Bilder från Stockholmsåkning lör 10 maj

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag är fantastiskt sexig i mitt retroställ. Väcker en hel del avundsjuka, helt klart.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Såg på bilderna att du även har en matchande retrohjälm! Vad är det för gammal kruka?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Penguin skrev:
Såg på bilderna att du även har en matchande retrohjälm! Vad är det för gammal kruka?

En Arai NR-SX7 från nådens år 1993. Fett grym hjälm... Jag är "mellan hjälmar" just nu. "Mellan skinnställ" också, förresten. Handskar och stövlar ryker snart också, med lite tur. Då har jag ett par grymma Alpinestars från forntiden att ta till. Kraschade, förstås... Mina retrohandskar är det inget större fel på, dock. Held råkkar.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag såg att du svarat i en tråd av en ny medlem (Söltas pöjk) ang ett skinnställ. Är han den jag tror han är (GP)?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Reflektion: Vet inte, faktiskt. Fast han borde ju i så fall ha bättre saker för sig än att surfa på sporthoj? Men man vet ju aldrig.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Håller med dig där, men sidan kan ju vara bra att kränga grejor på, även för en aktivt tävlande. Kan inte tänka mig någon annan skövdebo som väljer det nicket. GP använde ofta uttrycket "Syltas pöjk" förr i världen, och med hans humor så vet man aldrig....

Nåväl, jag får väl PM:a och fråga!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Fredda66 skrev:
Klart skoj att köra idag. Låg och kände på ketchup effekten en bit bak. Ett ganska intressant fenomen, man tror det skall vara lugnare en bit bak, snarare tvärt om. Efter lite ligga efter bil vänta på omkörning så blir det feta luckor till täten, och dem skall ju jagas ikapp :D
//Fredda

03.30, fåglarna kvittrade ute, just hemma efter rajraj, men i gott skick, måste ju kunna åka lite hoj även på söndagen... :)

ketchupeffekten (även kallat gummisnoddseffekten)... Såvida man inte ägnar sig åt kortegekörning a la haschmoppe så uppstår det ganska omgående om man är mer än 10 hojar, enda sättet att undvika det är att man vid stora gruppkörningar accepterar att det längs vägen blir uppdelning i mindre grupper inom den stora gruppen, typ 7-8 hojar som kör samma tempo, då kan det bli riktigt trivsamma turer även om man är totalt 35 hojar. Om man tycker att "sin grupp" kör för långsamt eller snabbt, kan man vid korsningar/stopp byta grupp, så får alla vara med på en runda som går i passande tempo, men ändå åka tillsammans :)

/B
 

redbird

knäskrap, vad är det?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
norrtälje
Hoj
röd blackbird xxx
Utan att ha varit med idag så gissar jag att det var Redbird...?

Jo du Chox du gissade rätt,men det var faktiskt en halvmeter tillgodo så det var gott om plats..

Ni är välkomna den 25 maj samma tid och plats för ROSLAGSMARAN
,om väder o vind tillåter,
det kommer att gå i ett #behagligt rrmc tempo#..
info kommer under veckan..(TORSDAG?)

och förlåt BENKAR om jag lät lite sträv,det var inte meningen,men alla kan inte vara på topp jämt..
/eg
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Re: Utan att ha varit med idag så gissar jag att det var Redbird...?

redbird skrev:
Jo du Chox du gissade rätt,men det var faktiskt en halvmeter tillgodo så det var gott om plats..

Ja du, det var en halvmeter till godo innan du med skohorns teknik pressade in "den gravida stora röda fågeln" (indian namn för blackbird, med packväskor), bredvid saaben. Respect!
 

Gudfadern

Sluta bromsa
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
Yamaha Fs 1 Original 1981
Ville bara tacka för en super rolig dag.. Helt underbara vägar och ett roligt gäng att åka med. Tyvär så var jag tvungen att åka hem lite tidagare. Hoppas det gick bra för er resten turen.. Hoppas det blir fler rundor med er.. :squid

Ha det så bra så länge, Syns väl snart igen
 

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Liten röd sak
starclassic skrev:
haha Van Zan, när jag svängde vänster vid Edsberg så var det för att jag var tvungen att stanna och :zpy ......inte kul, det kom fram nån lirare och undrade om det hänt en olycka....nej för fan jag mår lite illa bara....men nu är det fint igen.

RULES!!!!! :rock

Öhh.. Vadådå :confused: Såg att du låg bakom men nästa ggn jag tittade så var du på väg att svänga av.

Intagit för många :öl dagen/kvällen före?
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Mattias skrev:
Du kanske vet hur stor han är? Större/mindre än jag?

Jag har inte träffat GP på flera år nu pga min flytt uppåt i landet, men om jag inte missminner mig är han nånstans mellan 175-180 cm lång, men det är ett tag sedan som sagt så det får du ta med en nypa salt. Midjemåttet hans har varierat kraftigt så det är svårt att uttala sig om. :rolleyes:
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Van Zan skrev:
Öhh.. Vadådå :confused: Såg att du låg bakom men nästa ggn jag tittade så var du på väg att svänga av.

Intagit för många :öl dagen/kvällen före?

Vet ej vad det berodde på, men man kan ju säga att vid Edsberg så blev det paaanik..... så jag hulkade i ett par minuter och sen hemöver..... det hade inte varit så kul att :zpy i hjälmen.....
 

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Liten röd sak
starclassic skrev:
Vet ej vad det berodde på, men man kan ju säga att vid Edsberg så blev det paaanik..... så jag hulkade i ett par minuter och sen hemöver..... det hade inte varit så kul att :zpy i hjälmen.....

Njae..hehe. Det förståss. Men det finns ju ett sätt att helt eliminera sådana situationer framöver.. ..genom att införskaffa denna ypperliga utrustning :D

http://www.daytonaleather.com/Blanksvarthjalm.html
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Pawwe skrev:
Som tidigare gånger, super kul! Benkar du hittar verkligen vägar som man inte trodde var tillverkade :p


Dock så tyckte jag(!) att det gick lite för fort denna gång, ialla fall för mig. men jag vet att en del tyckte det gick för sakta, så det är väl svårt att göra alla nöjda. Jag skall leta upp ngt Guldwinge gäng o cruisa med dom tror jag :-/

Jag kommer aldrig att köra lika bra som er andra *sur*
Det e då fan att man e så kass.. :(

Vägval, bugar och tackar! Roslagen är en guldgruva fylld av goa vägar, och egentligen inte så svårt att leta upp, bara ut och snurra lite och hålla koll på kartan var man är och komma ihåg, eller notera, för framtida bruk! :fakta

Angående tempo:

Tar och gör en jämförelse med en Sporthoj.Com-runda som jag höll i förra hösten. Skulle tro att det var ungefär samma tempo främst i ledet som på den här rundan. Skillanden är att i höstas var vi runt 10 hojar, nu 33 hojar (åtminstone i början) En deltagare som var med i höstas tyckte det var lagom tempo då, men för fort nu, är helt enkelt "gummisnoddseffekten" som blir så enorm med såhär många hojar. Kör jag i 100 km/h i täten, blir det 220 km/h för den som kör sist utifall man ska hålla ihop gruppen..

Att 30 hojar ska kunna fara runt på krokvägar utan att tappa varandra ur synhåll är således en omöjlighet, (såvida man inte kör i glidar-Guldwinge-kortege-tempo :skrämd ) bättre att alla kör i det tempo man själv tycker är kul/känns bra, gör man så blir det en naturlig uppdelning av mindre grupper inom den stora gruppen, och man syns ju vid korsningarna/stoppen, och alla har ju samma väg att babbla om, bara att några passerade en viss punkt en aningens tidigare eller senare. Om en del deltagare försökte stressa ifatt gummisnodden förstår jag att det gick för fort, och man kanske ruttnade och åkte hem. Häng med nästa gång, men kör ditt eget tempo, och följ med hela rundan runt!

Angående vara "kass"... Tvivlar på att du skulle vara det! Hoppas du inte associerar "bra" med att köra snabbt/snabbast? På bana är det väl det som gäller, men på landsväg så tycker JAG det är viktigare att försöka hålla/leta upp bra spårval, få en harmonisk körning, ha hyfsat bra marginal för överaskningar, hålla bra avstånd, och att hålla sig på hjulen, än att räkna km/h. Det viktigaste är att man själv får en skön åkning och lagom kick, var den nivån ligger/hur fort det går varierar från person till person, hur erfaren man är, vilken hoj man har, om man kör på just den vägen tidigare osv osv.

Återkommer med stor sannolikhet med ytterligare runda, troligen med aningens lägre tempo, och när värsta våryran lagt sig så blir det nog färre deltagare, och mindre gummisnodd... :)

/B
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top