cool_adde skrev:eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)


cool_adde skrev:eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)
cool_adde skrev:eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)
cool_adde skrev:eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)
EBS skrev:Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
EBS skrev:Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
EBS skrev:Blanda INTE direkt på RG:n. Den måste ha extra kylning för avgasporten som den får genom att olja sprutas in där. Har den inte det finns risken att den skär när man börjar pressa på lite.
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.Esquina skrev:Oljepumpen ger ju en mycket mer exakt dosering vid alla varvtal, medför bättre förbränning och jämnare smörjning. Med oljeblandning får du en procentuellt fetare dosering utan att därför smörjningen blir bättre.
Det blir mer sotavlagringar, avgasportarna kan fastna mm. Dessutom förstörs ju bensinen om cykeln står stilla en tid.
Åh. Riktigt bra skrivet. Våga vägra lita på oljepumpenSpeedAbuser skrev:För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.
Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.
Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?
Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?
Fundera på det du.![]()
Out_Spinner skrev:Åh. Riktigt bra skrivet. Våga vägra lita på oljepumpen![]()
SpeedAbuser skrev:För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.
Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.
Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?
Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?
Fundera på det du.![]()
Nejvbie skrev:2000kr för en sadel är ju inte så farligt
Fick betala 700kr för ett nytt stöd!
cRoC skrev:Hur mkt olja som kommer styrs väl inte med gashandtaget på RGn?! Varvtalet?
cool_adde skrev:eller så kör man RACING! och skippar oljetanken heltochhållet! Å blanda direkt i tanken! (fett jobbigt... men är man van moppedist så är det ju ok)
SpeedAbuser skrev:För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.
Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.
Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?
Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?
Fundera på det du.![]()
Hammet skrev:oljetillförlseln regleras både av varv och gas, prova med en genomskinlig slang och sen kopplar du bort oljepumps kabeln och gasar så ska du se att den pumpar i takt med varvet![]()
![]()
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |