[Bilder] Indoor Ice Racing Norrtälje

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
För att få en nyanserad bild av denna fråga så vill jag delge min åsikt i frågan.

Idrottsföreningar i Sverige samlas under ett riksförbund för att det finns samordningsvinster att göra.

Bl.a. finns det en hel del saker som påverkar motorsporten men som inte är direkt motorsport nämligen miljöarbete, samordning gentemot internationella motorsportorganisationer, långsiktiga mål, stöd till talanger osv.
Allt detta kostar resurser som varken distrikt eller klubbar enskilt kan hantera men tillsammans klarar de det.

Men det är inte bara för uppgifter som klubben eller distriktet är för litet för som samordningsvinster kan göras utan även i att centrala funktioner kan skapas för att utföra olika stöd till föreningar och distrikt istället för att det finns i varje klubb/distrikt.

Föreningen uppfyller därmed inte bara lägsta nivån för att enligt lagen få genomföra ett arrangemang utan har iochmed sammanslutningen även medverkat till alla andra uppgifter som direkt eller indirekt påverkar motorsporten vilket ett enskilt företag inte behöver bry sig om.
*Märk väl, jag har INTE kommenterat hur SMA eller trådens arrangemang gör utan bara konstaterat vilka valmöjligheter de har.*

Detta är grunden för att centralorganisationen vill att klubbarna ska vara arrangörer istället för företag.


Ett demokratiskt system mkt likt det vi har för vår regering och riksdag styr framtagandet av en centralorganisation/förening/förbund/distrikt/klubb .
Centralorganisationen styrs alltså direkt och indirekt av sina distrikt/klubbar/medlemmar.

Det är alltså medlemmarna som bestämmer centralorganisationen.

Medlemmarna bestämmer vilka stadgar som ska gälla för organisationen.
Alla som vill vara medlemmar i föreningen måste då följa stadgarna, påverka att de ändras eller låta bli att vara medlem.

Så, enligt min mening, så är denna konflikt generellt sett egentligen baserad på att ett antal företag vill ta över russinen i kakan och tjäna pengar på motorsporten.
 

Fredrik - SMA

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda fejkchopper, såld!
För att få en nyanserad bild av denna fråga så vill jag delge min åsikt i frågan.

"en massa ord....... "


Så, enligt min mening, så är denna konflikt generellt sett egentligen baserad på att ett antal företag vill ta över russinen i kakan och tjäna pengar på motorsporten.

Nej, faktiskt så kom hela den konflikten och "utbrytningen" till av att vissa inom SBF försökte neka mig att göra vissa saker som dom tillåter andra, och det accepterade inte jag och istället fixade SMA så jag ändå kunde göra dom.

Och likadant är det ju med Glenn, han försökte göra evenemanget inom Svemo men fick nej.......

så varken Svemo eller SBF har något att vara ledsna för, dom har haft chansen att ha oss inom organisationen men valt av olika anledningar att neka oss..... och varken glenn eller jag är några som tar ett nej som absolut sanning bara för att några "småpåvar" tycker så just för stunden.

Fri konkurrens är bra..... även SBF och Svemo kommer nu tvingas att bli bättre, billigare och mer transparanta pga SMA och arrangörer som mig och Glenn....... det tjänar motorsporten som helhet på...... tror iaf jag.


Men R1.... berätta gärna vem du är och vad din position inom MC-sporten är?
För jag är ganska obevandrad inom MC-sporten och känner egentligen inte till några där, och när man vet vem det är så är det enklare att förstå olika synpunkter...... om du vågar presentera dig själv?
För jag tror mig förstå att du är någon sorts Svemo-representant eller?
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
.........
Men R1.... berätta gärna vem du är och vad din position inom MC-sporten är?
För jag är ganska obevandrad inom MC-sporten och känner egentligen inte till några där, och när man vet vem det är så är det enklare att förstå olika synpunkter...... om du vågar presentera dig själv?
För jag tror mig förstå att du är någon sorts Svemo-representant eller?


Det är ointressant för sakfrågan vem jag är, dessutom kan du säkert väldigt enkelt ta reda på det.
Edit: Om det är superviktigt för dig, kan jag Pm:a.

Att jag däremot är verksam inom en centralorganisation är sant och kanske det som är värt att veta.

Men det är viktigt att tillägga att jag INTE företräder min organisation här på SH även om jag naturligtvis är "färgad" av den.
Mina uttalanden är mina personliga reflektioner och åsikter.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Måste säg att tråden är en mycket givande läsning och jag är tacksam till att både Glenn och Fredrik tagit sig tiden till att svara i den.
:)

För min del ser jag gärna konkurrens och nytänkande på det här området.
Man behöver ruska om trädet ibland..
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Måste säg att tråden är en mycket givande läsning och jag är tacksam till att både Glenn och Fredrik tagit sig tiden till att svara i den.
:)

För min del ser jag gärna konkurrens och nytänkande på det här området.
Man behöver ruska om trådet ibland..

Det bör dock poängteras att frågan egentligen inte handlar om det får finnas konkurrens.
Det är redan klarlagt att det är ok.

Det som ska prövas är ju om den ena organisationen har laglig rätt att bestraffa den som vill verka i 2 eller fler konkurrerande organisationer.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Filmer och bilder..??

Känns som bilderna som jag startade den här tråden med har hamnat lite i skymmundan..
:5sure
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det bör dock poängteras att frågan egentligen inte handlar om det får finnas konkurrens.
Det är redan klarlagt att det är ok.

Det som ska prövas är ju om den ena organisationen har laglig rätt att bestraffa den som vill verka i 2 eller fler konkurrerande organisationer.

Är ju det som är den springande punkten.

Som ICA-handlare skulle det nog vara problem att driva en coop-butik samtidigt, men kanske inte helt omöjligt eftersom det handlar om franchisings, dock skulle det nog vara ett rätt korkat upplägg.
Däremot funkar det nog bra med rimi eftersom det är ett ica-varumärke i norge och baltikum.
Jag som jobbar på ICA tycker det är jätteroligt de gånger jag handlar på coop med mitt ica-bankkort och dessutom får en del bonus för det ;)
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Känns som bilderna som jag startade den här tråden med har hamnat lite i skymmundan..
:5sure

Yo, Hinken... grymma bilder:tummenupp


;)

Det bör dock poängteras att frågan egentligen inte handlar om det får finnas konkurrens.
Det är redan klarlagt att det är ok.

Det som ska prövas är ju om den ena organisationen har laglig rätt att bestraffa den som vill verka i 2 eller fler konkurrerande organisationer.

Det är ok från förare och arrangörers sida, ja, men tydligen inte från svemos sida i och med deras lojalitetsregel som med deras storlek (antal medlemmar) idag utgör hinder vad gäller konkurrens. Laglig eller ej. Den gynnar inte arrangörer eller förare och i förlängningen inte publik och det tycker jag är snett.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Svemo visar återigen sitt rätta jag...

"Osanktionerad tävling 26-29 mars, Funäsdalen
Viktig information till SVEMO-licensierade förare


SVEMO vill göra SVEMO-licensierade förare uppmärksamma på att den planerade tävlingen i Funäsdalen 26-29 mars, inte är sanktionerad/licensierad av SVEMO. Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen. Vi ber samtliga SVEMO-licensierade förare som planerar att delta i tävlingen att observera nedanstående.

Utdrag ur NT § 3.1
Med olicensierad tävling förstås varje arrangemang inom definitionen för ”motorcykeloch snöskotertävling” som genomförs utan SVEMO sanktion. Varje befattning med olicensierad tävling, utom som åskådare, är förbjuden och kan medföra bestraffning.

Till berörda förare

Med anledning av den senaste tidens diskussion om icke SVEMO-sanktionerade tävlingar och efterlevnad av lojalitetsparagrafen i NT, vill SVEMO härmed varna förare som deltar i den typen av tävlingar.

Skulle en anmälan mot någon förare som deltagit inkomma så har SVEMO enligt nuvarande regelverk skyldighet att lämna frågan vidare till Disciplinnämnden. Detta kan medföra att föraren bestraffas.


Per Westling
Generalsekreterare
SVEMO"
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top