Bilist åker över på min fil, mötande

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Förra Söndagen när jag var ute på första repan för i år.

Möter jag en bil i Krokek, Norrköping på en 50 sträcka.

av sträckan att bedömma kanske vi hade 10 meters gap innan vi möttes, då får spånskallen för sig att visa att hans bil också kan svänga.. han kliver över i nästan hela mitt körfält och jag får tvärvejja och åker nästan av mitt körfält.

Min första reaktion var att han gjorde säkert det med flit, den fete jäveln. Men han kan ju ha slummrat till, eller pillat på telefonen.. vilket inte äns är en ursäkt i vilket fall som helst.

Hade sådan lust att vända och åka efter tills idioten stannar, skulle det hända mig igen då hindrar inget mig om jag fortfarande är på vägen.
Man borde alltid ha gopron med sig vid försäkringsärenden :p

Har ni varit med om några sjuka situationer ni vill dela med er av ?

Keep your eyes open! Stay focus:jisses

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Läskigt!
Men jag har svårt att tro att någon gör något så galet med flit och gjorde han det så är det nog ingen du vill köra ikapp och "snacka" vett med.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Läskigt! jag kommer ihåg moppe åldern. En gång mötte jag en bil i kanske en sådär 100-120 på min sida av vägen på en hyffsat rak landsväg med bra sikt. Jag gjorde samma sak som han (körde på fel sida vägen) för att undvika kollision. Då tänkte man inte så mycket på de men nu förstår man hur fel och allvarligt det var! jäkla tur att ingen olycka var framme men sådana där påbud gör att man blir sådär extra skakig i hela kroppen, bara ryser av tanken :skrämd

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Körde och skulle besiktiga i Onsdags. Stod i en vänstersväng tillsammans med några bilar och väntade på mötande. Tog lite tid, så det hann slå om till grönt för korsande. Då var det en bilist som såg chansen att få ge mig på tafsen för att jag stod i korsningen. Såg i ögonvrån hur det tändes upp arga helljus och hur en bil rivstartade och kom farandes mot mig. Jag gjorde rätt i att stå kvar för han var fast beslutsam vid att ramma mig. Nu susade han förbi mitt framhjul med någon meter tillgodo. Glömt bort hur hatad man kan vara som motorcyklist, men varför??
Dessutom var han en hårsmån med att smälla med bilen framför. :va

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT

Jag tror faktiskt inte att bilister har samma uppfattning om hur viktigt det är att hålla sig i sin fil, utan mer att "motorcyklarna tar ändå så lite plats" och är inte medvetna om spårval etc.

Obs: Högst personlig reflektion. Jag själv har insett vikten av det ännu mer sedan jag börjat åka hoj.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Körde och skulle besiktiga i Onsdags. Stod i en vänstersväng tillsammans med några bilar och väntade på mötande. Tog lite tid, så det hann slå om till grönt för korsande. Då var det en bilist som såg chansen att få ge mig på tafsen för att jag stod i korsningen. Såg i ögonvrån hur det tändes upp arga helljus och hur en bil rivstartade och kom farandes mot mig. Jag gjorde rätt i att stå kvar för han var fast beslutsam vid att ramma mig. Nu susade han förbi mitt framhjul med någon meter tillgodo. Glömt bort hur hatad man kan vara som motorcyklist, men varför??
Dessutom var han en hårsmån med att smälla med bilen framför. :va
Kanske inte var just att du körde MC som irreiterade föraren utan att du blockade korsningen.
Vet inte hur det såg ut i just den korsningen du var i men blir själv irriterad på trafikanter som ställer sig som du gjorde.
Här i Gbg finns det gott om dem och i rusningstrafik kan deras beteende blockera hela korsningen.

Man måste inte komma med just det grönljuset utan det går att vänta tills nästa.

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Alltid filma då behöver man inte vända i ilska räcker ju med bil nummer så kan man lösa det hur man vill sen ....
I bland kan det vara bra att Testosteronet är turbo laddat vid konfrontation, Och bland kan man behöva en bra
plan innan man agera.....

Och för det mesta är det bra att man inte gör som man tänker när man möter vissa bilister :mad:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag mötte en gubbes Saab i "min" innerkurva förra midsommarn. Det slutade med att jag fick en ny hoj av försäkringsbolaget...

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jao, fick en bilist som betedde sig liknande på en 200m rak 80-sträcka där jag och kompisen på en annan hoj garanterat syntes väl. Runt 50m före mötet gick han in en bit på mitt körfält. När vi passerade varandra såg jag att det var två skitungar som hade kul åt det... Som vanligt så kom ilskan långt efteråt. Tur att man i de flesta fall har marginaler när nån beter sig så här.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jao, fick en bilist som betedde sig liknande på en 200m rak 80-sträcka där jag och kompisen på en annan hoj garanterat syntes väl. Runt 50m före mötet gick han in en bit på mitt körfält. När vi passerade varandra såg jag att det var två skitungar som hade kul åt det... Som vanligt så kom ilskan långt efteråt. Tur att man i de flesta fall har marginaler när nån beter sig så här.

Låg efter en SAAB med två snorungar i(jag klassas kanske också som snorunge menmen) och gjorde omkörning på heldraget när det finns dubbelfiligt längre upp i backen. Jag hinkade på för att vrida på huvudet så de inser att det var dumheter de höll på med. Smilbanden gick ner när jag kom i höjd med deras framruta. Jag åkte bil om någon undrar. Men att köra om där när det finns vänstersväng framför är inte en smart lösning enligt mig, inte ens när man har brått.

SAABen passerar där röda bilen är ungefär. Hade herr blå funnits på plats hade jag skrattat åt fanskapet och slängt ur mig en retande kommentar när man passerar. Förmodligen så letade han inte motorcyklar när han gjorde omkörningen. Jag hade svårt att se en motorcyklist när jag gjorde en omkörning tidigare den dagen. Då hade personen också varselväst! Så kör försiktigt!
Skärmklipp.JPG

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ursäkta, var det du som gjorde omkörningen på heldraget eller SAABen du låg bakom...:confused:

jag tror att han skrev lite fel i farten ;) i allafall med slutsatserna utav resten han skrev. verkade ju som han låg före dom och de körde om honom :p

Hur som, Jag tror att köra hoj ger positiv effekt på bilkörningen, de där med placering e glasklart och man hjälper hälldre en hojbroder än skälper, till o med när man kör bil :tummenupp

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
jag tror att han skrev lite fel i farten ;) i allafall med slutsatserna utav resten han skrev. verkade ju som han låg före dom och de körde om honom :p

Hur som, Jag tror att köra hoj ger positiv effekt på bilkörningen, de där med placering e glasklart och man hjälper hälldre en hojbroder än skälper, till o med när man kör bil :tummenupp

Jag tror nog det jag med...fast det är inte helt självklart om det blev konstigt skrivet eller konstigt gjort.
Syftningsfel deluxe har ställt till det förr...och mycket värre än så här.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Läskigt!
Men jag har svårt att tro att någon gör något så galet med flit och gjorde han det så är det nog ingen du vill köra ikapp och "snacka" vett med.

Nej man vill inte tro att nån gör något sånt med flit, men som petrolpants så förstår inte billister som inte åker hoj att vi behöver hela körfältet för spårval, det tror jag är en jävligt bra sak att lyfta.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tror nog det jag med...fast det är inte helt självklart om det blev konstigt skrivet eller konstigt gjort.
Syftningsfel deluxe har ställt till det förr...och mycket värre än så här.

Jo jag håller med dig, de kan och har ställt till rejält i andra diskussioner, låt dock hoppas att han menar som vi tror så att de inte var precis som han skrev :näsblod

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Hoj
KTM 625 SMC -06
Mellan Borås och Ulricehamn bevittnade jag hur en stor modern (Mercedes, Audi eller BMW)-SUV med fälgar i samma prisklass som bilskrället, kom farandes förbi mig på heldraget, kastar sig hastigt in framför, fortsätter i säkert 130-140 in tills han är någon meter bakom bakom ett par långtradare som höll stadiga 80, naturligtvis skulle han in mellan dessa också..
Ut på en spärrlinje, full gas, kastar sig in mellan dem och spar väl cirka 30 meter.
När vägen sen blev tvåfilig återgick han som förväntat till normal hastighet då han troligtvis insåg att han inte hade så jävla bråttom ändå..

Bilister.. :Bugar

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Mellan Borås och Ulricehamn bevittnade jag hur en stor modern (Mercedes, Audi eller BMW)-SUV med fälgar i samma prisklass som bilskrället, kom farandes förbi mig på heldraget, kastar sig hastigt in framför, fortsätter i säkert 130-140 in tills han är någon meter bakom bakom ett par långtradare som höll stadiga 80, naturligtvis skulle han in mellan dessa också..
Ut på en spärrlinje, full gas, kastar sig in mellan dem och spar väl cirka 30 meter.
När vägen sen blev tvåfilig återgick han som förväntat till normal hastighet då han troligtvis insåg att han inte hade så jävla bråttom ändå..

Bilister.. :Bugar

tacka fan att bensinen blir dyr :crash

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du hade lust att åka efter, men knöt näven i fickan, som en äkta Svensk!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping