Bilister. Finner inga ord!.!!!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Var i helvete kollade han?

allt förofta ser man sånt betéende på bilister, vissa har verkligen inte på vägen att göra.

Tur att du mår bra förutom benet iallafall, så såg min fot ut när jag råkade slita av ett ledband :död

Förresten, jag vill inte säga att du gjorde fel eller så, men det hade nog varit smartare att väja höger.

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
Fazer
Förstår inte riktigt hur det kan vara ditt fel när du är på huvudled och han dessutom har en stop-skylt. Att du ligger i fel vägbana är väl ganska naturligt om man ser hur det gick till och dessutom gör det ju dig ännu synligare då du är precis där han ska åka.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
MattE. skrev:
Var i helvete kollade han?

allt förofta ser man sånt betéende på bilister, vissa har verkligen inte på vägen att göra.

Tur att du mår bra förutom benet iallafall, så såg min fot ut när jag råkade slita av ett ledband :död

Förresten, jag vill inte säga att du gjorde fel eller så, men det hade nog varit smartare att väja höger.
jag trodde han skulle se mig och stanna på höger körbana typ. Han inte tänka så mycket :( Jag undrar mest vem som åker på det faktiskt. Jag ser det ganska självklart att det var han som gjorde fel men jag är orolig eftersom skadorna blev såpass stora på båda fordonen. Har som sagt halvförsäkring så är det mitt fel så får jag inte ut nåt som du kanske vet. :(

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Om det upstår tvist gällande vem som va vållande så är det väl rek. att tillkalla polis till platsen.
Om dom kan slita sig från kaffe rasten...

Jag undrar ändå, tog du bilen rakt framifrån lr lite på sidan framifrån?
Man vet juh inte vad förs.b tycker.
Kan resonera som att om du nu tog han rakt framifrån på hans körfält så kunde du väl passerat bakom om du hållt dig kvar i ditt körfält?

Men det är bara spekulationer....

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nicko@K.A.P skrev:
Om det upstår tvist gällande vem som va vållande så är det väl rek. att tillkalla polis till platsen.
Om dom kan slita sig från kaffe rasten...

Jag undrar ändå, tog du bilen rakt framifrån lr lite på sidan framifrån?
Man vet juh inte vad förs.b tycker.
Kan resonera som att om du nu tog han rakt framifrån på hans körfält så kunde du väl passerat bakom om du hållt dig kvar i ditt körfält?

Men det är bara spekulationer....
Jag trodde att han skulle stanna när han såg mig och släppa förbi mig efter min fina undanmanöver. Man såg bromsspår som gick ut från mittlinjen över på fel körbana sen ser man blåa färgrester på asfalten en bit tills den slog i bilen.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
ok. Om du kan så åk dit o foto dokumentera platsen med en gång imorn bitti.
Dom är 2 mot dig.
Aldrig fel att vara "för" nogran :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nicko@K.A.P skrev:
ok. Om du kan så åk dit o foto dokumentera platsen med en gång imorn bitti.
Dom är 2 mot dig.
Aldrig fel att vara "för" nogran :tummenupp
tack för tipset. Jag ska försöka övertyga någon att skjutsa mig dit och ta lite bilder. Har inte rörligheten riktigt inne än tyvär. ingen hoj heller för den delen. :4skrika

Kevlar

Socio#3414
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
DUCATI 748SP 1996
serp skrev:
Förstår inte riktigt hur det kan vara ditt fel när du är på huvudled och han dessutom har en stop-skylt. Att du ligger i fel vägbana är väl ganska naturligt om man ser hur det gick till och dessutom gör det ju dig ännu synligare då du är precis där han ska åka.

Håller med SERP. Kan inte vara ditt fel om du åker på huvudled. Han har väjningsplikt oavsett om han "ser dig" eller ej :mad:
Stå på dig :tummenupp

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
tror inte du kan ställas som vållande överhuvudtaget.
Att säga att han inte såg dig är bara ett tecken på att han i bilen varit ouppmärksam.

du gjorde vad du kunde göra, visst hade du hållt till höger hade det gått bra men det hade även kunnat gå MYCKET värre, om han hade stannat på din sida så hade du kanske inte kunnat skriva om olyckan här. :död

tänk på att även få skador dokumenterade då även du kan få ersättning för dom om det visar sig att du får problem i framtiden

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta
Snygg illustration, hur gjorde du den?
Jag förstår hur du tänkte, HAN SER MIG JU. Själv klart borde han insett sitt misstag och stannat från sina 10kmh och låtit dig manuvrera ut det i dina 60.
Nu vet vi hur "bilister" tänker, lite mera is imagen och ha två allternativ i huvudet kan ju reda ut det. Först tänka Hö, sen va berädd på väja Vä.
Berätta vidare hur det går.
/Dennis

Solid snake

Guest
Vad var det jag sa till dig innan, som jag tjatade att du inte skulle köra utan kort, och du fixade kortet, tänk om du inte hade haft det nu!

Nu ska jag inte vara sån, men det var ju en jäääävla idiot till bilist, synd på hojen också, hoppas du reder dig!

Som det ser ut så är det egentligen hans fel, men han har ju vittne på sin sida så du kommer nog förlora, men han ska ha sett dig innan han körde ut tycker man.

Det får väl försäkringsbolagen eller polisen bestämma, jag hade iofs runt 30 vittnen på min sida när jag krockade så.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Försäkringsbolag har en vana att att försöka få till det att båda parter är vållande till olyckan 50% 50%. För då kan de sno både självrisk och bonus av er både två, så se upp.

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Polis vid olycka

Så här står det i trafikförordningen:

Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik. I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357).

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
du skulle ha tillkallat polis direkt..... :(

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
philsson skrev:
Jag trodde att han skulle stanna när han såg mig och släppa förbi mig efter min fina undanmanöver. Man såg bromsspår som gick ut från mittlinjen över på fel körbana sen ser man blåa färgrester på asfalten en bit tills den slog i bilen.

Är bromsspåren från din hoj eller hans bil?
För en bil som kör i 10km/h lämnar inga bromspår....

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Det är fan läskigt med dagens bilister. Och nu på senaste månaderna tycker jag de är totalt blinda, de ser mig inte längre när jag kör bil heller. På något vis verkar många tro att om man slår på blinkersen blir det automatiskt rent på trafikanter i den filen de ska byta till, och därför behöver man inte kolla där innan man byter fil. Och detta är ju bara EN av alla de tokiga saker folk gör i trafiken.

Till trådskaparen, hoppas det löser sig. Jag står på din sida, men till nästa gång, försök väja åt andra hållet om bilen, man VET (iaf nästan) att bilen inte kommer börja backa om han får syn på dig. Lycka till!

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Solid snake skrev:
Som det ser ut så är det egentligen hans fel, men han har ju vittne på sin sida så du kommer nog förlora, men han ska ha sett dig innan han körde ut tycker man.

han får ha hur många vittnen som helst, han har gjort ett rent lagbrott genom att köra ut på en huvudled utan att ha full uppsikt (han får säga vad han vill men uppsikt hade han INTE).
Sen vad ska vittnet säga som gör att felet vore philsson?

Han körde så fort att vi inte såg honom komma förän det var för sent?
går lätt att motbevisa genom att ta bild på bromsspåret, går att räkna ut hyffsat hur fort det gick, 3m bromsspår blir inte mycket nerbromsat. om det gått fort att det varit mycket mer skador på bilen och hojen.

det är väll det enda men kan inte tänka mig att det riktigt skulle hålla heller för bilisten då han fortfarande har stopplikt + väjningsplikt som hör till.
Hela vitsen med stopskyltar är att man ska stanna så man verkligen kollar ordentligt innan man kör ut på vägen, inte bara att man ska stanna till och köra ut, men jag antar att du vet det va snake? :p

så oroa dig inte för mycket philsson, ta lite kort på stället med bromsspår, grus och allt som fanns där så du har garderat dig ifall det skulle bli någon tvist.

Solid snake

Guest
Roughack skrev:
han får ha hur många vittnen som helst, han har gjort ett rent lagbrott genom att köra ut på en huvudled utan att ha full uppsikt (han får säga vad han vill men uppsikt hade han INTE).
Sen vad ska vittnet säga som gör att felet vore philsson?

Han körde så fort att vi inte såg honom komma förän det var för sent?
går lätt att motbevisa genom att ta bild på bromsspåret, går att räkna ut hyffsat hur fort det gick, 3m bromsspår blir inte mycket nerbromsat. om det gått fort att det varit mycket mer skador på bilen och hojen.

det är väll det enda men kan inte tänka mig att det riktigt skulle hålla heller för bilisten då han fortfarande har stopplikt + väjningsplikt som hör till.
Hela vitsen med stopskyltar är att man ska stanna så man verkligen kollar ordentligt innan man kör ut på vägen, inte bara att man ska stanna till och köra ut, men jag antar att du vet det va snake? :p

så oroa dig inte för mycket philsson, ta lite kort på stället med bromsspår, grus och allt som fanns där så du har garderat dig ifall det skulle bli någon tvist.
Jo det är ju sant det du säger, men men, good luck till philsson iaf!

När jag krockade så körde en kärring (alltid kärringar) ut framför mig när jag var 10 meter från en korsning (jag på huvudled) och jag hann minsann inte bromsa eller väja.

Kan du tänka dig hennes ursäkt? "Jag såg dig inte för du hade inte ljuset på" Hur i HELVETE kunde hon se att jag inte hade ljuset på då? (Jag har för övrigt ALLTID ljuset på.)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras