R1 wannabe
RR Hangaround
- Gick med
- 15 Dec 2003
- Ort
- Gustavsberg
- Hoj
- Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
För att få en nyanserad bild av denna fråga så vill jag delge min åsikt i frågan.
Idrottsföreningar i Sverige samlas under ett riksförbund för att det finns samordningsvinster att göra.
Bl.a. finns det en hel del saker som påverkar motorsporten men som inte är direkt motorsport nämligen miljöarbete, samordning gentemot internationella motorsportorganisationer, långsiktiga mål, stöd till talanger osv.
Allt detta kostar resurser som varken distrikt eller klubbar enskilt kan hantera men tillsammans klarar de det.
Men det är inte bara för uppgifter som klubben eller distriktet är för litet för som samordningsvinster kan göras utan även i att centrala funktioner kan skapas för att utföra olika stöd till föreningar och distrikt istället för att det finns i varje klubb/distrikt.
Föreningen uppfyller därmed inte bara lägsta nivån för att enligt lagen få genomföra ett arrangemang utan har iochmed sammanslutningen även medverkat till alla andra uppgifter som direkt eller indirekt påverkar motorsporten vilket ett enskilt företag inte behöver bry sig om.
*Märk väl, jag har INTE kommenterat hur SMA eller trådens arrangemang gör utan bara konstaterat vilka valmöjligheter de har.*
Detta är grunden för att centralorganisationen vill att klubbarna ska vara arrangörer istället för företag.
Ett demokratiskt system mkt likt det vi har för vår regering och riksdag styr framtagandet av en centralorganisation/förening/förbund/distrikt/klubb .
Centralorganisationen styrs alltså direkt och indirekt av sina distrikt/klubbar/medlemmar.
Det är alltså medlemmarna som bestämmer centralorganisationen.
Medlemmarna bestämmer vilka stadgar som ska gälla för organisationen.
Alla som vill vara medlemmar i föreningen måste då följa stadgarna, påverka att de ändras eller låta bli att vara medlem.
Så, enligt min mening, så är denna konflikt generellt sett egentligen baserad på att ett antal företag vill ta över russinen i kakan och tjäna pengar på motorsporten.
Idrottsföreningar i Sverige samlas under ett riksförbund för att det finns samordningsvinster att göra.
Bl.a. finns det en hel del saker som påverkar motorsporten men som inte är direkt motorsport nämligen miljöarbete, samordning gentemot internationella motorsportorganisationer, långsiktiga mål, stöd till talanger osv.
Allt detta kostar resurser som varken distrikt eller klubbar enskilt kan hantera men tillsammans klarar de det.
Men det är inte bara för uppgifter som klubben eller distriktet är för litet för som samordningsvinster kan göras utan även i att centrala funktioner kan skapas för att utföra olika stöd till föreningar och distrikt istället för att det finns i varje klubb/distrikt.
Föreningen uppfyller därmed inte bara lägsta nivån för att enligt lagen få genomföra ett arrangemang utan har iochmed sammanslutningen även medverkat till alla andra uppgifter som direkt eller indirekt påverkar motorsporten vilket ett enskilt företag inte behöver bry sig om.
*Märk väl, jag har INTE kommenterat hur SMA eller trådens arrangemang gör utan bara konstaterat vilka valmöjligheter de har.*
Detta är grunden för att centralorganisationen vill att klubbarna ska vara arrangörer istället för företag.
Ett demokratiskt system mkt likt det vi har för vår regering och riksdag styr framtagandet av en centralorganisation/förening/förbund/distrikt/klubb .
Centralorganisationen styrs alltså direkt och indirekt av sina distrikt/klubbar/medlemmar.
Det är alltså medlemmarna som bestämmer centralorganisationen.
Medlemmarna bestämmer vilka stadgar som ska gälla för organisationen.
Alla som vill vara medlemmar i föreningen måste då följa stadgarna, påverka att de ändras eller låta bli att vara medlem.
Så, enligt min mening, så är denna konflikt generellt sett egentligen baserad på att ett antal företag vill ta över russinen i kakan och tjäna pengar på motorsporten.