Bilar orsakar mc-krockarna, sweet

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Var det inte någon som för ett tag sedan sa att det i körkortsutbildningen borde ingå ett moment kallat "överlev en dag i trafiken på mc"? Idén är långt ifrån dum, men ack så svår att genomföra. :/
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Var och övningskörde idag, och då kom det en bil som skulle köra ut på vägen från en parkering, som då började köra ut, men hann stanna för mig, detta händer väldigt väldigt ofta att bilar gör så, inte bara när jag kör hoj, utan också när jag sitter bakom ratten. Alla orkar inte köra fram växla ner till 1:an för att sen kolla runt innan dem kör ut, utan dem kör i 2:ans växel kör ut lite grann kollar blixt snabbt, för att sedan köra ut. Vet själv att det kan vara jobbigt att växla ner, nästa stanna kolla sen köra, men man måste ju göra det, orka krocka för att man har brottom eller är lat.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
För mig är det faktiskt just det den är. Ca 3000:- hel/helår på min Xt660r -08 mot min Saab 9000 2,3 LTT halv/helår 7500:-.

Fast ser man till hur många mil folk i regel kör med sin MC varje år så är försäkringen ändå ganska dyr jämfört med bilförsäkringar.

Fast det var ingen rolig premie du fått, ungefär lika mycket som jag betalar för en relativt ny BMW 3-serie, fast då snackar vi helförsäkring.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det inte någon som för ett tag sedan sa att det i körkortsutbildningen borde ingå ett moment kallat "överlev en dag i trafiken på mc"? Idén är långt ifrån dum, men ack så svår att genomföra. :/

Det var något jag kom att tänka på när jag tog kortet för MC, dels för att genom att själv få tuffa runt på en hoj, osäker och jävlig, så kom jag att tänka på att jag själv fram tills att jag började med hojkortet faktiskt inte var bättre än de andra bilförarna på att ge hojåkarna den plats och uppmärksamhet som behövs.

Har sagt det några gånger på forumet med, men det är ju en drös med andra som säger det emellanåt med. :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Bara för att det inte går att bevisa att motorcyklisten tex körde för fort, betyder inte det att bilisten i verkligen var vållande till olyckan...även om bilisten i statistiken står som syndabock.
 

jetson

Guest
Bara för att det inte går att bevisa att motorcyklisten tex körde för fort, betyder inte det att bilisten i verkligen var vållande till olyckan...även om bilisten i statistiken står som syndabock.

Hur mycket för fort över laglig hastighet gör bilisten helt skuldfri då?



Alltid samma snack när den här diskussionen kommer upp, en mc är tydligen osynlig när den kör för fort. Det känns som ett vanligt sätt för bilisterna att slippa ta ansvar och skylla ifrån sig. Men jag förstår dom, blir ju matade av tidningarna varje år - mc är dödsmaskin, mc kör för fort, mc kör street race, mc vet om riskerna men kör ändå, mc är osynlig...
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Otroligt, är det någon ny trend nu? Tycker det har varit stenkast på mc ett bra tag nu.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Betrakta de andra som halvblinda idioter

Hemmavid finns det en 3-vägskorsning där det tidigare var stopp-plikt, den har för några år sedan ersatts av väjningsplikt. Det är så att de bilister som har väjningsplikt förväntar :confused:sig att fordon som kommer från vä gör en högersväng innan korsningen (vanligast). De kör ut i korsningen innan de eg vet säkert vad den andra föraren ska göra.
Jag kör nästan alltid rakt fram och har därför haft några näradöden-upplevelser på plats. Vis av erfarenhet och ålderdom så tar jag det j--t lugnt där. En polares son kom vid nämnda korsning och körde in i sidan på en bil i 80, som tur var så körde han inte hoj så det gick ganska bra för honom inte för den andra. Nu när jag ändå sitter och beklagar mig så finns det en del inspirerande småvägar hemma tidigare grusvägar nu asfalterade. Några andra dårar tycker likaså de ligger därför med innerhjulen i grusträngen och drar upp kilovis med småsten och grus bara för att det är så "kul". Det enda säkra är väl banåka nu, men det är en bra bit att åka dit och inte helt gratis heller.
Idioter.jpg
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Finns ett bra sätt.
Kör aldrig på lägre varv än 10.000 i tät trafik och ha helljuset på jämt. Då både syns och hörs man bättre.
:yoparty
 
  • Gilla
Reaktioner: eha

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
dom har delvis rätt, vi kan faktiskt göra saker åt det, som tex sänka hastigheterna (men vem vill ?), alltid anta att billisten inte sett dig och bromsa in lite lätt. och ha synliga kläder, behöver inte vara varselväst, men köp en tröja i så skrikiga färger som finns så det bra.

men sen klagar dom på vårat ljud, visst kanske är synd om dom som sover.. men här sätter vi på ett grövre system för att höras, så dom vet att vi kommer.. då gnäller dom på det ;) :tungan

 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ä det verkligen på allvar :confused: att "ni" inte kan inse att majoriteten av mc åkare kör alldeles för fort och tar alldeles för stora risker, gör man inte det så är man väldigt naiv och blind. Då är det knappast konstigt att det blir olyckor där bilisten blir vållande:gnissla
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Ä det verkligen på allvar :confused: att "ni" inte kan inse att majoriteten av mc åkare kör alldeles för fort och tar alldeles för stora risker, gör man inte det så är man väldigt naiv och blind. Då är det knappast konstigt att det blir olyckor där bilisten blir vållande:gnissla

Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.

Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.

Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?

Ja det tycker jag! Många har den inställningen "jag har rätt" man går rakt ut framför en bil/mc med den inställningen , men vem är det som blir skadad! oavsett om man har rätt:död

Det är hellre inte så lätt alla gånger för personer som inte är vana vid mc körning att tex vid en korsning så förväntar man sig att fordonet håller hastighetsgränsen , men istället kommer något i 2-3ggr den tillåtna hasigheten och krocken är ett faktum
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Ja det tycker jag! Många har den inställningen "jag har rätt" man går rakt ut framför en bil/mc med den inställningen , men vem är det som blir skadad! oavsett om man har rätt:död

Självklart har man själv ett ansvar för sin egen säkerhet i trafiken, men huvudansvaret ligger ändå på den som bryter mot lagen. Därmed inte sagt att man inte ser sig för innan man går över, håller ögonen på bilar vid utfarter etc. Men att skylla på MC-förarna för att de blir påkörda är ju enbart idiotiskt.

Hade det varit MC-förarna som oftast var vållande hade du kunnat ha en poäng, men nu är det uppenbarligen inte så.

Eller vad är det som gör att du tycker att inget någonsin är en bilists fel, det är alltid de som råkar illa ut som ska skylla sig själva för att de råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle? Ska vi hålla oss inomhus så att bilisterna får härja i fred?

(jag är givetvis själv bilist också men skulle aldrig få för mig att påstå att det är någon annans fel om jag inte ser mig för)

Det är hellre inte så lätt alla gånger för personer som inte är vana vid mc körning att tex vid en korsning så förväntar man sig att fordonet håller hastighetsgränsen , men istället kommer något i 2-3ggr den tillåtna hasigheten och krocken är ett faktum

Om man håller 2-3 ggr laglig hastighet är det knappast speciellt svårt för polisen och/eller försäkringsbolaget att konstatera detta, och då blir inte bilisten bedömd som ensam vållande.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.

Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?

Problemet när vi kör för fort är inte att bilisterna inte ser oss utan att de inte inser hur fort vi kör och tror de har lång tid på sig att köra ut.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Problemet när vi kör för fort är inte att bilisterna inte ser oss utan att de inte inser hur fort vi kör och tror de har lång tid på sig att köra ut.

Absolut. Men varför tror ni att försäkringsbolagen ignorerar de fall där MC-föraren kör så fort att bilisten inte har en chans att göra korrekt bedömning? Om det är 50 meter lakrits och MC:n ändå nästan klyver bilen på mitten så blir bilisten som kört ut från korsningen ändå vållande? Knappast va.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om det är bilisten som är vållande i 90% av fallen skulle jag snarare säga att det är bilisterna som tar för stora risker. Främst genom att inte ha uppsikt när de kör ut från korsningar och liknande.

Tycker du det är fotgängarnas fel att de blir påkörda på övergångsställen också?

Ok, när du ligger 2 meter under markytan i en träfrack så kan du ju glädja dig med att det var bilistens fel.

Den som däremot vill vänta med att hamna i träfracken lär sig av denna statistik att bilister väldigt ofta gör fel i trafiken och det måste vi vara berädda på.

Var förutseende i trafiken, och försök se sakerna innan dom inträffar.
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Det finns naturligtvis många MC-förare som kör helt bindgalet och tror de är odödliga läs knightrider, men jag är så naiv att jag tror att majoriteten vill överleva för att även i morgon kunna köra hoj. I dag går många SMC-kurser mm för att bli säkrare. Hur många bilförare intresserar sig lika mycket som MC-förare för trafiksäkerheten. Ja jag vet att många kör fort det gör jag också naturligtvis, det ingår ju liksom det där med fartens tjusning. Jag förmodar att många av er väljer plats och tillfälle när det är lämpligt "eller". Ni gör väl inte som den jag kom ikapp på väg till Rörken från U-sala som fick för sig att den av oss som kom dit först fick sista platsen. De som brukar åka den vägen vet att det är vägbygge och dålig sikt. Den här grabben passade på att köra om när sikten var noll och plockade säkert en 3-4 bilar och några dumprar. Speedlimit=50km/h och möte(starkt). Troligen inga problem eftersom man kör om så fort med MC.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top