Billiga Kina-spridare och TPS

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Fast det finns en pin E2 som heter "sensor +5v", jag anar att man kan driva från den?
Ja, man tycker ju att det skulle vara lite konstigt om den inte har någon 5V utgång?
Den har ju flera 5V ingångar, och mycket jobbar ju med just 5V.
ECU:n på Hondan har i alla fall 5V utgångar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fast det finns en pin E2 som heter "sensor +5v", jag anar att man kan driva från den?

Var hittar du den, vore ju väldigt ologiskt om man får fixa 5V spänning på sidan om om ECU:n vill ha 5V signal in.

Jag hittade bara att den har fyra +5V tändutgångar, fast jag kollade bara på hemsidan. Bör finnas nån manual att ladda ner.

Men det verkar ju lovande om man kan använda en linjär pot.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Om det är en potensiometer kan det då gå att "laga" den som jag gjort på gamla elgitarrer, förstärkare, mixerbord, mm som stått länge med att vrida igång poten fram och tillbaka?

Slå upp en virre, sätt dig på hojen och dröm dig bort till sommaren och ta en kväll inspirerad "torrkörning" i garaget nu när det är mellansäsong för joj och skoter😉

Har ingen aning om det kan funka men kanske värt ett försök?

Nu fick jag ju en idé, kan man bygga egen TPS om det i princip bara är en pot? En kvalitets pot lär uu gara billig mot en TPS.
Stärkt av "Finnmixen" på P4 Norrbotten, och naturligvis en japansk whiskey, så följde jag ditt råd.
Men...ingen framgång.
Men tänkte att det borde ju gå att plocka isär enheten, och hitta självaste trimpoten.
Tyvärr har man fyllt hela enheten med "limmet från helvetet", så allting var förseglat.
Men det stoppar naturligvis inte en Tornedalning från att gå vidare i felsökningen.
Hittade själva trimpoten, men har i och med det också accepterat att den är irreparabel.
Men, bra avsnitt av Finnmixen, så en fin garagekväll tänker jag ändå!
Trevlig fredag på er!

TPS_1.jpg

TPS_2.jpg

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Stärkt av "Finnmixen" på P4 Norrbotten, och naturligvis en japansk whiskey, så följde jag ditt råd.
Men...ingen framgång.
Men tänkte att det borde ju gå att plocka isär enheten, och hitta självaste trimpoten.
Tyvärr har man fyllt hela enheten med "limmet från helvetet", så allting var förseglat.
Men det stoppar naturligvis inte en Tornedalning från att gå vidare i felsökningen.
Hittade själva trimpoten, men har i och med det också accepterat att den är irreparabel.
Trevlig fredag på er!

View attachment 506222

View attachment 506223
Ok då ..Trevlig Helg!:hjarta

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men...ingen framgång.
Trevlig fredag på er!

View attachment 506222

View attachment 506223

Men för fasen till Finnmix skulle du haft Kosken eller hemkörd, jag ger mig fasen på att en bra HB löst upp den japanska geggan dom stoppat dit och sen hade bytet av poten varit enkelt😉

Är ingen stor fantast av Finnmix men det kan bero på att jag inte begriper vad dom säger och det är väl lite av förutsättningen med radio. Ylemaffia brukade jag ibland lyssna på jobbet för dom spelade bra musik, detta innan Spotify. Vi hade förövrigt planer på att bygga en egen radiostation inne på jobbet för att kunna spela mp3 låtar från min dator men det blev inget av detta.

Då det gäller spridare och TPS så gar jag det vilade till A-traktorbygget är avklarat.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år