Bilder på era husdjur

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Min lille vovve är en fästingdammsugare med sin fluffiga cavalierpäls och tål inte de däringa dropparna från Apoteket...såååååå han råkade krocka med en trimmer en kulen natt....trimmern vann med hela 6 mm :p

Vissa tycker det är sött andra tycker det är direkt asfult...rasklubben skulle nog skicka torpeder efter mig men det skiiiter jag i :yoparty
Han fick en designad lejonsvans på köpet ;)

Bifogat

• DSC00293.JPG
    DSC00293.JPG
    45.5 KB · Visningar: 82
  • naken harry.jpg
    naken harry.jpg
    40.2 KB · Visningar: 105

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Min lille vovve är en fästingdammsugare med sin fluffiga cavalierpäls och tål inte de däringa dropparna från Apoteket...såååååå han råkade krocka med en trimmer en kulen natt....trimmern vann med hela 6 mm :p

Vissa tycker det är sött andra tycker det är direkt asfult...rasklubben skulle nog skicka torpeder efter mig men det skiiiter jag i :yoparty
Han fick en designad lejonsvans på köpet ;)

Nu ser han ut som en tax! :rofl

Snyggt! :tummenupp

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
tål inte de däringa dropparna från Apoteket..

Köp fästinghalsbandet från apoteket! Helt klockrent, min hund har inte haft en ända fästing i år, förra året fick hon 2-3 st men det var för att vi slarvade och tog av det i bland:)

Jag röstar för grym klippning! Riktigt söt:tummenupp:yoparty

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Köp fästinghalsbandet från apoteket! Helt klockrent, min hund har inte haft en ända fästing i år, förra året fick hon 2-3 st men det var för att vi slarvade och tog av det i bland:)

Jag röstar för grym klippning! Riktigt söt:tummenupp:yoparty

Skall prova :) är det frontline som gör dom också? För jag är högst skeptisk mot dom efter alla sjuka reaktioner min hund fått :död

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska se om jag inte lyckas få in några bilder.
Skitig och jäklig. Men ligga i min säng ska hon!!

Bifogat

• Skithund.JPG
    Skithund.JPG
    166.3 KB · Visningar: 70

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fulasta bilden jag lyckats med.

Bifogat

• Ful.jpg
    Ful.jpg
    217.5 KB · Visningar: 89
Last edited:

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Skall prova :) är det frontline som gör dom också? För jag är högst skeptisk mot dom efter alla sjuka reaktioner min hund fått :död

Det finns mildare halsband också gjorda av nåt örtextrakt. Luktar som tusan första veckan. Vet inte om det har någon effekt dock. Buster får fästingar ändå. Han är ju dessutom korthårig så jag tvivlar på att trimmningen av din hund kommer att hjälpa, men det kanske minskar antalet.

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Nada...just nu.
Pelle halv Pudel

Min fina tjuvparnings hund Pelle 2 år med underbett...5.2 kg tung en riktig vakthund han ger intryck av riktig respekt:D

Bifogat

• 196.jpg
    196.jpg
    232.3 KB · Visningar: 62
  • 082.jpg
    082.jpg
    164.5 KB · Visningar: 57

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Det finns mildare halsband också gjorda av nåt örtextrakt. Luktar som tusan första veckan. Vet inte om det har någon effekt dock. Buster får fästingar ändå. Han är ju dessutom korthårig så jag tvivlar på att trimmningen av din hund kommer att hjälpa, men det kanske minskar antalet.

Jo jag vet att det inte kommer förhindra att han får fästingar men det MÅSTE minska antalet när han inte går o drar både svans, öron...äh hela pälsen i gräset :D det måste ju vara himmelriket för små fästingar att klänga sig fast i. Nu skall han till värsta fästinghimelriket i helgen...får se hur det går ;)
Ni kanske skall skippa örterna då ;) om han ändå får fästingar?
Glad sommar (trots dom äckliga små krypen...åsså fästingarna såklart :rofl)

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Här är mina tre älsklingar:tummenupp Har tre katter med elva ben! Stackars Snoris fick amputera sitt ena bakben då han blev påkörd i höstas men han lever och frodas och springer som fan ändå! Enda han inte kan är att klättra i träd..

Snoris är den röda katten (halvperser), Casper är en chokladfärgad javanes och Rossi (Valentino) är en rödmaskad Balines

Bifogat

• valborg 2009 047.jpg
    valborg 2009 047.jpg
    244.5 KB · Visningar: 56
  • 040.jpg
    040.jpg
    258.4 KB · Visningar: 53
  • 024.jpg
    024.jpg
    248.6 KB · Visningar: 67
Last edited:

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Ser ut som maten min Pyton får:gnissla

Severin.

severin01.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo jag vet att det inte kommer förhindra att han får fästingar men det MÅSTE minska antalet när han inte går o drar både svans, öron...äh hela pälsen i gräset :D det måste ju vara himmelriket för små fästingar att klänga sig fast i. Nu skall han till värsta fästinghimelriket i helgen...får se hur det går ;)
Det används lite olika ämnen mot fästingar.
Gemensamt för de "seriösa" är att de innehåller riktade nervgifter mot fästingar.
Dessa gifter skall alltså inte påverka hunden alls.
Giftet sprids via talgkörtlarna.

Det är teorin.

I verkligheten (där jag bor) så påverkas en hel del hundar av giftet.
Att en hund påverkas av ett preparat innebär inte att den påverkas av alla.

Vilket preparat som är effektivast är meningslöst att diskutera, emedan även detta är individuellt.
Tror att det har med talget att göra.

Naturmedel skall man undvika.
Bara för att det är ett naturmedel (och ofta ganska ineffektivt) så kan man inte utgå ifrån att det är ofarligt.

Ergo:
Prova vilket medel som fungerar på din hund och använd det.

BTW: Tycker hundrackan blev skitcool med nya frissan!

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...

Det finns olika typer av påreparat. Det viktiga är att man använder Något av dem. Numera är naturpreparaten inte längre tillåtna, med undantag för bärnstenshalsband. Och jag är riktigt skeptisk mot dem.
Den vanligaste fästingsorten vi har i Sverige är också den som är bärare av Borrelia och Erlichios.
Kan hända att hunden får något utslag av de kemiska preparaten. Men det är helt klart att föredra framför de fästingrelaterade sjukdomarna. Erlichios kan ge bestående hjärnskador och rehabiliteringstiden är minst 6 månader. Reagerar hunden kraftigt är det struligare.
Bäst bland de kemiska preparaten är Scalibor halsbandet, åtminstone Brukar det vara det absolut mest effektiva. Medlet sprider sig ochlägger sig som en fetthinna över hundens päls. Men vissa hundar reagerar ändå på detta. Min ena hund reagerar på det, därför kan jag inte använda det på någon av hundarna. Tyvärr. Visst tar det emot att "preparera" sina vänner med kemikaliska gifter. Men det är altså helt klart betydligt mycket bättre än att avstå från något preparat.
Jag har fått tag på örthalsband via nätet. Men de är alltså inte längre tillåtna att sälja i djurbutikerna. Dessa skall väl i princip funka så att fästingarna inte gillar doften från halsbanden, och helt enkelt inte vill sätta sig på hunden. Men det finns såvitt jag vet inga vetenskapliga bevis för dess effektivitet och de funkar på långt ifrån alla hundar. Det är väl som med tex Valeriana natt för människor, funkar skitbra för vissa och inte alls för alla. Medan propavan (på recept från apoteket) nästan säkert funkar för alla människor.

Expot eller frontline är också ett alternativ. Men jag har för mig att Expot är mer effektivt på hundar och frontline mer effektivt på katter. Eller om det var tvärtom. Något av det var det iaf.

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12

Det blir säkert lättare att se dem också när han är kortklippt.

Frågan är ju om han får fler fästingar utan örterna eller inte. Är inne på att skippa.

Ergo:

Vågar inte testa andra medel då Buster blev ordentligt sjuk av det första.

Det finns olika typer av påreparat. Det viktiga är att man använder Något av dem. Numera är naturpreparaten inte längre tillåtna, med undantag för bärnstenshalsband. Och jag är riktigt skeptisk mot dem.

Örthalsband har vi testat de två senaste somrarna, men de kanske är förbjudna sen i år? Hur som helst så tvekar jag som sagt på att de fungerar mot fästingar. Däremot verkar det hjälpa en del mot myggen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Om något är så skadligt att hunden inte kan bada med det. Får inte ligga nära barn med det mm mm.
Så vill inte jag sätta det på min hund.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Det används lite olika ämnen mot fästingar.
Gemensamt för de "seriösa" är att de innehåller riktade nervgifter mot fästingar.
Dessa gifter skall alltså inte påverka hunden alls.
Giftet sprids via talgkörtlarna.

Det är teorin.

I verkligheten (där jag bor) så påverkas en hel del hundar av giftet.
Att en hund påverkas av ett preparat innebär inte att den påverkas av alla.

Vilket preparat som är effektivast är meningslöst att diskutera, emedan även detta är individuellt.
Tror att det har med talget att göra.

Naturmedel skall man undvika.
Bara för att det är ett naturmedel (och ofta ganska ineffektivt) så kan man inte utgå ifrån att det är ofarligt.

Ergo:

BTW: Tycker hundrackan blev skitcool med nya frissan!

:) Tack. Jag gillar frillan mer för varje dag..fast nästa gång blir det nog 9 mm eller 13 mm.

Jag kommer aldrig att utsätta min hund för frontline igen. Han får neuroligska reaktioner som inte är normala ngnstans. Om han bara hade fått klåda eller någon liten mjällfläck så hade jag sagt åt honom att bita ihop ;)..men tyvärr får han riktigt obehagliga reaktioner.

Glad sommar allihop :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar