Tanken är enhetlighet. Helst en typ av hoj, eller som sagt, en viss kubik och en viss typ av däck och inga chassimodiferingar.
Så Thunderbikes, som jag faktiskt såg på TV i morse, är inte helt rätt heller. Det mesta där verkar även vara streetfighters, något iaf jag inte diggar som "racinghojar".
Just däcksfrågan undrar jag varför den inte blivit större. Jag tror att alla svenska RR klasser skulle må bättre av en däcksbegränsning per helg.
SST/SBK har ju blivit nya däck till varje pass och gärna komma in i halvtid och byta bak. Det är en utveckling de flesta inte har råd med i längden. Att tjacka Öhlins och kittprylar är ju billigt i jämförelse....
Håller med! Det är däcken som får det hela att springa iväg. Jag hade GÄRNA kört STK 600 med en sorts däck som höll två helger även om det innebar 4 sek långsammare varvtider. Men det kanske inte går, att köra hårt med ett däck som håller OCH släpper mjukt och fint som det däck vi kör på nu????
SÅ, klassen borde vara som norska nasjonal men med hårda däck som håller läääänge! Det skulle bli billigt men ändå med riktiga hojar! Den där "No Budget Racing"-klassen verkar vara med lite väl gamla hojar; håller 12 år gamla grejor att köra hårt med? Skeptisk, det låter dyrt!
Däckskostnaden är verkligen akilleshälen för dagens racing. Alla storcyklar äter däck i mängder och sen tillverkas det mjukare och mjukare däck som även för svenska hobbyåkare håller skrattretande kort tid. Däckskostnaden idag uppgår snabbt till 10kkr per helg och med 5 race om året så blir det så mycket pengar att kostnadsminskningen för att åka SV650 istället för GSXR600 blir skit samma.
Min drömklass är enl följande:
SST600 men;
Inget töntande med trattar/tunnare toppackning/Waveskivor etc. Original avgasystem (Mindre bullerproblem och dämpare finns i mängder på EBAY).
En uppsättning däck till båda race och kval.
Det kommer säkert att gå 2-3 sek långsammare än dagens klass men cyklarna blir precis lika bra att köra som dagens och kostnaden blir markant mycket lägre. (Börjar man kompromissa med fjädringsmodd så sparar man iof inköpskostnad men originaldämpare förstör körglädje och dödar däcken i förtid)
Det kommer säkert att gå 2-3 sek långsammare än dagens klass men cyklarna blir precis lika bra att köra som dagens och kostnaden blir markant mycket lägre.
Den nya enhetsklassen 2012: SSC = Svemo Senior Cup som körs ihop med "tuffingarna" i Junior Cup!!
Det är väl inget som hindar er att köra med ER6or med hårda däck i befintligt SST600 lr Rookie600? Ni lär bli utskrattade o komma apsist, men det är jättebilligt o ni kan ha ert egna interna mästerskap + eget poängräkningssystem oxå...
Skämt åsido. Tycker fasen det finns alldeles för många olika klasser, serier o nivåer inom RR i Swe som det är idag, varför skulle det behövas en helt ny fattigmansklass egentligen? Om det inte ens funkar ekonomiskt i rookieträsket så är det väl bara o skita i tävlandet o köra SMC + Allmänhetensåkning + ev. nåt KM emellanåt...lr nåt!
Håller med! Det är däcken som får det hela att springa iväg. Jag hade GÄRNA kört STK 600 med en sorts däck som höll två helger även om det innebar 4 sek långsammare varvtider. Men det kanske inte går, att köra hårt med ett däck som håller OCH släpper mjukt och fint som det däck vi kör på nu????
SÅ, klassen borde vara som norska nasjonal men med hårda däck som håller läääänge! Det skulle bli billigt men ändå med riktiga hojar! Den där "No Budget Racing"-klassen verkar vara med lite väl gamla hojar; håller 12 år gamla grejor att köra hårt med? Skeptisk, det låter dyrt!
Har du supit till nu eller ?Mindre hojar o kubik, och att alla kör samma, det lockar mig. Det är kul att krana järnet ur en hoj, utan ferrisk för highside eller wheelie på 5an ut ur en böj.
Sluta prata classic eller att köra gammalt i nuvarande rookie osv.
Det är inte det syftet var med tråden.
Jag vill se en ny egen klass likt bott, men för billigare hojar med liten kubik, mönstrade hårda däck och thats it. Det kostar då totalt max 5000 för en hel helg inkl allt!
DET är vad jag pratar om!
Mindre hojar o kubik, och att alla kör samma, det lockar mig. Det är kul att krana järnet ur en hoj, utan ferrisk för highside eller wheelie på 5an ut ur en böj.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |