*BigRed*
Classic Rockin' Christmas Rules!!
Precis
Och ett för det...
RR är en dyr sport / hobby.
Å det är då hjälp från sponsorer börjar bli aktuellt, för att få den avancerade hobbyn att gå runt = win-win!
Precis
Och ett för det...
RR är en dyr sport / hobby.
Inte för att vara bitter men serien fanns, utvecklades och släppte in de hojar som finns att tillgå för en standardserie men hela jävla RR-sverige önskade ju livet ur serien. Då dog den. Oväntat.
Önskan om en 400/450 4-takt hyfsat snällt trimmad i vettigt chassi har SP-folket längtat efter sen 2004 när RS250 slutade tillverkas. Tyvärr finns inte moppen ifråga, det bästa som fanns var SV650 (som bevisligen går att köra FÖRJÄVLA fort på runt en bana) och ER6 som ingen ens vågade köra med.
Ingen tillverkar moppen som vore perfekt för det. Troligtvis för att snällt trimmad 4-takt blir antingen tung och tråkig eller så får den inte vara särskilt snällt trimmad och då är det inte kul att hålla liv i för fem öre och spricker lite på ekonomin. Tyvärr.
Aaah just ja, serien för gubbar som vill köra enkel, billig och helt jävla underbar racing är nu 125PRO för övrigt! Join it Swedie, går ett set däck per år ungefär!
Jag skulle aldrig köra i en klass med sunkiga gatmoppar ala ER6/SV650 osv helt enkelt därför att de är gungande skepp som inte har på en bana att göra. En Er6 kommer knappast att förbruka särskilt mycket mindre delar eller tappa mindre i pris än R6 som är betydligt trevligare på bana.
EX: SST idag
Anmälan+Transport+Boende+mat:5000
Värdeminskning/slitage/delar MC: 4000
Däck: 10000
SST by Boris
Anm: enl ovan
Värdeminskning/slitage/delar:3000
Däck: 3000kr
Sv650/ER6 Cup
Anm: enl ovan
Värde/slitage/delar: 3000
Däck 1500kr
får man plats på en sånn om man är 197?
Måste inflika också, då jag huserar både en
räser och en sv650s -00 i garaget. Att den är helt larvigt mjuk, svampig
och jämfört med CBRen helt okörbar om det ska gå fort. Trots att den är
Öhlinskittad. Men visst, det stämmer bättre överens med Swedies krav
än ER6 .
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag tror att en uppstädning av reglementet så att SST600 hade
begränsade däck, eller ERF enhetsdäck tom, skulle göra susen.
Jag skulle aldrig köra i en klass med sunkiga
gatmoppar ala ER6/SV650 osv helt enkelt därför att de är gungande
skepp som inte har på en bana att göra.
det bästa som fanns var SV650 (som bevisligen går att köra FÖRJÄVLA
fort på runt en bana)
Jag skulle våga påstå att i princip ingen hoj i Rookie 1000 eller 600 är trimmad. Att montera en Power Commander och ett helsystem räknar jag inte som trim även om de i teorin höjer effekten. En bra förare kan vinna i båda klasserna med en hoj som är helt standard.Jag funderade själv att börja köra RR, men det föll på att Rookie 600klassen har i princip fri trimning och tuning...
Jag varken har pengar eller kunskap nog för det. Varför inte bara behålla hojarna standard, förutom typ fjädring bara? Det blir mer än dyrt nog... Och sen knyta upp en däcktillverkare så får alla samma förutsättningar.
Lättare att utgå från dom hojar som faktiskt finns idag eller?
Verkar som att sege och ni har olika uppfattning om SVn
(och jag har läst i racerapporter att sege är en snabb rr-åkare )
Jag vet att den är svampig original, speciellt 99-02-modellerna
MEN tillåt då att byta fjädrarna i gaffeln till 0.9kg/mm
om man väger 80-85 kg och sätta dit förspänningsskruvarna från 02-an
(99-01 hojarna) och du har en BILLIG hoj att köra en BILLIG standardracingserie.
Vet att den redan nämnts, men varför inte satsa på detta? I mina ögon så verkar ju detta vara hur bra som helst. Skulle lätt vilja börja köra RR nästa år i en sån här serie.
http://www.nobudgetcup.co.uk/faq.aspx
Jag funderade själv att börja köra RR, men det föll på att Rookie 600klassen har i princip fri trimning och tuning...
Jag varken har pengar eller kunskap nog för det. Varför inte bara behålla hojarna standard, förutom typ fjädring bara? Det blir mer än dyrt nog... Och sen knyta upp en däcktillverkare så får alla samma förutsättningar.
Lättare att utgå från dom hojar som faktiskt finns idag eller?
Har ni kollat på "Moto3" som dom verkar hålla på med mycket i Italien? 450 cc mx-cykel med RR hjul, RR gaffel och kåpor. OJ vilka varvtider dom sätter på dom mindre banorna!
Jag skulle våga påstå att i princip ingen hoj i Rookie 1000 eller 600 är trimmad. Att montera en Power Commander och ett helsystem räknar jag inte som trim även om de i teorin höjer effekten. En bra förare kan vinna i båda klasserna med en hoj som är helt standard.
För ett par år sedan fanns det SS600-hojar i Rookie 600, de försvann dock sakta men säkert just för att de var för dyra att hålla i rätt skick.
Kontentan är att det där med fritrimning är i princip helt ointressant nuförtiden.
Det är väl inte "trim" med helsystem, PC osv. Men det kostar ju massa pengar. Ett helsystem kostar allt mellan 15.000-25.000:-, plus PC 3500-4500:- luftfilter en 1000 lapp och sen ska nån mappa det där för nån tösing.
Gör en så ska ju alla ha, bara för att just andra har.
Helt standard ska det va.. typ
Min länk ovan till GP45 är ju exakt det. Ombyggda cross-stånkor eller Aprilia RXV.Har ni kollat på "Moto3" som dom verkar hålla på med mycket i Italien? 450 cc mx-cykel med RR hjul, RR gaffel och kåpor. OJ vilka varvtider dom sätter på dom mindre banorna!
För mig är ett harmoniskt chassie det absolut viktigaste för åkupplevelsen och därför ogillar jag ER6 och dyl gunghästar. Visst är de jättekul att köra skiten ur på en bandag men kokande bromsar, svajjiga stötdämpare och gafflar som vrider sig när man bromsar tröttnar jag snabbt på när det skall tävlas.
Enda nackdelen är ju att hojen går på 100-150.000 kr beroende på om man köper hojen själv eller köper komplett med hoj och ombyggnad. Detta är inte budget. Hade hojen kostat 50-100kkr tror jag seriöst att detta hade varit ett vinnande koncept. Dock även beroende på ljudnivån från medföljande originalljuddämpare som sitter på. Vet inte riktigt hur mycket dessa 450 twinnar låter. Från onboard-videos på YouTube så verkar det ju vara en SJUKT skön hoj som svänger gudomligt och även går HELT ok rakt fram. Men det verkar även låta mycket. I tider av miljökrav i ton av bullerkrav så måste ljudet vara inom dB gränserna från början. Vi ska inte behöva installera avgaskrökar... haha.Min länk ovan till GP45 är ju exakt det. Ombyggda cross-stånkor eller Aprilia RXV.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |