Billig standardracing-serie?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Vilket dravel om att ta fram en cyckel hit lr dit.
Lär ju inte bli billigare av att nån annan bygger ihop en bancyckel åt en.
Kör man för det är kul funkar vilken serie som hellst. Man behöver inte köpa sig snabb lr va så kåt på att vinna. Då har man ju redan glömt varför man tävla om det var budget racing man ville åt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nej kanske inte är rätt väg att gå att hyra om man nu vill hålla kostnaderna nere. Men att ta fram et kitt för sin gatcykel så man kan vara med och köra kanske..

Nordgren Racing hyr i dagsläget ut cyklar till SST. Vill någon ha hjälp med att bygga en racemoppe så finns flera företag/mekaniker som kan hjälpa till.

För Rookie600/SST så är det ju i princip:
*Kraschkåpor
*Fotpinnar
*Elektronik med QS och mappning
*Avgassystem

MC Doktorn

Guest
Jag tror mm ska skippa tänket att köra en serie med halvfulla startfält. ERF sprinten är ett perfekt upplägg då alla får köra.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag bytte hoj med en tjej på Gotland ring.
hon ville prova min gsx 1000 så jag norpade hennes SV 650.
Nja nu får ni säga vad ni vill men jag hade vansinnigt roligt.
Ja den gungade hejdlöst
Ja den var slö
Nej det gick knappt att köra om 1000 cc hojar med slicks.
Men någonstans kände jag att det finns en hejdundrande potential för en rolig cykel.
Så trots att jag aldrig kommer att kunna tävla på den i sverige så tänker jag bygga en banhoj av en sv 650.
För i england där kan dom minsann. Kolla denna tex:
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=60611

SV650
Enhetsdäck som håller
Enhetsfjädring lika för alla och utan gung
Enhetsljuddämpare lika för alla och billigare att krascha
Inget trim eller andra mod.
+ kraschkåpor och najja så är det klart och du kan sälja hojen eller åka gata när du tröttnat.
Borde inte behöva bli så dyrt.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
SV650
Enhetsdäck som håller
Enhetsfjädring lika för alla och utan gung
Enhetsljuddämpare lika för alla och billigare att krascha
Inget trim eller andra mod.
+ kraschkåpor och najja så är det klart och du kan sälja hojen eller åka gata när du tröttnat.
Borde inte behöva bli så dyrt.

Inte för att vara neggo, men ska det gå att få ihop detta tror jag det krävs backup från ett hoj-fabrikat. SV650 produceras väl inte längre? Tror man gör bäst i att satsa på det som säljs idag.. Annars är tanken god :)

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Inte för att vara neggo, men ska det gå att få ihop detta tror jag det krävs backup från ett hoj-fabrikat. SV650 produceras väl inte längre? Tror man gör bäst i att satsa på det som säljs idag.. Annars är tanken god :)

OK, byt ut SV650 mot något som säljs idag. Och få Patrik F att sponsa med Dunlop Sportmax (== inga däcksvärmare) till inköpspris :)

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
OK, byt ut SV650 mot något som säljs idag. Och få Patrik F att sponsa med Dunlop Sportmax (== inga däcksvärmare) till inköpspris :)

ah, ja, men byta mot vad, det är väl den eviga frågan. Det där att inte köra med värmare är nog en kortsiktig lösning. Kalla däck=krasch, kalla däck= ökat slitage. En engångskostand på 3-5000kr är inte mycket på en hels säsong. dessutom spar det däcken... :tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fast värmarna är inte problemet, däckskontot är det...

För en annan som har gnuggat 6 bandagar och en del instruktörsåkande på samma uppsättning Sportsmart (förvisso tämligen långsamt sett jämfört med rookie 1000), så ter sig att bränna däck a' 4 lock på en helg, och det är nog krasst väldigt lågt räknat, lite svårt att motivera för höga duman hemma.

/J

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det har funnits tankar på en ren standard serie.

Man ska komma med en gathoj till banan. Kvala, racea och sedan åka hem. Det enda krav är att viktiga saker ska najas, backspeglar ska bort och ev, lampglas tejpas. Har även varit en tanke att man kommer med däcken man kör, med andra ord inga däckbyten tillåtna. Man kan köra alla hojar i samma race (om inte för mycket deltagare) och då köra antingen 2 serier i samma race eller helt enkelt kom med vad du har och kör.
Kravet skulle oxå vara att hojen är påställd, försäkrad och besiktningsgodkänd, detta bara för att inte kunna komma med en påställd racehoj.

Med lite arbete runt en sådan ide så tror jag det skulle kunna bli riktigt kul, dock skulle det antagligen vara riktigt svårsålt hos svemo.....

Om man sedan skulle sålt in detta till bandags arrangörer, såsom SMC steg 5-6, Action pics, Trackdays, Fiver etc så skulle man kunna ha en hel serie eftersom dagarna då redan finns och deltagare skulle antagligen oxå gå att få.

(Nu är detta ju inte min ide så behöver inte såga mig för den, men det är i stora drag vad man hört via hörsägen att man kanske skulle kunna få att funka, med ett stort kanske)

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Fast värmarna är inte problemet, däckskontot är det...

För en annan som har gnuggat 6 bandagar och en del instruktörsåkande på samma uppsättning Sportsmart (förvisso tämligen långsamt sett jämfört med rookie 1000), så ter sig att bränna däck a' 4 lock på en helg, och det är nog krasst väldigt lågt räknat, lite svårt att motivera för höga duman hemma.

/J

Ja, typ det jag säger :) Värmarna är en liten kostnad i sammanhanget. Däcken är, spara däck, spara pengar ;)
Har man dessutom en effektsvag hoj kan du komma undan billigt (billigare, motorsport är inte billigt), dessutom vända på däcken i många fall.

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Engelsmännens cuper borde funka här med.

Tänker på no budget, Street triple, thunderbikes, m fl.
Följer thunderbikes personligen då jag gillar att det får byggas om hur som helst i princip, Och sen vägs och bänkas hojen inför helgen.
Jävligt balla byggen där.

Förr körde de en hornet baserad cup som var jäkligt ekonomisk och populär. Det gick att få bra fart i hornetarna med enkla medel.
Och hyndorna bara gick och gick. Ingen vurpa=inget meck

Mvh

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Jag håller med föregående om att sv'n var
otroligt kul att tävla med, den har sina tydliga begränsningar vilket gör
att man måste hantera den som förare.

Lite tider standard sv:
Sviestad 1.03
Atorp 1.49
Falkenberg 51

Minitwins skulle jag köra i direkt om den klassen kom till Sverige.

Fast den duger ju inte för de som efterfrågar en billig standardracingserie...

Atorp-tiden, superstock 600klassen på SM 2010 hade du haft
näst bästa varvtid på en sunkig gungande pråm som inte har nåt
att göra på en rr-bana :)

ja ja e lite halvsned på att vissa bara kapar en rolig och billig hoj vid fotpinnarna...

Den är inte så dum och vill man ha en billig serie så kan man kanske
inte räkna med att hojarna ska ha r1-gixxer-rsv4-chassin, 140 hk, och
inte äta däck och sen då billig i samma mening.

• Gilla
Reaktioner: Loy

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Fast det är ju så att de flesta som åker bana sitter med en sporthoj redan, hojarna är inte problemet, däcken är det.

Jag har åkt en jäkla massa bana på samma uppsättning Dunlop Sportsmart på 636:an nu, haft skitkul, och åkt hyfsat fort ändå, och däcken fungerar hur bra som helst i både torrt, som vått, kallt som varmt.
De grejar ledigt minst 3 racehelger, förmodligen mer, och kostar mig 2500:- levererat hemma för en uppsättning.

Men det är klart, det blir inga 1,08 på Gelleråsen med sådant gummi - men det är ju pudelns kärna, kostnad vs varvtider...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
F

Atorp-tiden, superstock 600klassen på SM 2010 hade du haft
näst bästa varvtid på en sunkig gungande pråm som inte har nåt
att göra på en rr-bana :)
Magnus är kung på en gungande SV650 men inte hade han varit två på Anderstorp i SST600 i torrt.
2010 på Anderstorp pissregnade de hela tiden - Fredde W kör väl 1.37 med sin SST600.

MC Doktorn

Guest
Fast det är ju så att de flesta som åker bana sitter med en sporthoj redan, hojarna är inte problemet, däcken är det.

Jag har åkt en jäkla massa bana på samma uppsättning Dunlop Sportsmart på 636:an nu, haft skitkul, och åkt hyfsat fort ändå, och däcken fungerar hur bra som helst i både torrt, som vått, kallt som varmt.
De grejar ledigt minst 3 racehelger, förmodligen mer, och kostar mig 2500:- levererat hemma för en uppsättning.

Men det är klart, det blir inga 1,08 på Gelleråsen med sådant gummi - men det är ju pudelns kärna, kostnad vs varvtider...

Hur grejar man ledigt 3 racehelger på ett set gatdäck.

Du kanske menar bandagar?

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Hur grejar man ledigt 3 racehelger på ett set gatdäck.

Du kanske menar bandagar?

Hur mycket kör man på en racehelg? En normal bandag är ungefär 6-7 pass a' 15-20 minuter, och jag orkar då inte mer på en dag i värmen om skärpan skall behållas.

Mina däck på 636an har gått 6 bandagar, varav 3 egna dagar (i mitt mediokra maxtempo), 3 instruktörsdagar (lugnare snurr), och en bunt dagar på kartbana - det ser ut att vara *minst* 3 bandagar med egenträning kvar i dem, vilket låter som andras erfarenheter av sportsmartarna.

För övrigt - jag sneglade lite på tider/resultat från ERF-sprinten på åsen, det var tänkt som en prova-på-grej som jag förstår det, ser inte riktigt så ut, fanns det inga hugade nybörjare , så det fylldes upp med folk från rookie och superbike?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Au contraire..

Kör man tillräckligt hårt så tar man väl (nån som faktiskt åker 1,08 får gärna rätta mig om jag har fel) död på såna däck på ett halvt race. Fästet är nog ok. Backlund åkte ju 1.13 på åsen med skjuts på Sportsmart. Men det skulle aldrig hålla pga överhettning.

<<<<<<<<<<<<<

Endurancedäck i torrt, regndäck i blött!

Är man snabb så att E-däck känns meningslöst, då kanske man ska klassa upp sig och skaffa en sponsor istället?

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Au contraire..

Kör man tillräckligt hårt så tar man väl (nån som faktiskt åker 1,08 får gärna rätta mig om jag har fel) död på såna däck på ett halvt race. Fästet är nog ok. Backlund åkte ju 1.13 på åsen med skjuts på Sportsmart. Men det skulle aldrig hålla pga överhettning.

<<<<<<<<<<<<<

Endurancedäck i torrt, regndäck i blött!

Är man snabb så att E-däck känns meningslöst, då kanske man ska klassa upp sig och skaffa en sponsor istället?

Jag håller med dig, men ser på det på ett annat sätt. :)
Är man så snabb att man dödar däck som fungerar kalas över 1,15 på åsen - så är det ju dags för bättre grejer (och tuffare klasser?).

Men då går man ifrån tankarna på att hålla kostnader nere med, och hålla det enkelt, få in mer folk helt enkelt.
En enkel, billig instegsklass för halvdana bandagsåkare är något jag söker iaf.

Är det så att sillmjölkarna som Bigred kallade dem kan åka 1,19 på motorsvaga hojar utan problem på gatgummi, men hamnar däcket på en 600:a så dör man direCkt? :va Enlighten me, jag har ingen aning, är alldeles för långsam och har aldrig åkt slicks. :D

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För övrigt - jag sneglade lite på tider/resultat från ERF-sprinten på åsen, det var tänkt som en prova-på-grej som jag förstår det, ser inte riktigt så ut, fanns det inga hugade nybörjare , så det fylldes upp med folk från rookie och superbike?

Jo,det fanns nybörjare med,jag var en av dom.

Hade förvisso kört Anderstorp med men det är allt,träffade flera som var med på Anderstorp för första gången och några som körde sitt första race på åsen.

Att det fylldes upp med elitförare och rookie berodde nog mest på att det fanns plats och att det låg som det gjorde i förhållande till SO.
I vilket fall,bara att anmäla sig i tid så är ju platsen säkrad,om allt funkar ska det inte vara utkvalning och då får man köra hur långsam man än är.

Påt bara,det är kul! :)

Henrik

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...