Eftersom det nu vankas helg så är det de stora kedjornas sortiment som gäller... Micro har ex meguiars sortiment. Har funderat på några produkter där. Även autosmart och autoglym finns representerade.
Fortsätt med tips!
Såg inte ditt sista inlägg förrän nu så det är kanske lite försent.
Om du nu har bestämt dig för konsumentprodukter så blir det hela enklare.
Åk och handla en dubbelhövdad Cyclokopia på Biltema, Micros maskin kostar några hundringar mer men jag tror inte den är bättre, även om jag nu har en sån.
Sen åker du till Micro och köper Autosmarts produkter:Avfettningsmedel Power och Fordonsavfettning samt Fordonsschampo. Polish med hårdvax, Skandinaviskt Hårdvax samt Superblank. Hos Micro köper du även ett par gula 100mm trissor till din Biltemamaskin.
1. Avfetta med Power under list på TORR bil, låt verka men se till att det inte torkar in. Spola av med högtryck uppifrån och ner.
2. Avfetta hela bilen med Fordonsavfettning. Spola av med högtryck uppifrån och ner.
3. Svampa med schampot och spola av.
4. Skinna av/låt torka.
5. Polish med hårdvax med de gula trissorna med fullt varvtal på din fina nya blåa Biltemamaskin. Du kan jobba länge på samma ställe med denna maskin då den inte bygger upp nån högre värme.Torka av med Mikrofiberduk eller vanlig polerduk.
6. Tvätta ur de gula trissorna och vrid ur. Forsätt nu med Skandinaviskt Hårdvax precis på samma sätt. Torka av.
7. Sätt på de trissorna som följde med maskinen, jag misstänker att de är vita. Sätt maskinen på lägsta varvtal och lägg på Superblank. Detta behövs ingen maskin till egentligen men nu kan du ju använda dig av det du redan har. Torka av.
Och vipps så har du nu amatörpolerat din bil till ett hyffsat billigt pris och har förhoppningsvis fått ganska fin glans och blivit av med en del tvättrepor.
Viktigt är att inte överdosera medlen, väldigt viktigt.
Fördelen med en Cyclokopia, alltså en dubbelhövdad occilerande från Rusta, Biltema, Micro etc, är att du inte behöver vara rädd för att bränna lacken eller köra igenom.
Vill du sen utveckla ditt polerande så investerar du i en roterande maskin samt inhandla proffsprodukter(Se mitt tidigare inlägg). En roterande kräver lite mer av dig men att börja med en occilerade är en perfekt ingång i poleringsvärlden.
Jag tror att de flesta "Proffs/Rekondare" håller med mig i det jag skrivit. Själv är jag en glad amatör.
Last edited: