Billigt HOST

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SpeedAbuser skrev:
För det första så regleras inte doseringen genom varvtalet, den gör det via gaspådraget. För det andra så går väl oljan in via slang från oljetanken till förgasarens oljenippel...? I sådant fall kommer den in i motorn via insuget precis på samma sätt som bensinen. Ruskar man om cykeln innan man drar ut och kör så brukar oljan blandas ganska jämnt i tanken, så det är inga problem.

Att ha olja i bensin är inget som förstör den oavsett hur länge du har den stående. Det som förstör bensinen är när det kommer fukt i den, något som är vanligt då en cykel stått en tid.

Den enda anledningen till att det separatsmörjning sitter på alla 2-taktare (för gata) idag är på grund av att kunderna helt enkelt är för bekväma för att blanda i tanken. Dessutom är det inte så bra om man glömmer oljan när man tankar, ett problem som elimineras med separatsmörjning kopplat till varningsindikator.
Separatsmörjning innebär dock en mycket stor risk om den slutar fungera som det är tänkt. Vad tror du händer om till exempel slangen mellan oljetank och förgasare kleggar igen...?

Slutligen...vad tror du är den främsta orsaken till att killar som kör renodlade produktionsracers inte använder sig av separatsmörjning?

Fundera på det du. ;)

Du har feeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel! Andledningen till att alla som kör riktiga räsers inte har separat smörjning är pga vikt och effekt förlust.

Separat är bättre pga att du får smörjning även vid t.ex. motorbroms när du har gasen avslagen.

Eller som på RGV250 där avgasportarna måste ha extra smörjning. Trodde att det va samma sak på 125an.

Så Anders, du har FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL! :D :D :kocko

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
SpeedAbuser

Om smörjningen enbart skulle följa gaspådrag skulle man även få ytterst lite olja vid motorbroms, och en av anledningarna till att den sitter där är ju att alltid se till att den är ok, och på AF1an, förmodligen på RSen också? Så snurrar ju pumpen i takt med varvtalet.. även om den inte precis e helt öppen vid motorbroms osv. så lär trycket bli högre så det kommer mer olja eller hur?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Blablabla...jag hööör inte! :tungan

Ni får säga vad ni vill, men jag står fortfarande fast vid att separatsmörjningen är onödig. Om det nu skulle vara så att hojarna inte fick tillräcklig smörjning vid manuell oljeblandning så tror jag nog att fler hojar i 125jr/std skulle nypt/skurit i år, eftersom så gott som alla blandar manuellt.
Jag är ganska säker på att de som tävlade RG i mitten av nittiotalet inte hade någon separatsmörjning inkopplad de heller.
:fakta

Dessutom är det ute att köra 2-takt och hoj överhuvudtaget för den delen, så varför bryr jag mig egentligen?!
:arsele

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Dessutom är det ute att köra 2-takt och hoj överhuvudtaget för den delen, så varför bryr jag mig egentligen?!
:arsele

För säsongen jah! Hoppas du inte menar för gott :kocko

:yoparty

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...