Bilar orsakar mc-krockarna, sweet

Mr. K

Bättre sist och snygg än först och ful!
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Kawasaki Z1000 ABS
Kör man 2-3 ggr laglig hastighet så förtjänar man ju att bli borttagen från trafiken på ett eller annat sätt. Det enda som är tråkigt är inte att de personerna i fråga utsätter sig själva för fara utan även andra.
Vi är inte mer än människor och alla har kört för fort både när det gäller bil och motorcykel, men jag hittar ingen lag som säger störst/snabbast går först och inte behöver titta runt. Eller har jag missat den?!?!
Om alla hade följt alla trafiklagar så hade det kunnat funka. Man ska inte tänka "jag har rätt och jag får göra så". Vi alla borde tänka på att vi faktiskt gör fel och alltid kommer att göra fel (förr eller senare) och därför vara mer uppmärksamma på allt som händer runt oss i trafiken. När jag var nybörjare och tog mitt körkort för bil så kommer jag ihåg att min lärare sa ... att vi ska underlätta för varandra i trafiken, då det händer att man gör fel ...
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Ok, när du ligger 2 meter under markytan i en träfrack så kan du ju glädja dig med att det var bilistens fel.

Den som däremot vill vänta med att hamna i träfracken lär sig av denna statistik att bilister väldigt ofta gör fel i trafiken och det måste vi vara berädda på.

Var förutseende i trafiken, och försök se sakerna innan dom inträffar.

Vad var poängen med att komma med den trötta floskeln igen då? Att man vill överleva även om man har rätten på sin sida är väl ganska självklart, och hör inte riktigt till den här diskussionen. 90% av olyckorna mellan bil och MC orsakas huvudsakligen av bilisterna (enligt försäkringsbolaget IF:s statistik). Har du några tankar kring det, eller bara fler floskler du vill dela med dig av?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bara för att det inte går att bevisa att motorcyklisten tex körde för fort, betyder inte det att bilisten i verkligen var vållande till olyckan...även om bilisten i statistiken står som syndabock.

Vad baserar du det på? Sedan när är bristande bevisning angående ena parts eventuella vårdslöshet per automatik ett fastslaget vållande för motparten?

Bara för att det går att bevisa att motorcyklisten körde för fort, betyder det inte att billisten inte var vållande till olyckan.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vi, som MC-kollektiv, tjänar absolut ingenting på att vara "nöjda" med att det är bilisternas fel. När vi kör njuter vi av friheten, men med frihet kommer eget ansvar.

Va lite smart och ha lite självinsikt. Varför är det enligt rapporten allt som oftast bilisten som är vållande till olyckan? Medvetet eller omedvetet hat mot MC-förare? Förhoppningsvis inte hehe.
Syns vi dåligt? Troligen. Kör vi avsevärt och i olagligt höga hastigheter? Troligen.

Vi skulle kunna köra mer lagligt generellt sett,, och vi skulle kunna bättra på våran synlighet.
(lite ironiskt nog har ju effektdämpare a'la Akrapovic liknande funktion ljudmässigt vad neongul mc-hjälm har för synen, mer trafikanter noterar oss, men förståeligt att dessa varken är populära av gemene man och också har en tendens att vara olagliga).
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På ett sätt hade det ju varit bättre om det var motorcyklisterna som var vållande i 90% av fallen. Då hade man ju kunnat justera sin egen säkerhet mycket mer än man kan nu.

Men det statistiken visar på är ju det man har vetat hela tiden. Står en bil och väntar på att få köra ut eller svänga, slå av och var beredd på att bromsa. Man ska aldrig lita på stopp och väjningsplikt. Kör heller inte om där det finns möjlighet för vänstersväng.

Att bilen var vållande behöver inte betyda att motorcyklisten inte hade kunnat undvika olyckan.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Självklart syns inte en MC om man inte tittar, är lite trött på den lama ursäkten när folk inte ens vrider på skallen.

Råkar ut för kanske 6st "idiot kör ut mitt framför dig" incidenter per år varav ca 5 med bil och 1 med mc.

Märker ingen större skillnad mellan att köra bil eller mc i fallen då nån annan inte sett mig, oftast tittar de helt enkelt inte. Ibland tittar de och kör ut endå :va

och MC kör inte så mycket för fort heller generellt, sett statestik på det och var ganska marginellt, typ att mc körde 6% fortare i snitt än bil eller nåt sånt, nån som orkar leta statestik kan ju göra det men att säga att alla MC kör 3dubbla hastigheten e ju bara korkat
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Bra, då kommer min följdfråga: Är det vi som skall ha den dyra premien då det 9 av 10 ggr är bilförarens fel?!?!?!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
(lite ironiskt nog har ju effektdämpare a'la Akrapovic liknande funktion ljudmässigt vad neongul mc-hjälm har för synen, mer trafikanter noterar oss, men förståeligt att dessa varken är populära av gemene man och också har en tendens att vara olagliga).

Det där är trams.
Avgasljudet hörs knappt frammåt i lite hastighet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra, då kommer min följdfråga: Är det vi som skall ha den dyra premien då det 9 av 10 ggr är bilförarens fel?!?!?!

De flesta mc-olyckor, iaf med sportisar, klarar ägaren av helt på egen hand. Vi hojåkare är rätt dåliga på att hålla oss på vägen helt enkelt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
De flesta mc-olyckor, iaf med sportisar, klarar ägaren av helt på egen hand. Vi hojåkare är rätt dåliga på att hålla oss på vägen helt enkelt.

Sant sant, men borde endå inte trafik-biten av försäkringen bli billig? om det vid kollision med annat fordon vid 90% inte är MC'n fel :va

trafikförsäkring kostar ju skortan på en nyare sportis :gnissla
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det där är trams.
Avgasljudet hörs knappt frammåt i lite hastighet.

Njaoo, vet ett flertal tillfällen man har kört en go favoritväg så står människor redo PÅ VÄGEN MED SPADAR och skriker på en, så visst fasen har dom hört en 1-2 minuter innan man dyker upp :tungan ;)

Men förstår, personer som sitter i bilen, i trafik/korsning/stan lär knappt har någon större fördel att man möjligtvis hörs lite, troligen mest undermedvetet om ens det.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
En sak som slog mig en dag var hur ofta motorcyklister glömmer sin blinkers på...

Om jag puttrar runt och blinkar höger mil efter mil så KAN det ju hända att en bilist ser det och svänger ut framför mig..:näsblod

Jag skulle tro det ligger bakom en hel del olyckor.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top