Jag håller med dig, men ser på det på ett annat sätt.
Är man så snabb att man dödar däck som fungerar kalas över 1,15 på åsen - så är det ju dags för bättre grejer (och tuffare klasser?).
Men då går man ifrån tankarna på att hålla kostnader nere med, och hålla det enkelt, få in mer folk helt enkelt.
En enkel, billig instegsklass för halvdana bandagsåkare är något jag söker iaf.
Är det så att sillmjölkarna som Bigred kallade dem kan åka 1,19 på motorsvaga hojar utan problem på gatgummi, men hamnar däcket på en 600:a så dör man direCkt? Enlighten me, jag har ingen aning, är alldeles för långsam och har aldrig åkt slicks.
Det är omöjligt. 1.15 är nog inte SÅ snabbt om man väl tar steget och vill börja racea. Svaret blir helt enkelt att klassen skulle kräva en extrem hög tillväxt av nya förare för att ha ett startfält öht, eftersom de flesta snabbt skulle växa ifrån 1,15 tider.
Fan, jag kapade 3 sek på Sviestad bara genom att bestämma mig för att jag ville försöka bli snabb istället för att harva runt och "ha kul". Bara inställningen att började leta tid tog 3 sek utan att jag egentligen blivit särskilt duktig. Jag åkte <1,20 med SuperDuken på Åsen förra säsongen. Och med ett par träningar och ev nåt race samt hyfsat anpassat material så tror jag inte att 1.15 ligger alltför långt bort (spekulation, jag är inte där. Men det finns ju helt klart en himla massa tid att hämta runt banan).
Sen har gatdäck en tendens att bli överhettade efter x antal hårda varv. Och vurpor pga sånt fyller ingen vettig funktion.