Bilister ser mig inte!

Timur Lenk

Yxta MC
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Ducati 999 Testastretta -04 Honda XR 600 -00 Ducati 900 Superlight -94
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Ett förslag som jag undrar om nån provat:
Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kör med helljuset på dagtid, bländar inte så farligt åtminstonde inte på min hoj med så svagt lyse

Sen ha för guds skull inte en svart hjälm

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Timur Lenk skrev:
Jag är så innerligt trött på bilister som svänger ur framför mig! Vad fan är det frågan om egentligen? Ser dom så jävla dåligt så skall de inte vara i trafiken!

Att justera upp halvljuset så att det bländar ordentligt alternativt alltid åka med helljus på, hjälper det?
Detta är ju det ständiga problemet för oss på två hjul.
Enda som jag upptäckt funkar bra är att köra defensivt, inte ens det hjälper till 100%.
Men du får helt enkelt hjälpa folk att se dig genom positionering på vägen och ett bra lyse som du skriver.
Jag har inte upplevt det som ett så stort problem som du gör, men gör du det så är det väl bara dra på helljuset, ett annat alternativ kan vara en skrikigt gul väst.
Eller en hjälm i avikandefärg, typ gul eller varför inte rosa :tungan
//Tobbe som kör med allt svart...

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har högt justerat halvljus med gul H3 lampa i, då jag inbillar mig att jag syns bättre om man har lite avvikande färg på halvljuset.

Såg ett test från Australien där en MC-förare som har vit hjälm löper 50% mindre risk för att råka ut för en blind bilist olycka. en MC-förare med vit hjälm och skrikig gul eller orange reflexväst gick siffran till 70%.

Tål att tänka på, även om jag själv varken har vit hjälm eller reflexväst. Dock skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett reflex + reflex orange/grönt regnställ.

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
kanske en fräsig gulorange reflexväst vore något.. har sett vissa med sådana på inte det stiligaste men man syns ju iaf

Timur Lenk

Yxta MC
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Ducati 999 Testastretta -04 Honda XR 600 -00 Ducati 900 Superlight -94
//Tobbe som kör med allt svart...[/QUOTE]

Jag kör oxå med allt i svart... kanske dumt men fåfänga går ju före förnuft.
Visst, det kan vara svårt att bedöma avstånd och fart och folk är trötta på morgonen, men man tycker att det borde finnas något slags självbevarelsedrift att försöka undvika att få en röd missil i sida på bilen.
Det förstör flytet att behöva sitta på helspänn när man passerar utfarter!

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Mycket gnäll på bilister, har faktiskt inte märkt av att det ska vara ett så stort problem.
Hur placerar ni er på vägen egentligen ?

Sen nått som funkar mycket bättre än hålla på att löjla sig med helljus och annat är färgranna kläder, fast det är ju inte lika tufft som ett svart ställ och svart hjälm förstås..

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Timur Lenk skrev:

ja, pojkvän och svärfar satt och pratade om detta häromdagen och kom fram till att följande kan hjälpa:
-helljus
-ligga mer på vänstra halvan av fältet, inte för långt till höger som mopeder
-köra lite i sidled för då kan ögat på bilisten lättare registrera dig
-givetvis reflexväst och färgad hjälm( själv har jag blå, gör det nån skillnad tro?)
-svärfar har såna neonorange klistermärken på hela sina backspeglar, kan nog också funka lite
edit: -givetvis även att sänka farten, åtminstone köra lagligt, vilket är den fart bilisten ju kan förvänta sig att man håller

eh, ja det var nog det. tuta brukar inte hjälpa så mycket, iallafall inte min, den är så himla klen så den hörs knappt till bilen tror jag.

jag tycker det är är skitläsktigt varje gång man passerar en bil, särskilt om de inte står stilla utan kommer med fart på en sidoväg. kör personen i bilen ut har man ju inte mycket att sätta emot.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Sakta alltid ner vid korsningar där bilar står beredda att svänga ut eller göra vänstersväng över erat fält, ofta kör folk aldeles för fort och tröghuvuden hinner inte se oss.
EV. helljus på samtidigt.

Den som aldrig råkat ut för folk som kör ut mitt framför en har inte kört hoj i trafiken.

Varning för att köra enbart med parkeringsljuset på, ser många göra det och man ser fan inet tat lyset är på.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
25%

WestW skrev:
Vibrerande framlyse som är högt ställt gör susen.
Gör att man syns bra vid omkörning också.
Var ute i bil+släp i helgen på lite mindre vägar.
Skulle tro att minst 25% av hojåkarna hade INGET LYSE alls påslaget.. :skrämd
En god början är det ju iaf att ha lyset påslaget om man vill synas....

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag kör alltid med helljus och är alltid inställd på att bilisten inte ser mig. Brukar funka bra.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag brukar också köra med hellyset tänt när jag kör aktivt på kurviga vägar. Sen förutsätter jag att bilisterna inte ser mig, kommer det en bil från en anslutande väg med väjningsplikt, så saktar jag in ordentligt när jag passerar.
När jag väl har kört förbi "faran" så är det bara att gasa..

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Jocke K skrev:
Jag brukar också köra med hellyset tänt när jag kör aktivt på kurviga vägar. Sen förutsätter jag att bilisterna inte ser mig, kommer det en bil från en anslutande väg med väjningsplikt, så saktar jag in ordentligt när jag passerar.
När jag väl har kört förbi "faran" så är det bara att gasa..

Eller så kan man ju göra som du och jag...
Skaffa en hoj med skön skrikig färg :yoparty

Coola Ola

Guest
En motardkille jag såg här i stan hade svart och neonorange skinnställ. Såg rätt ballt ut faktiskt och han syntes ju bra som fan! Kanske skulle skaffa ett sånt ställ nästa gång...

sandstream

Guest
Jag köpte nya knäpuckar idag med röda inlägg så nu borde jag synas jättebra :)
(De gamla var svarta)

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
De gånger bilister har kört framför mig, dår jag haft lågt stående sol i ryggen. Det vara värt att vara extra försiktig vid dessa tillfällen.

En mötande taxi påbörjar en vänstersväng framför mig typ 10 meter innan jag passerade. Han upptäcker mig i sista sekund och bromsar till, då passerar jag honom med bakhjulet i luften.
Jag åker efter honom och frågar honom.
Vet du att jag höll på att köra in i din sida??
Joo, han nickar lite skamset.
Varför kör du ut precis när jag kommer, frågade jag.
Jag såg dig inte.......
Du försök att vara lite mer uppmärksam framöver, hälsade jag honom.
Min hoj är Ninjagrön och jag åkte med min dotter bakpå, så hojen är nästan självlysande och hastigheten var låg (50) eftersom min 11-åriga dotter satt bakpå.
Så ta ingenting för givet i trafiken.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Köp en hoj med dubbla lysen, ha ljus hjälm och färgat ställ eller reflexväst, flasha lite med hellyset när du närmar dig korsningar, ha en tydlig placering i körfältet, var bromsberedd samt skrik för full hals ;).

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
FAN, man kanske gjorde bort sig som målade om det där skrikiga eländet till skinnställ... ja, ja kan väl kanske skaffa en reflexväst... Trodde man skulle slippa d efter att övningskörningen var avklarad men räddar d livet på en så kanske man skulle överväga det ändå.

Jag inbillar mig att det kan vara lämpligt att åka med en kompis så ofta som möjligt, dels är det roligare och dels så syns man väl bättre... eller?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...