Billig standardracing-serie?

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
En CRF450R 2011 ligger på 94db (Saxat från Honda: Ny ljuddämpare och luftburk för att klara nya FIM-reglementets bullerkrav.)
Mindre än en standard CBR600/1000?
Så dessa ombyggda till RR maskiner borde vara det perfekta vapnet!
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Har inte hunnit prova en än, men är fan ganska sugen !

en chans att lansera ny märket monstra ??
Är importören sugen på en Monstra CUP t.ex. ??

en klass för "original motard" och en med samma hojar som "rr:ade"

nypris hoj: 49900:- SEK

http://monstra.se/modeller/supermotard/index.html

Spec: (cross version)
Motortyp 449 cc, vattenkyld, 1-cylinder, 4-taktsmotor
Borrning och slag 96 mm x 62,1 mm
Kompression 11:1
Bränslesystem Förgasare
Max effekt 43,5 hk/7 500 varv
Max vridmoment 42,5 Nm/6 500 varv
Tändsystem CDI
Startsystem Elektrisk och kick
Växlar 5 växlar
Kraftöverföring KMC 520 kedja, 13T/48T
Chassi Aluminumram, bakram, swing
Stötdämpare fram 48 mm inverterad gaffel med justerbar retur- och
kompressionsdämpning, 250 mm fjädringsväg
Stötdämpare bak Pro-linkfjädring med justerbar fjäderförspänning
och returdämpning,115 mm fjädringsväg
Bromsar fram Enkel 240 mm skiva med tvåkolvsok
Bromsar bak Enkel 240 mm skiva
Hjul fram 21
Hjul bak 19
L × B × H 2 320 × 830 × 1 300 mm
Hjulbas 1 483 mm
Markfrigång 330 mm
Sadelhöjd 990 mm
Bränsletank 8 liter
Vikt 112 kg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En CRF450R 2011 ligger på 94db (Saxat från Honda: Ny ljuddämpare och luftburk för att klara nya FIM-reglementets bullerkrav.)
Mindre än en standard CBR600/1000?
Så dessa ombyggda till RR maskiner borde vara det perfekta vapnet!

Förutom att de kostar massor att underhålla och behöver 30kkr i kittprylar för att duga på en RR bana....
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
varför inte bara 600cc minst 10år gamla, ett set däck/helg, allt annat fritt borde bli billigt och riktigt bra racing, namn på serien "600 unlimited" låter fräckt för att lättare få sponsorer:tummenupp
600 LIMITED... om det nu ska vara 600 och minst 10 år och standard. Sen sliter dessa hojar mycket däck ändå och konceptet billig racing utgår.

Men hojen du vill ha, Swedie, finns ju inte. Det bästa vore väl att se vilka hojar som finns och börja därifrån?
Det är redan konstaterat tidigare. Och classic eller "skithojar" från förr är inte det som eftersökes.

Så snarare är ju resultatet av tråden att tiden inte är mogen än, då tillverkarna inte producerar hojar inom det koncept jag eftersöker.

Jag är iaf inte själv intresserad att rejsa gamla hinkar från 90-talet.

Det enda som vore intressesant vore ju vad Gustav O länkade till, men dessa maskiner är ju alldeles för dyra i inköp för att ge en god grund att t.ex starta en sådan serie här i Sverige. Tror dock det hade blivit en fantastisk serie!
 
Last edited:

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Ort
Gotland, Hemse
Hoj
Honda Varadero XL125V
Har inte hunnit prova en än, men är fan ganska sugen !

en chans att lansera ny märket monstra ??
Är importören sugen på en Monstra CUP t.ex. ??

en klass för "original motard" och en med samma hojar som "rr:ade"

nypris hoj: 49900:- SEK

http://monstra.se/modeller/supermotard/index.html

Spec: (cross version)
Motortyp 449 cc, vattenkyld, 1-cylinder, 4-taktsmotor
Borrning och slag 96 mm x 62,1 mm
Kompression 11:1
Bränslesystem Förgasare
Max effekt 43,5 hk/7 500 varv
Max vridmoment 42,5 Nm/6 500 varv
Tändsystem CDI
Startsystem Elektrisk och kick
Växlar 5 växlar
Kraftöverföring KMC 520 kedja, 13T/48T
Chassi Aluminumram, bakram, swing
Stötdämpare fram 48 mm inverterad gaffel med justerbar retur- och
kompressionsdämpning, 250 mm fjädringsväg
Stötdämpare bak Pro-linkfjädring med justerbar fjäderförspänning
och returdämpning,115 mm fjädringsväg
Bromsar fram Enkel 240 mm skiva med tvåkolvsok
Bromsar bak Enkel 240 mm skiva
Hjul fram 21
Hjul bak 19
L × B × H 2 320 × 830 × 1 300 mm
Hjulbas 1 483 mm
Markfrigång 330 mm
Sadelhöjd 990 mm
Bränsletank 8 liter
Vikt 112 kg

Kom med vad du tyckte om hojen om du provar, är själv sugen men har ej möjlighet för att göra det.
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
En CRF450R 2011 ligger på 94db (Saxat från Honda: Ny ljuddämpare och luftburk för att klara nya FIM-reglementets bullerkrav.)
Mindre än en standard CBR600/1000?
Så dessa ombyggda till RR maskiner borde vara det perfekta vapnet!

Fick min 2011:ans CRF 450 uppmätt till 88db vid besiktning (original i motorn) senaste supermototävling i Örebro, ljudämparens utblås är pyttelitet. Vi mäter dock annorlunda än FIM.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag skulle gilla en rookie-klass som verkligen är för rookies...går det för fort har man kvalat ut sig själv, det skall köras på gatgummi (sportsmartarna är ju klockrena, bra slitstyrka, verkar tåla fortåka och funkar på blött underlag).
Standardhojar där man får pilla med fjädrar/olja i gaffel och dämpare, men resten är standard.

Som det är idag är man i rookie 1000 som bäst 3-4 sekunder från banrekord på gelleråsen...och det verkar gå åt däck, även i rookie 600.

/J
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har inte hunnit prova en än, men är fan ganska sugen !

en chans att lansera ny märket monstra ??
Är importören sugen på en Monstra CUP t.ex. ??

en klass för "original motard" och en med samma hojar som "rr:ade"

nypris hoj: 49900:- SEK

http://monstra.se/modeller/supermotard/index.html

Spec: (cross version)
Motortyp 449 cc, vattenkyld, 1-cylinder, 4-taktsmotor
Borrning och slag 96 mm x 62,1 mm
Kompression 11:1
Bränslesystem Förgasare
Max effekt 43,5 hk/7 500 varv
Max vridmoment 42,5 Nm/6 500 varv
Tändsystem CDI
Startsystem Elektrisk och kick
Växlar 5 växlar
Kraftöverföring KMC 520 kedja, 13T/48T
Chassi Aluminumram, bakram, swing
Stötdämpare fram 48 mm inverterad gaffel med justerbar retur- och
kompressionsdämpning, 250 mm fjädringsväg
Stötdämpare bak Pro-linkfjädring med justerbar fjäderförspänning
och returdämpning,115 mm fjädringsväg
Bromsar fram Enkel 240 mm skiva med tvåkolvsok
Bromsar bak Enkel 240 mm skiva
Hjul fram 21
Hjul bak 19
L × B × H 2 320 × 830 × 1 300 mm
Hjulbas 1 483 mm
Markfrigång 330 mm
Sadelhöjd 990 mm
Bränsletank 8 liter
Vikt 112 kg
Den där är trött redan på crossbanan och det lär knappast bli roligare med motardhjul på "stor" bana.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
En hyfsat ny 600 är inte dyr, kör tex. en Honda-klass med -07:eek:r
kostar under 50 o ifrån USA vad? 30? Krockade ännu mindre.

Dom sliter inte så mkt däck, funkar hyfsat i original, en bra förare kör säkert under 1.09 på Åsen, med lite hårdare däck.

Jag har kört 5 bandagar med samma däck på en sån (slicks)
i std. skick.
Så även om man kör fortare så borde däcken räcka hyfsat för en rejs helg.
Men framför allt, dom är riktigt kul o köra.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
nu är ju grundregeln att undvika pirelli om du vill ha däckekonomi :D
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Billigast jag har kört är ktm 690 cup, kanske inte billigast hoj i inköp men går knappt att ha sönder, BILLIGA reservdelar, kickback från ktm osv.

Man kör tillsamans med supermono, busenkelt val.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
- Vad skiljer sisådär i varvtid och livslängd på SC3 och dom snabbare blandningarna? Mellan tummen och pekfingret...

För just de där vet jag inte då vi åker Dunlop men skillnaden för min förare som är top5 i SST SM så är skillnaden mellan träningsdäcken som är hårda och håller längre och de supermjuka racedäcken ca 1,5 sek lite beroende på bana.
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
För just de där vet jag inte då vi åker Dunlop men skillnaden för min förare som är top5 i SST SM så är skillnaden mellan träningsdäcken som är hårda och håller längre och de supermjuka racedäcken ca 1,5 sek lite beroende på bana.

- Tackar! Hur mycket tid får ni ut av ett set träningsdäck?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
SST/SBK kan ju få vara så proffsigt det vill, om RR-sverige börjar jobba för att få fart på kvaliteten, publiken och SPONSORERNA.

Men att Rookie-klasserna håller så extremt hög materiell nivå idag är galet. Jag visste faktikst inte innan den här tråden att däckskontot landade runt 5-siffrigt för en helg, hutlöst jue :näsblod.

Om en begränsning på antal däck får förarna att byta däck, och därmed sänker varvtiderna så gör ju inte det allt i världen så länge racingen är bra. Men Det skull öppna klassen och faktiskt BLI mer just, rookie. Är man för bra för ERF-däck får man klassa upp sig och köra med de stora pojkarna. Framförallt sänker man tröskeln för att få folk att börja tävla.

Jag är brutalt sugen på att starta (när jag fått lite fart i kroppen), men 10 ksek däck för en helg går bara inte :(.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag är brutalt sugen på att starta (när jag fått lite fart i kroppen), men 10 ksek däck för en helg går bara inte :(.
Inget personligt men det är väldigt många på SH som skulle börja tävla bara det var billigare. Några 10K per helg behöver man absolut inte lägga om man inte vill. Går utmärkt att tävla på beggade däck för så där en 1500:-/set.

Så länge det är i princip valfritt att klassa upp sig kommer det att gå fort i Rookie-klasserna. Kolla tiderna från i dag, eller nästan vilken racehelg som helst, och jämför de snabbaste i Rookie 1000 med de långsamaste i Superbike. Något är galet och har varit så i många år...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Inget personligt men det är väldigt många på SH som skulle börja tävla bara det var billigare. Några 10K per helg behöver man absolut inte lägga om man inte vill. Går utmärkt att tävla på beggade däck för så där en 1500:-/set.

Så länge det är i princip valfritt att klassa upp sig kommer det att gå fort i Rookie-klasserna. Kolla tiderna från i dag, eller nästan vilken racehelg som helst, och jämför de snabbaste i Rookie 1000 med de långsamaste i Superbike. Något är galet och har varit så i många år...


Personligt? :va


Nee.. Jag kommer nog köra hur som. Tyvärr får jag inte till tid för Rookieracet nu, men det kanske är bra att ha kört hojen mer än 2 ggr iaf :D.

Men du har givetvis rätt. Det saknas en klass i sverige. Rookie borde döpas om, eller regleras om, och en sann instegsklass borde införas. Behöver ju inte vara en komplett serie med massa racehelger. Men några där man får möjligheten att köra ett par race och "komma in i det" utan att spendera halva racet under blåflagg :(.

När man genomgått det är man om än långsam, så redo att kasta sig in i rookie utan att backa för att det är läskigt. Ett problem när man pratar med folk som "vill" är ofta också att det känns som att stegen är stora i början. Och att det är dyrt, har nån nämnt det?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top