Nrober skrev:
2321986 Jag har som mc-förare mycket tålamod med biltrafikanters beteende i trafiken då jag vet att många irriterar sig på mc-förares. Men när jag som plikttrogen motorcyklist ska göra en fullt laglig omkörning och bilister medvetet försvårar så är det riktigt illa.
Vad som hände var följande. Jag åker på landsväg 70 sträcka med en kompis. Hamnar bakom en bil och ser 100 m längre fram att det övergår till 90 väg kompisen drar om bilen. Så även jag går ut för att köra om. När jag är 3 meter ifrån så slänger gubben ratten åt vänster så hela bilen kastas ut alldeles framför mig. Jag panikbromsar, låser framhjulet och börjar vobbla och är så på när att gå omkull, innan jag lyckas räta upp hojen. När jag sen kör förbi så ser jag gubben skrikandes i bilen, pekandes och hyttandes. Med pulsen i 250 stannar jag till och funderar vad fan det var som hände.
Nu i efterhand växer ilskan alltmer...
Nån som varit med om något liknande?
Mvh
Kanske inte riktigt så illa. Men för inte alls länge sen var jag inte långt ifrån att bli trängd när jag blev omkörd med moppen.
Om det är någon som bor/känner till hjuviksvägen i torslanda kanske vet vad jag pratar om.
Jag vet att nästan alla bilister kör som idioter när dom skall köra om alla stackar moppar som liggr och tuggar i 50 (70 väg) så därför brukar jag köra en annan väg som går genom ett bostadsområde men jag gjorde inte det denna dag av någon anledning.
Jag kommer iaf ut på stora vägen och ser att jag har en del bilar bakom mig och man ser att dom suckar och stönar då det är även en del mötande bilar men så kommer en lucka (inte speciellt stor) så jag håller ut till höger för att vara lite hygglig och att man skall göra det enligt reglerna, det kommer en (kanske två) bilar men så ser jag att luckan med mötande bilar tar slut så jag tar för givet att inga fler kör om. Men i helvete heller, det kommer en snobbig idiot i en BMW å kör om precis när mötet kommer.
Det var inte många mm mellan min arm och hans bildörr kan jag lova. Jag var inte beräd så jag blev livrädd men jag hinner tänka efter en stund och lugnar ner mej. Men då kommer illskan och jag kan lova hade jag sett att han påbörjade den omkörningen så hade han haft en stor fet buckla i dörren. Det värsta av allt är att det är omkörningsförbud på den vägen (men idioterna kanske tror att mopedister räknas som traktor eller motorredskap
vilket dom inte gör om inte jag är helt ute och cyklar).
Tänk er själva om en stackars mopedist blir trängd pga att en idiot inte orkar hålla ut ordentligt när han/kör om, OH NOOO, bilisten fick en buckla och lite repor på bilen medans en moppepöjk hamnar i diket, moppen helt jävla totalkvaddad. Var det värt det för att det är så otroligt jobbigt att hålla ut lite vid en omkörning?
Jag har även varit med om att folk blir arga när man vägrar hålla ut till höger. Glömmer aldrig en gång när jag kör på en väg med en jävla massa möte och jag vägrar håll ut men så kommer en lucka å om kommer en arg kärring och tutar som en idiot och viftar med handen precis som att du får ju flytta på dej.
Nä nu orkar jag inte tänka på allt jag har avarit med om vid alla omkörningar under ett år med moppe för jag blir bara arg och det har jag lämnat bakom mig. Nu är det lätt mc som gäller!!!!