blev påkörd för 1,5månad sedan hade kunnat undvikas genom att
1) Bilen faktiskt hade haft koll på trafiken/vägen/personerna vid övergångsstället
2) Om jag inte hade saktat ner vid övergångstället utan bara gasat på. Även fast det stod mycket folk som försökte ta sig över vägen..

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag undrar vem det är som kör så jäkla dåligt på vägarna i detta landet. Jag vet att det finns många idioter på vägarna som inte skulle ha körkort, för det hör man ju titt som tätt.
Jag har dock aldrig hört nån säja "Fan vad jag är dålig att köra bil/mc". Det kanske är den där "någon" som kör så illa. Han jobbar ju för övrigt på ganska många företag.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS

Håller helt med, inte alls "sweet" att det är bilister som är huvudorsak till olyckor mellan mc och bil, då bilisternas beteende ligger bortanför det vi kan påverka i någon större utsträckning. Spelar som sagt inte någon roll vem som är vållande när man (så gott som alltid) är den som råkar mest illa ut vid en olycka med bil och mc.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras