Billig standardracing-serie?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att köra 400cc o ca 60 hk med racechassi är sjukt kul. Tex zxr400. Sablans att sådana inte nytillverkas fortfarande!

Du gör det onekligen lite krångligt för dig som önskar något som inte finns! Och varför är det så viktigt att det är låg effekt? Är inte det viktiga att det blir billigt?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Du gör det onekligen lite krångligt för dig som önskar något som inte finns! Och varför är det så viktigt att det är låg effekt? Är inte det viktiga att det blir billigt?

Låg effekt och ganska låg vikt käkar inte mängder med däck, och däck är för de flesta en dyr post.



Jämför scenariot att köra rooky600/stock600 gentemot 125räjser

De flesta tycker det är alldeles för dyrt att köra 125 räjser, det ska bytas kolv (a 1500kr) före säsongen och mitt i och 2 uppsättningar däck för en som kör full säsong utan tanke på att vinna sm men vill ha kul.

Kan någon klara sig med 2 framdäck och 3 bakdäck (minst 6 tävlingar och någon bandag) med en 600a?
Räknar vi in bränslekostnaden så blir det endast en ny uppsättning däck till säsongstart och sedan byta bakdäck halvägs med 600an.

Köra på corden?
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Måste ju då flika in här då som en del redan då sagt,
SV650, kul hoj, går att åka "fort" med, billig, äter inte däck,
billiga i inköp, tillåta hårdare fjädrar fram om hojen är en 99-02 :)

Typ så skull kunna bli hur bra som helst.

För jämnhetens skull kanske man ska gå på modeller from 03 ?
Skiljer iofs bara 2 hk mellan 99-02 och 03->
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Måste ju då flika in här då som en del redan då sagt,
SV650, kul hoj, går att åka "fort" med, billig, äter inte däck,
billiga i inköp, tillåta hårdare fjädrar fram om hojen är en 99-02 :)

Typ så skull kunna bli hur bra som helst.

För jämnhetens skull kanske man ska gå på modeller from 03 ?
Skiljer iofs bara 2 hk mellan 99-02 och 03->


Måste inflika också, då jag huserar både en räser och en sv650s -00 i garaget. Att den är helt larvigt mjuk, svampig och jämfört med CBRen helt okörbar om det ska gå fort. Trots att den är Öhlinskittad. Men visst, det stämmer bättre överens med Swedies krav än ER6 :).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Jag tror att en uppstädning av reglementet så att SST600 hade begränsade däck, eller ERF enhetsdäck tom, skulle göra susen.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Om man nu ska göra en billig serie så är det kostnaderna som ska hållas nere.
Det kvittar om man kör r6 r1 zx10 eller nu för räcer man kör med.
Om man tar en sv 650 som då är svampig och olämplig att lägga snabba varv med,så kvittar det för det blir lika för alla.
Helt standar ska det vara för det ska bli roligt och billigt.
Bara att anpassa sig efter hojens förmåga helt enkelt.
 

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
Låtter interesant för min del oxå, för gammal för att satsa på någon racing karier och för fattig för någon av dom andra klaserna :)

Jag hade gjört det så här:

Kubik: 600, r6,cbr, osv. pga. av att dom är vanliga och massor av delar.
årgång spelar vel inte så mycke rol.

man kunne kontakta dom olika bandags arrangörer och ber dom hålla en-två race om året vid sidan om bankörningen, dom hyr ändå banan och personal och är nästan altid i behöv av pengar :tummenupp

der finns vel 4-5 seriösa bandags arrangörer. så det kan let blir en Swedish CUP
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du gör det onekligen lite krångligt för dig som önskar något som inte finns! Och varför är det så viktigt att det är låg effekt? Är inte det viktiga att det blir billigt?
En effektsvag hoj, käkar som Rolle säger... inte en massa däck. Hårda däck på en modern tusing = det kommer slitas gott om däck ändå. Sedan som jag skrev i första inlägget (tror jag) så vill jag inte riskera highside ut ur varje kurva, och wheelie på 5:an. Det är en otrolig charm i att köra som ex. en zxr400. Bara ligga och nöta och det är broms och lut som gäller, snarare än all out hastighet på raksträckan eller att man ska gå på sladd ut ur en kurva.

Vi hade väl Sport Production som gick i graven?
Och det var ju inte så populärt konstigt nog...
250SP baserades på dödsdömda hojar, och 2-takt i sig är inte vettigt att satsa på.
Det var även alldeles för mycket fokus på enbart amatörer och juniorer i den serien oxå. Var även låst för "elit" att delta.

Det är alltså inte det jag söker. Jag söker en klass för A som B, Elit.. som kör t.ex 400cc, racekåpor med "liggahoj" och standard i övrigt så t.ex ljudet inte blir ett problem. Samt standard, hårda mönstrade däck. De går då att sälja till gatåkare. Samt ett set 1 hårda håller säkert en hel helg utan problem, även för den snabbaste föraren som pressar gränserna.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
250SP baserades på dödsdömda hojar, och 2-takt i sig är inte vettigt att satsa på.
Det var även alldeles för mycket fokus på enbart amatörer och juniorer i den serien oxå. Var även låst för "elit" att delta.

Det är alltså inte det jag söker. Jag söker en klass för A som B, Elit.. som kör t.ex 400cc, racekåpor med "liggahoj" och standard i övrigt så t.ex ljudet inte blir ett problem. Samt standard, hårda mönstrade däck. De går då att sälja till gatåkare. Samt ett set 1 hårda håller säkert en hel helg utan problem, även för den snabbaste föraren som pressar gränserna.

Då är väl bara problemet att dessa utopiska cyklar inte tillverkas....
 

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Detta konceptet låter ändå grymt likt SP, sista åren var det öppet för både A & B förare.
Standardmaskiner 2 cyl 250 2takt, 4 cyl 400 4-takt eller 2 cyl 650 4-takt, de snabbaste i klassen åkte SV650. Snackades om att köra interna serier i SP-klassen som typ er6 cup eller hyosung cup och även att tillåta 1-cyl 4takt typ KTM 690 maskiner.
Man tillät slipon och PC för att det skulle passa med de Cup-reglementen som fanns men tror inte det va nån som körde med det, en del satte på slipon för att få bättre markfrigång men effektökningen va inte märkbar.
Fjädringern fick inte ändras om inte hojen var äldre än 5-år och det fanns nyare version (dvs SV650-00 fick byta till SV650-03 fjädring).
Gatgodkända däck + regndäck.

Och det går att köra fort på en SV650, visst man ska inte förvänta sig att det är en modern sport600 så den beter sig inte riktigt som en heller men fort går det åka.

Tyvärr så har väl denna diskussionen varit uppe förut, många vill ha en billig klass med enkla billiga maskiner men när det fanns en var det ingen som ville köra i den.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Då är väl bara problemet att dessa utopiska cyklar inte tillverkas....

Det var det jag försökte säga i inlägg #41... Fattar inte varför Swedie inte fattar att han önskar något som inte finns...

Hårda däck på en modern tusing = det kommer slitas gott om däck ändå.

Är det så??? Jag fick ett Pirelli Supercorsa SC3 från 2007 här för ett slag sedan. "Duger väl att träna med" tänkte jag. Men det var lite för halt för att duga för träning, så det fick vara. Men, det höll! Inget märkbart slitage alls efter en timmas körning och då körde jag nog 1.45 på Torpet.
 
Last edited:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag funderade själv att börja köra RR, men det föll på att Rookie 600klassen har i princip fri trimning och tuning...
Jag varken har pengar eller kunskap nog för det. Varför inte bara behålla hojarna standard, förutom typ fjädring bara? Det blir mer än dyrt nog... Och sen knyta upp en däcktillverkare så får alla samma förutsättningar.

Lättare att utgå från dom hojar som faktiskt finns idag eller?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GSX650FA, CBR600FA, ER6-F, XJ6-F. Välj en. Alla har kåpa.

Tillåtna mod; Clip-on, QS, borttagna "vägtillbehör" som lysen och pass-fotpinnar.

Och gnäll inte om att "mmuhuu för vek fjädring", är det budget så är det.
Kan fan inte ha kakan och..

Vi kan ändå inte skapa en Honda NC30 klass, hur mycket vi än vill.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle aldrig köra i en klass med sunkiga gatmoppar ala ER6/SV650 osv helt enkelt därför att de är gungande skepp som inte har på en bana att göra. En Er6 kommer knappast att förbruka särskilt mycket mindre delar eller tappa mindre i pris än R6 som är betydligt trevligare på bana.

EX: SST idag
Anmälan+Transport+Boende+mat:5000
Värdeminskning/slitage/delar MC: 4000
Däck: 10000

SST by Boris
Anm: enl ovan
Värdeminskning/slitage/delar:3000
Däck: 3000kr

Sv650/ER6 Cup
Anm: enl ovan
Värde/slitage/delar: 3000
Däck 1500kr
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
http://www.gp45.co.uk/

Den här typen av hojar är nog det enda som skulle kunna vara i närheten av vad Swedie vill ha. Inga gatcyklar men vi vill väl köra roadracing? ;)
Tufft helt klart, men nog svårt med att få det där att kännas som "billigt"?
Däckslitage och däckåtgång bör ju iaf vara lite reducerat och "accepterbart"...
Frågan är ju även om inte det där är rätt högljudda maskiner oxå tyvärr. Lär inte gå hem så bra.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top