Billig standardracing-serie?

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Inte för att vara bitter men serien fanns, utvecklades och släppte in de hojar som finns att tillgå för en standardserie men hela jävla RR-sverige önskade ju livet ur serien. Då dog den. Oväntat.

Önskan om en 400/450 4-takt hyfsat snällt trimmad i vettigt chassi har SP-folket längtat efter sen 2004 när RS250 slutade tillverkas. Tyvärr finns inte moppen ifråga, det bästa som fanns var SV650 (som bevisligen går att köra FÖRJÄVLA fort på runt en bana) och ER6 som ingen ens vågade köra med.

Ingen tillverkar moppen som vore perfekt för det. Troligtvis för att snällt trimmad 4-takt blir antingen tung och tråkig eller så får den inte vara särskilt snällt trimmad och då är det inte kul att hålla liv i för fem öre och spricker lite på ekonomin. Tyvärr.

Aaah just ja, serien för gubbar som vill köra enkel, billig och helt jävla underbar racing är nu 125PRO för övrigt! Join it Swedie, går ett set däck per år ungefär! :)
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Inte för att vara bitter men serien fanns, utvecklades och släppte in de hojar som finns att tillgå för en standardserie men hela jävla RR-sverige önskade ju livet ur serien. Då dog den. Oväntat.

Önskan om en 400/450 4-takt hyfsat snällt trimmad i vettigt chassi har SP-folket längtat efter sen 2004 när RS250 slutade tillverkas. Tyvärr finns inte moppen ifråga, det bästa som fanns var SV650 (som bevisligen går att köra FÖRJÄVLA fort på runt en bana) och ER6 som ingen ens vågade köra med.

Ingen tillverkar moppen som vore perfekt för det. Troligtvis för att snällt trimmad 4-takt blir antingen tung och tråkig eller så får den inte vara särskilt snällt trimmad och då är det inte kul att hålla liv i för fem öre och spricker lite på ekonomin. Tyvärr.

Aaah just ja, serien för gubbar som vill köra enkel, billig och helt jävla underbar racing är nu 125PRO för övrigt! Join it Swedie, går ett set däck per år ungefär! :)

får man plats på en sånn om man är 197?
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag skulle aldrig köra i en klass med sunkiga gatmoppar ala ER6/SV650 osv helt enkelt därför att de är gungande skepp som inte har på en bana att göra. En Er6 kommer knappast att förbruka särskilt mycket mindre delar eller tappa mindre i pris än R6 som är betydligt trevligare på bana.

EX: SST idag
Anmälan+Transport+Boende+mat:5000
Värdeminskning/slitage/delar MC: 4000
Däck: 10000

SST by Boris
Anm: enl ovan
Värdeminskning/slitage/delar:3000
Däck: 3000kr

Sv650/ER6 Cup
Anm: enl ovan
Värde/slitage/delar: 3000
Däck 1500kr

Sen kostar ju en ER6 (n) nära halva priset som en R6, snackar nya hojar. Lägg på lite rabatt på det så har man inte så stort kapital låst.

Jag har själv smiskat ER6 på bana (A-torp) när den var ny. Bland det roligare hojar jag kört på bana. Upp till dig som förare att mästra det som ges.
Skulle tycka att R6 cup eller dito var skitcool, men det känns ändå för nära SST. Det ska ju se lite spektakulärt ut. Kolla på AMA å deras HD-klass, skitfrän :)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Måste inflika också, då jag huserar både en
räser och en sv650s -00 i garaget. Att den är helt larvigt mjuk, svampig
och jämfört med CBRen helt okörbar om det ska gå fort. Trots att den är
Öhlinskittad. Men visst, det stämmer bättre överens med Swedies krav
än ER6 :).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag tror att en uppstädning av reglementet så att SST600 hade
begränsade däck, eller ERF enhetsdäck tom, skulle göra susen.

Jag skulle aldrig köra i en klass med sunkiga
gatmoppar ala ER6/SV650 osv helt enkelt därför att de är gungande
skepp som inte har på en bana att göra.

:mad: :gråta :tungan

det bästa som fanns var SV650 (som bevisligen går att köra FÖRJÄVLA
fort på runt en bana)

Verkar som att sege och ni har olika uppfattning om SVn ;)
(och jag har läst i racerapporter att sege är en snabb rr-åkare :) )

Jag vet att den är svampig original, speciellt 99-02-modellerna
MEN tillåt då att byta fjädrarna i gaffeln till 0.9kg/mm
om man väger 80-85 kg och sätta dit förspänningsskruvarna från 02-an
(99-01 hojarna) och du har en BILLIG hoj att köra en BILLIG standardracingserie. :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag funderade själv att börja köra RR, men det föll på att Rookie 600klassen har i princip fri trimning och tuning...
Jag varken har pengar eller kunskap nog för det. Varför inte bara behålla hojarna standard, förutom typ fjädring bara? Det blir mer än dyrt nog... Och sen knyta upp en däcktillverkare så får alla samma förutsättningar.

Lättare att utgå från dom hojar som faktiskt finns idag eller?
Jag skulle våga påstå att i princip ingen hoj i Rookie 1000 eller 600 är trimmad. Att montera en Power Commander och ett helsystem räknar jag inte som trim även om de i teorin höjer effekten. En bra förare kan vinna i båda klasserna med en hoj som är helt standard.

För ett par år sedan fanns det SS600-hojar i Rookie 600, de försvann dock sakta men säkert just för att de var för dyra att hålla i rätt skick.

Kontentan är att det där med fritrimning är i princip helt ointressant nuförtiden.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Vet att den redan nämnts, men varför inte satsa på detta? I mina ögon så verkar ju detta vara hur bra som helst. Skulle lätt vilja börja köra RR nästa år i en sån här serie.

http://www.nobudgetcup.co.uk/faq.aspx
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
:mad: :gråta :tungan

Verkar som att sege och ni har olika uppfattning om SVn ;)
(och jag har läst i racerapporter att sege är en snabb rr-åkare :) )

Jag vet att den är svampig original, speciellt 99-02-modellerna
MEN tillåt då att byta fjädrarna i gaffeln till 0.9kg/mm
om man väger 80-85 kg och sätta dit förspänningsskruvarna från 02-an
(99-01 hojarna) och du har en BILLIG hoj att köra en BILLIG standardracingserie. :)

Jag håller faktiskt DEFINITIVT med Boris här. Den är svampig, hemsk samt jävlig och den hör faaan inte hemma på en bana. MEN; Magnus K har bevisat gång på gång att den går att ratta runt banor jävulusiskt fort och vi saknar totalt andra alternativ. Man måste ju se verkligheten också, alternativet är ju som det är idag; ingen serie ALLS. Jag skulle personligen inte köra runt på en SV själv, herrejessus, det är en pråm om något men om det är en billig, rolig och skoj serie har den ändå existensberättigande.

Det som var bra med gamla 250SP eller SP tidigare var väl kanske att jag tror RS250 fostrade bättre piloter än en SV650 gör. Men det har väl iofs Macce motbevisat också genom att köra tvärfort på 600a och sopa hem regnrace på Anderstorp och så efter att ha fostrat sig i SP på en SV...

Ääääh, jag slåss med mina inre demoner tror jag. :)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vet att den redan nämnts, men varför inte satsa på detta? I mina ögon så verkar ju detta vara hur bra som helst. Skulle lätt vilja börja köra RR nästa år i en sån här serie.

http://www.nobudgetcup.co.uk/faq.aspx

Därför att endurance inte är kul! Sprintrace är kul! Dessutom är det väl inget som hindrar att du kör enligt "Nobudget" i svenska endurance-serien redan nu?

Varför inte be Humlan & co att sätta in en däckbegränsning i Endurance Sprint? Bara tillåtet att köra Pirelli SC3:eek:r eller Conti Endurance? Klappat och klart! Det skulle dessutom få bort supersnabba Elitförare från denna instegsracing pga att de inte är intresserade att gunga runt på långsamma däck.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tillåt t.ex Sv 650, Hyosung 650 och liknanade cyklar med nåt färdigt racekåptset man köper nånstans. Avgassystem kanske man kan tillåta diverse bara det håller Db kraven (utifall att folk vurpar sönder?)

Har ni kollat på "Moto3" som dom verkar hålla på med mycket i Italien? 450 cc mx-cykel med RR hjul, RR gaffel och kåpor. OJ vilka varvtider dom sätter på dom mindre banorna!

Men fjädring måste man ju ändå få modifiera / bygga om orginal fjädringen? Det handlar ju bara om att ställa in cykeln för varje persons vikt, inge mer me det!

Skulle en sån här klass komma upp skulle jag kunna tänka mig en säsong RR och tycka d va kul!
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Jag funderade själv att börja köra RR, men det föll på att Rookie 600klassen har i princip fri trimning och tuning...
Jag varken har pengar eller kunskap nog för det. Varför inte bara behålla hojarna standard, förutom typ fjädring bara? Det blir mer än dyrt nog... Och sen knyta upp en däcktillverkare så får alla samma förutsättningar.

Lättare att utgå från dom hojar som faktiskt finns idag eller?

Man behöver inte trimma för att det ska gå fort, du kan defenitivt hänga med i toppen på r600 med en standardhoj, det hänger på föraren.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har ni kollat på "Moto3" som dom verkar hålla på med mycket i Italien? 450 cc mx-cykel med RR hjul, RR gaffel och kåpor. OJ vilka varvtider dom sätter på dom mindre banorna!

Det vore nåt; max 450cc. Ännu hellre; enhetsmotorer, otrimmat.
Bygg din egen ram, eller ta en 250 ram eller gör om en crossram.

Borde bli låg budget.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Finns ju ett tyvärr osant rykte om en Yanaha R4... :-/ Synd att tillverkarna i med moto3, inte ser potentialen till försäljning här! Iaf, lokalt i svedala :D
 
Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag skulle våga påstå att i princip ingen hoj i Rookie 1000 eller 600 är trimmad. Att montera en Power Commander och ett helsystem räknar jag inte som trim även om de i teorin höjer effekten. En bra förare kan vinna i båda klasserna med en hoj som är helt standard.

För ett par år sedan fanns det SS600-hojar i Rookie 600, de försvann dock sakta men säkert just för att de var för dyra att hålla i rätt skick.

Kontentan är att det där med fritrimning är i princip helt ointressant nuförtiden.

Det är väl inte "trim" med helsystem, PC osv. Men det kostar ju massa pengar. Ett helsystem kostar allt mellan 15.000-25.000:-, plus PC 3500-4500:- luftfilter en 1000 lapp och sen ska nån mappa det där för nån tösing.
Gör en så ska ju alla ha, bara för att just andra har.
Helt standard ska det va.. typ :gnissla
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är väl inte "trim" med helsystem, PC osv. Men det kostar ju massa pengar. Ett helsystem kostar allt mellan 15.000-25.000:-, plus PC 3500-4500:- luftfilter en 1000 lapp och sen ska nån mappa det där för nån tösing.
Gör en så ska ju alla ha, bara för att just andra har.
Helt standard ska det va.. typ :gnissla

Precis....
En SST/SBK klass utan alla kostnadsdrivande småmodifikationer man måste ha för att alla andra har det. Helsystem, mappning, tunnare toppackning, slottade kamdrev, filade kolvringar, trimmad kolvuppstudsarfjäder osv ger någon häst till men kostar flis. Håll avgas, ECU, motor helt original men tillåt Öhlins fram+bak så får man hela åkupplevelsen till budgetpris.

För mig är ett harmoniskt chassie det absolut viktigaste för åkupplevelsen och därför ogillar jag ER6 och dyl gunghästar. Visst är de jättekul att köra skiten ur på en bandag men kokande bromsar, svajjiga stötdämpare och gafflar som vrider sig när man bromsar tröttnar jag snabbt på när det skall tävlas.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har ni kollat på "Moto3" som dom verkar hålla på med mycket i Italien? 450 cc mx-cykel med RR hjul, RR gaffel och kåpor. OJ vilka varvtider dom sätter på dom mindre banorna!
Min länk ovan till GP45 är ju exakt det. Ombyggda cross-stånkor eller Aprilia RXV.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
För mig är ett harmoniskt chassie det absolut viktigaste för åkupplevelsen och därför ogillar jag ER6 och dyl gunghästar. Visst är de jättekul att köra skiten ur på en bandag men kokande bromsar, svajjiga stötdämpare och gafflar som vrider sig när man bromsar tröttnar jag snabbt på när det skall tävlas.

Spot on. Därav min önskan att det ska i grunden vara en "liggahoj" gjord för racing och tempo. Gamla hinkar, NCxx osv, även ZXR400. Det är alldeles för gamla åbäken.

Gyllene hade ju varit t.ex ett litet racechassi med ca 400cc. Standardhoj med racekåpor. Sen bara köra och byta däck vid behov. Det är budgetracing och skoj racing. Större kubik = låter mer, mer omkostnader etc etc.

Min länk ovan till GP45 är ju exakt det. Ombyggda cross-stånkor eller Aprilia RXV.
Enda nackdelen är ju att hojen går på 100-150.000 kr beroende på om man köper hojen själv eller köper komplett med hoj och ombyggnad. Detta är inte budget. Hade hojen kostat 50-100kkr tror jag seriöst att detta hade varit ett vinnande koncept. Dock även beroende på ljudnivån från medföljande originalljuddämpare som sitter på. Vet inte riktigt hur mycket dessa 450 twinnar låter. Från onboard-videos på YouTube så verkar det ju vara en SJUKT skön hoj som svänger gudomligt och även går HELT ok rakt fram. Men det verkar även låta mycket. I tider av miljökrav i ton av bullerkrav så måste ljudet vara inom dB gränserna från början. Vi ska inte behöva installera avgaskrökar... haha.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men hojen du vill ha, Swedie, finns ju inte. Det bästa vore väl att se vilka hojar som finns och börja därifrån?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GP45 blir ju inte så dyrt om man börjar med en billigare hoj än en Aprilia RXV. Visst är det lite mer pulande och pillande men på banan tror jag de är roligare än ER6 etc.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top