Psychodad
Varför tar semestern alltid slut?
d1ce skrev:
...men den hade en jämförelsevis mesig kanon på fördäck om man tittat på USS Iowa innan...
d1ce skrev:
Psychodad skrev:...men den hade en jämförelsevis mesig kanon på fördäck om man tittat på USS Iowa innan...
GrimReaper skrev:Gillar ni båtar skulle ni nog gillat min vardag...
Titta och njut!
/Grim
Chris Ash skrev:Ticonderogan är världens kanske mest avancerade vapenplattform. Den är helt enkelt sjukt effektiv. Ett eventuellt exportpris skulle förmodligen landa nånstans kring 15-20 miljarder svenska kronor, varför ingen har råd att köpa den. USA har 27 stycken.....
Den kan låsa på,följa och bekämpa över 100 mål samtidigt. Israelerna gjorde ett anfall med 25 attackflygplan som avfyrade två sjömålsrobotar var, dvs 75 mål, Ticonderogan bekämpade alla 50 robotar och 12 flygplan med fjärrluftvärnet.
Hade vi haft en i Sverige hade den kunnat ligga i Stockholms skärgård och plocka ner rysk attack över Helsingfors.....
Ha ha, jo, och det är ju stort..... He he.....sordal skrev:tacka vet jag 4:e minkrig!!
HMS CARLSKRONA.... svergies största fartyg.
Marinens PB är 15 månader.... Done it...Victor skrev:Om jag minns rätt så är det marinens motsv. till KB, PB.
Firefly skrev:Marinens PB är 15 månader.... Done it...
Eh? Min relativt allmänbildade hjärna kan inte riktigt påminna sig när israeliska styrkor var i strid med amerikanska, så jag antar att du talar om en övning, det vill säga på låtsas, skedde inte i verkligheten, simulering och så vidare?Chris Ash skrev:Israelerna gjorde ett anfall med 25 attackflygplan som avfyrade två sjömålsrobotar var, dvs 75 mål, Ticonderogan bekämpade alla 50 robotar och 12 flygplan med fjärrluftvärnet.
sgtpepper skrev:Eh? Min relativt allmänbildade hjärna kan inte riktigt påminna sig när israeliska styrkor var i strid med amerikanska, så jag antar att du talar om en övning, det vill säga på låtsas, skedde inte i verkligheten, simulering och så vidare?
SSB skrev:En kul detalj som kan vara lätt att missa om man inte tänker på det (även fast det syns klart och tydligt) är att slagskeppet i fråga har trädäck.
Minns jag inte fel var det som viktbesparande åtgärd för att slagskeppet (av Iowa klass) skulle kunna uppnå en hastighet av minst 30 knop.
Määäktigt skepp, men är man ändå inne och tittar på biffiga slagskepp *måste* man bara kika på Yamato. 9*46cm (18.1") kanoner. 65'000 tons deplacement. Jämfört med ovan Iowa som i WWII utförande hade 9*16" och ett deplacement på 45'000 ton.
Stoooora saker
Yamato och Musashi är väl de allra största slagskepp som byggts?
SSB skrev:Japp, det stämmer. Jänkarna fick hålla på ett bra tag innan dom lyckades sänka Yamato.
Bismarck och Tirpitz hade ett deplacement på 50'000 ton fullastade, och cirka 42-45'000 ton tomma. Yamatos deplacement var cirka 65'000 ton tom, och cirka 72000(!) ton full.
Yamato hade t.ex. 65 cm pansar på kanontornen. Bismarck hade 34 cm, och Iowa 43 cm.
/SSB
SSB skrev:HMS Hood ligger "bra" till i den ligan också. Bismarcks smäll in i ammunitionsförrådet var inte bra för hälsan. Har för mig att 7 överlevde.
Edit: 3 överlevde av en besättning på 1341. Illa för ett brittiskt fartyg. På grund av japanernas mentalitet under WWII så hade dom ju ofta helt vansinniga förlustsiffror.
Edit II: På Yamato överlevde cirka 280 pers av en besättning på cirka 2400.
SSB skrev:Slaget var "Leyte Gulf" natten mellan 24-25 oktober 1944. Fuso attackerades 02:30 av 5 amerikanska jagare som avfyrade torpeder. Hela japanska styrkan attackerades av 28 amerikanska jagare, men Coward's Destroyer Squadron (DesRon) 54, verkar ha innehållit 5 jagare och varit den styrka som utgjorde anfallet mot själva Fuso.
I den japanska styrkan fanns förrutom Fuso, systerskeppet Yamashiro, tunga kryssaren Mogami och 4 jagare. Detta var styrka "C" som var del av en större japansk flottenhet på väg mot Leyte (Filipinerna), där amerikanerna landstigit.
Fuso sägs ha träffats av mellan 2 och 4 torpeder, varpå en häftig brand utbröt och ammunitionsförrådet verkar ha exploderat. Båten bröts i två delar och sjönk 03:38. Precis som Hood alltså.
Uppenbarligen sjönk Fuso så snabbt att dom inte ens han meddela flaggskeppet. Det sägs att flottans befälhavare Vice Amiral Nishimura fortsatte att ge order till Fuso under slaget som följde trots att skeppet alltså låg på havets botten.
Personligen tror jag nog att inte att alla besättningsmän gick till botten när skeppet sjönk, men att de senare drunknade under natten. Eftersom Fuso sjönk först och slaget var långt ifrån över så fanns det (väl) inga tillgängliga resurser för att försöka rädda någon. Dessutom var långt ifrån alla japanska sjömän simkunninga. Åtminstone om de källor jag läst är tillförlitliga.
Intressant slag det där. Sista gången ett störe sjöslag utkämpats utan hangarfartyg närvarande. Plus att två japanska kryssare råkade ramma varandra och därmed sänkte Mogami.
/SSB
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |