Billiga Kina-spridare och TPS

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast det finns en pin E2 som heter "sensor +5v", jag anar att man kan driva från den?
Ja, man tycker ju att det skulle vara lite konstigt om den inte har någon 5V utgång?
Den har ju flera 5V ingångar, och mycket jobbar ju med just 5V.
ECU:n på Hondan har i alla fall 5V utgångar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fast det finns en pin E2 som heter "sensor +5v", jag anar att man kan driva från den?

Var hittar du den, vore ju väldigt ologiskt om man får fixa 5V spänning på sidan om om ECU:n vill ha 5V signal in.

Jag hittade bara att den har fyra +5V tändutgångar, fast jag kollade bara på hemsidan. Bör finnas nån manual att ladda ner.

Men det verkar ju lovande om man kan använda en linjär pot.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om det är en potensiometer kan det då gå att "laga" den som jag gjort på gamla elgitarrer, förstärkare, mixerbord, mm som stått länge med att vrida igång poten fram och tillbaka?

Slå upp en virre, sätt dig på hojen och dröm dig bort till sommaren och ta en kväll inspirerad "torrkörning" i garaget nu när det är mellansäsong för joj och skoter😉

Har ingen aning om det kan funka men kanske värt ett försök?


Nu fick jag ju en idé, kan man bygga egen TPS om det i princip bara är en pot? En kvalitets pot lär uu gara billig mot en TPS.
Stärkt av "Finnmixen" på P4 Norrbotten, och naturligvis en japansk whiskey, så följde jag ditt råd.
Men...ingen framgång.
Men tänkte att det borde ju gå att plocka isär enheten, och hitta självaste trimpoten.
Tyvärr har man fyllt hela enheten med "limmet från helvetet", så allting var förseglat.
Men det stoppar naturligvis inte en Tornedalning från att gå vidare i felsökningen.
Hittade själva trimpoten, men har i och med det också accepterat att den är irreparabel.
Men, bra avsnitt av Finnmixen, så en fin garagekväll tänker jag ändå!
Trevlig fredag på er!

TPS_1.jpg

TPS_2.jpg
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Stärkt av "Finnmixen" på P4 Norrbotten, och naturligvis en japansk whiskey, så följde jag ditt råd.
Men...ingen framgång.
Men tänkte att det borde ju gå att plocka isär enheten, och hitta självaste trimpoten.
Tyvärr har man fyllt hela enheten med "limmet från helvetet", så allting var förseglat.
Men det stoppar naturligvis inte en Tornedalning från att gå vidare i felsökningen.
Hittade själva trimpoten, men har i och med det också accepterat att den är irreparabel.
Men, bra avsnitt av Finnmixen, så en fin garagekväll tänker jag ändå!
Trevlig fredag på er!

View attachment 506222

View attachment 506223
Ok då ..Trevlig Helg!:hjarta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stärkt av "Finnmixen" på P4 Norrbotten, och naturligvis en japansk whiskey, så följde jag ditt råd.
Men...ingen framgång.
Men tänkte att det borde ju gå att plocka isär enheten, och hitta självaste trimpoten.
Tyvärr har man fyllt hela enheten med "limmet från helvetet", så allting var förseglat.
Men det stoppar naturligvis inte en Tornedalning från att gå vidare i felsökningen.
Hittade själva trimpoten, men har i och med det också accepterat att den är irreparabel.
Men, bra avsnitt av Finnmixen, så en fin garagekväll tänker jag ändå!
Trevlig fredag på er!

View attachment 506222

View attachment 506223

Men för fasen till Finnmix skulle du haft Kosken eller hemkörd, jag ger mig fasen på att en bra HB löst upp den japanska geggan dom stoppat dit och sen hade bytet av poten varit enkelt😉

Är ingen stor fantast av Finnmix men det kan bero på att jag inte begriper vad dom säger och det är väl lite av förutsättningen med radio. Ylemaffia brukade jag ibland lyssna på jobbet för dom spelade bra musik, detta innan Spotify. Vi hade förövrigt planer på att bygga en egen radiostation inne på jobbet för att kunna spela mp3 låtar från min dator men det blev inget av detta.

Då det gäller spridare och TPS så gar jag det vilade till A-traktorbygget är avklarat.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Äntligen kom en låda från CMS med räddande prylar.
Känns i alla fall skönt att felet var i spjällhuset, annars hade man ju haft en dyr lärpeng....endast.
Det nya hade ett versionsnummer "högre" än det gamla.

TPS_4.jpg

Men har gjort lite mätningar, och nu uppträder den som den ska, och mätvärdena är inom toleransmarginalen utifrån verkstadshandboken.
Fan att man ska upp tidigt och köra imorgon, annars hande det kännts fint med en liten segerwhiskey... 🤟

TPS_5.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen kom en låda från CMS med räddande prylar.
Känns i alla fall skönt att felet var i spjällhuset, annars hade man ju haft en dyr lärpeng....endast.
Det nya hade ett versionsnummer "högre" än det gamla.

View attachment 507478

Men har gjort lite mätningar, och nu uppträder den som den ska, och mätvärdena är inom toleransmarginalen utifrån verkstadshandboken.
Fan att man ska upp tidigt och köra imorgon, annars hande det kännts fint med en liten segerwhiskey... 🤟

View attachment 507479


Vad har du för resisatansvärde på poten till TPS? Jag är ju inne på att bygga en egen TPS till mina spjällhus om det bara är en pot och inget annat. Vet inte om värdet på poten spelar så stor roll då jag tänker köra med MaxxECU och jag förmodar att man då kalibrerar TPS efter de spänningar man får vid helt stängt och max öppet gasspjäll.?

Har du koll på om det är en linjär pot till TPS men jag har svårt att tänka mig nåt annat fast där är ju ändå bra att veta, för TPS kan väl bara kalibreras mot öppet och stängt spjäll.

En kompis har 3D-skrivare så man borde ju kunna skruva ut ett hus som poten kan monteras i som sen passar med spjällaxeln och skruvhålet i spjällhuset.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad har du för resisatansvärde på poten till TPS? Jag är ju inne på att bygga en egen TPS till mina spjällhus om det bara är en pot och inget annat. Vet inte om värdet på poten spelar så stor roll då jag tänker köra med MaxxECU och jag förmodar att man då kalibrerar TPS efter de spänningar man får vid helt stängt och max öppet gasspjäll.?

Har du koll på om det är en linjär pot till TPS men jag har svårt att tänka mig nåt annat fast där är ju ändå bra att veta, för TPS kan väl bara kalibreras mot öppet och stängt spjäll.

En kompis har 3D-skrivare så man borde ju kunna skruva ut ett hus som poten kan monteras i som sen passar med spjällaxeln och skruvhålet i spjällhuset.
Jag kollade faktiskt aldrig resistansvärdet, bara vilken spänning den återkopplade med till ECU:n.
Och, ja, den verkar vara linjär enligt mina halvproffsiga mätningar.
Det här spjällhuset verkar endast kalibreras vid tomgångsläget, full gas få "bli det som blir" verkar det som, och det var där jag hade problemet, och ingen felkod sattes heller från ECU:n.
Troligen var ju poten trasig den sista millimetern av sin rörelse, så den fick bränsle för tomgång med fullt öppet spjäll, det är i alla fall min teori utifrån mätningarna.
Synd att den inte var möjlig att laga, men tur att det fanns nya spjällhus att köpa.

Men det jag reagerade på är att det var ett knippe trådar till spjällhuset, nämnligen 9st! :va
Så jag är lite fundersam på vad dessa kablar har för funktion?
3st skulle ju räcka för en spänningsdelare, kanske en separat för jord, och möjligen två för en eventuell temperaturmätning, men....9st :unsure:
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top