GT
Absolut kortast.
Var det inte någon som för ett tag sedan sa att det i körkortsutbildningen borde ingå ett moment kallat "överlev en dag i trafiken på mc"? Idén är långt ifrån dum, men ack så svår att genomföra. :/
Här har du en hel del. http://www.trafikverket.se/PageFiles/722/llycksutveckling_mc.pdfFinns det några siffror på hur många av antalet MC-olyckor som är kollision och vilka som är singel?
Jag har vid flera tillfällen varit nära att träffa.Vet ju själv hur det är när man kör bil. Vi kör för fort och syns dåligt. Jag har själv också vid flera tillfällen varit nära att missa en motorcykel.
Det spelar ju inte så stor roll vem som är vållande egentligen.
För mig är det faktiskt just det den är. Ca 3000:- hel/helår på min Xt660r -08 mot min Saab 9000 2,3 LTT halv/helår 7500:-.
Var det inte någon som för ett tag sedan sa att det i körkortsutbildningen borde ingå ett moment kallat "överlev en dag i trafiken på mc"? Idén är långt ifrån dum, men ack så svår att genomföra. :/
Bara för att det inte går att bevisa att motorcyklisten tex körde för fort, betyder inte det att bilisten i verkligen var vållande till olyckan...även om bilisten i statistiken står som syndabock.
kommentarerna
Ä det verkligen på allvar att "ni" inte kan inse att majoriteten av mc åkare kör alldeles för fort och tar alldeles för stora risker, gör man inte det så är man väldigt naiv och blind. Då är det knappast konstigt att det blir olyckor där bilisten blir vållande
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.
Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?
Ja det tycker jag! Många har den inställningen "jag har rätt" man går rakt ut framför en bil/mc med den inställningen , men vem är det som blir skadad! oavsett om man har rätt
Det är hellre inte så lätt alla gånger för personer som inte är vana vid mc körning att tex vid en korsning så förväntar man sig att fordonet håller hastighetsgränsen , men istället kommer något i 2-3ggr den tillåtna hasigheten och krocken är ett faktum
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.
Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?
Problemet när vi kör för fort är inte att bilisterna inte ser oss utan att de inte inser hur fort vi kör och tror de har lång tid på sig att köra ut.
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.
Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |