Bilister. Finner inga ord!.!!!

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Som flera säger i tråden så är det inte ditt fel!
Jag var med om en liknande händelse 2002 med en 2 dagars ny R1:a som jag kom åkandes på efter jobbet och skulle hem.
Kör i 60 km/h på en 70 väg och i en nedförsbacke ser jag en bil där nere som står och väntar i en korsning.. jag kommer närmare men han står fortfarande kvar som att han skall släppa mig... 5 meter innan jag skall förbipassera idioten så kör han ut!
Han hade lagen på sin sida.. högerregeln (vilket inte borde gälla här) men det är ju en annan diskussion.

Eftersom gubben 75+ sa att jag såg dig inte som var hans första ord, skrev jag ett brev till mitt försäkringsbolag och påvisade att han var gammal och sa att han inte såg mig, så oavsett så hade det smällt .. som han också sa "jag kollade bara efter bilar) Då hade han också sin fru med sig som vittne.

Gissa vem som åkte på det ?? :banana Gubben :)

Så mitt råd är att trycka på att han inte såg dig!! Det är ouppmärksamhet i trafiken och att de var 2 personer i bilen gör det ju inte bättre.
Hade du dessutom huvudled så har du inget att bekymra dig om.
Sätt åt gubben och kräv ersättning för att du inte fick ta del av den smarriga tårtan samt att din familj blev orolig! :tummenupp

Lycka till!!

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det vittnet behöver du inte vara rädd för!
Vittnet styrker ju bara att han var ouppmärksam :D
Skönt att det gick så bra som det gjorde, läste igenom tråden.
Men jag kan inte minnas att jag läste ngt om läkare? Har du kollat upp dig så du mår bra?

Angående olyckan så säger vittnet att han utförde en godkänd stopplikt, men inte om han hade ögonen öppna eller stängda när han körde ut i körbanan.
Det gubben säger är lika logiskt som "Ursäkta konstapeln, men jag visste inte att man inte fick råna gammla damer på fattigbidraget" :rolleyes:
Förstår din oro över olyckan, jag var lika orolig då jag vaknade till sans efter min krock -94, det första man tänkte var "kommer jag nu bli ruinerad resten av mitt liv!??!" (då var det ändå solklart mitt fel juridiskt sett då jag smällde i en bil bakifrån :( )
Men ta med dina bilder när du gör din anmälan, hitta inte på ngr falska vittnen.
Det är alltid lättare att komma ihåg sanningen, du har ju faktiskt inte gjort ngt fel!
Prata även med ditt försäkringsbolag så att dom så fort som möjligt får din story, där får du även svar på frågor som jag kan tänka mig ligger och gnager hela tiden just nu.
Hojen är rätt betydelselös just nu, du lever och kan själv föra din talan.
Jag minns ingenting av min olycka, polisen som förhörde mig var en hyvens prick som lovade att göra allt han kunde för att det skulle bli ett milt straff pga att jag blev så törnad själv :kryckor
Detta kommer garanterat gå din väg, vill bolagen ha det till 50/50 i skuld så tala om att du inte är ett skit intresserad av det! DU HAR INTE GJORT FEL, PUNKT! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tack för alla svar. Känns genast mycket bättre men har inte kommit ut än för att ta kort. Måste vänta på skjuts tyvär.
Var och uppsökte läkare på akuten igårkväll och röntgade benet men inga skador upptäcktes förutom då svullnaden och interna blödningar i knät. 2 veckor ungefär sa doktorn att det skulle ta att bli "frisk" och kunna gå på egen hand igen.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
tack för alla svar. Känns genast mycket bättre men har inte kommit ut än för att ta kort. Måste vänta på skjuts tyvär.
Var och uppsökte läkare på akuten igårkväll och röntgade benet men inga skador upptäcktes förutom då svullnaden och interna blödningar i knät. 2 veckor ungefär sa doktorn att det skulle ta att bli "frisk" och kunna gå på egen hand igen.
Tveka inte att gå tillbaka om två veckor för att kolla upp det då!!
Spar ALLA kvitton som har med olyckan att göra, sjukvård osv.
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Lindén skrev:
Hans fel men du skulle ringt polis på en gång!
ring dom nu åk till platsen gör en anmälan!
ska polisen hänga med till platsen? ska jag ta korten före anmälan?. Har inte fått skjuts dit än.. :4skrika Tänkte vänta tills efter jag tagit kort med polisanmälan fast det kanske är dumt också. :confused:

Scirocco

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Honda VFR800
Kontakta polisen omedelbums... Be att få följa med dit och visa dem (bromsspår och liknande) och dra ett par kort samtidigt själv. De lär vilja se platsen och att se spåren själva är ju bättre än dina kort. :) (men ta kort ändå!)

Ring upp dem omedelbums och förklara situationen.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Scirocco skrev:
Kontakta polisen omedelbums... Be att få följa med dit och visa dem (bromsspår och liknande) och dra ett par kort samtidigt själv. De lär vilja se platsen och att se spåren själva är ju bättre än dina kort. :) (men ta kort ändå!)

Ring upp dem omedelbums och förklara situationen.
Helt klart ett smart drag :tummenupp
//Tobbe

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Det är iofs alltid kul å spekulera i skuldfrågan mm. men jag har fått lära mig att det där ska man skita i och lämpa över på försäkringsbolagens jurister :mattias

Det viktiga är att man kan beskriva händelseförloppet. Det är ändå inte de på olycksplatsen som ska "göra upp" om vem som var vållande, det är en sak mellan resp försäkringsbolag det är det de är till för..

I detta fall verkar det ändå rätt solklart, det spelar ju ingen roll om han som hade stopplikt verkligen stannade eller inte. Han kan ju gärna stå där tills nästa Dackefejd, han har ändå väjningsplikt.

Hoppas det löser sig! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tog nyss en bild på hojen. Jag är verkligen glad att det inte var jag som kom under bilen. :död
P8200021.jpg

P8200027.jpg

Fler bilder på moset

Tobbe N

kommer snart
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Suzuki
Vart i sävsjö kommun inträffade detta, lite mer detaljer. Kommer ju från S-ryd från början så man kanske känner till platsen.

Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
philsson skrev:
tog nyss en bild på hojen. Jag är verkligen glad att det inte var jag som kom under bilen. :död

Fler bilder på moset

Usch vilka bilder :gnissla
Tur att du klarade dig iallafall vi skulle ju inte klara oss utan dig här på forumet ;)

Och nu antar jag att någon paniksätter tillbacka strypningarna? dom lär ju knappast ha varit i? :7peta

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tobbe N skrev:
Vart i sävsjö kommun inträffade detta, lite mer detaljer. Kommer ju från S-ryd från början så man kanske känner till platsen.
Jag åkte från Landsbro mot ett samhälle som heter Bäckaby. Olyckan inträffade i fröderyd i korsningen till höger därifrån bilen svängde ut så är det skylltat Huluboda. Jag gjorde föresten fel i flashen där. Det finns ingen väg till vänster.
flexbert skrev:
Usch vilka bilder :gnissla
Tur att du klarade dig iallafall vi skulle ju inte klara oss utan dig här på forumet ;)

Och nu antar jag att någon paniksätter tillbacka strypningarna? dom lär ju knappast ha varit i? :7peta
Var han vållande är det knappast betydligt men jag la faktiskt upp en tråd om strypningen. Vet inte hur den ska sitta. Fast det kanske inte har någon betydelse. Beror ju på vem som blir skyldig så att säga.

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R
tråkigt, tråkigt...! :pannkyss

såvitt jag vet så gör försäkringsbolagen en bedömning av era olycksbeskrivningar, och som jag förstår det hela så har ni nästan samma bild av olycksförloppet, med skillnaden "skuldfråga"! förhoppningsvis kommer dom då fram till samma sak som alla här inne... att bilisten är skyldig!

rätt eller fel men som mc-förare måste man alltid köra som om man vore osynlig... alltid ha kollen själv och inte lita på att man syns i något läge, att bilen stannar osv... vi är spöken i trafiken, med skillnaden att vi kan dö...
tänk på det :7peta

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Får inte länkarna att fungera... EDIT: Brandvägg som inte ville...

Att gubben inte såg dej är ingen ursäkt, tvärtom, det kallas ouppmärksamhet i trafik.

1. Dokumentera så mycket som möjligt. Tydligare och trovärdigare rapportering är bara till din fördel.
2. Du ligger på huvudled. Han har stopplikt och väjningsplikt. Han brast i det ena. Spelar ingen roll vad hans sk vittne påstår. Att du kraschar på hans väghalva förklaras bara med att du väjde. Inget som du kommer lastas för.

Tillkalla polis är inte nödvändigt om inte allvarliga kroppsskador eller skador på tredje part finns.
Ärendet kommer hanteras av f-bolagens jurister och skulle polisen vara inblandad hade det bara tagit längre tid.
Tänka bara på att vara så noggran och tydlig som möjligt i din skadeanmälan.

Har svårt att tro att du kan förlora. Bilens försäkring kommer täcka din skador.

Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Kevlar skrev:
Håller med SERP. Kan inte vara ditt fel om du åker på huvudled. Han har väjningsplikt oavsett om han "ser dig" eller ej :mad:
Stå på dig :tummenupp

Går starkt på denna linjen med!! Stå på dig!!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras