Billig svets på jula, nått att ha?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Japp, det blir verkligen skit med flusstråd :glömdet

dsc03575e.jpg


Nääee, skärpning på er.

Flusstråd kan man visst köra med, och svetsar man inte mycket så är det skönt att slippa köpa tub eller hyrkontrakt.

Kan även tillägga att jag har båda och det blir till 90% flussmaskinen som används, det är sällan jag behöver använda den stora om jag inte ska svetsa massa millimetar plattjärn och dylikt.

Du borde köra med svetssprej så slipper du att stänket fastnar:)
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Säger som flera andra här, köp en beg. kavlitéts svets istället för nytt biltema/jula. Trefas är bäst, då det inte snebelastar nätet så jävligt. Nackdelen är ju att du måste ha en trefasuttag där du ska svetsa samt att de gammla maskinerna är rätt stora och bökiga.

Vad är det du ska svetsa för något? Mest plåt eller är det rör och annat mög? Är det bara mindre längder kanske du ska kolla på en TIG eller en MMA maskin. man kan ju få en duglig 1-fas TIG som du kan köra olegerat/rostfritt med, dock inte aluminium då de flesta i den prisklassen saknar AC (växelström) funktion.

Har du hantverksblod i dig kan du ju köpa en MMA/pinne svets. Skönt att slippa gasen ibland, bara ta med sig, koppla in till nätet, in med en pinne sen bara att köra. Resultaten beror helt på dig. Dock medför det att är du ovan vid pinne blir det nog mycket skit i början.

MIG/MAG är skönt ibland, då det går fort och...ja det går fort! En TIG är lite mer mångsidig men det tar ju längre tid. har den pulsfunktion kan t.o.m du svetsa rör med duglig genombränning förutsatt att du har tillgång till rotgasanordning.
 

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
Har själv ingen mig/mag privat ännu men kör en hel del med det på jobbet, har märkt att det har väldigt stor (för att inte säga helt uteslutande) betydelse vilken tråd man kör med om man kör flussfylld. Den som lincoln skickade med till svetsen när den köptes in var bara skit, nu har vi fått tag i en tråd som vem som helst kan svetsa med mer eller mindre. Privat har jag en lätt uråldrig Luna trefas pinnsvets som är allt annat än smidig, enorm fyrkantig låda som lätt väger över 30 kilo, dock så ger den väldigt jämn ström och tröttnar inte när man lägger långa sömmar på hög ström som många små smidiga portabla pinnsvetsar gör dessutom är kablarna på den väldigt långa så vikten är inte särskilt störande då man inte behöver flytta runt svetsen under arbetets gång förutsatt att man inte svetsar en timmervagn från scratch eller liknande =/. Den funkar till allt jag har behov av att svetsa hemma med undantag för tunn plåt, men å andra sidan är det mest svetsning i grövre grejor jag håller på med ändå... Så mitt råd är väl att köp hellre en begagnad kvalitetssvets än en ny billig noname svets... Visst, den beggade svetsen kanske behöver få lite delar utbytta men totalt sätt så lär den tjäna dig bättre än en ny svets av okänt/tveksamt fabrikat för mer eller mindre samma pengar...
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Har själv ingen mig/mag privat ännu men kör en hel del med det på jobbet, har märkt att det har väldigt stor (för att inte säga helt uteslutande) betydelse vilken tråd man kör med om man kör flussfylld. Den som lincoln skickade med till svetsen när den köptes in var bara skit, nu har vi fått tag i en tråd som vem som helst kan svetsa med mer eller mindre. Privat har jag en lätt uråldrig Luna trefas pinnsvets som är allt annat än smidig, enorm fyrkantig låda som lätt väger över 30 kilo, dock så ger den väldigt jämn ström och tröttnar inte när man lägger långa sömmar på hög ström som många små smidiga portabla pinnsvetsar gör dessutom är kablarna på den väldigt långa så vikten är inte särskilt störande då man inte behöver flytta runt svetsen under arbetets gång förutsatt att man inte svetsar en timmervagn från scratch eller liknande =/. Den funkar till allt jag har behov av att svetsa hemma med undantag för tunn plåt, men å andra sidan är det mest svetsning i grövre grejor jag håller på med ändå... Så mitt råd är väl att köp hellre en begagnad kvalitetssvets än en ny billig noname svets... Visst, den beggade svetsen kanske behöver få lite delar utbytta men totalt sätt så lär den tjäna dig bättre än en ny svets av okänt/tveksamt fabrikat för mer eller mindre samma pengar...

Vad heter den flusstråden som ni tycker fungerar bra då?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Flusstråd kan man visst köra med, och svetsar man inte mycket så är det skönt att slippa köpa tub eller hyrkontrakt.

Så sant!

Så otroligt enkelt, slaggar knappt, ska man svetsa lite tjocklek så är det helt perfekt.

Väldigt sant! Jag har en väldigt enkel 1-fas Cebora "Mini-mig" som kan köras med gas. MEN, då jag har den i slöjdsalen där eleverna bygger konstruktioner av platt och vinkeljärn, så har jag märkt att resultatet blir helt ok med flusstråd. Och det mycket billigare och enklare dessutom.
En tjej som aldrig svetsat tidigare, kunde efter 5 minuters träning svetsa ihop plattjärn ände mot ände, och det gick inte att slå isär.

Så, ska man svetsa 2 till 3 mm tjockt, så är flusstråd da shit. Men blir det tunnare plåt, är det lite svårt att inte bränna hål på plåten med flusstråd. Billig mig FUNKAR dock även här.

Så, ska man svetsa två ggr per år funkar billiga skitgrejor. Tycker jag!
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Så sant!



Väldigt sant! Jag har en väldigt enkel 1-fas Cebora "Mini-mig" som kan köras med gas. MEN, då jag har den i slöjdsalen där eleverna bygger konstruktioner av platt och vinkeljärn, så har jag märkt att resultatet blir helt ok med flusstråd. Och det mycket billigare och enklare dessutom.
En tjej som aldrig svetsat tidigare, kunde efter 5 minuters träning svetsa ihop plattjärn ände mot ände, och det gick inte att slå isär.

Så, ska man svetsa 2 till 3 mm tjockt, så är flusstråd da shit. Men blir det tunnare plåt, är det lite svårt att inte bränna hål på plåten med flusstråd. Billig mig FUNKAR dock även här.

Så, ska man svetsa två ggr per år funkar billiga skitgrejor. Tycker jag!
Dock menar jag metallpulverfylld rörtråd, den behöver gas :) Funkar med Mison 18 som man använder till vanlig homogen tråd också. Ca 10l/min
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag köpte Biltemas billigaste MIG-svets på den tiden de fortfarande hade postorder. Svetsar med gas och det funkar skitbra.
Inget fel på den billiga skiten där inte.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Dock menar jag metallpulverfylld rörtråd, den behöver gas :) Funkar med Mison 18 som man använder till vanlig homogen tråd också. Ca 10l/min

Hallå! Du får ju prata så att en vanlig slöjdlärare förstår!:)

Hade gas ett slag i slöjdverksamheten, menm det slutade ALLTID med att flaskan var tom pga MYCKET hårdhänt hanterande; slangar och anslutningar läckte och flaskan stängdes inte av ordentligt.
Det blev för dyrt. Men med flusstråd, KANON!
 

Ozzi

Guest
I texten står det 10A och jag kan aldrig tro att den behöver mer än en 10A trög, även om den kan dra upp till 15A intermittent...

Jag blev också nyfiken på den, för att bränna ihop två plåtlappar och eventuellt ett plattjärn med ett annat ibland.

Annars är det ju numera helt ok att peta i en 13A säkring istället.
 

moddlaren

Guest
Det absolut billigaste är att köpa en gammal släckare och köra co2. Flaska brukar gå att hitta för nån tusenlapp och en fyllning några hundra. Vänd dig till någon firma som utför service på brandsläckare.


Håller till 100% med dej kolsyra är kanon lite känsligare när det gäller inställning så man slipper sprutet,
Men SÅÅÅÅ billigt miggar i princip allt o när inte det går så åker gasen fram,
Den nya 200amps tiggen sår fortfarande still efter snart 2 år tub samt gas är ju dyrt:död
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Kolsyra is the shit!
Billigt som skam, och vrider man upp strömmen ordentligt så bränner det igenom fint (om man använder en gammal släckare se till att plocka ut stigarröret, fryser så djävligt annars).

Fast det är gött å ha en flaska atal/mison för lite finare knäck också.

Tiggen är underbar men man gråter varje gång man tittar på mätaren (5l flaska), argon är inte billigt på små flaskor.

/B
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hallå! Du får ju prata så att en vanlig slöjdlärare förstår!:)

Hade gas ett slag i slöjdverksamheten, menm det slutade ALLTID med att flaskan var tom pga MYCKET hårdhänt hanterande; slangar och anslutningar läckte och flaskan stängdes inte av ordentligt.
Det blev för dyrt. Men med flusstråd, KANON!

Man får väl hoppas att slangarna är hela om man köper en ny svets :tungan Köpte en regulator på biltema, då den förra inte hade nån visare som man såg hur mycket som var kvar i flaskan eller vad den flödade per minut, men nu fungerar allt helt problemfritt :) Kostar väl en 500ing.

Mison 18 är väl den vanligaste skyddsgasen man använder, vet inte riktigt vad jag måste förklara :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolsyra is the shit!
Billigt som skam, och vrider man upp strömmen ordentligt så bränner det igenom fint (om man använder en gammal släckare se till att plocka ut stigarröret, fryser så djävligt annars).

Fast det är gött å ha en flaska atal/mison för lite finare knäck också.

Tiggen är underbar men man gråter varje gång man tittar på mätaren (5l flaska), argon är inte billigt på små flaskor.

/B

Ett tips för att spara gas med TIG:en är att köpa en mottryckskompenserad regulator. Då slipper du puffen vid varje brännarstart. Hoj- och bilbygge är ju ofta väldigt mycket intermittent svetsande. Dvs mycket start och stopp.

Jag köpte en sån här till min TIG för några år sedan.
http://www.gasiq.se/regulatorer/elga_optimator
Gasförbrukningen sjönk märkbart. Ett annat tips är även att det sedan några år finns 10 och 11 liters köpeflaskor för Argon. Jag har tex en 10-liters köpeflaska.
 

Borken

Bönhasare
Gick med
16 Nov 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
-04 Ducati Monster 620 S ie, Yamaha XT 250 -88, Kawasaki Z750
Ett kanontips, ska kolla på det omgående!:tummenupp
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en sån Fluss-svets och är svetsnoob. För att göra det jag använder den till: Svetsa ihop plåtar, plattjärn, bultar och för att svetsa på muttrar på avdragna bulthuvuden så fungerar den utmärkt. Flussfylld tråd funkar väldigt dåligt till bilplåt men bra till tjockare plåt. För de pengar man betala får man en maskin som man har väldigt mycket nytta av. SJÄLVKLART får man en mycket bättre svets om man betalar fem ggr så mycket för en Kemppi men alla vill inte lägga så mycket pengar på nåt som kanske används några gånger i månaden som mest.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag köpte en sån här till min TIG för några år sedan.
http://www.gasiq.se/regulatorer/elga_optimator
Gasförbrukningen sjönk märkbart.

Intressant Jörgen. Vad kostar regulatorn?

När det gäller svetsning så tycker jag att MIG är skit till det mesta.
Iaf om man bryr sig om hur det ser ut.
Därför har jag en inverter som tar upp till 3.25 rutila högutbytespinnar och en TIG-tillsats till den som visserligen inte klarar Al, men som är bra till arbete i tunnplåt.
För den som är lite van kan man svetsa Al, t ex kopplings- och bromshandtag, med pinne men det är inte det första man ska börja med.
När jag gjorde mina blås i 1 mm svartplåt så svetsade jag längdskarven med pinne fast då får man ta till lite knep :tummenupp

Sedan ska man inte förakta slaglödning till vissa jobb så en liten gassvets bör ej saknas i något välutrustat garage :)

Jag har en sån Fluss-svets och är svetsnoob. För att göra det jag använder den till: Svetsa ihop plåtar, plattjärn, bultar och för att svetsa på muttrar på avdragna bulthuvuden så fungerar den utmärkt.

Varför vill du svetsa på muttrar på bultar?
 
Last edited:

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Varför vill du svetsa på muttrar på bultar?[/QUOTE]

För att få upp bultbiten som sitter kvar såklart..

Jag är kanske lite yrkesskadad men gamla ESAB svetsar är som årgångsviner, ju äldre och större ju bättre, moderna skitsvetsar där dom kompenserar för riktiga grejor med en massa elektronik funkar inte i praktiken speciellt inte i tunnplåt!
Jag har inte kört Kemppi men dom som gjort det lovordar den.
Får man tag i en sådan gammal svets som inte är utsliten i trådmatningen så har man en vän för livet, dom går aldrig sönder och svetsar som en dröm (speciellt viktigt för nybörjare då man blir kung över en dag).
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Varför vill du svetsa på muttrar på bultar?

För att få upp bultbiten som sitter kvar såklart..

Jag är kanske lite yrkesskadad men gamla ESAB svetsar är som årgångsviner, ju äldre och större ju bättre, moderna skitsvetsar där dom kompenserar för riktiga grejor med en massa elektronik funkar inte i praktiken speciellt inte i tunnplåt!
Jag har inte kört Kemppi men dom som gjort det lovordar den.
Får man tag i en sådan gammal svets som inte är utsliten i trådmatningen så har man en vän för livet, dom går aldrig sönder och svetsar som en dröm (speciellt viktigt för nybörjare då man blir kung över en dag).[/QUOTE]

Jag är licenssvetsare. Håller med föregående talare.. :) fast kemppi är överlag bättre.
Annars känner jag inte att det är nån mening med att reda ut myter eller begrepp inom svetsning. Laga bara ALDRIG ramar om ni är det minsta osäkra på vad ni pysslar med. Överlåt era liv och er säkerhet åt oss svetsfyllon istället


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.702686,11.968311
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top