Billig standardracing-serie?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du har helt rätt men svensk RR är en soppa med för många kockar och intresset för att få fler att tävla verkar vara lågt. Då stryker man hellre ett fåtal elitförare medhårs.

Selinder

Medlem
Gick med
28 Aug 2009
Hoj
Ninja 400,RGV 250 VJ23
Jag körde 125 standard mitten på -90 talet, hur kul som helst när alla har samma hojar(prestanda)! Skulle tänka mig en standardklass med kawasakis 250 fyrtakt! Billigare kan det ju inte bli! Visst en slö maskin men när alla kör på samma spelar toppfarten mindre roll!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För mig som är oinvigd, vad innebär ERF sprint?

Snackar vi standardhojar? (Och med standard så menar jag att man låter motorn vara helt intakt från original)

ERF sprint är amatörracing där du kan köra precis vad fan du vill. 400hk Turbomonster eller Royal Einfield Diesel. Tänkt som en klass för de som tycker att Rookie 600/1000 blivit för seriöst...

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Billig racing, ne nu har jag då hört allt :D Men går det att få ihop så svarar jag: BÄÄÄÄÄ!!! :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har länge funderat på varför det saknas en samlad organisation som arbetar för RR i sin helhet. Gällande reglementen (som många verkar ha åsikter om) och lobba mot Svemo, marknadsföring av/för förare och allmänhet, och som en gemensam plattform för att delegera de uppgifter som måste till för att "styra upp" den allt mer falerande idrotten "Svensk RR".

Hur skulle ett upprop för att grunda en sådan förening se ut idag? Är "ni" som förare intresserade av att dra ett strå till stacken om det fanns en mer engagerad styrelse som kunde styra upp insatserna lite för att försöka maximera nyttan?

Vad jag förstår har det gjorts en hel del insatser som faktskt gett märkbara, om än otillräckliga resultat. Problemet med det ser jag i enhetlighet och repetition. Det räcker inte att ställa upp ett team utanför Ikanohuset en (1) gång. Det måste vara ett återkommande inslag att synas, höras, finnas och träffa folk där DE är. För de är ju uppenbarligen inte på tävlingarna. Det krävs inte jättemkt av varje individ om en majoritet bara offrade nån helg per säsong för helheten.

Likaså med ekonomi så skulle det säkert gå att göra en hel del med en marginellt höjd kostnad för förare och team om pengarna användes utifrån en samlad strategi istället för enskilda insatser från enskilda arrangörer och team.

Det här har kommit på tal massa gånger bara det senaste året, men styret saknas och någonstans måste startskottet brännas av! Jag skulle vilja se ett "stormöte" med alla engagerade, förare, arrangörer och annat löst folk som vill jobba för att svensk RR ska bli den folksport det borde vara (se Italien goddamnit). Boka en konf.lokal i Sthlm eller där flest bor under senhösten och försöka samsas om vart framtiden ska ta vägen.

Jag har alldeles för lite erfarenhet av RR för att veta exakt vad som krävs eller hur förutsättnigarna egentligen ser ut. Men det finns SÅ mkt kompetens inom det egna lägret att potentialen måste finnas där.

Är det möjligt?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lämplig instegsklass när de snabbaste ligger på 1,07-1,08 på Gåsen? Bra träning för etablerade men nån instegsklass är det knappast... Var väl förare som blev utkvalade i Torsdags dessutom?
När jag kollade resultatlistan såg det mest ut som uppvärmning för ERF och Superbike. Stämmer det att folk blev utkvalade så lider jag med dem.

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
När jag kollade resultatlistan såg det mest ut som uppvärmning för ERF och Superbike. Stämmer det att folk blev utkvalade så lider jag med dem.

Det sades på förarmötet inför ERF och sprinten att det var för många anmälda o de som inte hade föranmält sig skulle få kvala, hur det blev i praktiken vet jag inte riktigt.
Körde 250/400B och senare 250Prod på -90 talet, DET var bra instegsklasser. Billig tät racing, dessutom utvecklande. Problemet är ju att det kanske inte finns lämpliga hojar längre.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag körde 125 standard mitten på -90 talet, hur kul som helst när alla har samma hojar(prestanda)! Skulle tänka mig en standardklass med kawasakis 250 fyrtakt! Billigare kan det ju inte bli! Visst en slö maskin men när alla kör på samma spelar toppfarten mindre roll!

Tvitakt går ju bort på enkelhet.

Jag hade velat köra 600 med ett annat regl.

- Originalmotorer
- QS, dämpare ok att byta
- Kraftig däcksbegränsning.. 1 set per helg + regndäck. Då hade alla helt plötsligt åkt Endurancedäck då det är det enda som håller, och racen blir lika tighta som vanligt.

Resor, startavgifter, boende och mat är ju svårt att pruta på. Men jag måste erkänna att jag baxnade lite när jag hörde hur mkt vissa plöjer ner på däck redan i Rookieklasserna.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tvitakt går ju bort på enkelhet.

Jag hade velat köra 600 med ett annat regl.

- Originalmotorer
- QS, dämpare ok att byta
- Kraftig däcksbegränsning.. 1 set per helg + regndäck. Då hade alla helt plötsligt åkt Endurancedäck då det är det enda som håller, och racen blir lika tighta som vanligt.

Resor, startavgifter, boende och mat är ju svårt att pruta på. Men jag måste erkänna att jag baxnade lite när jag hörde hur mkt vissa plöjer ner på däck redan i Rookieklasserna.

Ser ju ut som STD600 fast med däcksbegränsning...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ser ju ut som STD600 fast med däcksbegränsning...

Ja.. Men "fast med däcksbegränsning" gör ju tydligen rätt stor ekonomisk skillnad. Och skulle göra racen materiellt jämnare då det inte är hutlöst dyrt ( bara dyrt) att hålla sig med en hyfsat ny hoj. Och resten behöver man ju ändå.

Men när det pratas om upp mot 10 ksek bara i däck per racehelg, då snackar vi ju 6-siffrigt för en hel säsong om man ska hålla sig i toppen, och köra en del träningar också. Bara för däck!!! Helt vansinnigt på en nivå som inte har direkta förutsättningar att få tung sponsring.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det går att få sponsorer som betalar rubbet även om du kanske lägger 75K på en säsong i Rookie. Det handlar bara om att sälja sig själv till rätt personer.

Men det är väl ingen hemlighet att många av dem som lyckas inom motorsport har det väl förspänt hemifrån.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
För tuff däcksbegränsning tror jag betyder fler kradcher och därmed dyrare i slutändan.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Efter att ha genomlidigt en racehelg i Swe (för omväxlingsskull) så kan jag bara konstatera följande:

Alla klasser FÖRUTOM Pro Superbike (som formligen bombade sönder Nordic Sbk-klassen :D) ser jag som ren utfyllnad o fadd pausunderhållning.

Man ska anstränga sig till max både på banan + depån med den senaste värsta utrustningen = halva nöjet att alla vet att man skojar inte bort en halv mille var/säsong så där bara. Motorsport ska va dyrare än knark, annars kan de kvetta!! :yoparty

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka