anders65 skrev:Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.
Förbrukning mellan 0.75 och 0.8
literpris E85: 7.93-0.18=7.75kr (ca 18 öre i återbäring OKQ8)
kostnad/mil= mellan 5.80 till 6.20 kr
Dessutom är det tryggt; E85-priset kommer knappast att öka lika mycket som bensinpriset i framtiden. Finns inte samma koppling till råoljepriset.
Dessutom är det miljövänligt; bidrar inte till växthuseffekten.
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?anders65 skrev:Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.
sgtpepper skrev:Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?
Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?
Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.
sgtpepper skrev:Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?
Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?
Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.
2fast4hjo skrev:Har ni vägarna förbi skövde så råder där nu priskrig
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86285&page=1&pp=20
(Edit..såg inte tidigare inlägg)
Gren skrev:Du kan räkna med att regeringen inte accepterar att förlora de miljarder de drar in på bensinskatten. Så fort etanol tar fart så kommer skatten höjas där för att kompensera intäktsbortfallet från bensinskatten.
Liz Gsx-R skrev:men det är ju inte priskrig i skövde nu... dom slutade i måndags...
Gren skrev:Www.etanol.nu finns det lite info på. Jag tycker dock de är lite väl okritiska ibland.
2fast4hjo skrev:Nix...det är bara Statoil som har dragit sig ur enligt SLA...
Priserna vid ett utval stationer i Skövde vid 15-tiden i tisdags . (källa SLA)
OKQ8 11:50
Preem 8,79
Hydro 8,88
Jet 11,25
Uno-x 8,63
Shell 8,71
Statoil 11,50
Hoppas att de fortfarande krigar..det har stått mycket om det i SLA, någon som vet mer så uppdatera gärna..
Vi fick (av reportern) slå vad om hur lågt priset skulle gå ner. Jag sa 8:50
och Skövde-pöjk slog till med 8:30, hoppas han vinner vadet.
Wiberg skrev:Jo det känns ju verkligen som att soppapriset 50 öre upp eller ner spelar roll....... räkna på totala milkostnaden: däckslitage, slitage i övrigt, försäkring värdeminskning och så vidare. Soppan en piss i Nilen. Dras från glädjekontot.
Full gas!
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |