Billig bensin.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Tur dä Nosense, så möe söpp som Stormen drar. Tyvärr får man ju inte i så möe åt gången dock...

//A.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.

Förbrukning mellan 0.75 och 0.8
literpris E85: 7.93-0.18=7.75kr (ca 18 öre i återbäring OKQ8)

kostnad/mil= mellan 5.80 till 6.20 kr

Dessutom är det tryggt; E85-priset kommer knappast att öka lika mycket som bensinpriset i framtiden. Finns inte samma koppling till råoljepriset.

Dessutom är det miljövänligt; bidrar inte till växthuseffekten.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
anders65 skrev:
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.

Förbrukning mellan 0.75 och 0.8
literpris E85: 7.93-0.18=7.75kr (ca 18 öre i återbäring OKQ8)

kostnad/mil= mellan 5.80 till 6.20 kr

Dessutom är det tryggt; E85-priset kommer knappast att öka lika mycket som bensinpriset i framtiden. Finns inte samma koppling till råoljepriset.

Dessutom är det miljövänligt; bidrar inte till växthuseffekten.

Du kan räkna med att regeringen inte accepterar att förlora de miljarder de drar in på bensinskatten. Så fort etanol tar fart så kommer skatten höjas där för att kompensera intäktsbortfallet från bensinskatten.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
anders65 skrev:
Min bränslekostnad per mil är ca 6kr. Svårt att slå med en 1100:a tror jag.
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
sgtpepper skrev:
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.

Man måste konvertera för att köra på enbart E85, hojen skall ha ca 30% fetare blandning. Detta ådstakommer man genom att bestycka om förgasarna. På mc med insprut borde det gå att konvertera genom att höja bränsletrycket, det är en vanlig metod på bilar.

Så himla ofta tankar jag inte. Förbrukningen har ökat med ca 20%, inte så farligt tycker jag.

Det största problemet är kallstarterna. Nu på sommaren är det inga problem, men höst och vår behövs det startgas ibland vid dagens första start. Insprutade mc klarar förmodligen kallstarterna bättre, så är det iallafall med bilar.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
sgtpepper skrev:
Jag kan ingenting om etanoldrift, krävs det någon konvertering av motorn eller kan man köra etanol rakt av? Är olika motorer olika känsliga, skillnad mellan förgasare och insprutning osv?

Är det inte jobbigt att behöva tanka stup i kvarten med tanke på att etanolen inte har lika högt energivärde som bensin och MC-tankar är förhållandevis små?

Det skulle vara coolt att köra en gammal hoj och köra på etanol för att testa, om det inte kräver allt för mycket förarbete.

Www.etanol.nu finns det lite info på. Jag tycker dock de är lite väl okritiska ibland.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Gren skrev:
Du kan räkna med att regeringen inte accepterar att förlora de miljarder de drar in på bensinskatten. Så fort etanol tar fart så kommer skatten höjas där för att kompensera intäktsbortfallet från bensinskatten.

Kan hända att skatten på etanol kommer att öka, men det totala priset kommer nog inte att öka lika mycket som bensinen tror jag.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Liz Gsx-R skrev:
men det är ju inte priskrig i skövde nu... dom slutade i måndags... :7peta

Nix...det är bara Statoil som har dragit sig ur enligt SLA... :)


Priserna vid ett utval stationer i Skövde vid 15-tiden i tisdags . (källa SLA)

OKQ8 11:50
Preem 8,79
Hydro 8,88
Jet 11,25
Uno-x 8,63
Shell 8,71
Statoil 11,50

Hoppas att de fortfarande krigar..det har stått mycket om det i SLA, någon som vet mer så uppdatera gärna..

Vi fick (av reportern) slå vad om hur lågt priset skulle gå ner. Jag sa 8:50
och Skövde-pöjk slog till med 8:30, hoppas han vinner vadet. :banana
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
:tummenupp :tummenupp

det blir bagarmossen idag...men tar Jet andra kort än Jetkortet?
 

Liz Gsx-R

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
......
2fast4hjo skrev:
Nix...det är bara Statoil som har dragit sig ur enligt SLA... :)


Priserna vid ett utval stationer i Skövde vid 15-tiden i tisdags . (källa SLA)

OKQ8 11:50
Preem 8,79
Hydro 8,88
Jet 11,25
Uno-x 8,63
Shell 8,71
Statoil 11,50

Hoppas att de fortfarande krigar..det har stått mycket om det i SLA, någon som vet mer så uppdatera gärna..

Vi fick (av reportern) slå vad om hur lågt priset skulle gå ner. Jag sa 8:50
och Skövde-pöjk slog till med 8:30, hoppas han vinner vadet. :banana

Hydro 11,50
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Wiberg skrev:
Jo det känns ju verkligen som att soppapriset 50 öre upp eller ner spelar roll....... räkna på totala milkostnaden: däckslitage, slitage i övrigt, försäkring värdeminskning och så vidare. Soppan en piss i Nilen. Dras från glädjekontot.

Full gas!



Fast om man åker många mil i tjänstebil är länken perfekt... :tummenupp

Däck, service och allt utom just bensinen är gratis... för milen jag åker i tjänsten får jag betalt per mil och kan därför tjäna på att tanka billigare...


Synd att vi gick ifrån det gamla systemet där vi betalade 5 kr per mil vi åkte privat istället... det e en grym förmån... Nu när man kör har man inte lika mkt blyfot direkt.. :hihi
 

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Påarp City
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Håller med DalorD, finns många här som tjänar rätt många 100 lappar på att tanka lite billigare.
Slår man ut det på ett år vad jag + sambo (bilar + mc) förbrukar så blir det en hel del om man tankar 50 öre billigare.
Är inte snål bara ekonomisk.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top