Billig försäkring på Honda?

Tabac

SUKI SUKI
Gick med
19 Dec 2004
Ser på en del annonser på honda CBR att dom uppger de har hutlöst låga försäkringspremier och jag har hört att just Honda har billig märkesförsäkring. Ser dock att proset på en CBR900 t.ex. kostar drygt 8000kr per år. Går det att komma under det eller vad skulle ni rekommendera för rolig relativt modern hoj (nyare än -95) hoj som streetfighter annars som inte drar iväg i försäkring?

8000 för en sådan gammal häck låter dyrt .
Kolla på BMW F800R , mkt bättre försäkrings premier , långa service intervaller & drar lite soppa 0,45 vid aktiv körning

Tror nog du har bättre lycka med Folksam i detta läget, tycker Hondas märkesförsäkring är svindyr i många fall.

Låga försäkringspremier...? I sverige...? :rofl

Kolla villkoren på dom sk "billiga" märkesförsäkringarna så ser du att självriskerna ofta blir 12-25000! Det självriskbeloppet kan sedan dubblas! om tex din kompis provkör...

Ett tips är ju att kolla på självriskerna också... :rolleyes:
Toppentips ! :tummenupp

Erbjöds för ett år sedan ca 12000kr/år för en 2000 Suzuki GSX-R 750 som kostade 40000kr på blocket.
Med en självrisk på vagnskada på 25000kr.

Med det erbjudandet var det ju bättre affär köpa en ny hoj och sälja av delarna efter en krasch på blocket.
Eller reparera själv.
Och köra trafik eller halvförsäkrat.

Hondas märkesförsäkring är svindyr när det kommer till supersport. En 900RR från 1992 kommer kosta mig 18 papp (sthlm)! Det är lika mycket som hela hojen är värd.
Har du kollat Folksam? Min gamla CBR ligger på ca 4000/år där (dock bara trafikförsäkring).
Har du både villan, bilen, båten och hunden försäkrad hos folksam och därför får så låg premie på hojen?

Min går på 3500kr halv/helår på länsförsäkringar. Nästan alla märkesförsäkringar är väl genom IF, Honda's är i.a.f.?

Min står som strypt (41kw) dock. Polarens 'blade kostar 8000kr/år (vet ej om hel/halv).

Jag betalar 12000 helförsäkrat/märkesförsäkring igenom IF(CBR929 -97). Men som tidigare sagt så är det dyrt med självrisken, tror jag har 16000 för tex stöld.
När jag nu går in på mitt tretionde levnadsår så får jag helförsäkring på bilsport mc för 6000/helår. Dock vet jag inte vad dom har för självrisker och hur bra dom är att göra med..än.

Låga försäkringspremier...? I sverige...? :rofl

Kolla villkoren på dom sk "billiga" märkesförsäkringarna så ser du att självriskerna ofta blir 12-25000! Det självriskbeloppet kan sedan dubblas! om tex din kompis provkör...

Märkesförsäkring, 4900,- /år hel/hel för en ny Gixxer 1000 -09. Detta gällde bara första året eftersom vagnskadan ingick i hojen. Nästa år kostar försäkringen hel/hel 8200,- vilket inte heller är så farligt. Självrisken är 25 papp vilket ju är svinmycket.
Men, en halvförsäkring kostar ca 10 000 spänn och då måste jag likafullt repa hojen själv. Med märkesförsäkringen så har jag ett val, jag måste ju inte utnyttja självrisken. I ovanstående fall är det ju hål i huvudet att INTE välja märkesförsäkringen...

Jag betalar 12000 helförsäkrat/märkesförsäkring igenom IF(CBR929 -97). Men som tidigare sagt så är det dyrt med självrisken, tror jag har 16000 för tex stöld.
När jag nu går in på mitt tretionde levnadsår så får jag helförsäkring på bilsport mc för 6000/helår. Dock vet jag inte vad dom har för självrisker och hur bra dom är att göra med..än.

Förutom att Bilsport inte försäkrar sporthojar...

Betalar 4000 helförsäkring xl , honda vtr 1000 firestorm 07 genom svedea , ringde honda märkesförsäkring dom skulle ha runt 12000 hel/hel är 40+ utanför storstad , har en självrisk på vagnskada 2500, stöld 2000 men då måste den vara inlåst nattetid , nåt som är bra med svedea xl försäkring är att jag har fri bärning ,som jag uttnytjat då jag fick pungtering i sommras

Märkesförsäkring, 4900,- /år hel/hel för en ny Gixxer 1000 -09. Detta gällde bara första året eftersom vagnskadan ingick i hojen. Nästa år kostar försäkringen hel/hel 8200,- vilket inte heller är så farligt. Självrisken är 25 papp vilket ju är svinmycket.
Men, en halvförsäkring kostar ca 10 000 spänn och då måste jag likafullt repa hojen själv. Med märkesförsäkringen så har jag ett val, jag måste ju inte utnyttja självrisken. I ovanstående fall är det ju hål i huvudet att INTE välja märkesförsäkringen...

Senaste gången jag kollade på en gsxr så kostade den 19000/helår + 25000 i självrisk, 37 år zon 1. Knappast intressant tyckte jag när jag sedan vägde in självrisken. Bara den i sig är ett hån...

Pratade med Folksam idag. En halvförsäkring på min Honda 929 fireblade (00) kostar för mig 991:-/månad när den är påställd och 100-nånting när den är avställd och inlåst. Borde bli runt 8500/år. Ganska ok tycker jag nog med tanke på att jag är 28 och bor ett par mil utanför Gbg + att många andra försäkringsbolag inte vill ta i den ens med tång.. :S

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...