Bilder: Fototräning på bulten 080608

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Bina bilder från barkarby är helt manuella .. fast det var i bra konstantljus .. bländar/slutarprio inställningarna kan jag ta men inte helauto sportprogrammet då kan jag lika gärna köra på auto ... är jag tramsig nu ?

Jag förutsätter att all disskution om inställningar rör PASM-lägena. ;) Allt annat är blaj! :)

Hoffe

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Hoj
2005, Ducati Monster S2R
Jag rekommenderar slutar- eller bländarprioritet, jag inbillar mig att det är absolut bästa sättet att lära sig på. Kolla hur de olika värdena påverkar varandra och så.
Om du känner att kameran tenderar att överexponera så kan du väl ställa in exponeringskompensation på din kamera också right? (Jag är inte hemma på Nikon) Under de 20K exponeringar jag gjort med senaste kameran tror jag att jag kan räkna antalet helt manuella bilder på ena handens tummar. Bländar- eller slutarprioritet tillsammans med ISO-ställande och fipplande på exponeringskompensationen klarar oftast biffen. Smaksak så klart iofs.

När det gäller oskärpan i bilderna så är den nog inte alltid orsakad av slutartiderna (du hade 1/400 på en av bilderna på mig) utan snarare svårigheter att följa objektet och/eller att få skärpan rätt. Prova förfokusera och sedan låsa skärpan om du har ett visst ställe på vägen du knäpper alla bilder på (gå upp i ISO om det krävs för att inte få vansinnigt öppen bländare och därav kort skärpedjup). Fast skärpa kan också fungera om du tar bilderna rakt från sidan och det är svårt att träffa hojjen med autofokuspunkterna.
För bilder rakt frammifrån (hur stavar man till det?) så har vissa kameror precis som nämdes ovan ett AF-läge för att mäta hur fort objektet kommer mot dig och då tajma in skärpan till millisekunden när exponeringen görs. Du borde komma åt det från kamerans meny om du inte vill vrida över till "sport"-presetläget.

Det kanske helt enkelt är värt det att ställa sig på ett långsammare parti också? Schysst ljus där du stod dock.

Kul att du står där och knäpper och det är väldigt uppskattat att du lägger upp lite actionbilder! Första gången jag passerade slog jag av för jag trodde du kört punka eller så, men jag lovar att det inte ska upprepas. :)

/Hoffe

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
igår så använde jag "shutter priority" proframmet vilket var lite enklare än manuellt men jag tycker bilderna blir lite för ljusa och färglösa. Med manuella inställningar går det få lite mer liv (som i förrgår men då blev de skitsuddiga istället).
Om du tycker att bilderna blir för ljusa så kan du ställa in kameran på att underexponera lite. 1/3 eller 2/3 steg är nog tillräckligt. Exakt vilken knapp du använder på en Nikon för att göra det har jag inte den blekaste om. Men det borde gå att göra i alla "halvautomatiska" program (bländarprioritering, slutarhastighetsprioritering etc).

Står du längre ifrån vägen och använder lite mera av ditt objektivs längre del av brännviddsomfånget (alltså närmare 135mm) så blir det lättare att fånga hojarna i rätt hastighet eftersom du då inte måste röra kroppen lika snabbt. Med ditt 18-135mm kitobjektiv spelar det inte så stor roll om du står 5m från hojarna och använder 50mm brännvidd eller står 15m från hojarna och plåtar med 135mm brännvidd. Du kommer ändå inte att få så särskilt kort skärpedjup.

Testa: Ställ kameran på bländarprioritet och det lägsta värdet du kan använda (f/5,6?), ställ ljuskänsligheten till ISO100 och använd 135mm brännvidd samtidigt som du står lite längre ifrån vägen och kolla hur bilderna blir då.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...