EBS
The one and only
SpeedAbuser skrev:För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.
Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.
Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?
Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?
Fundera på det du.
Du har feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel! Andledningen till att alla som kör riktiga räsers inte har separat smörjning är pga vikt och effekt förlust.
Separat är bättre pga att du får smörjning även vid t.ex. motorbroms när du har gasen avslagen.
Eller som på RGV250 där avgasportarna måste ha extra smörjning. Trodde att det va samma sak på 125an.
Så Anders, du har FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL! :kocko