Bilder på mina kolvar

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Här kommer ett litet kolvfacit på OKQ8's alkylatbensin och OKQ8's miljöolja Speed Bio TT. Bilderna är den ena kolvens bak- (insug) respektive framsida (utblås). Kolvarna har gått drygt 75 mil. Honda rekommenderar byte efter 50 mil men de flesta jag talat med kör cirka 80 mil. Ringarna brukar ta slut redan vid 40 mil. Jag bytte dock inte ringar och det verkar som om de blivit lite slappa med tanke på att det börjat pysa förbi dem. Kolvarnas yta var fin och utan några tecken på nyp. Just över avgasbommen har det gnuggats lite extra. Ringarna satt löst och fint. Knappt några spår efter detonationer. Det kanske är dags att börja magra ur på allvar, hi hi :)
 

Bifogat

  • 050621_kolv_insug.jpg
    050621_kolv_insug.jpg
    23.7 KB · Visningar: 496
  • 050621_kolv_utblas.jpg
    050621_kolv_utblas.jpg
    20.6 KB · Visningar: 488

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Teddy skrev:
Här kommer ett litet kolvfacit på OKQ8's alkylatbensin och OKQ8's miljöolja Speed Bio TT. Bilderna är den ena kolvens bak- (insug) respektive framsida (utblås). Kolvarna har gått drygt 75 mil. Honda rekommenderar byte efter 50 mil men de flesta jag talat med kör cirka 80 mil. Ringarna brukar ta slut redan vid 40 mil. Jag bytte dock inte ringar och det verkar som om de blivit lite slappa med tanke på att det börjat pysa förbi dem. Kolvarnas yta var fin och utan några tecken på nyp. Just över avgasbommen har det gnuggats lite extra. Ringarna satt löst och fint. Knappt några spår efter detonationer. Det kanske är dags att börja magra ur på allvar, hi hi :)

Jävlar vad det har läckt förbi kolvringarna, ser ut som gatkolvar :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teddy skrev:
Det kanske är dags att börja magra ur på allvar, hi hi :)
Det kan man väl lugnt konstatera. Det finns nog en hel del körbarhet och effekt att plocka ur den. Vad har du för squish?
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Goodstuff skrev:
Det kan man väl lugnt konstatera. Det finns nog en hel del körbarhet och effekt att plocka ur den. Vad har du för squish?


oj vad det var svarta.. :) byta kolvringar lite oftare kanske...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inget särskilt utan mest nyfiken.
Hur noga har du varit med förgasarinställningarna då?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Goodstuff skrev:
Inget särskilt utan mest nyfiken.
Hur noga har du varit med förgasarinställningarna då?
Jag har försökt nosa mig fram mot det magrare hållet med munstycken i högerhanden och en väderstation i vänsterhanden. Så hyffsat noggrann har jag väl varit. De två första träningarna var riktiga bärturer men efter det har jag legat hyffsat till i bestyckning på huvudmunstycket, lågfartsmunstycket och nålen har jag låtit bli. Att kolven är så sotig på toppen beror till uteslutande del på att jag största delen av tiden kört med felinställda avgasventiler. Det tog lång tid innan jag förstod att slitage i materialet gjorde att avgasventilerna stod halvstängda trots att jag justerat dem korrekt enligt verkstadsmanualen.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Teddy skrev:
Jag har försökt nosa mig fram mot det magrare hållet med munstycken i högerhanden och en väderstation i vänsterhanden. Så hyffsat noggrann har jag väl varit. De två första träningarna var riktiga bärturer men efter det har jag legat hyffsat till i bestyckning på huvudmunstycket, lågfartsmunstycket och nålen har jag låtit bli. Att kolven är så sotig på toppen beror till uteslutande del på att jag största delen av tiden kört med felinställda avgasventiler. Det tog lång tid innan jag förstod att slitage i materialet gjorde att avgasventilerna stod halvstängda trots att jag justerat dem korrekt enligt verkstadsmanualen.

Jag trodde du tog hjälp av din kompis från Indien :hihi

Förutom att dom var lite väl sotiga såg dom ju inte alls så slitna ut ju. Har du gjort rent dom när du haft isär motorn? Eller har du kört 75 mil utan att ta isär? Iså fall så är det nog normalmycket sot.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kolvarna har gått va dom ska.

När för mkt av den gråa ytan på kolven uppstår alltså att "svarvringarna" som man kan känna med naglarna är bortslitna så ska man byta.

"Ringarna" hjälper till att behålla stark oljefilm + normalt komp.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jösse skrev:
Kolvarna har gått va dom ska.

När för mkt av den gråa ytan på kolven uppstår alltså att "svarvringarna" som man kan känna med naglarna är bortslitna så ska man byta.

"Ringarna" hjälper till att behålla stark oljefilm + normalt komp.

Honda-kolvarna är blanka från början. Svårt att avgöra när en racerkolv är slut eller inte. De kan se klockrena ut efter hundra mil, för att sedan spricka rakt över. Materialutmattning är oftast inget man ser med blotta ögat.
Men hondakolvar ska gå att köra med en 80 mil utan alltför stor risk.
Men ringarna har ju släppt förbi lite väl mycket. 250kr på nya ringar efter 40 mil så slösar man inte bort för mycket effekt.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Teddy skrev:
Här kommer ett litet kolvfacit på OKQ8's alkylatbensin och OKQ8's miljöolja Speed Bio TT. Bilderna är den ena kolvens bak- (insug) respektive framsida (utblås). Kolvarna har gått drygt 75 mil. Honda rekommenderar byte efter 50 mil men de flesta jag talat med kör cirka 80 mil. Ringarna brukar ta slut redan vid 40 mil. Jag bytte dock inte ringar och det verkar som om de blivit lite slappa med tanke på att det börjat pysa förbi dem. Kolvarnas yta var fin och utan några tecken på nyp. Just över avgasbommen har det gnuggats lite extra. Ringarna satt löst och fint. Knappt några spår efter detonationer. Det kanske är dags att börja magra ur på allvar, hi hi :)

Mja.... Teddy!
Jag tycker att dom där kolvarna går för varmt... Har du även tecken på en carbonisering även i kolvbotten är mottrycket för stark..Alt blödartiden för kort.
Det resulterar i att returgaserna är för heta och kolven blir bränd..(vilket är carboniserade rester från din 2 taktsolja.)

Det kan vara att dina pipor är lite för korta för din körstil oxå vilket resulterar i att returpulsen i pipan skjuter tillbaka avgaserna för långt.

Du har inga spår av färskgaser på kolvdomen, vilket gör att du fundera på att låta din motor andas lite bättre.

Skickar up en bild på hur jag anser att det ska se ut när det är som bäst.
MVH
Roffe
 

Bifogat

  • Honda KX 70 Kolvtopp 1.JPG
    Honda KX 70 Kolvtopp 1.JPG
    137.8 KB · Visningar: 374

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
VRM Roffe skrev:
Mja.... Teddy!
Jag tycker att dom där kolvarna går för varmt... Har du även tecken på en carbonisering även i kolvbotten är mottrycket för stark..Alt blödartiden för kort.
Det resulterar i att returgaserna är för heta och kolven blir bränd..(vilket är carboniserade rester från din 2 taktsolja.)

Det kan vara att dina pipor är lite för korta för din körstil oxå vilket resulterar i att returpulsen i pipan skjuter tillbaka avgaserna för långt.

Du har inga spår av färskgaser på kolvdomen, vilket gör att du fundera på att låta din motor andas lite bättre.

Skickar up en bild på hur jag anser att det ska se ut när det är som bäst.
MVH
Roffe

Du tror inte att det hänger samman med att den reglerbara avgasporten stått feljusterad som teddy skrev tidigare?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Borsiin JR skrev:
Du tror inte att det hänger samman med att den reglerbara avgasporten stått feljusterad som teddy skrev tidigare?

Kanske.. men det är nog inte hela sanningen även om du har en poäng i det.
Men om klaffarna är halvöppna brukar det betyda ca 8- 10 grader och det borde inte se ut så ändå.

Teddy kan vi få en utvärdering nästa gång du lyfter på cyllarna? :)

:tummenupp
MVH
Roffe
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
ako skrev:
Jag trodde du tog hjälp av din kompis från Indien :hihi ...
Alltså, jag har ju förklarat det där. Det bor en liten Indier i oss alla! Jag konsulterar min lilla indier efter varje pass när jag läser av väderstationen och räknar ut luftdensiteten.

VRM Roffe skrev:
...Teddy kan vi få en utvärdering nästa gång du lyfter på cyllarna? :)
...
Oh ja, så gärna. Få saker är roligare än det här :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så här såg mitt första par kolvar ut från i år. Har gått 75 mil och gått fett bestyckat för att dom mest gått på träningar. Syns att dom gått fett då det inte finns några spiktendenser på dom och sen har jag inte haft några utslag på detornationsensorn. Syns även att bestyckningen varit fet på på att bensinen "tvättat" rent kolvarna. Lite blanka partier på kolvarna annars tycker jag det ser ut som om kolvarna mått bra. Kolvarna har inte rengjorts nån gång utan bara inspekterats en gång ungefär vid halva körtiden.

Är samma typ av motor/kolvar som Teddy kör på men med skillnaden på att jag har ett annat avgassystem och elektronisk powerjet. Största skillnaden är nog vilken typ av bensin + olja vi kört på och att han haft felinställda avgasventiler.

Ska byta kolvar nu till helgen igen och det paret har jag kört rätt bestyckat enligt detornationsräknaren så bilder på dom kan jag nog lägga ut då. Dom kommer ha gått ca 55 mil då.
 

Bifogat

  • 100_1563qq.JPG
    100_1563qq.JPG
    39.4 KB · Visningar: 258

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur ofta byter man kolvar/ringar på en gat tvåtaktare?

Jag läser och förstår hela resonemanget bakom era kolvar, men på en gathoj där man måste köra med en feginställd blandning åt det fetare hållet, samt att man inte hela tiden tar ut fulleffekt, hur många mil kan man tänkas plocka ut utan att riskera dyra haverier?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
GuW skrev:
Hur ofta byter man kolvar/ringar på en gat tvåtaktare?

Jag läser och förstår hela resonemanget bakom era kolvar, men på en gathoj där man måste köra med en feginställd blandning åt det fetare hållet, samt att man inte hela tiden tar ut fulleffekt, hur många mil kan man tänkas plocka ut utan att riskera dyra haverier?


På aprilias gathojar RS125 rekomenderas byte vart 1500mil och på RS250 1600 mil.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top