Bilist som medvetet utsätter Mc-föraren för fara

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nrober skrev:
2322089 Vadå...det är ju rätt svårt att göra en omkörning om man inte närmar sig den man ska köra om..

Jag låg ju i den andra filen långt före...det var när jag nästan låg jämsides som han rattade till den dåren...

Mvh
Jag menade inte att du gjorde fel, jag menade bara att man nog inte ska retas för mkt när man sitter på en hoj och någon sitter i en 1,5 tons plåtburk.

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Nrober: Vilken väg pratar vi om?

Har aldrig råkat ut för detta, men det känns som att snuten är det enda rätta...

Edit; Haha, det rimmade ju :)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har hittat någon bilist som vevat och verkat lite putt, redan innan jag har gjort något verkligt dumt. Inte så farligt att jag har hunnit bli rädd men lite förgrymmad kan man ju bli.
Bästa sättet brukar vara att växla ner ett par kuggar och blåsa förbi så nära man bara vågar. Gärna mellan gubben (det brukar bara vara lite äldre män som stör sig) och nått vägräcke eller annan bil.
Inte för att det gör värden bättre på något sätt men det känns alltid lite förlösande.
Annars tycker jag nog att folk i allmänhet borde ha lite större förståelse för andras misstag i trafiken. Vi talar ju alla i telefon nån gång och vinglar lite då och då.

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Peterlan skrev:
2322184 Nästan samma sak hände mig utanför uppsala för nån månad sen. På väg från Gävle till Uppsala, precis efter Svista ser jag i backspegeln en Merca ligger max 5meter bakom mig, jag ligger väl åt höger i ung. 90km/h. Blir lite putt och slår av, då kommer idioten ännu närmare innan han blir skogstokig och kör om på insidan, vräker sig ut framför mig och drar om framförvarande bil också av bara farten. Jag hänger på och halar upp mobilen och knäpper kort på eländet. Vid första trafikljuset kör jag upp jämsides och ger honom en lagom mordisk blick, men han reagerar inte. En slickad typ i 20års-åldern i en skapligt fin Merca cab. Pappas bil kanske.... Jag kollade upp regnumret (syns bra på bilderna) men jag ringde aldrig upp honom....ingen ide kändes det som, han var ju fullt medveten om att han gjort en dumhet och jag hoppas han skämdes lite ändå. Han såg ju att jag knäppte kort och blev nog lite svettig ett tag över vad jag skulle göra med bilderna.
Är det bara hojar som har ensamrätt på att köra om på insidan :rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Känner igen det där tyvärr, det är oftast såna människor som får för lite hemma hos frugan och som är tvungen att lägga alla pengar på en pensionsförsäkring.
I vintras så var jag och Skeebum ute och åkte lite på några snöiga grusvägar (med våra crossar/enduros) och jag åker inte direkt lagligt med oreggat och utan lyse. Sen körde vi på cykelvägen dessutom MEN gubbfan som försökte dra omkull mig ångrar jag att jag inte stannade och gav en rak höger och sedan ställt mig och pissat på honom. Skeebum åkte förbi CYKLISTEN först och sedan skulle jag om, varpå gubben hindrar mig genom att sträcka ut handen. När jag ändå kör om så rycker han tag i min jacka och han håller på och kör omkull när jag drar förbi. Kunde jag så skulle jag spola tillbaka i tiden och förklara ett och ett annat för honom.
Och idag så var det lite smårejs mellan mig och en Saab 93 kombi Aero, helt ok ända tills idioten bränner om mig med ca 1dm hårsmån när jag dessutom körde om en bil. Då blidde jag sur och lekte lite med honom och försökte få honom att köra om på en bro men till slut var han tvungen att släppa för att inte riskera att fronta med möjligt kommande bilar som inte syntes på krönet.
Även en sur gammal Ducce spöar en 93 aero, förutom över 200km/h där han knappade in. Min går bara i 220km/h :huvet
Så du finniga saab-förare om du läser här, följ med in på Statoilmacken och ta ett litet snack istället för att bara köra vidare som inget har hänt
Saabförare ---> :död

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
E det så illa att köra hoj? :mad:
fastän jag inte har körkortet så har jag redan råkat ut för en incident med en gubbjävel i en Volvo 850!

Han skulle envist tränga sig mellan mig och körskolelärarn, la sig sen 1-2meter bakom mig på en 70-väg! försökte sen tränga sig mellan mig och en refugen när jag skulle göra en vänstersväng som jag visat tydligt med blinkers i god tid!! finns tydligen gott om MC hatare där ute :fatta!

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
ilstallione skrev:
2321998 Känns som att det är mer regel än undantag att det där händer.

Hur jag reagerar brukar vara i relation till min blodsockernivå... :)

samma här e det lite lågt kan man bli väldigt tokig :mad:

belzebub

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
V-Max1200 -97
Detta händer allt för ofta med bilister som leker polis.
Senast i Onsdags var det en bil som byter till vänsterfilen :dummer (Vägen var i övrigt tom) precis innan jag skulle klippa honom i duktig hastighet.
Saken är att jag är hundra på att han enbart bytte fil för att han såg att en mc närmade sig.
Panikbromsade och lyckades ta honom på höger sida istället.
Adrenalinet var på en duktigt hög nivå och jag saktade ner framför bilen och pekade att han skulle stanna på väggrenen...

Då får gubben panik och drar på och kör om med sin fåniga Lexus.
Jag gör om manövern för att försöka få fanskapet att stanna. Men han vägrar och drar bara på mera.
Har nu hunnit lugna mej så pass mycket att börjar fatta att han inte kommer att stanna och det finns risk att han kör på mej bakifrån om jag inte drar vidare.

Så här i efterhand är det nog lika bra att han inte stannade bilen trots allt :fatta!

Hade jag suttit på en Gixxer eller R1 med 50km/h högre toppfart hade jag aldrig ens hunnit börja bromsa. :död

Blir så förbannad på folk som anser sig har rätten att hindra annan trafik pga att dom lever ett så djävla tråkigt liv i övrigt :huvet

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Nrober skrev:
2321986 Jag har som mc-förare mycket tålamod med biltrafikanters beteende i trafiken då jag vet att många irriterar sig på mc-förares. Men när jag som plikttrogen motorcyklist ska göra en fullt laglig omkörning och bilister medvetet försvårar så är det riktigt illa.

Vad som hände var följande. Jag åker på landsväg 70 sträcka med en kompis. Hamnar bakom en bil och ser 100 m längre fram att det övergår till 90 väg kompisen drar om bilen. Så även jag går ut för att köra om. När jag är 3 meter ifrån så slänger gubben ratten åt vänster så hela bilen kastas ut alldeles framför mig. Jag panikbromsar, låser framhjulet och börjar vobbla och är så på när att gå omkull, innan jag lyckas räta upp hojen. När jag sen kör förbi så ser jag gubben skrikandes i bilen, pekandes och hyttandes. Med pulsen i 250 stannar jag till och funderar vad fan det var som hände.

Nu i efterhand växer ilskan alltmer...

Nån som varit med om något liknande?

Mvh

Ja nä, det finns inte ett dugg man kan göra bara glömma och gå vidare. Det är inte värt att ödsla energi på idioter i trafiken. Det bästa man kan göra är att hålla sig så långt borta som möjligt. Å det gäller ju förresten alla idioter.

Å vet ni en gång på Kungsgatan! Då kom en taxichaffis ut o skulle slåss, bara för vara tvungen att köra över några refuger för att kom framför honom. Han sa att jag betedde mig som ett jävla arsle! Men jag öppnade inte ens min svartalucka så han slapp se att jag skrattade tyst i hjälmen åt honom.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Robban W skrev:
2323152 Ja nä, det finns inte ett dugg man kan göra bara glömma och gå vidare. Det är inte värt att ödsla energi på idioter i trafiken. Det bästa man kan göra är att hålla sig så långt borta som möjligt. Å det gäller ju förresten alla idioter.

Å vet ni en gång på Kungsgatan! Då kom en taxichaffis ut o skulle slåss, bara för vara tvungen att köra över några refuger för att kom framför honom. Han sa att jag betedde mig som ett jävla arsle! Men jag öppnade inte ens min svartalucka så han slapp se att jag skrattade tyst i hjälmen åt honom.
Ok

Vad FAN är det på din avatar?

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Såg en motorcyklist idag som sparkade bort backspegeln för en felande bilist som vägrade stå för att han felat. :rofl :rofl :rofl
Rätt eller fel,men ibland blir man ju bara så förbannad :fatta!

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Visst blir man irriterad av sådana incidenter,det bästa är om man kan behålla lugnet vilket är svårt och dra ifrån dem eller bara sakta in och låta dem köra.

Inte värt risken idag,vi är ju redan så oskyddade på våra tvåhjulingar så varför utmanna ödet mer.

Ta reg nr,hälsa sedan på eller smid en ljuv hämd under säkrare förhållanden.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Kusligt upplevelse och har tvyärr varit med om något liknanade.
Tror dock inte att bilisterna (generellt sett alltså) försöker "leka" polis, tror mer att det hänger på att dom glömmer att kolla backspegeln innan dom svänger ut....

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Stunt Japanare
Detta påminner om kompisens farsa. Och hans "händelse".. Han blev prejad av en äldre herre i en bil som gjorde detta med flit, För att förmodligen uttrycka sitt missnöje över att ha mc-förare i trafiken över huvudtaget. :mad:

Till saken hör att, Kompisens farsa har ett jävla temprament ( Och utseende för den delen ) Kör HD och har stort mastigt skägg och "H A look" :tomten

Han kör in vid sidan av bilen efter att han rätat upp prejningen, stirrar hårt på gubben. Gubben viftar nånting tillbaka.. så han tar tag i och sliter av backspegeln.. Varpå gubben kniper krampaktigt i ratten och stirrar bara rakt fram. Med förmodligen livrädd :rofl

Förmodligen lär inte gubben göra om fadäsen ialf..

Önskar man var lika hård själv, och hade kyla nog att göra något sådant efter en sån situation.

Men det är klart, ser ju inte lika farligt ut med en kille i intergralhjälm och helställ på en sporthoj

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
har varit med om nåt liknade
av nån anledning så e det så gott som alltid nån gubbe med keps
som tycker illa om mc förare och leker trafick hitler i sin fula volvo/ford :fatta!

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Ni gör ju helt fel, när jag kommer åkandes brukar bilarna flytta på sig så de nästan kör ner i diket och vill att man ska köra om där det är omkörningsförbud eller skymda kurvor. :va

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Dibbe75 skrev:
2322861 E det så illa att köra hoj? :mad:
fastän jag inte har körkortet så har jag redan råkat ut för en incident med en gubbjävel i en Volvo 850!

Han skulle envist tränga sig mellan mig och körskolelärarn, la sig sen 1-2meter bakom mig på en 70-väg! försökte sen tränga sig mellan mig och en refugen när jag skulle göra en vänstersväng som jag visat tydligt med blinkers i god tid!! finns tydligen gott om MC hatare där ute :fatta!

Det kan inte vara så att han var stressad och ville komma förbi när du släpade på i 65 på 70vägen? Och när du äntligen skulle svänga av så trodde han att han kunde köra om på innern, det är ju helt okej om den framför visar att han ska svänga vänster...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024