Billiga momentnycklar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Viktigast är att den är lätt att ställa in ....

Jag tycker att det är viktigare att den visar rätt.

Jag tycker det viktigaste är att man vet vad den ska visa!

Våt, torr och/eller skadad gänga? När allting är nytt är det inga problem med vilket som är rätt moment! Sedan ska man veta hur man använder momentnyckeln också. Det är inte bara att dra tills det klickar...

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Sedan ska man veta hur man använder momentnyckeln också. Det är inte bara att dra tills det klickar...

Jag som på intet vis titulerar mig mekaniker och använder en momentnyckel kanske en handfull ggr/år - vill du utveckla det du skrev för mig så jag oxå kan lära mig...?
Tack
:Bugar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag som på intet vis titulerar mig mekaniker och använder en momentnyckel kanske en handfull ggr/år - vill du utveckla det du skrev för mig så jag oxå kan lära mig...?
Tack
:Bugar

Man måste hålla rätt på momentnyckeln, kan vara olika men brukar vara utmärkt på verktyget.

Sedan måste man lååångsamt närma sig klicket för att inte överdra, vilket är lätt att göra om man drar snabbt.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Man måste hålla rätt på momentnyckeln, kan vara olika men brukar vara utmärkt på verktyget.

Sedan måste man lååångsamt närma sig klicket för att inte överdra, vilket är lätt att göra om man drar snabbt.

Det stämmer. Momentet som mäts på de vanliga klick-nycklarna är hävstångseffekten dvs kraft * distans. Alltså spelar längden roll dvs hur långt ifrån skruven/bulten kraften appliceras (där man håller).

Jag tänkte bara lägga till att det även finns momentnycklar som är oberoende av längden.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har nycklarna från Classe kommit och en snabb test har jag gjort på den lilla nyckeln.

Tog en Biltema dragvåg och enligt den så klickar nyckeln då den är inställd på 25 Nm vid 12.8 kg, då är skaftet 197 mm långt, om jag nu har räknat rätt så har jag 125.44N vid 0.197 m vilket ger 125.44 X 5.076 för att få värdet på en meter.

Om det hela är rätt räknat får jag 24.71 Nm vid 25 Nm som inställt värde på nyckel, detta får man väl ta som okej och inom tolerranser och den mätnogrannhet jag kankomma upp i och det visar väl att nyckeln inte går helt åt fanders.

Ska testa mer och på lägre värden och även testa den större nyckeln för atts e hur den går.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade lite mer den lilla nyckeln ger följande värden, inställt 5 Nm=4.5Nm, inställt på 15Nm=14.5Nm och 25Nm=24.7Nm, den visar alltså något för lite.

Den större nyckeln visar följande inställd på 28Nm=28.9Nm, inställd på 70Nm=71.5Nm, inställd på 84 Nm= 84.4Nm visar alltså något för mycket. Testade på 112Nm men då börjar vågen att strula och slå av då nyckeln klickar vid ca 32.5kg i drag så det värdet är nog inte att lita på.

Känns som att spänna fast nyckeln och vikta skaftet är en säkrare metod men man kan och ju i alla fall se att nycklarna verkar vara hyfsat nära verkligheten.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Eller så knallar man in på Tools och testar sin momentnyckel.

:Bugartror knappast jag tar en tur på 14 mil enkel för att testa en momentnyckel vilket är närmsta tools här i närheten (Karlskoga ), tror inte dom ligger så tätt i övriga glesbygden heller :3freak

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Är det ngn som har koll om det går att fynda en momentnyckel nu när det stundar BF?
Kanske tom kan bidraga med en länk...?
:7peta

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det är deras ordinarie pris. Inte så fantastiskt noggrann, men mycket snabbare att jobba med. Slipper ställa in den och avlasta den varenda gång. Används flitigt för enstaka skruvar. Ska vi dra flera skruvar med samma moment t.ex hjulbultar på bil eller montera en motor där flera skruvar ska dras, topplock eller motorkåpor blir det nån noggrannare med klickfunktion.
Sen är det ju som andra sagt att det hela beror på hur smord skruven är.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Det är deras ordinarie pris. Inte så fantastiskt noggrann, men mycket snabbare att jobba med. Slipper ställa in den och avlasta den varenda gång. Används flitigt för enstaka skruvar. Ska vi dra flera skruvar med samma moment t.ex hjulbultar på bil eller montera en motor där flera skruvar ska dras, topplock eller motorkåpor blir det nån noggrannare med klickfunktion.
Sen är det ju som andra sagt att det hela beror på hur smord skruven är.

Biltema länken va ett skämt från min sida jag trodde ingen använde sådan förutom rednecks då. Vilken firma jobbar du på så vi kan undvika den :D

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Det stämmer. Momentet som mäts på de vanliga klick-nycklarna är hävstångseffekten dvs kraft * distans. Alltså spelar längden roll dvs hur långt ifrån skruven/bulten kraften appliceras (där man håller).

Jag tänkte bara lägga till att det även finns momentnycklar som är oberoende av längden.

Jag har bara grundskolans utbildning i enkla maskiner.
Skulle du kunna förklara varför momentet innan del ”klickar” varierar beroende på om man t.e.x. håller längst ut eller på mitten.
Och dras skruven hårdare eller lösare om man håller på mitten.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag har bara grundskolans utbildning i enkla maskiner.
Skulle du kunna förklara varför momentet innan del ”klickar” varierar beroende på om man t.e.x. håller längst ut eller på mitten.
Och dras skruven hårdare eller lösare om man håller på mitten.

Ställer du in säg 25Nm, som är kalibrerat på distansen från vridpunkten till mitten av handtaget, men håller längre in mot vridpunkten, så kommer du, när momentnyckeln klickar, ha genererat ett högre vridmoment än 25. Tvärtom om du förlänger handtaget, då blir vridmomentet lägre.
Om du istället sätter en förlängning vid nyckelns vridpunkt, t ex en öppen nyckel, så kommer du ha genererat ett högre vridmoment än inställt. Vrider du den öppna nyckeln 90 grader minimerar du felet.
Använder du en förlängare till en hylsa måste du hålla en rät vinkel annars blir det fel på samma sätt som ovan.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC