Bilhandlare påstår att originaltillbehören utgått av "miljösynpunkt"??

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Svärfar köpte en sprillans ny Alfa Stelvio för ett tag sen, och det finns inga originaltillbehör (domkraft, fälgkors, verktyg etc) till bilen. Frågade firman som sålt bilen om detta och de påstår att "nuförtiden ingår inga sådana tillbehör, det är en miljösynpunkt". Något sånt har jag aldrig hört talas om, är det någon som hört något om detta och kan upplysa mig? :va Eller är det bara firman som försöker slingra sig? Det finns till och med ett specifikt utskuret förvaringsfack under golvet i bagaget där grejerna ska ligga, men som ni kan se så saknas de:
 

Bifogat

  • saknade tillbehör.jpg
    saknade tillbehör.jpg
    673.4 KB · Visningar: 30
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det brukar finnas punkteringskit i form av en kompressor och tätningsvätska på de flesta bilar.
De märken jag jobbar med har en fjuttig mejsel, en tunn nyckel till hjulbultar, och en plastpryl till hattarna på dessa, that´s it.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
I jakten på enstaka gram CO2 är allt tillåtet...
Spara in 2 kg på något så enkelt ... för det är väl inte så att man valt en "snik-utrustning" i ett försök att minimera kostnaderna...?

Jag hade kollat med importören, FCA Sweden AB, tel 08-588 72 00
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I jakten på enstaka gram CO2 är allt tillåtet...
Spara in 2 kg på något så enkelt ... för det är väl inte så att man valt en "snik-utrustning" i ett försök att minimera kostnaderna...?

Jag hade kollat med importören, FCA Sweden AB, tel 08-588 72 00
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Att det finns plats för dem är väl inte kontigare än att Teslabilar alla levereras med det stora batteriet och så mjukvarustyrs det hur mycket du kan använda det.

/R
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Nån av de tyska har en burk punkaspray som standard och vill man ha "räddningspaketet" med domkraft och allt kostar det extra. Men kan tänka mig att allt likväl är förberett för stora paketet..
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Skulle tillbehören vara en del av något tillvalspaket menar du? :va Låter konstigt... Känns ju ännu märkligare med tanke på att det formskurna skummet för förvaring av grejerna finns, så rimligtvis måste det ju finnas grejer som passar i hålen...

Jag ska höra med dem, tack för tipset :tummenupp
Jag ser tre tänkbara alternativ:
1: Grejorna ska inte vara med. Kan säkert bero på marknad, konfiguration etc.
"-Men typgodkännandet gäller ju bara fordonsvikter upp till 1999 kg och med AC/dragkrok och stora ljudpaketet kommer vi till 2002 kg...så vi plockar bort domkraften om kunden väljer stora ljudpaketet"

2: Grejorna missades från fabrik.
"-tusan, slut på domkrafter här i fabriken, äsch, skicka bilen ändå, när kunden upptäcker det har vi fått hem nya och kan skicka en i efterhand"...
(hört själv på Italiensk fabrik angående hjul, dock annan bransch)


3: Grejorna har "försvunnit på vägen".
"-Kolla, en sån där behöver jag..."

Oavsett vilket bör importören kunna hjälpa dig, vilket jag kan tycka egentligen är återförsäljarens jobb...det är ju återförsäljaren som är din avtalspart liksom...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ser tre tänkbara alternativ:
1: Grejorna ska inte vara med. Kan säkert bero på marknad, konfiguration etc.
"-Men typgodkännandet gäller ju bara fordonsvikter upp till 1999 kg och med AC/dragkrok och stora ljudpaketet kommer vi till 2002 kg...så vi plockar bort domkraften om kunden väljer stora ljudpaketet"

2: Grejorna missades från fabrik.
"-tusan, slut på domkrafter här i fabriken, äsch, skicka bilen ändå, när kunden upptäcker det har vi fått hem nya och kan skicka en i efterhand"...
(hört själv på Italiensk fabrik angående hjul, dock annan bransch)


3: Grejorna har "försvunnit på vägen".
"-Kolla, en sån där behöver jag..."

Oavsett vilket bör importören kunna hjälpa dig, vilket jag kan tycka egentligen är återförsäljarens jobb...det är ju återförsäljaren som är din avtalspart liksom...
Ja, det trodde ju jag också men de hänvisar som sagt till miljöskäl vilket jag tycker låter jävligt märkligt... Isåfall skulle ju inga bilar säljas med domkraft och annat bös kan man ju tycka... Nu är det dock inte det enda som saknas på bilen och det verkar som att firman försöker slingra sig undan ansvaret för samtligt så... Får väl se vart det här går, kanske blir ytterligare ett ärende hos ARN. Precis vad jag behöver, suck...
Nån av de tyska har en burk punkaspray som standard och vill man ha "räddningspaketet" med domkraft och allt kostar det extra. Men kan tänka mig att allt likväl är förberett för stora paketet..
Jaha, jag trodde att sånt alltid ingick. Vem fan väljer till en sketen skruvdomkraft ifall det inte ingår liksom? :va Kan man ju lika gärna lägga dit en man valt själv. Men såklart, det som ingår vill man ju inte bli snuvad på heller.
Att det finns plats för dem är väl inte kontigare än att Teslabilar alla levereras med det stora batteriet och så mjukvarustyrs det hur mycket du kan använda det.

/R
Allvarligt, är det verkligen så??
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det låter skumt. Sist jag shoppade bil - förvisso arton månader sedan och inte en Alfa - så ingick domkraft, fälgkors och lite enkla verktyg typ kodnyckeln till hjulskruvarna. Det verkar dock vara väldigt länge sedan ett riktigt reservdäck var standardutrustning...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hela historien är ju också ett bra exempel på hur man retoriskt kan använda miljöskäl som orsak när syftet egentligen bara är att spara/tjäna mer pengar på kunden.

Det är ju inte första gången och inte sista gången som marknadsföringsavdelningarna hittar på helt andra förklaringar för kunderna än de verkliga skälen som kunderna kanske inte är lika förtjusta i.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det är ju miljövänligare att det kommer en bärgningsbil och hämtar bilen till däckfirman. :näsblod
Med tanke på att medelsvensson inte kan byta hjul själva utan ringer bärgaren oavsett hur mycket verktyg och reservhjul dom har så är det nog helt korrekt miljövänligare att inte tillverka och köra runt med sånt i bilen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inom produktutveckling vill man ju oftast skapa så mycket värde (vinst) under produktens livscykel som möjligt. Detta innebär hela tiden en balansering av olika parametrar som påverkar detta. Blir produkten för dyr kanske man tappar kunder och/eller så minskas vinstmarginalen. Blir den för tung kan det innebära andra typer av problem. Helst hade man hela tiden velat kunna balansera dessa saker mot varandra för att exempelvis kunna väga hur mycket 2 kg viktbesparing är värd, jämfört med två veckors försening av produktionsstart eller en ökad produktionskostnad.

I praktiken blir dessa valmöjligheter allt mer begränsade ju längre i utvecklingen man kommit. Ofta finns det exempelvis kostnads- och viktmål som skall uppfyllas. Inte sällan upptäcker man allt för sent att produkten blir för tung, för dyr eller inte uppfyller någon annan viktig parameter. Att exkludera lösa tillbehör är då ett exempel på en sen ändring som kan göras för att lösa problemet utan att äventyra produktionsstart.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag skrotade en golf plus behöll jag domkraft, engångsreservhjul med infästning och en varningstriangel modell kompakt. Passar även sportsvanen min Mor kör och jag gillar att hjulet ligger fast monterat i tyskfacket. Hon kör mest omkring i närområdet och man kan då åka ut och hjälpa henne vid behov.

Bror min köpte bil med bra bagagerum men ingen plats för reservhjul. Vad säger man om det?

Kolla med skrotarna. De borde ha mängder av domkraft och hjul om inte bilen är alltför ovanlig.

Kanske har det redan sagts?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, det trodde ju jag också men de hänvisar som sagt till miljöskäl vilket jag tycker låter jävligt märkligt... Isåfall skulle ju inga bilar säljas med domkraft och annat bös kan man ju tycka... Nu är det dock inte det enda som saknas på bilen och det verkar som att firman försöker slingra sig undan ansvaret för samtligt så... Får väl se vart det här går, kanske blir ytterligare ett ärende hos ARN. Precis vad jag behöver, suck...

Jaha, jag trodde att sånt alltid ingick. Vem fan väljer till en sketen skruvdomkraft ifall det inte ingår liksom? :va Kan man ju lika gärna lägga dit en man valt själv. Men såklart, det som ingår vill man ju inte bli snuvad på heller.

Allvarligt, är det verkligen så??
Dom kan ju mycket väl hävda miljöskäl för att dom inte lägger med det och därmed kör du inte runt med några kilo domkraft och fälgkors hela tiden vilket sparar bränsle. (Framför allt jagar dom vartenda gram dom kan för att få ner certifieringen av koldioxidutsläppen så dom slipper straffavgifter). Men för mig så låter det som en bortförklaring då det orimligen kan påverka speciellt mycket med den lilla vikten.

Å andra sidan så har jag personligen inte använt en enda originaldomkraft sedan millennieskiftet. Dom domkrafter som följer med är inte alls bra och dom medföljande fälgkors och mutternycklar som jag sett har aldrig någonsin kunnat klassas som något annat än möjligen tortyrredskap.
Jag har visserligen ett riktigt reservhjul i min bil (Subaru Outback) men jag är tveksam till om jag någonsin kommer att använda det. Jag har aldrig råkat ut för en riktig punktering. Endast en enda pyspunka som berodde på en skruv i däcket men sådant upptäcker man ju inte under färd utan när man står någonstans och då har man ju i alla fall oftast andra verktyg i närheten. Medföljande verktyg skulle jag inte använda om jag så var under pistolhot då dom omöjligen får loss en hjulbult utan att man knäcker ryggen samtidigt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det låter skumt. Sist jag shoppade bil - förvisso arton månader sedan och inte en Alfa - så ingick domkraft, fälgkors och lite enkla verktyg typ kodnyckeln till hjulskruvarna. Det verkar dock vara väldigt länge sedan ett riktigt reservdäck var standardutrustning...
I och med att de bemödat sig med att skapa en formsydd förvaring åt kitet så existerar det ju bevisligen, och i och med att andra bilar bevisligen säljs med verktyg/domkraft så kan det ju knappast vara miljöskäl då jag har svårt att se att detta enbart skulle drabba Alfa Romeo Stelvio... Jag tycker att det känns mer som att firman försäker slingra sig efter att ha glömt skicka med grejerna eller något. Hade de sagt att "tyvärr, det ingår inte i denna bilens basutrustning och den beställdes inte med paketet som tillval" eller något motsvarande så hade jag accepterat deras förklaring, men när de hänvisar till "miljösynpunkt" så blir jag ju lätt skeptisk...

Tyvärr är det som sagt inte det enda de försöker blåsa oss på, det saknas även annan utrustning i bilen som skulle ingå enligt annonsen och som de nu varken vill eftermontera eller ersätta oss för så det lutar väl åt att vi får göra en process av detta. Svärfar är tyvärr äldre så jag och tjejen lär få ordna detta åt honom... Trist med oseriösa firmor som inte vill göra rätt för sig. Det handlar ändå om en bil för strax under halvmiljonen, och de tjafsar om extrautrustning och tillval för ett par tusenlappar... Istället för att få nöjda återkommande kunder har de nu istället skapat sig ett par missnöjda diton som är beredda att kriga för sin rätt. Får väl se om de tycker att det var värt att bråka om när vi tvistat klart...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Allvarligt, är det verkligen så??
Oklart om "alla" men ja. Hörde på ett av mina uppdrag om en som hade suttit i bilen (utan att köra, det är pk) och fått meddelande trån Tesla att de hade erbjudande om att öka batterikapaciteten på bilen. Han tackade ja och knackade in kreditkortsnumret varpå laddmätaren i bilen dök till hälften.

/R
 

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
Det här är väl ett några år gammalt fenomen? I Volvon från -09 fick jag kompressor och såna punkaremsor, tror det finns domkraft och nån hylsa med, men i nyare bilar har de dragit ner på grund av viken av vad jag förstått.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Som Steffo_b är inne på så är det troligen beroende på de nya reglerna för genomsnittliga utsläpp av CO2. Biltillverkarna får stora skattepåslag om snittet av deras sålda bilar blir för högt. Får man bort några kg ur varje bil kan snittet sjunka något gram totalt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top