Jag rekommenderar slutar- eller bländarprioritet, jag inbillar mig att det är absolut bästa sättet att lära sig på. Kolla hur de olika värdena påverkar varandra och så.
Om du känner att kameran tenderar att överexponera så kan du väl ställa in exponeringskompensation på din kamera också right? (Jag är inte hemma på Nikon) Under de 20K exponeringar jag gjort med senaste kameran tror jag att jag kan räkna antalet helt manuella bilder på ena handens tummar. Bländar- eller slutarprioritet tillsammans med ISO-ställande och fipplande på exponeringskompensationen klarar oftast biffen. Smaksak så klart iofs.
När det gäller oskärpan i bilderna så är den nog inte alltid orsakad av slutartiderna (du hade 1/400 på en av bilderna på mig) utan snarare svårigheter att följa objektet och/eller att få skärpan rätt. Prova förfokusera och sedan låsa skärpan om du har ett visst ställe på vägen du knäpper alla bilder på (gå upp i ISO om det krävs för att inte få vansinnigt öppen bländare och därav kort skärpedjup). Fast skärpa kan också fungera om du tar bilderna rakt från sidan och det är svårt att träffa hojjen med autofokuspunkterna.
För bilder rakt frammifrån (hur stavar man till det?) så har vissa kameror precis som nämdes ovan ett AF-läge för att mäta hur fort objektet kommer mot dig och då tajma in skärpan till millisekunden när exponeringen görs. Du borde komma åt det från kamerans meny om du inte vill vrida över till "sport"-presetläget.
Det kanske helt enkelt är värt det att ställa sig på ett långsammare parti också? Schysst ljus där du stod dock.
Kul att du står där och knäpper och det är väldigt uppskattat att du lägger upp lite actionbilder! Första gången jag passerade slog jag av för jag trodde du kört punka eller så, men jag lovar att det inte ska upprepas.
/Hoffe