Bilprovningen skrotade min MC (tips på ny)

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
något jag ej förstår är vad besiktningsgubben skulle ut på vägen att göra med hojen????.
jag har aldrig besiktiat mc där dom behövt köra ut på väg. dom ska bara kolla bromsar och så mc "känns" ok.. precis som på bil. det gör dom på ett eller två varv runt stationen....

Bilprovningen i Örebro kör alltid en sväng på vägen. Nu har de haft en äldre gentleman (Gått i pension nu kanske) som provkört hojarna. Han åker FJR 1300 själv så det har varit ganska lugnt att släppa ut honom

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du kan vara lugn. Den killen blev CHEF i Örkelljunga. (!!)

Man får besikta sin hoj på vintern. De måste inte provköra den.
Däremot görs den största bedömningen under just provkörningen men det kvittar om man har någorlunda koll på sin hoj.

Låter betryggande. Såg inte honom som något chefsämne direkt.

Har inte oroat mig när jag besiktigat motorcykeln. Det har på sin höjd varit 2- 3 olika besiktningsmän som har kört min hoj under alla år. Allihopa har varit vettigt funtade. Besiktning på vintern är inte min melodi.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det säger sig själv, är det plogat och sandat då måste du provköra.
Nja, den säger fortfarande bara när du inte får.
Dessutom så är "mycket halt väglag" i "citerad" text, definierat som orsakat av snö eller is, inget annat.
Det borde rimligen betyda att om det inte är annorstädes reglerat att man, även om friktionskoefficienten är erbarmligt låg inte är förbjuden att bromsprova om halkan är förorsakad av något annat än just is eller snö. Dessutom så står det "is eller snö" och inte "is och/eller snö" så om det är båda delarna på en gång så blir det lätt problematiskt.:rolleyes:

Jovisst, jag håller egentligen med dig...men jag läser eller försöker i alla fall läsa vad det står och inte försöka gissa vad man egentligen menar.

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
Såg du olyckan med egna ögon eller var det på rakan bort mot McDonalds?

Jag har ju själv nästan samma hoj, bara några år nyare (för övrigt trevligaste hojen jag ägt, väldigt lätt med bra kraft, lättare än vissa nya 600cc sporthojar). Men kraften på låga varv är ju inte direkt något som överraskar än och den går ju inte upp på bakhjulet utan att man kopplar eller sätter sig en bit bak på sadeln, så jag undrar vad besiktningsmannen gjorde egentligen :va

Han körde åt andra hållet (mot Ursvik). Jag hade monterat nytt bakdäck och det var kallt och det duggade lite.

När kille körde ut från Besiktningen gasade han på och väjde undan för en mötande MC. Väl ute på vägen kunde man se hans hjälm när han accelererade iväg mot rondellen och det gick klart fortare än 50. Enligt han själv körde han omkull i själva rondellen. (Hela hans körsätt visade att han var taggad och att han ville ut och busa med cykeln)

Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
måste dom provköra hojen? killen på carspect satt inte ens på min hoj när ja besiktade motarden förra veckan.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det var illa, de måste de göra. Vart var det någonstans?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Han körde åt andra hållet (mot Ursvik). Jag hade monterat nytt bakdäck och det var kallt och det duggade lite.

När kille körde ut från Besiktningen gasade han på och väjde undan för en mötande MC. Väl ute på vägen kunde man se hans hjälm när han accelererade iväg mot rondellen och det gick klart fortare än 50. Enligt han själv körde han omkull i själva rondellen. (Hela hans körsätt visade att han var taggad och att han ville ut och busa med cykeln)

Skall man behöva ha på sig en väst tro för att de inte skall köra som en "taxichaufför"?

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
CBR 600 1996
MC inlöst

MC blev inlöst. Försäkringsbolaget gav ett bra bud och allt löpte smärtfritt, även om det är surt att bli av med hojen.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Måste väl ändå har varit Bilprovningens försäkringsbolsg som tagit allt annars är det väldigt konstigt.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det inte så att det blir en uppgörelse mellan inblandade försäkringsbolag och vem som i slutänden tar störst del av kostnaderna får vi inte veta?
Men att TS borde gå helt utan kostnad (heter det skadefri?) + en kompensation för stillestånd tycker jag är rimligt att utgå från.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
TS bolag har väl inget med olyckan att göra utan allt ansvar är besiktningsbolagets såvida inte TS fordon var trafikfarligt då skulle inte teknikern provkört heller.. När jag hade en bil m garanti kvar så vägrade mitt bolag att blanda sig i m ev hyrbil när växellådan gav upp nere i skåne 50mil hemifrån.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
TS bolag har väl inget med olyckan att göra utan allt ansvar är besiktningsbolagets såvida inte TS fordon var trafikfarligt då skulle inte teknikern provkört heller.. När jag hade en bil m garanti kvar så vägrade mitt bolag att blanda sig i m ev hyrbil när växellådan gav upp nere i skåne 50mil hemifrån.

Garanti är nå annat. I övriga fall är det det egna bolaget som reglerar skadan åt den försäkrade, samt därefter avkräver den vållandes bolag på kostnadstäcknkng.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS