Bilprovmimgen..näver ögänn !

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Sist jag besiktade hojen så kollade han lite allmänt. Blinkers (mini), lysen mm. Han frågade om däcken funkade bra i regn å flinande åt mina Supercorsa.
-Jag vet inte, jag kör inte när det regnar, flinade jag tillbaka.

Han skulle sen kolla framhjulslagret men sa lite slött att;
-Äh, det syns att du har koll på grejerna.
Nån bullermätning vart det inte tal om iom att jag hade bultat dit originaltunnorna men han sade iaf;
-Hoppas du har ett par som låter lite bättre än de här?
-Jorå, dom ligger hemma i garaget och svalnar, svarade jag.
-Bra..

Bästa och mest osannolika besiktning jag vart med om hittills. Behöver väl knappast nämna att han åkte hoj själv.:hihi

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Sist jag besiktade hojen så kollade han lite allmänt. Blinkers (mini), lysen mm. Han frågade om däcken funkade bra i regn å flinande åt mina Supercorsa.
-Jag vet inte, jag kör inte när det regnar, flinade jag tillbaka.

Han skulle sen kolla framhjulslagret men sa lite slött att;
-Äh, det syns att du har koll på grejerna.
Nån bullermätning vart det inte tal om iom att jag hade bultat dit originaltunnorna men han sade iaf;
-Hoppas du har ett par som låter lite bättre än de här?
-Jorå, dom ligger hemma i garaget och svalnar, svarade jag.
-Bra..

Bästa och mest osannolika besiktning jag vart med om hittills. Behöver väl knappast nämna att han åkte hoj själv.:hihi

hmm... hände mig nästan samma sak idag. killen frågade mest om allt fungerar och sade att allt troligen fungerar skitbra eftersom det är honda, sedan sade han bara att jag borde kolla handboken om jag ska släppa lite på kedjan, annars var det allmänt hoj prat och hur han brukar jävlas med folk genom att säga att det är första gången han kör någon hoj.
en liten provtur senare för att se att blinkers och så fungerade så var han nöjd, väldigt sjysst kille som besiktade :yoparty
trodde det skulle vara mer men det var inget om ljud eller så.
jag fick en besiktad hoj jag kan övningsköra med imorgon så jag är nöjd :banana

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
haha på tal om idioter som besiktar. Min föredetta 125'a hade ett stöd som var lite mjukt, ägaren innan mig hade nog suttit på hojen med stödet nere. besiktningsmannen påpekar att mitt stöd ser lite dåligt ut, och sätter sig och gungar och väger ner stödet otroligt mkt så att det spricker vid svetsningen. Jag brorsan och morsan står och tittar på och undrar va i helvete han har för sig. (äcklet var dessutom av modell 100kg+) Hade det hänt nu när jag är äldre och inte 16 med kass erfarenhet av att besikta och allt där till med hojar hade jag misshandlat honom. Skrattar fortfarande åt det hur sjukt det är att ett stöd som var helt funktionsdugligt blir förstört av en tjockjävel som tyckte det såg trasigt ut, samt att jag inte sa nått att han förstörde det utan sa, något i stil med: "förlåt, ja jag ska laga det här"
Det positiva var väll att jag iaf inte fick körförbud på den.

Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
haha på tal om idioter som besiktar. Min föredetta 125'a hade ett stöd som var lite mjukt, ägaren innan mig hade nog suttit på hojen med stödet nere. besiktningsmannen påpekar att mitt stöd ser lite dåligt ut, och sätter sig och gungar och väger ner stödet otroligt mkt så att det spricker vid svetsningen. Jag brorsan och morsan står och tittar på och undrar va i helvete han har för sig. (äcklet var dessutom av modell 100kg+) Hade det hänt nu när jag är äldre och inte 16 med kass erfarenhet av att besikta och allt där till med hojar hade jag misshandlat honom. Skrattar fortfarande åt det hur sjukt det är att ett stöd som var helt funktionsdugligt blir förstört av en tjockjävel som tyckte det såg trasigt ut, samt att jag inte sa nått att han förstörde det utan sa, något i stil med: "förlåt, ja jag ska laga det här"
Det positiva var väll att jag iaf inte fick körförbud på den.

Jag besiktar utan stöd, dom ser ganska dum ut när dom inser att dom inte kan ställa från sig hojen :)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Usch, snart är det min tur att rulla in hojen på besiktningen. Förra gången klagade de i Borås på att skyltbelysningen lyste bakåt, trots att det var en vanlig bögläpp. När jag sen besiktigade om i Alingsås skrattade de bara åt att de i Borås hade klagat på bögläppen. Sågade för övrigt ut några kilformade bitar, värmde plasten och böjde ner hela "läppen" och säkrade med buntband. Det hade jag nog inte gjort om jag visste att det var lite friare inställning i Alingsås. Det ser ganska knäppt ut :lol
Jag besiktar utan stöd, dom ser ganska dum ut när dom inser att dom inte kan ställa från sig hojen :)
:rofl

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Ska nog åka ner och samtala med chefen och stjärtvecket idag, jag har kollat märkning på hojen och inget finns instansat = 103 dB är maxgräns. Återkommer med uppdatering senare idag...

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Alltså jag var där för att besikta bilen allt annat byter jag om jag vill. PUNKT
Däcken var helt nya. BTW
Stationschefen visste exakt vem det var jag snacka om så att säga. Så stollen har varit på tapeten förut.

Tvingade han dig att byta något utanför regelverket? Annars var det som sagt enbart extra service, ungefär som när killen på macken frågar om du vill ha vindrutan tvättad, trots att du bara kom dit för att tanka. Förstår att allt som inte är obligatoriskt känns oerhört otrevligt och kränkande, speciellt om någon föreslår något som kostar pengar. Sist jag var på bilprovningen fick jag också ett par "värt-att-veta", har aldrig känt mig så kränkt!

Förstår dessutom inte riktigt varför man köper nya friktionsdäck om det inte är vinter? Att kalla dem "året runt-däck" är att lura sig själv. Läs t.ex här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionsdäck

Ett uttryck som blivit allt vanligare är åretrunt-däck, vilket är friktionsdäck med sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck och lite bättre barmarksegenskaper. Friktionsdäck är i regel anpassade för vinterväglag och därför ej avsedda för detta ändamål och kan vara direkt olämpliga som så kallade åretrunt-däck. Eventuella följder på sommaren kan vara onormalt högt slitage, problematiska köregenskaper och så vidare.

Som sagt, oerhört kränkande att besikningsmannen påpekade detta. Att han inte skäms!

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
Jahopp, vart nere och tagit en diskussion med dom. Ringde och pratade med chefen innan jag åkte ner, kommer ner och hävdar att jag blivit felaktigt underkänd. På vilka grunder frågar han, och jag förklarar hela faderullan. Jag föreslår att vi kanske kan gå ner till hallen och mäta igen eftersom jag har hojen med mig, ok då gör vi det. Gubben som besiktade senast var inte där utan höll på med en bil, chefen ber en annan i personalen att ta över. Och chefen frågar snubben om han har bes. min hoj förra veckan, men han kommer inte ihåg. Jag har med mig underkännandet, och han säger att det är möjligt att han har gjort det. Då säger chefen att, kunden påstår att du gjort fel vid bullermätningen, näe tror jag väl inte svarar han. Då frågar jag om det är meningen att man ska rödvarva vid bullermätning ? Nej, det ska man inte, man får kolla vilken slaglängd osv...Då tar jag fram pappret som ni Sportbike la upp på forumet och säger att varvtalet ska vara ca 4000-5000 rpm. Då säger chefen till honom att hämat dB-mätaren och att jag ska starta cykeln. Gubben varvar på känn = ca 4000 rpm skulle jag gissa = dB-mätaren visar 96,8 dB !!! JÄSS!! Ehum, jag kanske gjorde lite fel förra gången :huvet Det kan man lugnt säga eftersom den visar ca 14 dB lägre denna gången, chefen blir illröd och ber mig ursäkta dom en stund :D Chefen kommer tillbaka och ber så väldigt mycket om ursäkt och ska betala ombes. som jag fick göra på Carspect mot uppvisat kvitto. Chefen säger att Stjärthålet har fått sig en rejäl avhyvling och att det inte ska upprepas igen och att jag är väldigt välkommen åter...Ehh, nädu...jag tror inte det. Jag kunde ha gnällt och levt om mera än vad jag gjorde, men jag är en bloody wimp :( Kan inte hjälpas...Men nu har jag fått rätt i saken och jävligt skön känsla i kroppen :tummenupp Have a nice day folks !!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Dom gjorde fel, erkänner sitt fel, försöker åtgärda och minmera "skadan" för deras felaktighet.

Kan man agera bättre!?

Snyggt jobb från alla parter här:)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Du har nog sett till att "Stjärthålet" ,som du så vackert kallar honom, inte kommer göra om samma idiot sak på ett bra tag. Så du har säkert skonat nån hoj broder att råka ut för "Stjärthålets" hjärnsläpp. =):tummenupp

Kneedrag

Guest
Tvingade han dig att byta något utanför regelverket? Annars var det som sagt enbart extra service, ungefär som när killen på macken frågar om du vill ha vindrutan tvättad, trots att du bara kom dit för att tanka. Förstår att allt som inte är obligatoriskt känns oerhört otrevligt och kränkande, speciellt om någon föreslår något som kostar pengar. Sist jag var på bilprovningen fick jag också ett par "värt-att-veta", har aldrig känt mig så kränkt!

Förstår dessutom inte riktigt varför man köper nya friktionsdäck om det inte är vinter? Att kalla dem "året runt-däck" är att lura sig själv. Läs t.ex här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionsdäck

Ett uttryck som blivit allt vanligare är åretrunt-däck, vilket är friktionsdäck med sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck och lite bättre barmarksegenskaper. Friktionsdäck är i regel anpassade för vinterväglag och därför ej avsedda för detta ändamål och kan vara direkt olämpliga som så kallade åretrunt-däck. Eventuella följder på sommaren kan vara onormalt högt slitage, problematiska köregenskaper och så vidare.

Som sagt, oerhört kränkande att besikningsmannen påpekade detta. Att han inte skäms!

Nu är det som det märks att sporthoj består av 99% killar så ja ni har nog lite svårt att förstå varför jag kände mig kränkt.
Jag vet ju allt det där som du skrev . Kan ni fatta att alla tjejer har inte noll koll. Men nej tjejer vet ju inget är mentaliten.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag tror problemen med sura gubbar på Bilprovningen försvinner när alla som fått A-kort på köpet går i pension.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det som det märks att sporthoj består av 99% killar så ja ni har nog lite svårt att förstå varför jag kände mig kränkt.
Jag vet ju allt det där som du skrev . Kan ni fatta att alla tjejer har inte noll koll. Men nej tjejer vet ju inget är mentaliten.

Nu skulle jag iofs tippa på att du fått den där kommentaren oavsett om du varit kille eller tjej. Året-runt-däck är något som i princip alla som har haft med däck att göra varnar för. Och det är helt klart gott om män som inte har någon som helst koll med för den delen. De vägrar bara erkänna det. :D

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Det är nog annorlunda med bil. Jag brukade skicka mitt ex för att besiktiga min gamle sure Sierra, den gick igenom varenda gång när hon gjorde det :tummenupp

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Å jag är också grymt irriterad på bilprovningen!

Besiktigade 450:n för ett tag sen och får 2:a pga dålig ljusbild! (jag har orginal framlampa)

Jag: Jaha vad gör jag åt de då? Byta glödlampa?

Besgubbe: Det är inte säkert de hjälper.

Jag: Nähe vad ska jag göra då?

Besgubbe: Inte vet jag fixa de bara.

Men va FAN! Ska jag behöva åka o köpa helt ny strålkastare från nån annan hoj för att få igenom skiten? Har bestktigat den förr med samma lampa fast annan besgubbe utan problem. Får hoppas att jag får en annan gubbe på ombes.

Exakt samma hände mig också när jag skulle besiktiga min CRF 450 HM första gången. Hade på orginallampan men när han kolla ljusbilden så sa han att den var alldeles för låg. Så han plocka fram ett verktyg och skulle justera upp den. Visade sig att de inte fanns något att justera?

Nehe, vafan gör jag då? Nej de visste han inte men underkänd blev den.
Jag fick hem och "bygga om" lampan på bonnvis genom att palla upp hela lamphållaren med träklossar som jag satte fast.
Han gillade inte bygget men släppte igenom den till slut i alla fall...

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Var samma problem när jag skulle besiktiga min sp1a jag hade som då hade rätt öppna Yoshi burkar, han la sig vid rätt varv och de gav givetvis inte de resultatet han ville utan gasade mer och mer utan att få hojen underkänd. Kändes gött :tungan

Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende