Bilrelaterade diskussioner

e3c55c72b65fb29cb3db6aa9942f7cd8.jpg

Påmindes idag om en åktur i en tämligen ovanlig bil.

Mvh

Nej, betydligt ovanligare än så. Inte märket, men modellen.

2300fc375879db04c24ea9a53904245c.jpg

Mvh
Volvo va? Men kommer inte ihåg beteckningen. :(

068c4cd27bd97f5584153ee61d669bb1.jpg

2bb36f10c4754730b0912a7cb83b8ff6.jpg

Stämmer bra. 67 exemplar gjordes 1956-57.

Grannen är bilentusiast och har en PV -47 som han köpte 1961 och totalrenoverade i mitten av 2000-talet. I hans umgängeskrets finns många intressanta bilar och när denna kom på besök visade det sig att jag kände ägaren (pensionerad handkirurg) då vi sjöng manskör ihop på 1990-talet. Oväntat!

Volvos svar på Corvette med rörram och glasfiberkaross men förstås lite mindre och tamare. Snyggare bakifrån än framifrån tycker jag. Pelle Pettersson visade bättre takter med efterföljaren.

Mvh

Ska antingen svetsa ihop en miniramp för att köra upp på del ett eller så blir det bara ihopskruvade brädbitar. Den lilla träbiten räcker, men den kan fara iväg.
Borde annars kunna säkra brädan ganska lätt genom att skruva fast en bit under brädan eller att en bult sticker ner under för att säkra i bakkant samt att brädan ligger mot i framkant.

Borde annars kunna säkra brädan ganska lätt genom att skruva fast en bit under brädan eller att en bult sticker ner under för att säkra i bakkant samt att brädan ligger mot i framkant.
Det är väl något åt det hållet jag funderar. Keep it simple. En lite längre bräda med en kloss skruvad under som går ner mellan ribborna så den inte kan röra sig vare sig framåt eller bakåt. Sedan bara lyfta bort när man är uppe och ska börja lyfta.

Har nästan en sådan raritet på lut..

945 -98 :glömdet

Men men, true story.. vit är den i vilket fall :)

Inget jag suktat efter men får köpa den för några lappar, ska mest bara kolla vad en verkstad tar för att byta packbox utgående axel. Automat så inget jag tar ner på bröstet, ur lådan får jag dock osäker på om jag får upp den igen utan lyft & lyft. Visst det går säkert att vingla med en domkraft och något egetsnickrat härke men ja.

Man kan iofs lyfta ur motor o låda i ett, tror jag.. manuell går i vilket fall.

Vi får se vad verkstan säger.

Rätt precis 5 tusen pengar inkl. packning sa deras dator för att vispa ner lådan och tillbaka med reservation för att fler delar kan tillkomma.

Helt rimligt Sthlm-pris och jag kan välja mekaniker jag vet han vet. Ska dock kolla pris/samma kedja på landet och se om det är värt att trassla sig dit, dom är säkert vana med hill billy-kärra som denna ;)

Jaja det får bli affär, ska piffa till den helt original gubbskick. Det är den redan men finns lite ytrost att ordna, säkert något med bromsarna och kamrem som kräver ungefär ett helt spärrskaft för att byta som dom flesta vet. Byter alla packboxar i samma veva.

Är något med AC'n också men bör inte vara så svårt att stuka till så får någon med maskin göra sitt sen.

Kul att skruva lättmekat igen, 26 000 mil har den rullat om någon undrar.. 2 brukare + Volvo som sålde den.

Har nästan en sådan raritet på lut..

945 -98 :glömdet

Men men, true story.. vit är den i vilket fall :)

Inget jag suktat efter men får köpa den för några lappar, ska mest bara kolla vad en verkstad tar för att byta packbox utgående axel. Automat så inget jag tar ner på bröstet, ur lådan får jag dock osäker på om jag får upp den igen utan lyft & lyft. Visst det går säkert att vingla med en domkraft och något egetsnickrat härke men ja.

Man kan iofs lyfta ur motor o låda i ett, tror jag.. manuell går i vilket fall.

Vi får se vad verkstan säger.
Utgående axel från växellådan eller från motorn?

Motorn, bakre packbox vevaxel =)

Minns inte eller fel, kan ha varit att det stod så i Volvos bildböcker när det begav sig men kan såklart lika gärna varit lådan. Jag kommer dock först skotta bort all gammal olja, fixa vevhusventilationen, det förmodade läckaget från fördelaren och se vad som händer.

Nej jag kommer inte försöka med någon snake oil och sätta igen något viktigt.

Nån som har koll på rn Skoda Yeti, bägge dörrarna pä passagerarplan är låsta, inga låsknappar finns och den gåt inte att öppna med handtaget inne i bilen. Datorn säger att bilen saknar kontakt med styrdonen i höger fram och bakdörr och inget elektiskt funkar i dörrarna och inga kabelbrott i förardörren. Dom jag talat med tror att det är kabelbrott i passagerardörren som stör ut cambusen och jag gjorde en insats för att få upp låset men det är ju inget hål i plåten på insidan av dörren så man kommer åt låset.

Jag är nu totalt övertygad att jag aldrig ska köpa en bil med cambus, frågan ärnlm man på nåt vis kan lägga spänning på låset ovh på så sätt få upp dörren eller lm den styrs av nån sån där konstigt cambus skit.

En bild på eländet
View attachment 513728
Min sambo hade en Yeti för några år sen, som i stort sett faktiskt funkade ganska bra. Men vi hade ett liknande (eller samma) fel i den, allt i dörren var dött. Knappar till elhissar osv fungerade inte, och de lyste inte heller som de ska alltid. Det visade sig vara ett kabelbrott, det sitter en kontakt i dörrkarmen med många kablar som det var ett brott någonstans på. Det gick att byta, men dörren var då öppen förstås. Och det var förardörren, den som alltid öppnas alltså, så lite mer logiskt.

Kabelöverföringarna i dörrarna är alltid starkt misstänkta. Kablar böjs och spricker med tiden. Förardörren i första hand, man kan också kolla själva reglagepanelen som kanske fått vatten i sig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Min sambo hade en Yeti för några år sen, som i stort sett faktiskt funkade ganska bra. Men vi hade ett liknande (eller samma) fel i den, allt i dörren var dött. Knappar till elhissar osv fungerade inte, och de lyste inte heller som de ska alltid. Det visade sig vara ett kabelbrott, det sitter en kontakt i dörrkarmen med många kablar som det var ett brott någonstans på. Det gick att byta, men dörren var då öppen förstås. Och det var förardörren, den som alltid öppnas alltså, så lite mer logiskt.

Jag har kollat kontakten på förarsidan och dragit bort damasken men där är det inget fel, då jag upptäckte felet så gick inte dörrarna att låsa men då jag skulle kolla över detta så hade morsan låst bilen då hon hade den i garaget och sen dess är den låst.

Det jävliga är ju att dörrarna är låsta och för att komma åt låset måste rutan lossas från motorn till elhissar och för att kunna lossa rutan måste man köra ner elhissen vilket ju inte går så jag tror som sagt att enda alternativet är att kapa upp ett hål i dörren på insidan som sen täcks av dörrsidan så man kommer åt låset och förhoppningsvis kan låsa upp dörren direkt på låskistan. Sen får man börja söka efter var det är kabelbrott, jag misstänker att det är en kortslutning som slår ut bägge styrdonen.

Fan vad enkelt om det funnits låsknappar, det jävliga är ju att felet uppkommit i låst läge vilket gör detta moment 22.

Jag har kollat kontakten på förarsidan och dragit bort damasken men där är det inget fel, då jag upptäckte felet så gick inte dörrarna att låsa men då jag skulle kolla över detta så hade morsan låst bilen då hon hade den i garaget och sen dess är den låst.

Det jävliga är ju att dörrarna är låsta och för att komma åt låset måste rutan lossas från motorn till elhissar och för att kunna lossa rutan måste man köra ner elhissen vilket ju inte går så jag tror som sagt att enda alternativet är att kapa upp ett hål i dörren på insidan som sen täcks av dörrsidan så man kommer åt låset och förhoppningsvis kan låsa upp dörren direkt på låskistan. Sen får man börja söka efter var det är kabelbrott, jag misstänker att det är en kortslutning som slår ut bägge styrdonen.

Fan vad enkelt om det funnits låsknappar, det jävliga är ju att felet uppkommit i låst läge vilket gör detta moment 22.
Får det vara så? Har i min enfald trott att dörren alltid går att öppna inifrån. Dags att inhandla den där glashammaren om olyckan skulle vara framme.

Får det vara så? Har i min enfald trott att dörren alltid går att öppna inifrån. Dags att inhandla den där glashammaren om olyckan skulle vara framme.

Dörr måste gå att öppna från in eller utsida, olåst vill säga.

Lär väl gå att hitta någon sprängskiss på dörren o sen vispa runt med en trådgalge eller vad som passar bra. Dubbellåsning = att innerhandtaget kopplas ifrån efter en stund efter låsning är inget nytt så oklart om det hjälper att dra i något.

Annars brukar låssmeder och vissa bärgare vara rätt vassa på det där =)

Jag fick precis samma tanke, om du har låst dörrarna så kan du inte öppna dom om du skulle krocka och styrdonen tappar kontakten men systemet så är dörren låst och då är den låst. Vet inte om det delar nån roll hur dörren låses om den låses inifrån kanske inte handtaget frikopplas.

Dörr måste gå att öppna från in eller utsida, olåst vill säga.

Lär väl gå att hitta någon sprängskiss på dörren o sen vispa runt med en trådgalge eller vad som passar bra. Dubbellåsning = att innerhandtaget kopplas ifrån efter en stund efter låsning är inget nytt så oklart om det hjälper att dra i något.

Annars brukar låssmeder och vissa bärgare vara rätt vassa på det där =)

Man har ingenstans att komma åt som jag sett det på sprängskisserna. Man kommer åt låset om man lossar motorn till elhissen som sitter på en plåt men som sagt den kan inte plockas kort efter den lossas om inte rutan först lossas och det måste göras i nerkört läge.

Har talat med bärgaren som också äger bilverkstaden men han säger att det inte är lätt, sen är hela låskistan inplastad så man måste få bort plasten innan man kan komma åt nåt.

Just sånt här gör mig väldigt anti mot moderna saker med system där man inte verkat ha en tanke på att måt kan gå sönder. Nån form av nödöppning tycker jag att man borde ha om man får kabelbrott eller styrdonet går sönder.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back