Bilrelaterade diskussioner

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite film från platsen:

Alltså, det är ju inte bara ett fåtal idioter som kunnat skapa allt detta. Det krävs ett kollektivt brist på ansvar där en majoritet väljer att bortse från kravet att man skall anpassa hastigheten efter väglag, sikt och trafikintensitet.
Avstånd, avstånd och avstånd. Samt en del talanglöshet och okunnighet om hur bilens lysen fungerar och hur man allmänt kör på ett aktivt och säkert sätt. Och vissa fordon och däck ska inte användas under vintern. De där krockarna är helt och hållet förarnas fel. Om jag klantar till det, inte skyller jag på väglag och sikt, utan det är jag själv som inte kunnat hantera saken och kanske inte varit helt hundra på fordonet och hur det beter sig.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oljebyte på Skoda CFHC-motor... 2,5h i kylan ute. Själva bytet går fort, men att lossa skyddet under och flytta på slangar ovanpå motorn för att komma åt isatsfiltret, det tar en stund. Och rengöra och leta fram rätt verktyg och smörja upp rostiga skruvar så de går lättare nästa gång. Avslutade med att nolla SRI med VCDS och kolla felkoder i övrigt (fanns några gamla rester från sånt som nu är fixat). Oljenivån var dock helt perfekt på första fyllningen. Jo och så kollade jag upp lufttryck i däcken och resten av vätskor så vi kan rulla på några mil nu under veckan.

Ca ett halvår till nästa gång gissar jag. Bilen rullar ungefär 1500 mil på 6 månader.

Köpte förresten en laddare för 370 eller nåt på ÖoB. Väldigt nöjd så här långt. Samma funktioner som Ctek för en bråkdel av priset. Den fixade dock inte att motionera upp åkgräsklipparens döda batteri - det gör inte heller de andra smarta laddarna, utan man får tvinga in ström först med gammal teknik och sen köra ny laddare under någon vecka. Eller så har man underhållsladdning på oftare... Man kan göra så med IMG_20250207_131253749.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Samtliga restpunkter från besiktningen fixade. P-ljus fram med rätt kulör (6000K istf 8000K), avgasläckage vid ena ljuddämparen (blev alltså mätfel och egentligen inget fel på bilen ), men bara temporärt då jag nog ska kapa och fixa rakrör för mer V8-muller. Och så äntligen fått bromssköldarna så jag får ditt nya backar till parkeringsbromsen och byter allt innanmäte och smörjer upp. Hittade en tysk på Youtube som visar exakt hur man bäst kalibrerar in dem så de tar hårt och jämnt. Det är ju inte automatiskt justerande backar till handbromsen och färdbroms är skiva förstås...

Mycket rost under och på bakdörrarna, så det finns att ta tag i om inte hela bilen ska falla i bitar på några år.IMG_20250303_150449991_HDR.jpgIMG_20250303_133938747.jpgIMG_20250303_134045689_HDR.jpgIMG_20250303_135144659.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Knarrandet från kulleder mm har nästan helt försvunnit efter att jag tryckte in litiumfett i alla gummibälgar både fram och bak på X5:an. Liten smörjspruta och kanyl gjorde susen.

Men naturligtvis kommer nåt annat skit Det lilla läckaget från kylaren som pågått några månader, blev ett mer akut strilande så nu måste jag kolla konstruktionen om det går att täta med metallspackel eller bita ihop och byta hela kylaren (läcker på vänster sida mellan plast och metall uppe på kanten - oklart hur det är konstruerat).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Knarrandet från kulleder mm har nästan helt försvunnit efter att jag tryckte in litiumfett i alla gummibälgar både fram och bak på X5:an. Liten smörjspruta och kanyl gjorde susen.

Men naturligtvis kommer nåt annat skit Det lilla läckaget från kylaren som pågått några månader, blev ett mer akut strilande så nu måste jag kolla konstruktionen om det går att täta med metallspackel eller bita ihop och byta hela kylaren (läcker på vänster sida mellan plast och metall uppe på kanten - oklart hur det är konstruerat).

Kylaren kan ju ha inre läckage och ibland inbyggd oljekylare till växellådan. Läckage där kan snabbt ge växellådsras pga vatten i lådan och då är en ny kylare en billig försäkring mot detta…

Mvh

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kylaren kan ju ha inre läckage och ibland inbyggd oljekylare till växellådan. Läckage där kan snabbt ge växellådsras pga vatten i lådan och då är en ny kylare en billig försäkring mot detta…

Mvh
Jag får kolla det, vad som gäller för e53 med 4.4i V8 och ZF5HP24 växellåda. Kanske bäst att byta ändå för att slippa framtida problem...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ah, den där ja... Den är helt skild från vanliga kylaren tack och lov. Men jag har kollat konstruktionen och det är en gummipackning mellan kylarens aluminium och den plastkanal som går på varje sida. Har det väl börjat läcka på ett ställe, så kommer det snart mer. Garanterat original från 2003, så det är nog bara att byta helt enkelt.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Plockat ur all inredning i bilen och sanerat från mögel och 32 års skit. Bytt innertak, fullservat takluckemekanismen. Många timmars jobb men det blev väldigt fint!

Före rengöring:

IMG_8125.jpeg IMG_8129.jpeg IMG_8143.jpeg

Efter rengöring:

IMG_8175.jpeg IMG_8177.jpeg IMG_8239.jpeg IMG_8274.jpeg

Allt hopsatt nu, men missade att torka bort överblivet fett som hamnat i botten på takluckekassetten, så jag får lämna in klädseln till luckan igen. 🤓

Nästa jobb är att hitta missljud som jag jagat en stund, inget allvarligt tror jag men irriterande.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ny kylare beställd från Trodo. Är tydligen en avsedd för varmare klimat (är 40mm tjock istället för en tunnare på 25-30mm). Gör inget, då motorn gärna går varm och är konstruerad att köra med 110-114 grader ca och då ett rejält tryck i kylsystemet. Ganska typiskt BMW.

Blir till att förbereda och plocka ur den gamla och se hur lätt/svårt det är.

Noterade för övrigt att en drivaxeldamask är dålig, så jag har beställt två och kommer byta på den sida den gått sönder (besiktning för 1,5 månad sedan drygt och då var det inget de märkte). Inget jättejobbigt arbete, men det är så tröstlöst när det inte tar slut med mekande :näsblod

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
61fa5366dcd3a9a783ea8dee08e92bcf.jpg

6fddf21ab5da87576f549458eb295d55.jpg

fb083d10f536dd3226d74c94455050d2.jpg

Sådär, nu är även oken nya. Och oj vad bränsleförbrukningen sjönk när bromsarna inte längre låg på…

Mvh

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu var den ur... Bara den nedre stora slangen som var jobbig att lossa på pga att den sitter ganska hårt och tajt till. Och sen att lossa på fästet till växellådskylaren som sitter fasthakad baktill på kylaren. I övrigt inga problem. Hittade en död sparv där inne också IMG_20250408_141751387.jpgIMG_20250408_141756143_HDR.jpgIMG_20250408_141808365.jpgIMG_20250408_150152374.jpgIMG_20250408_150155704.jpg

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Feck!

Fjäderbensskål som rostat sönder och just denna del hade jag inte koll på och köpt. Blev Expressbeställning från Meca för att få ihop Polon. Skulle ju bara byta fjädring bak när jag ändå lade om till sommarsulor IMG_20250410_083810839.jpg

Nyheter
H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...