[Bilder] Indoor Ice Racing Norrtälje

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.................................................Anledningen till att de anmälda, jäkligt duktiga, förarna inte kom var just för att de var rädda för att bli fråntagen sin licens av just Svemo. Är det SVEMOs sätt att främja förarna och utvecklingen?! Något de säger sig stå för.

Anledningen till att detta arrangemang inte kördes under Svemo-flagg var att det SMA visade mer och snabbare intresse som jag förstått. Sedan att SMA även är billigare än SVEMO är ingen nackdel. Det gynnar både arrangör och förare. Vem är då girig? Den som vill göra något för att gynna förare och sporten eller den som försöker skapa herravälde över alla förare?
Vad tycker du?

Att sedan förarna inte ska få välja vilken tävling de kör är patetiskt. Varför ska förarna och nu även i detta fall publik komma i kläm? Ett dygn innan droppade alla förare av... Ganska vasst att ändå få till något. Det råder fri konkurens på den Svenska marknaden, men det ska det sättas stopp för inom motorsporten med löjliga regler som hindrar förarna att göra vad de älskar, att köra hoj.................................

/Mange

Det har att göra med säkerhet för alla parter.

Säkerhet kostar resurser och reglerna för den organiserade sporten (vilken som helst) är ofta tuffare än lagkraven för att genomföra detsamma vilket gör att ovanstående arrangemang framstår som jättebra tills något tråkigt inträffar.

Jag ska inte vara dramatisk och påstå att regelverken är skrivna i blod men det finns en hel del erfarenhet bakom dem.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du behöver inte visa något medlidande för mig jag klarar mig ändå. För jag är från Nyköping. Själv så har jag bara medlidande för gammla och sjuka.
Var du 16 år sa du?:krama

Grabben är 16 år men när man läser det man skriver så kan man tro att han är betydligt äldre och visare, betydligt mer talför än tidigare talare vill jag påstå.
All kritik är bra, även den svidande kritiken. Om det nu bara är JeppeN som tycker så här så är det antagligen bara så att han är sur för att han inte har fått fett på sylen på länge. Om däremot fler håller med om det hela så är det bara för arrangören att lyssna och vara glad för att folk vågar säga vad de tycker!
Visst kan det vara tråkigt att höra något dylikt när man har satsat en hel del tid och säkerligen lite pengar också, men man måste ta del av både bra och dålig kritik för att bli bäst, att satsa på att bara bli godtycklig är ju som att knulla med kådis antar jag.

Jag var själv inte där så jag kan inte uttala mig alls men jag misstänker att JeppeN kommer få både ris och ros här i tråden. Om inte någon anser det vara spam och låser den istället...
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jag skulle ha varit där och kört själv, men min maskin ville tydligen något helt annat:mad:
Men jag åkte dit för att ge mitt stöd i stället, är ju förgävligt att Svemo skrämde bort alla dom duktiga förarna som var anmälda!
Men Svemo är väll rädda för konkurensen och det ska dom vara.....
Men för att ICA är rädda för konkuransen från Konsum så sprider dom inte ut att det går pest på ICA.....
Men nu har vi ju fått sett vad Svemo går för....
Denna uppvisning är starten på något stort hoppas jag, sedan kanske inte alla blev nöjda med vad dom hade väntat sig, men vems fel är det???
Jag säger iallefall, Jävligt bra jobbat Glen och alla andra!

Stefan"Quaden"Åberg
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Har inte sagt någonting positivt om SVEMOS agerande angående träffen, men om man ska dra ihop ett såpass seriöst evangemang som de gick ut med att detta skulle vara så ska man åtminstonde fixa dit riktiga förare, annars är det överhuvudtaget ingen mening att locka dit förväntasfulla och dyrt betalande publik.

Känns ju rent av löjligt från din sida att göra ett sådant påhopp, visar bara ytterliggare vilken hög nivå dessa vuxna pojkar har på sporthoj. Som att man inte får uttrycka sig om ett arrangemang bara för att man inte anordnar egna? Vad vill du få fram med det? Att jag inte får ta del av Svensk motorsport för att jag inte är en aktiv del av den eller vadå? :klappar:

Men för att svara på din fråga så, vad gör jag för motorsporten i Norrtälje kommun?

Vet inte riktigt om du bor i Norrtälje men om du gör det så har du troligtvis sett senaste Bil&Bostad där jag var på första sidan med min moped (notera, det är inte fräckt med moped). Det om något ger inspiration och intresse för en utvecklande ungdom. Förutom det showbygget så äger jag dessutom Norrtälje kommuns vassaste sprintscooter, och kommer synas runt om i Sverige med den i sommar.




Over'nOut
loser.gif

Bor inte i Norrtälje. Respekterar alla oavsett vad de håller på med. Jag var tidigare chefredaktör för tidningen Bomber Magazine och jag fattade beslutet om att vi skulle ha med moppar (tuning,styling, stunt och race) i Bomber. För att jag digger det ni håller på med och för att ni är framtiden. Så nu vet du var jag står.

Om du läser om vad jag skrev så var det inget påhopp mot dig utan en förklaring till varför INTE toppåkarna som var anmälda kom. Det berodde på SVEMOs agerande och INGET som vi kunde påverka. Nu kan du inte missa att förstå varför inte "riktiga" förare kom. Detta besked fick arrangörsledningen veta cirka ett dygn innan eventet skulle dra igång.
Texten jag skrev om det hela avslutades med en fråga om din åsikt om SVEMOs agerande, inget annat.

Anledningen till varför jag frågade vad du själv gör är att det allt för många gånger kommer gnäll från folk som sitter på arslet och inte gör ett skit själva.
Jag har full respekt för ditt engagemang och stöder det. Kanske vi framöver kan dra nytat av varandras aktiviteter?

Läs denna artikel så får du en klarare bild av varför det blev som det blev...
http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

Mvh
Mange J
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Det har att göra med säkerhet för alla parter.

Säkerhet kostar resurser och reglerna för den organiserade sporten (vilken som helst) är ofta tuffare än lagkraven för att genomföra detsamma vilket gör att ovanstående arrangemang framstår som jättebra tills något tråkigt inträffar.

Jag ska inte vara dramatisk och påstå att regelverken är skrivna i blod men det finns en hel del erfarenhet bakom dem.

Vad menar du? Att detta event hade sämre säkerhet än om det skulle köras under SVEMO-flagg? Allt var dessutom försäkrat.
Det jag menade med löjliga regler var den regel eller text som SVEMO har som säger att de med SVEMO-licens som kör en tävling som inte är sanktionerad av SVEMO kan komma att bestraffas. Dvs. de varnades om att de kan förlora licensen om de skulle kört denna show som var helt och hållet försäkrad och laglig.

Var du där?

http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

/Mange
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Svenska Motorsportalliansen har kört och kör evenemang som inte uppfyller ens dom basala miljö och säkerhetsföreskrifterna som Svemo/SBF ställer.

Därför anses allt som svenska motorsportalliansen står bakom som oseriöst och osäkert, jag säger inte att det här arrangemanget var det, men eftersom alliansen tidigare har visat dåligt omdöme så förstår jag Svemo till fullo!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Svenska Motorsportalliansen har kört och kör evenemang som inte uppfyller ens dom basala miljö och säkerhetsföreskrifterna som Svemo/SBF ställer.

Därför anses allt som svenska motorsportalliansen står bakom som oseriöst och osäkert, jag säger inte att det här arrangemanget var det, men eftersom alliansen tidigare har visat dåligt omdöme så förstår jag Svemo till fullo!

Har vart rätt dåligt omdöme även på svemo och sbf-arrangemang genom tiderna också.
Man får sila en del av skitsnacket..

Sen får man också se till vad förare själva väljer för risker och vilken försäkring man vill ha. Svemo eller SBF's ersättningar vid skador kommer man inte långt på..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har vart rätt dåligt omdöme även på svemo och sbf-arrangemang genom tiderna också.
Man får sila en del av skitsnacket..

Sen får man också se till vad förare själva väljer för risker och vilken försäkring man vill ha. Svemo eller SBF's ersättningar vid skador kommer man inte långt på..

Nej, men alliansens skrotbilsrace där man inte ens kräver riktig burbåge/bälten i bilarna visar ju knappast heller på gott omdöme?

SBF's reglemente har stramats åt under årtionden för att det har visat sig behövas, alliansen skiter i det och börjar på 0...

Jag förstår att alliansen motarbetas av SBF och Svemo
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag förstår att alliansen motarbetas av SBF och Svemo

Men det är ju i sådanna fall knappast rätt metod att arbeta med.

Ungefär som om ICA skulle varna sina kunder att de minsan kommer att dra in deras ICA kort ifall upptäcker att kunderna handlar på Willys eller Lidl.

Det är inget annat än maffia metoder sominte hör hemma i en Svensk demokrati.
Svemo har inte monopol i Sverige och bör inte heller agera därefter.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Svemo har inte monopol i Sverige och bör inte heller agera därefter.

Har du tittat i Svemos stadgar nyligen? Svemo har faktiskt ensamrätt på 2-hjulig motorsport. Inget som jag tycker är bra, men har man licens har man samtidigt förbundit sej att inte deltaga i icke-sanktionerade tävlingar. Det enda maktmedel man har är att dra in licensen för de som deltar. I fallet med SMA/SBF har Skoghag utmanat SBF på duell, som jag tror han har goda chanser att vinna. I andra länder funkar det med konkurrerande förbund, men frågan är om vi vill ha konkurrerande förbund i lilla sverige? Om man ser till roadracing så finns det i storleksordningen 5-600 aktiva, att dela dessa i flera förbund ger inga större fördelar. Däremot inom cross, med ca 5000 aktiva är det en annan sak. Jag är lite kluven till om detta gagnar motorsporten i landet, men samtidigt är det så att de områden som Skoghag vill ha verksamhet inom är i mångt och mycket områden som SBF inte velat ta i med tång.

Nej, men alliansens skrotbilsrace där man inte ens kräver riktig burbåge/bälten i bilarna visar ju knappast heller på gott omdöme?

SBF's reglemente har stramats åt under årtionden för att det har visat sig behövas, alliansen skiter i det och börjar på 0...

Jag förstår att alliansen motarbetas av SBF och Svemo

I fallet med skrotbilsrace är ju frågan om man kan ställa som krav på 5.000 kronors bilar att dom ska säkerhetsutrustas för 15K och sedan skrotas.....
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nej, men alliansens skrotbilsrace där man inte ens kräver riktig burbåge/bälten i bilarna visar ju knappast heller på gott omdöme?

SBF's reglemente har stramats åt under årtionden för att det har visat sig behövas, alliansen skiter i det och börjar på 0...

Jag förstår att alliansen motarbetas av SBF och Svemo

Läs reglerna för 5-papp så förstår du kanske varför?
SMA's försäkringsbolag godkänner säkerheten, förarna som ställer upp gör det likaså.
Tittar man sen på de andra klasserna som SMA kör så är ju kraven betydligt högre.

Svemo är förövrigt också numer anmält till konkurrensverket.

Jag tycker det är bra att fler alternativ erbjuds, sen tycker jag varken svemo eller SBF ska försvinna, däremot behöver de ändra sina regler och möjligtvis stil mot sina licensierade förare..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vad menar du? Att detta event hade sämre säkerhet än om det skulle köras under SVEMO-flagg? Allt var dessutom försäkrat.
Det jag menade med löjliga regler var den regel eller text som SVEMO har som säger att de med SVEMO-licens som kör en tävling som inte är sanktionerad av SVEMO kan komma att bestraffas. Dvs. de varnades om att de kan förlora licensen om de skulle kört denna show som var helt och hållet försäkrad och laglig.

Var du där?

http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

/Mange

Jag har inte kritiserat just detta arrangemang utan förklarat generellt sett varför det är problem att acceptera denna form av arrangemang (dvs utanför de organiserade förbundens regelverk).

Det är dessutom tveeggat.
Vi behöver eldsjälar som arrangerar motorsport och som driver verksamheten framåt.
Dock behöver vi att de gör det någorlunda styrt och det är där organisationerna kommer in.
Organisationen är beroende av arrangörerna.

Sen ska man ha fullkomligt klart för sig att det är skillnad på arrangör och arrangör.
Motorsportorganisationerna har ett "nollsummespel" i budgeten, dvs. all vinst ska tillbaka till verksamheten i form av satsningar på nyrekrytering, landslag osv.

Svemo är förövrigt också numer anmält till konkurrensverket.

..

För vad????
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r

Samma sak man anmält SBF för, hindrar konkurrens genom att hota förare med licensindragning att köra i serier som inte är sanktionerade av dem.

Det är flera idrottsförbund som håller på såhär, som konståkaren som inte skulle få tävla mer om han ställde upp i det där isdans-programmet på tv..

Är föreningar som numer kliver ur SBF för att man tycker sig bli behandlad som skit av SBF.

Vad gäller säkerhets"klanket" på SMA så är det ofta samma arrangörer/funktionärer som används på deras arrangemang. Men man hotar ju även de få funktionärer som finns med indragning av funkislicenser..
SBF/Svemo skjuter sig i foten..
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
I fallet med skrotbilsrace är ju frågan om man kan ställa som krav på 5.000 kronors bilar att dom ska säkerhetsutrustas för 15K och sedan skrotas.....

Det är knappast ett argument för att låta bli säkerheten.
Antingen uppnår man en acceptabel nivå i säkerhet eller avstår från sådan verksamhet.

Samma sak man anmält SBF för, hindrar konkurrens genom att hota förare med licensindragning att köra i serier som inte är sanktionerade av dem.

Det är flera idrottsförbund som håller på såhär, som konståkaren som inte skulle få tävla mer om han ställde upp i det där isdans-programmet på tv..

Är föreningar som numer kliver ur SBF för att man tycker sig bli behandlad som skit av SBF.

Vad gäller säkerhets"klanket" på SMA så är det ofta samma arrangörer/funktionärer som används på deras arrangemang. Men man hotar ju även de få funktionärer som finns med indragning av funkislicenser..
SBF/Svemo skjuter sig i foten..

Konkurenslagen gäller ju bara för företag som drivs kommersiellt....

SFS 2008:579

Definitioner
5 §
I denna lag avses med
företag
en fysisk eller juridisk person som driver
verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur, dock inte till den del
verksamheten består i myndighetsutövning.
Med företag avses också en sammanslutning av företag.
6 §
Det som i lagen sägs om
avtal
ska tillämpas även på
1. beslut av en sammanslutning av företag, och
2. samordnade förfaranden av företag.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I fallet med skrotbilsrace är ju frågan om man kan ställa som krav på 5.000 kronors bilar att dom ska säkerhetsutrustas för 15K och sedan skrotas.....

En folkracebåge kostar 3.500:- och går att återanvända i massor av bilar, stol och bälte likaså, riktig förarutrustning samma sak där.
Ett webtest för att få "licens" istället för en förarutbildning, vem säger att det är folket i bilarna som har gjort testen?

Jag är också emot konkuransfördelar genom förbud, men jag är ännu mer emot konkuransfördelar genom att pruta på säkerhet för att locka fler utövare.

Jag välkommnar alliansen att utöva riktig motorsport, med riktiga (ofta internationellt överenskommna) regler.
Tyvärr började dom inte så, så ryktet som oseriösa lär dom få dras med.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är knappast ett argument för att låta bli säkerheten.
Antingen uppnår man en acceptabel nivå i säkerhet eller avstår från sådan verksamhet.



Konkurenslagen gäller ju bara för företag som drivs kommersiellt....

SFS 2008:579

Definitioner
5 §
I denna lag avses med
företag
en fysisk eller juridisk person som driver
verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur, dock inte till den del
verksamheten består i myndighetsutövning.
Med företag avses också en sammanslutning av företag.
6 §
Det som i lagen sägs om
avtal
ska tillämpas även på
1. beslut av en sammanslutning av företag, och
2. samordnade förfaranden av företag.

Försäkringar av motorevenemang är i högsta grad kommersiellt.
Som det ser ut idag beter sig förbunden på det sättet att de även hotar banägare med indragen ban-licens om de hyr ut till konkurrerande verksamhet..

Åter till säkerheten, så är det ju försäkringsbolagen som till stor del avgör vad som är acceptabelt.
Håller man ner farterna genom reglementet kräver det kanske inte lika hög säkerhet i bilarna som i andra klasser.

En del svenska försäkringsbolag tillåter att jag tar ut min bil på bana, helt standard, i betydligt högre farter än det är fråga om i 5-papps cupen. Farligt? Ja riskerna finns där, men både försäkringsbolag inklusive jag själv tycker det är värt risken.
Är riskerna stora? Inte direkt. Händer det något är det sällan något mer än plåtskador.

En folkracebåge kostar 3.500:- och går att återanvända i massor av bilar, stol och bälte likaså, riktig förarutrustning samma sak där.
Ett webtest för att få "licens" istället för en förarutbildning, vem säger att det är folket i bilarna som har gjort testen?

Jag är också emot konkuransfördelar genom förbud, men jag är ännu mer emot konkuransfördelar genom att pruta på säkerhet för att locka fler utövare.

Jag välkommnar alliansen att utöva riktig motorsport, med riktiga (ofta internationellt överenskommna) regler.
Tyvärr började dom inte så, så ryktet som oseriösa lär dom få dras med.

Vad gäller SMA så var det väl faktiskt så att man inte "började" med 5-papps cupen, utan med långlopp? Där har kraven vart desamma som i SBF...
Rykten är just rykten, fundera på vem som sprider dem.
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Försäkringar av motorevenemang är i högsta grad kommersiellt.
Som det ser ut idag beter sig förbunden på det sättet att de även hotar banägare med indragen ban-licens om de hyr ut till konkurrerande verksamhet..

Åter till säkerheten, så är det ju försäkringsbolagen som till stor del avgör vad som är acceptabelt.
Håller man ner farterna genom reglementet kräver det kanske inte lika hög säkerhet i bilarna som i andra klasser.

En del svenska försäkringsbolag tillåter att jag tar ut min bil på bana, helt standard, i betydligt högre farter än det är fråga om i 5-papps cupen. Farligt? Ja riskerna finns där, men både försäkringsbolag inklusive jag själv tycker det är värt risken.
Är riskerna stora? Inte direkt. Händer det något är det sällan något mer än plåtskador.

Om försäkringar är kommersiellt eller inte har ju inte med saken att göra.
För att omfattas av lagen måste du bedriva kommersiell verksamhet.

Dock kan det diskuteras att idrottsförbunden kringgår detta då de "outsourcar" verksamhet till företag, men per definition är förbunden inga kommersiellt drivna företag.

När det gäller säkerhet är det otroligt svårt att dra en gräns på rätt ställe.
Det är också förvånansvärt många som vill avgöra själva var gränsen ska gå men när olyckan varit framme är snabba på kräva att någon annan ska ta ansvar. (Detta är INTE riktat speciellt till dig utan ett generellt resonemang).

Problemet med sunt fönuft när det gäller säkerheten har ju bevisats med otaliga inlägg i detta forum och tyvärr blir vi utlämnade till det när det gäller dessa arrangemang då tillståndsgivarna (myndigheter) har alltför dålig kunskap om hur säkerheten ska garanteras.

De styrmedel de har är ju FAP 512:1 och :2 (Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport på bana och i terräng) men de är ju endast fokuserade på tredje man dvs. åskådarna.
Säkerheten för de aktiva ska tas om hand av arrangören/organisationen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, det blir en del konstigheter när man har föreningar eller ekonomiska föreningar.
Men de måste ändå följa svenska lagar. Motorsportförsäkringen är lagstadgad och har inget med förbunden i sig att göra.
Sen kan man också börja fundera på hur ideella vissa av de här förbunden är, många i ledande befattning har det som arbete och får betalt.

I grund och botten är det ju så att man väljer under vilket paraply man vill köra. SMA följer lagstiftningen. RF-förbunden hotar egna förare med indragen licens, samt banägare med indragen licens om man nyttjar SMA's tjänster.
Jag tycker det är oerhört fult. Trots det sitter jag med en SBF-licens och haft Svemo-licens under många år..
Men jag vill kunna välja själv.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Vad gäller SMA så var det väl faktiskt så att man inte "började" med 5-papps cupen, utan med långlopp? Där har kraven vart desamma som i SBF...
Rykten är just rykten, fundera på vem som sprider dem.

Kraven var SBF:s men enligt flera deltagare så lämnade säkerheten i Bl.a. besiktningen en hel del övrigt att önska.
Dock finns det fler exempel på det även inom SBF.

Jo, det blir en del konstigheter när man har föreningar eller ekonomiska föreningar.
Men de måste ändå följa svenska lagar. Motorsportförsäkringen är lagstadgad och har inget med förbunden i sig att göra.
Sen kan man också börja fundera på hur ideella vissa av de här förbunden är, många i ledande befattning har det som arbete och får betalt.

I grund och botten är det ju så att man väljer under vilket paraply man vill köra. SMA följer lagstiftningen. RF-förbunden hotar egna förare med indragen licens, samt banägare med indragen licens om man nyttjar SMA's tjänster.
Jag tycker det är oerhört fult. Trots det sitter jag med en SBF-licens och haft Svemo-licens under många år..
Men jag vill kunna välja själv.

Lagen bryr sig dock fortfarande inte om vilka försäkringar jag har eller om jag har någon avlönad personal.

Problemet är ju att om organisationen INTE ingriper mot detta så stjälper vi ju våra egna medlemmar som vill anordna arrangemang men inte kan konkurrera med SMA.

Jämför det med att du har två företag som ska konkurrera i samma bransch och det ena företaget behöver inte betala moms.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kraven var SBF:s men enligt flera deltagare så lämnade säkerheten i Bl.a. besiktningen en hel del övrigt att önska.
Dock finns det fler exempel på det även inom SBF.

Ja, har då SBF rätt att döma ut SMA helt? Misstag görs, kommer att göras och det viktiga är ju att man arbetar för att de inte ska ske igen?
Eller för den delen, oavsett om SMA är "osäkert" hota banägare och förare med uteslutning?

Som jag hajade innan var uteslutningsregeln till för hindra folk ställa upp i olagliga tävlingar, d.v.s inte dra SBF/Svemo i smutsen för att man kör streetrace etc.
Men att använda regeln för att utesluta medlemmar som kör i lagliga tävlingar är inte rent spel.

Lagen bryr sig dock fortfarande inte om vilka försäkringar jag har eller om jag har någon avlönad personal.

Problemet är ju att om organisationen INTE ingriper mot detta så stjälper vi ju våra egna medlemmar som vill anordna arrangemang men inte kan konkurrera med SMA.

Jämför det med att du har två företag som ska konkurrera i samma bransch och det ena företaget behöver inte betala moms.

Lagen säger att för att få tillstånd för ett motorevenemang måste man ha en försäkring.
SMA gör detta på samma sätt som SBF, dock med ett annat försäkringsbolag.

Sen förstår jag inte din liknelse med moms och icke-moms? Ej heller vem som inte kan konkurrera med SMA?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top