Billigt HOST

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
cool_adde skrev:
eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)

Helt sant.
Blanda i tanken är dessutom bombsäkert när det gäller oljeförsörjningen, och så blir hojen faktiskt lite lättare när man inte har någon oljebehållare med massa olja i. Iofsej ganska obetydligt för gatbruk, men ändå... :rolleyes:
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
cool_adde skrev:
eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)

Jo det skulle ja kunna gjort, så gjorde man ju en gång i tiden med den trimmade DT:n.. Va nog pinsamt o stå o mäta upp oljan vid macken...

Så ja slipper gärna det :) Plus att man var tvungen att åka hem o hämta väskan med oljan i, fan så jobbigt...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
:fakta
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.

ojoj killen me koll!
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
EBS skrev:
Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.

Fick svar från MC-Shopen (Officiella leverantören för Suzuki) och dom sa detta:
"Avgasportarna får smörjning även med oljeinblandning. För normal körning är det naturligtvis bäst om oljepumpen är i funktion."
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Oljepumpen ger ju en mycket mer exakt dosering vid alla varvtal, medför bättre förbränning och jämnare smörjning. Med oljeblandning får du en procentuellt fetare dosering utan att därför smörjningen blir bättre.
Det blir mer sotavlagringar, avgasportarna kan fastna mm. Dessutom förstörs ju bensinen om cykeln står stilla en tid.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Esquina skrev:
Oljepumpen ger ju en mycket mer exakt dosering vid alla varvtal, medför bättre förbränning och jämnare smörjning. Med oljeblandning får du en procentuellt fetare dosering utan att därför smörjningen blir bättre.
Det blir mer sotavlagringar, avgasportarna kan fastna mm. Dessutom förstörs ju bensinen om cykeln står stilla en tid.
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)
Åh. Riktigt bra skrivet. Våga vägra lita på oljepumpen :fyllisar
 

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
2000kr för en sadel är ju inte så farligt :p

Fick betala 700kr för ett nytt stöd!
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

Hmm, jo du skriver mycket vackert! :yoparty :p

Va fan, nu har jag köpt hem en oljepump för 1 månad sen, har grejjerna så det är bara o sätta dit skiten o hoppas att den fungerar som den ska :)
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Nejvbie skrev:
2000kr för en sadel är ju inte så farligt :p

Fick betala 700kr för ett nytt stöd!

Fy fan asså... jävla rövarpriser! Kompisens kick gick sönder på crossen och den låg på 700 spänn ny... han gick till lelles med verktyg i fickan o gick upp o skruvade av kicken o gick glad i hatten därifrån.
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
cRoC skrev:
Hur mkt olja som kommer styrs väl inte med gashandtaget på RGn?! Varvtalet?

Jadu, ingen aning, men dom på Suzuki shopen där verkar ha koll, men man blir ju bara förvirrad när alla säger olika här :gnissla
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

oljetillförlseln regleras både av varv och gas, prova med en genomskinlig slang och sen kopplar du bort oljepumps kabeln och gasar så ska du se att den pumpar i takt med varvet :7peta :)
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Hammet skrev:
oljetillförlseln regleras både av varv och gas, prova med en genomskinlig slang och sen kopplar du bort oljepumps kabeln och gasar så ska du se att den pumpar i takt med varvet :7peta :)

Hur kan du se hur fort det flyter??? för du tar väl inte av slangen från fuggen. :va Då måste du ha skit eller luft i slangen för att se det rör på sig.
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top