Bild på fin båt

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Psychodad skrev:
...men den hade en jämförelsevis mesig kanon på fördäck om man tittat på USS Iowa innan... :tungan

I kaliber men i verkan vet jag faktiskt inte, att den är effektivare råder det nog ingen tvekan om...

//@
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
GrimReaper skrev:
Gillar ni båtar skulle ni nog gillat min vardag...

Titta och njut!

/Grim

Nja mindre avundsvärt att studsa runt i en enkelbåt, plattvattensystem som det är
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ticonderogan är världens kanske mest avancerade vapenplattform. Den är helt enkelt sjukt effektiv. Ett eventuellt exportpris skulle förmodligen landa nånstans kring 15-20 miljarder svenska kronor, varför ingen har råd att köpa den. USA har 27 stycken.....

Den kan låsa på,följa och bekämpa över 100 mål samtidigt. Israelerna gjorde ett anfall med 25 attackflygplan som avfyrade två sjömålsrobotar var, dvs 75 mål, Ticonderogan bekämpade alla 50 robotar och 12 flygplan med fjärrluftvärnet.

Hade vi haft en i Sverige hade den kunnat ligga i Stockholms skärgård och plocka ner rysk attack över Helsingfors.....
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Chris Ash skrev:
Ticonderogan är världens kanske mest avancerade vapenplattform. Den är helt enkelt sjukt effektiv. Ett eventuellt exportpris skulle förmodligen landa nånstans kring 15-20 miljarder svenska kronor, varför ingen har råd att köpa den. USA har 27 stycken.....

Den kan låsa på,följa och bekämpa över 100 mål samtidigt. Israelerna gjorde ett anfall med 25 attackflygplan som avfyrade två sjömålsrobotar var, dvs 75 mål, Ticonderogan bekämpade alla 50 robotar och 12 flygplan med fjärrluftvärnet.

Hade vi haft en i Sverige hade den kunnat ligga i Stockholms skärgård och plocka ner rysk attack över Helsingfors.....


Att den var mäktig, på några meters håll, under gång råder det inga tvivel om hur som.... :)

//@
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Nu hittade jag vad jag letade efter, ytterligare ett amerikansk vidunder!

//@
 

Bifogat

  • cruiser.jpg
    cruiser.jpg
    24.2 KB · Visningar: 116

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Chris Ash skrev:
Israelerna gjorde ett anfall med 25 attackflygplan som avfyrade två sjömålsrobotar var, dvs 75 mål, Ticonderogan bekämpade alla 50 robotar och 12 flygplan med fjärrluftvärnet.
Eh? Min relativt allmänbildade hjärna kan inte riktigt påminna sig när israeliska styrkor var i strid med amerikanska, så jag antar att du talar om en övning, det vill säga på låtsas, skedde inte i verkligheten, simulering och så vidare?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sgtpepper skrev:
Eh? Min relativt allmänbildade hjärna kan inte riktigt påminna sig när israeliska styrkor var i strid med amerikanska, så jag antar att du talar om en övning, det vill säga på låtsas, skedde inte i verkligheten, simulering och så vidare?

Givetvis

Det har dock skett "riktiga nedskjutningar" med Ticonderoga och då menar jag inte passagerarflygplanet i Persiska viken utan obemannade drones som anflög i Mach 3-4 vilket är samma anflygningshastighet som tex ryssarnas Kitchenrobotar. Det finns inget som tar sig igenom mindre än en ICBM som kommer i Mach 24.


Man ska då veta att ett hangarfartyg skyddas av 5-6 Ticonderoga och Arleigh Burke jagare med samma LV-system. Utanför det har vi F-14 jaktskyddet och skulle någon robot ta sig förbi Aegis också så har vi ESSM som kan plocka ner den, skulle någon lyckas ta sig ännu närmare har vi Phalanx som en sista utpost.

Slutsatsen är att ett amerikanskt hangarfartyg inte går att slå ut från luften, det gick förr i tiden med analoga LV-system som kunde "övermättas" (Ryssarnas Backfire-doktrin byggde på detta) men inte idag.

Bästa sättet är givetvis att sänka det eller skada det när det ligger i hamn. I ett liknande angrepp som det som skedde på Jagaren USS Cole i Yemen.

Ute på öppet hav så skulle det kunna funka med en liten tyst dieselelektrisk ubåt. Tex en Gotland, vilken ryktas vara den enda ubåt som fått träff på ett hangarfartyg med övningstorpeder, en Australiensisk Gotlandubåt.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
En kul detalj som kan vara lätt att missa om man inte tänker på det (även fast det syns klart och tydligt) är att slagskeppet i fråga har trädäck.

Minns jag inte fel var det som viktbesparande åtgärd för att slagskeppet (av Iowa klass) skulle kunna uppnå en hastighet av minst 30 knop.

Määäktigt skepp, men är man ändå inne och tittar på biffiga slagskepp *måste* man bara kika på Yamato. 9*46cm (18.1") kanoner. 65'000 tons deplacement. Jämfört med ovan Iowa som i WWII utförande hade 9*16" och ett deplacement på 45'000 ton.

Stoooora saker :Bugar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
En kul detalj som kan vara lätt att missa om man inte tänker på det (även fast det syns klart och tydligt) är att slagskeppet i fråga har trädäck.

Minns jag inte fel var det som viktbesparande åtgärd för att slagskeppet (av Iowa klass) skulle kunna uppnå en hastighet av minst 30 knop.

Määäktigt skepp, men är man ändå inne och tittar på biffiga slagskepp *måste* man bara kika på Yamato. 9*46cm (18.1") kanoner. 65'000 tons deplacement. Jämfört med ovan Iowa som i WWII utförande hade 9*16" och ett deplacement på 45'000 ton.

Stoooora saker :Bugar

Yamato och Musashi är väl de allra största slagskepp som byggts?
Bismarck och Tirpitz var heller inte små, deplacementet låg på 50 000 ton+ om jag inte minns fel.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Yamato och Musashi är väl de allra största slagskepp som byggts?

Japp, det stämmer. Jänkarna fick hålla på ett bra tag innan dom lyckades sänka Yamato.

Bismarck och Tirpitz hade ett deplacement på 50'000 ton fullastade, och cirka 42-45'000 ton tomma. Yamatos deplacement var cirka 65'000 ton tom, och cirka 72000(!) ton full.

Yamato hade t.ex. 65 cm pansar på kanontornen. Bismarck hade 34 cm, och Iowa 43 cm.

/SSB
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
Japp, det stämmer. Jänkarna fick hålla på ett bra tag innan dom lyckades sänka Yamato.

Bismarck och Tirpitz hade ett deplacement på 50'000 ton fullastade, och cirka 42-45'000 ton tomma. Yamatos deplacement var cirka 65'000 ton tom, och cirka 72000(!) ton full.

Yamato hade t.ex. 65 cm pansar på kanontornen. Bismarck hade 34 cm, och Iowa 43 cm.

/SSB

Det skiljde så mycket alltså, de var ju ungefär lika långa, men Yamato hade ju det tjockare pansaret och var "fetare".

Var det inte Yamato där alla i besättningen dog?

Edit: Noop det var Fuso, av 1800man överlevde 0, måste vara någon sorts rekord.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
HMS Hood ligger "bra" till i den ligan också. Bismarcks smäll in i ammunitionsförrådet var inte bra för hälsan. Har för mig att 7 överlevde.

Edit: 3 överlevde av en besättning på 1341. Illa för ett brittiskt fartyg. På grund av japanernas mentalitet under WWII så hade dom ju ofta helt vansinniga förlustsiffror.

Edit II: På Yamato överlevde cirka 280 pers av en besättning på cirka 2400.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
HMS Hood ligger "bra" till i den ligan också. Bismarcks smäll in i ammunitionsförrådet var inte bra för hälsan. Har för mig att 7 överlevde.

Edit: 3 överlevde av en besättning på 1341. Illa för ett brittiskt fartyg. På grund av japanernas mentalitet under WWII så hade dom ju ofta helt vansinniga förlustsiffror.

Edit II: På Yamato överlevde cirka 280 pers av en besättning på cirka 2400.

Vet du varför Fuso hade såna fruktansvärda förlustsiffror? Hood kan man förstå då explosionen var fruktansvärt förödande och mer eller mindre slet henne i bitar. Men såvitt jag kan förstå blev Fuso torpederad. Då borde några ha hunnit rädda sig.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Slaget var "Leyte Gulf" natten mellan 24-25 oktober 1944. Fuso attackerades 02:30 av 5 amerikanska jagare som avfyrade torpeder. Hela japanska styrkan attackerades av 28 amerikanska jagare, men Coward's Destroyer Squadron (DesRon) 54, verkar ha innehållit 5 jagare och varit den styrka som utgjorde anfallet mot själva Fuso.

I den japanska styrkan fanns förrutom Fuso, systerskeppet Yamashiro, tunga kryssaren Mogami och 4 jagare. Detta var styrka "C" som var del av en större japansk flottenhet på väg mot Leyte (Filipinerna), där amerikanerna landstigit.

Fuso sägs ha träffats av mellan 2 och 4 torpeder, varpå en häftig brand utbröt och ammunitionsförrådet verkar ha exploderat. Båten bröts i två delar och sjönk 03:38. Precis som Hood alltså.

Uppenbarligen sjönk Fuso så snabbt att dom inte ens han meddela flaggskeppet. Det sägs att flottans befälhavare Vice Amiral Nishimura fortsatte att ge order till Fuso under slaget som följde trots att skeppet alltså låg på havets botten.

Personligen tror jag nog att inte att alla besättningsmän gick till botten när skeppet sjönk, men att de senare drunknade under natten. Eftersom Fuso sjönk först och slaget var långt ifrån över så fanns det (väl) inga tillgängliga resurser för att försöka rädda någon. Dessutom var långt ifrån alla japanska sjömän simkunninga. Åtminstone om de källor jag läst är tillförlitliga.

Intressant slag det där. Sista gången ett störe sjöslag utkämpats utan hangarfartyg närvarande. Plus att två japanska kryssare råkade ramma varandra och därmed sänkte Mogami.

/SSB
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
SSB skrev:
Slaget var "Leyte Gulf" natten mellan 24-25 oktober 1944. Fuso attackerades 02:30 av 5 amerikanska jagare som avfyrade torpeder. Hela japanska styrkan attackerades av 28 amerikanska jagare, men Coward's Destroyer Squadron (DesRon) 54, verkar ha innehållit 5 jagare och varit den styrka som utgjorde anfallet mot själva Fuso.

I den japanska styrkan fanns förrutom Fuso, systerskeppet Yamashiro, tunga kryssaren Mogami och 4 jagare. Detta var styrka "C" som var del av en större japansk flottenhet på väg mot Leyte (Filipinerna), där amerikanerna landstigit.

Fuso sägs ha träffats av mellan 2 och 4 torpeder, varpå en häftig brand utbröt och ammunitionsförrådet verkar ha exploderat. Båten bröts i två delar och sjönk 03:38. Precis som Hood alltså.

Uppenbarligen sjönk Fuso så snabbt att dom inte ens han meddela flaggskeppet. Det sägs att flottans befälhavare Vice Amiral Nishimura fortsatte att ge order till Fuso under slaget som följde trots att skeppet alltså låg på havets botten.

Personligen tror jag nog att inte att alla besättningsmän gick till botten när skeppet sjönk, men att de senare drunknade under natten. Eftersom Fuso sjönk först och slaget var långt ifrån över så fanns det (väl) inga tillgängliga resurser för att försöka rädda någon. Dessutom var långt ifrån alla japanska sjömän simkunninga. Åtminstone om de källor jag läst är tillförlitliga.

Intressant slag det där. Sista gången ett störe sjöslag utkämpats utan hangarfartyg närvarande. Plus att två japanska kryssare råkade ramma varandra och därmed sänkte Mogami.

/SSB


Intressant det där ja, av någon anledning har jag läst väldigt liter om slaget vid Leytebukten, får ta och göra det.

Här är en skildring av sänkningen av Hood.

"Fartygschefens eldtillåtelse hade omedelbart följts av vår första svåra salva. Bismarck hade börjat striden. Dånet av salvorna uppfattades ända borta i den isländska huvudstaden Reykjavik. I telefonen hade jag hört Schneiders order om första salvan. Efter dess flygtid kom hans första nedslagsobservation, "framför". Schneider korrigerade avstånd och sidsättning, varpå han beordrade en 400 m gaffel. Dess bortre nedslag bedömde han som "bortom", nedslagen i mitten som "täckande". Omedelbart kom då hans order "fullsalvor snabbeld"! Redan från början låg han alltså utomordentligt väl i målet med sitt svåra artilleri.

Själv koncentrerade jag mig med min aktra målangivare på Suffolk och Norfolk, men jag kunde bara med svårighet undvika att också ägna mig åt morgonens dramatiska höjdpunkt, som nu närmade sig. Båda kryssarna behöll sina positioner på mellan tolv och femton sjömil akter ut. De följde oss på parallellkurs på var sin sida om vårt kölvatten. Några topedanfall kunde inte iakttas och var för ögonblicket knappast att befara. Suffolk sköt vid ett tillfälle några artillerisalvor, som dock inte hade någon chans att nå fram. I stort sett tycktes amiral Wake-Walker på Norfolk helt ha överlämnat den taktiska ledningen av striden till den i tjänsten äldre amiral Holland på Hood.

Över artilleritelefonen hörde jag hela tiden Schneiders lugna röst ge artilleriet korrektioner och göra iakttagelser. "Målet i brand", sade han en gång och kort därefter "fullsalvor, snabbeld". Regelbundet hörde jag förliga eldledningscentralen meddela "nedslag - - - nu"!
Förväntansfullt hade jag sedan slaget började funderat över, hur jag skulle kunna skilja på å den ena sidan motståndarens träffar i Bismarck och å den andra braken när våra egna salvor avfyrades.
Så hörde jag Schneiders "vad nu då - måtte vara en blindgångare - den träffade oss i alla fall".

I artilleritelefonen hördes ett allt mer högljutt och upphetsat virrvarr av olika röster. Något sensationellt måtte vara på gång, om det inte rent av redan inträffat! Övertygad om att Suffolk och Norfolk skulle lämna oss i fred åtminstone under några minuter gav jag ett av mina underbefäl order att tills vidare bevaka aktra sektorn från styrbords målangivare. Själv riktade jag babords målangivare mot Hood.

Medan jag fortfarande vred på ratten hörde jag ett skrik i telefonen: "Hon flyger i luften!" "Hon" - det kunde bara vara Hood! Och nu upplevde jag ett överväldigande och oförglömligt skådespel. Först kunde jag knappast se något av Hood. I stället syntes en jättelik svart rökpelare rätt upp mot himlen. Först så småningom upptäckte jag vid dess bas slagkryssarens förskepp som reste sig i brant vinkel uppåt. Det var ett säkert tecken på att fartyget redan brutits i två delar. Så upptäckte jag något nästan otroligt: i denna situation, när Hood i praktiken redan upphört att vara ett stridsfartyg, syntes än en gång de orangefärgade mynningsflammorna från dess förliga torn. Förskeppet hade skjutit sin sista salva och jag beundrade männen där borta som kämpade ända in i det sista.

Kl 05.57 hade våra stridsobservatörer iakttagit brand på Hood. Den bredde snabbt ut sig framför aktra masten. Prinz Eugen hade med sin andra salva träffat beredskapsammunition, som var upplagd där. Kl 06.01 hade Hood träffats av en salva från Bismarcks svåra artilleri. Som resultat sköt ett helt "berg" av flammor upp mellan masterna och ett gulvitt eldklot steg upp mot 300 m höjd. Vita "stjärnor", förmodligen glödande metallstycken, slungades ut ur det svarta rökmolnet. Väldiga sprängstycken, däribland tydligen ett av de svåra aktra tornen, virvlade runt som leksaker i luften. Spillror av alla slag flög omkring och täckte nästan sjön runt Hood. Ett starkt lysande vrakstycke, som kastats akter över, låg länge kvar i vattnet och brann med kraftig, svart rök.

[...] i min målangivare såg jag nu Hoods akterskepp driva akter över och sedan plötsligt sjunka. Förskeppet sjönk långsammare och snart fanns inget mer att se av vad som varit britternas stolthet, 41.000 - tonnaren Hood, "the mighty Hood". Hon drabbades av det öde som amiral Holland tänkt sig för de båda tyska fartygen. Det hade bara dröjt sex minuter tills en av Bismarcks granater slagit igenom Hoods pansar. Var den träffade är än idag inte klart. Över 100 ton sprängämnen detonerade i en av svåra artilleriets aktra ammunitionsdurkar så att hela fartyget på ett ögonblick slets sönder. Samma öde drabbade ju slagkryssarna Queen Mary, Indefatigable och Invincible under nordsjöslaget 1916! För Hood var det en undergång mitt i en våldsam drabbning. Jag måste ärligt erkänna, att ingen av oss på Bismarck hade räknat med ett så snabbt slut för henne."

Källa: Slagskeppet Bismarck, Burkard von Müllenheim-Rechberg
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top