billig olja ?

AeroSol

V-twin for victory!
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Sydväst om Stockholm
Hoj
Honda Transalp ´03
bla bla bla bla...
De här ständigt återkommande oljetrådarna blir man minst sagt lite trött på... :gnissla

Om folk vill betala för etiketten och inte för innehållet så låt de göra det. Det verkar inte spela nån roll vad förnuftigt folk skriver, det går liksom inte in. OK, håller med om att en del prylar på Biltema är rena skräpet, men varför generalisera?
 

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R eller Motard ?
Dr.Bike skrev:
Hej Micke!
Jag svarar inte här, utan ber dig läsa oljetrådarna 1&2, men flera frågor du har besvaras även i denna tråden om du läser alla inlägg från mig.

thanks! :tummenupp

verkar finnas en hel del experter här, intressant att läsa om professorer och olika inställningar

oljetrådarna brukar bli många men framför allt långa :) vilket gör att det kan ta typ hundra år att läsa dom :3freak, och en del klagar på oljetrådarna -de verkar ha lite att klaga på :) , tycker det är bra när folk frågar och nya saker kommer till och nytt folk poppar upp här med nya erfarenheter så bra med nya oljetrådar lite då och då

sökfunktionerna blir väl bättre med åren så man får bättre överblick
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
AeroSol skrev:
Det verkar inte spela nån roll vad förnuftigt folk skriver, det går liksom inte in. OK, håller med om att en del prylar på Biltema är rena skräpet, men varför generalisera?
Kanske för att det är lättare att bedöma om en skruvmejsel är likvärdig än om motorolja är det? Man kan ju också undra om "folk" bedömdes som lika förnuftiga om de inte rekommenderade något som var just billigare åt er?

Det som förvånar mig mest är att så många är intresserade av spara/debattera 200:- per år. Mer rör det sig inte om för genomsnittsmotorcyklisten.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Mickez77 skrev:
thanks! :tummenupp

verkar finnas en hel del experter här, intressant att läsa om professorer och olika inställningar

oljetrådarna brukar bli många men framför allt långa :) vilket gör att det kan ta typ hundra år att läsa dom :3freak, och en del klagar på oljetrådarna -de verkar ha lite att klaga på :) , tycker det är bra när folk frågar och nya saker kommer till och nytt folk poppar upp här med nya erfarenheter så bra med nya oljetrådar lite då och då

sökfunktionerna blir väl bättre med åren så man får bättre överblick

självklart e det väldigt viktigt med diskussioner...hur ska man annars lära sig nånting...

denna tråd har gett mig en större eftertanke vad gällande oljor o har helt klart lärt mig mycket nytt vilket jag får tacka dr.bike för :Bugar

tror inte heller att de olika professorerna menar olika i det dem säger.. utan de har förmodligen svarat på olika frågor..

"frågar man inget..lär man sig inget" som nåt programm så snyggt uttrycker det.. :tummenupp
 

AeroSol

V-twin for victory!
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Sydväst om Stockholm
Hoj
Honda Transalp ´03
Neutral skrev:
Kanske för att det är lättare att bedöma om en skruvmejsel är likvärdig än om motorolja är det? Man kan ju också undra om "folk" bedömdes som lika förnuftiga om de inte rekommenderade något som var just billigare åt er?

Det som förvånar mig mest är att så många är intresserade av spara/debattera 200:- per år. Mer rör det sig inte om för genomsnittsmotorcyklisten.
OK, 200:- per år är småpotatis för olja. Men jag betalar inte 100% mer för en olja som är 10% bättre av ren princip. Jag kostar då hellre på mig dubbla oljebyten istället.
Om man är racingförare ska man ha det bästa, inget tvivel om saken. Men majoriteten av landets MC-ägare är inga racingförare. Varför då köpa olja vars specifikationer ligger skyhögt över rekommenderade? Det är som att stå med en stötskyddad analysvåg för 10.000 kr och mäta upp hur mycket vetemjöl man ska ha i sockerkakan. :3freak

Än en gång: 200 kr/år är småpotatis och egentligen inget att tjafsa om, det är själva principen jag snackar om. På samma sätt som jag inte köper Levi´s jeans för 900:- även om jag har råd...

Det finns ett namn för såna som i huvudsak lägger pengarna på märket och inte på innehållet, men det är för fult för att skrivas här... :rolleyes:

Och oljesåpan fortsätter... :gnissla :gnissla
 

Dr.Bike

Guest
AeroSol skrev:
OK, 200:- per år är småpotatis för olja. Men jag betalar inte 100% mer för en olja som är 10% bättre av ren princip. Jag kostar då hellre på mig dubbla oljebyten istället.
Om man är racingförare ska man ha det bästa, inget tvivel om saken. Men majoriteten av landets MC-ägare är inga racingförare. Varför då köpa olja vars specifikationer ligger skyhögt över rekommenderade? Det är som att stå med en stötskyddad analysvåg för 10.000 kr och mäta upp hur mycket vetemjöl man ska ha i sockerkakan. :3freak

Än en gång: 200 kr/år är småpotatis och egentligen inget att tjafsa om, det är själva principen jag snackar om. På samma sätt som jag inte köper Levi´s jeans för 900:- även om jag har råd...

Det finns ett namn för såna som i huvudsak lägger pengarna på märket och inte på innehållet, men det är för fult för att skrivas här... :rolleyes:

Och oljesåpan fortsätter... :gnissla :gnissla


:klappar
 

Dr.Bike

Guest
majoon:självklart e det väldigt viktigt med diskussioner...hur ska man annars lära sig nånting...
:nicka

denna tråd har gett mig en större eftertanke vad gällande oljor o har helt klart lärt mig mycket nytt vilket jag får tacka dr.bike för :Bugar
:krama

tror inte heller att de olika professorerna menar olika i det dem säger.. utan de har förmodligen svarat på olika frågor..
:nicka

"frågar man inget..lär man sig inget" som nåt programm så snyggt uttrycker det..
:tummenupp
:tummenupp

Kommer nog ner till Lund i veckan. Då får vi :öl och :jäs
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top