Bilrekondare, se hit!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Eftersom det nu vankas helg så är det de stora kedjornas sortiment som gäller... Micro har ex meguiars sortiment. Har funderat på några produkter där. Även autosmart och autoglym finns representerade.

Fortsätt med tips!

Såg inte ditt sista inlägg förrän nu så det är kanske lite försent.

Om du nu har bestämt dig för konsumentprodukter så blir det hela enklare.
Åk och handla en dubbelhövdad Cyclokopia på Biltema, Micros maskin kostar några hundringar mer men jag tror inte den är bättre, även om jag nu har en sån.
Sen åker du till Micro och köper Autosmarts produkter:Avfettningsmedel Power och Fordonsavfettning samt Fordonsschampo. Polish med hårdvax, Skandinaviskt Hårdvax samt Superblank. Hos Micro köper du även ett par gula 100mm trissor till din Biltemamaskin.

1. Avfetta med Power under list på TORR bil, låt verka men se till att det inte torkar in. Spola av med högtryck uppifrån och ner.
2. Avfetta hela bilen med Fordonsavfettning. Spola av med högtryck uppifrån och ner.
3. Svampa med schampot och spola av.
4. Skinna av/låt torka.
5. Polish med hårdvax med de gula trissorna med fullt varvtal på din fina nya blåa Biltemamaskin. Du kan jobba länge på samma ställe med denna maskin då den inte bygger upp nån högre värme.Torka av med Mikrofiberduk eller vanlig polerduk.
6. Tvätta ur de gula trissorna och vrid ur. Forsätt nu med Skandinaviskt Hårdvax precis på samma sätt. Torka av.
7. Sätt på de trissorna som följde med maskinen, jag misstänker att de är vita. Sätt maskinen på lägsta varvtal och lägg på Superblank. Detta behövs ingen maskin till egentligen men nu kan du ju använda dig av det du redan har. Torka av.

Och vipps så har du nu amatörpolerat din bil till ett hyffsat billigt pris och har förhoppningsvis fått ganska fin glans och blivit av med en del tvättrepor.
Viktigt är att inte överdosera medlen, väldigt viktigt.

Fördelen med en Cyclokopia, alltså en dubbelhövdad occilerande från Rusta, Biltema, Micro etc, är att du inte behöver vara rädd för att bränna lacken eller köra igenom.

Vill du sen utveckla ditt polerande så investerar du i en roterande maskin samt inhandla proffsprodukter(Se mitt tidigare inlägg). En roterande kräver lite mer av dig men att börja med en occilerade är en perfekt ingång i poleringsvärlden.

Jag tror att de flesta "Proffs/Rekondare" håller med mig i det jag skrivit. Själv är jag en glad amatör.:)

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

Tack så mycket!

Låter som att detta är skiten för mig! Hur är mcguires produkter kontra autosmart?

Tänkte först köra deras 1 2 3-kit, men skippa steg tre och köra meguiras nxt tech wax sist. Ska tydligen ha sjukt djup glans, men det kanske superblank också har!

Fast där kanske steg ett är för tuff att köra på hela bilen? Vill ju inte åka på en omlack...

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu är skiten inhandlad.

- Dubbelnelson polermaskin modell biltema.
- Autoglym Super Resin Polish
- Meguiars NXT Tech wax

De önskade produkterna var slut på hyllan så det fick bli så.

Får bli en tvåstegsraket eftersom lacken är i bra skick förutom dörruppslaget. Tror inte att det kommer att gå bort ändå...

Edit: Kan man verkligen köra på full macka med polermaskinen? Den verkar ju ha ett jäkla snurr obelastad!

Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jadå, med den kan du köra så mycket det bara går. Du kan omöjligt bränna eller polera igenom med den.
När du lägger på vaxet kan du köra på lägre varvtal om du vill.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Sådär ja. Nu har jag ont i rygg, axlar, armar, u name it. Bilen är dock i bättre skick än någonsin! Sjukt bra blev det!! Dörruppslaget är ett minne blott. Tom skavanker som jag inte fått bort tidigare försvann nu.

Maskinpolering är sååå mycket effektivare än handjobb. Tar lite längre tid och lite mer slitigt, men vilket resultat!

Produkterna fungerade super. Dock dammade autoglyms rätt mycket, men det är inget problem egentligen. NXT tech wax har ett enormt djup i glansen! Återstår att se hur länge det håller.

Tack för alla tips, och fortsätt tråden ni som vill!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Sådär ja. Nu har jag ont i rygg, axlar, armar, u name it. Bilen är dock i bättre skick än någonsin! Sjukt bra blev det!! Dörruppslaget är ett minne blott. Tom skavanker som jag inte fått bort tidigare försvann nu.

Maskinpolering är sååå mycket effektivare än handjobb. Tar lite längre tid och lite mer slitigt, men vilket resultat!

Produkterna fungerade super. Dock dammade autoglyms rätt mycket, men det är inget problem egentligen. NXT tech wax har ett enormt djup i glansen! Återstår att se hur länge det håller.

Tack för alla tips, och fortsätt tråden ni som vill!

Bra att du är nöjd med resultatet, men du köpte ju en vax maskin och inte en polermaskin! :näsblod
En polermaskin är ju bättre, sen kan man vaxa för hand :) aja gjort är gjort huvudsaken är ju att du är nöjd.
Kom ihåg alla poler rester nu från medlerna, en tandborste brukar funka fin fint.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Bra att du är nöjd med resultatet, men du köpte ju en vax maskin och inte en polermaskin! :näsblod
En polermaskin är ju bättre, sen kan man vaxa för hand :) aja gjort är gjort huvudsaken är ju att du är nöjd.
Kom ihåg alla poler rester nu från medlerna, en tandborste brukar funka fin fint.

Var lite skraj för att supa till det med en enkeltrissa... Nu fick man jobba lite hårdare, men det är endast två defekter som inte gick bort, och dessa visste jag inte ens att de fanns... Två repor, hårstråtunna och ca två cm långa. Fö superbt resultat!

Vilken skillnad mot handpolering, trots att detta var med en snäll maskin! Säkert tio ggr effektivare.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
När du känner dig varm i kläderna med din oscillerande så är det bara att förkovra sig vidare med en roterande. Skillnaden blir enorm.

Men med rätt medel och bra trissor funkar din maskin rätt bra till lättare tvättrepor, men några grövre repor lär du inte få bort.

Man måste börja nånstans. Nu är du fast och kan inte sluta:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA