Billiga momentnycklar

Har nu kollat på den, sitter justerskruv på den.

Går alltså att kalibrera. :)

No way kan jag ha varit så blind:va Och jag som kastat den minsta för den inte gick kalibrera:huvet
Alltså jag har de gamla säkert 15 år gamla sorten lika som tengtools länken tidigare.
Vart sitter justerskruven isåfall?
 
View attachment 445837[/QUOTE

Jag tror inte man justerar på den skruven men den måste ev lossas för att de ska gå justera.
Jag kollade in film hur man kalibrerar momentnyckel och hur fel de kan visa från fabrik.
De är ev möjligt att de går justera biltema mn nu när jag sett filmen

https://www.youtube.com/watch?v=kGbCzm8lrKE

"please correct the torque wrench trough the hole under this label whit hex wrench only when an accurate tester is avaliable"

Texten på etiketten som är klistrad över.
:)
 
Intressant, momentnyckeln i youtubeklippet ser ju ut som den som Classe säljer, då verkar den ju då gå att kalibrera. Frågan är då om man skulle köpa en sån och en dragvåg vilket ju kommer att behövas i vilket fall som helst för att senare kunna kolla att den går rätt.


Undra om den mindre Classe modellen är liknande i uppbyggnad och går att kalibrera? Annars känns ju Tengtools som ett bra val då det står att den kan kalibreras.
 
Intressant, momentnyckeln i youtubeklippet ser ju ut som den som Classe säljer, då verkar den ju då gå att kalibrera. Frågan är då om man skulle köpa en sån och en dragvåg vilket ju kommer att behövas i vilket fall som helst för att senare kunna kolla att den går rätt.


Undra om den mindre Classe modellen är liknande i uppbyggnad och går att kalibrera? Annars känns ju Tengtools som ett bra val då det står att den kan kalibreras.

Står i bruksanvisningen att den ska kalibreras regelbundet, minst var 12 månad eller oftare om man använder den mycket så det lär väl gå.

https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9619493552158.pdf
 
Då fasen tror jag att jag chansar och beställer från classe och sen får man kolla upp och ev kalibrera dom. Men då kommer man ju till nästa fråga var man hittar en hyfsat tillförlitlig hängvåg. Följdfrågan blir ju då hur pass exakta de billiga vågarna är som finns tex https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/vagar/fiskevag-771026/#tab04 eller https://www.biltema.se/fritid/jakt/viltvagar/digital-hangvag-2000030993 Nu är väl en våg enklare och kolla upp om den går rätt med hjälp av lösa vikter.
 
Den stora osäkerheten är fortfarande friktionen i skruvförbandet. En storhet som är notoriskt svårt att mäta. För att inte säga uppskatta.

Enligt SFN (ledande expertis från svensk fordonsindustri) uppgår ca 90 % av monteringsmomentet till att övervinna friktionen.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=184

Friktionskoefficienten beror i princip på allt.

Enligt samma källa siktar svensk fordonsindustri på en klämkraftspridning "i storleksordningen ± 20 %, även med ett exakt åtdragningsmoment". Detta under kontrollerade former. I garaget hemma är situationen värre.

Summerat - lägg inte för många sköna tusenlappar på att mäta åtdragningsmomentet.
 
Dragvågen inför ytterligare en felkälla (jag hänger vikten i momentnyckeln).

Om man hänger vikten i nyckeln måste man inte då väga "skaftet" för det lär ju väga en del då det hänger. Borde väl gå med en dragvåg och låta skaftet på nyckeln "vila" på vågen och sen låta fästet till hylsan vila på tex ett skruvstycke.
 
Om man hänger vikten i nyckeln måste man inte då väga "skaftet" för det lär ju väga en del då det hänger...
Du jagar mygg (om nyckeln är en fot lång och väger ett pund; 'blir nyckelns egenmoment 0,7 Nm).
 
Den stora osäkerheten är fortfarande friktionen i skruvförbandet. En storhet som är notoriskt svårt att mäta. För att inte säga uppskatta.

Enligt SFN (ledande expertis från svensk fordonsindustri) uppgår ca 90 % av monteringsmomentet till att övervinna friktionen.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=184

Friktionskoefficienten beror i princip på allt.

Enligt samma källa siktar svensk fordonsindustri på en klämkraftspridning "i storleksordningen ± 20 %, även med ett exakt åtdragningsmoment". Detta under kontrollerade former. I garaget hemma är situationen värre.

Summerat - lägg inte för många sköna tusenlappar på att mäta åtdragningsmomentet.

Vilket betyder att är gängorna oljiga eller indränkta med fett som det lätt blir på en bakaxel eller skruven är preparerad från fabrik för låg friktion så ska man dra åt med lägre moment än med torra gängor (standard momentet är med torra gängor).
Drar själv oljigt / infettat med högst 70% / minst 50% av angivet moment.
Och finns det två uppgifter tex
Suzuki Service Manual GSX1300R 2008 Oljefilter 22Nm
High Flow Oljefilter till GSX1300R (på filtret) 12Nm
så väljer jag det lägre momentet.
En orsak till att jag vågar dra med lägre momentet är en slangklämma runt oljefiltret som klämmer runt en rostfri najtråd, najtråden fäst så oljefiltret inte kan snurra loss.
Samma oljeplugg, borrad och säkrad med najtråd.
 
Last edited:
För vad det nu är värt...

Något så enkelt som att dra åt en skruv, kom igen nu, det är inte RIMLIGT att det står och faller med att det är draget till 25,40 Nm +0,01 / -0,02, alltså vi snackar inte medicinteknik eller rymdfart här...


Men att mäta är att veta:
Testade mina tre momentnycklar i en "verifierings-rigg" på jobbet för några år sedan.
Inte "kalibrering" alltså utan en rigg för "verifiering", står ute på en monteringslina.

Nyckel 1: Gammal nyckel, ursprungligen från försvarsmakten. Diffade någon enstaka Nm

Nyckel 2: 10-15 år gammal Biltema (max 150Nm tror jag). Diffade någon enstaka Nm
Om jag drar hjulbultarna på bilen med 105 eller 115 Nm är inte direkt livsviktigt...

Nyckel 3: 5 år gammal 1/4" från Louis (billig skit). Diffade någon enstaka Nm
Om jag drar åt den där M6 skruven med 8 eller 9 Nm är inte direkt livsviktigt...


Slutsats:
Samtliga duger gott för mina behov.
Felet var så litet att jag inte ens funderade på att justera dom.


Eller som jag brukar säga:
Krävs det EXTREM precision för att nå funktion, då är det inte något för mig... :crash
 
Något så enkelt som att dra åt en skruv, kom igen nu, det är inte RIMLIGT att det står och faller med att det är draget till 25,40 Nm +0,01 / -0,02, alltså vi snackar inte medicinteknik eller rymdfart här...


Men att mäta är att veta:
Testade mina tre momentnycklar i en "verifierings-rigg" på jobbet för några år sedan.
Inte "kalibrering" alltså utan en rigg för "verifiering", står ute på en monteringslina.

Nyckel 1: Gammal nyckel, ursprungligen från försvarsmakten. Diffade någon enstaka Nm

Nyckel 2: 10-15 år gammal Biltema (max 150Nm tror jag). Diffade någon enstaka Nm
Om jag drar hjulbultarna på bilen med 105 eller 115 Nm är inte direkt livsviktigt...

Nyckel 3: 5 år gammal 1/4" från Louis (billig skit). Diffade någon enstaka Nm
Om jag drar åt den där M6 skruven med 8 eller 9 Nm är inte direkt livsviktigt...


Slutsats:
Samtliga duger gott för mina behov.
Felet var så litet att jag inte ens funderade på att justera dom.


Eller som jag brukar säga:
Krävs det EXTREM precision för att nå funktion, då är det inte något för mig... :crash

Kan bara hålla med om detta. Är man nere på decimalnoggranhet så diffar det antagligen någon tiondel bara beroende på var man greppar skaftet till nyckeln. Räknar man in orenheter i gängan, ev oxid på skruven etc så är det nog snabbt uppe i felkällor på flera newtonmeter.
 
Blev nycklarna från Classe. Med lite tur kommer dom i slutet av veckan, får väl se hur dom funkar tänkte att försöka testa dom med antingen vikter eller med en fjädervåg.
 
Biltemas 20-100Nm art 10-253 skulle jag tro är tillverkad av KingTony.
 

Kollade in Biltema momentnycken lite mer noga nu och den har sådan skruv du visar och man ställer in den på den. Jag skruvade isär den i baken också för att va säker på att den inte ska ställas in där och de fanns ingen justering där.
Helt plötsligt är Min 15åriga Biltema nyckel väldigt lyxig då man bara behöver kalibrera med en liten insexnyckel :tummenupp Tack He rik för att du ledde en blind häst till stallet :tummenupp
 
Viktigast är att den är lätt att ställa in ....
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top