Bilen är relativt fin. De svenska har i stort sett försvunnit. Iallafall från Stockholm. De rostiga baltiska dieslarna är numera sällsynta.
Vid de fyra senaste besiktningarna har jag fått spontan och positiva kommentarer av besiktningsmän. Det kan vara beordrat smicker för att jag ska vara kvar som kund.
Oavsett är jag glad för mina blanka papper.
Några Bra att veta har jag fått och åtgärdat.
Kul kommentar när jag besiktade en sommar med mina 16 år gamla dubbfria:
-Jodå, bilen är fin, men du borde byta däcken.
Bilverkstäder
Några bagateller förvisso.
Ifylld servicebok efter service. Nej, missat två ggr. Första gången fick jag åka tillbaka. Irriterande att lägga tid på det.
Andra gången kollade jag innan jag åkte. Gick tillbaka in.
En gång var inte servicelampan släck efter service. Nä vår laptop var urladdad igår. Vänta på parkeringen då kommer det en kille. Kl var 8.30. Det kunde de fixat innan jag kom.
”Vill du ha något annat åtgärdat i samband med service?” Ja ena bromsljuslampan.
Backade mot vägg för att kolla innan jag åkte. Gissa vad? Ej bytt.
De bytte en halvljuslampa vid service. Fick en 2a pga felaktig ljusbild. Åkte tillbaka. Lampan satt fel. Mecken fixade det gratis. Tack.
Ja det kunde besiktningsmannen eller jag fixat direkt.
Jag tvättar alltid bilen före besiktning och verkstadsbesök. Fyllde spolarvätska ända upp.
Sorterade in papperna och såg att de tagit betalt för påfyllning av spolarvätska. Åker tillbaka dagen efter och påtalar detta. Fick en ursäkt och två liter koncentrerad spolarvätska. Det var schysst av honom.
Lämnade in för att motorn misstände vid 4500 varv. Lämnade på morgonen. Vid 16 ringer en kille och säger att de ännu inte hittat något fel. De har mätt upp tändspolarna men de var ok.
Har ni kollat luftmassemätaren? Nej, bra idé sa han. (För övrigt ett väldigt vanligt fel.)
Dagen efter ringde han och berättade att bilen var klar. Märklig fråga sedan. Bilen går väldigt bra, är den chippad?
Nä? Var det också något överslätande smicker? Som Bilprovningen kör med.
Ett annat extrajobb vid service. Lycktspolningen har lagt av. Felsökning före rep. Kostar 900 kr/tim, minns inte exakt. Killen i luren sa att det kan gå fortare och då betalar du bara för tiden.
Vid uthämtning hade de (hon) inte hittat felet men jag fick höra vad de skruvat bort och mätt upp.
Jag fick tankluckan uppbruten och tanklocket försvann.
Åkte till verkstan för besiktning av skadan.
”Du borde inte åka utan tanklock” sa de.
Hade dock bara några liter kvar efter slangning.
Lämnade in för rep och lackering. De påpekade igen att det inte är bra att åka omkring utan tanklock. Tack med nu är jag här och när ni är klara ska den på service hos er.
När jag bokade service så påtalade jag att jag saknade tanklock.
När jag betalat och hämtade bilen sa den ”Bitte Tanken” som vanligt. Jag åkte och tankade. Gissa vad. Gissa en gång till. Ja, jag hade fortfarande inget tanklock.
Här var måttet rågat. Trevlig personal, absolut trevliga att prata med. Men mycke snack och jävligt lite verkstad. Jag var förbannad.
”Vi hade inget tanklock hemma.” Det var väl fan en av anledningarna till besiktningen av skadan? Se till att allt finns hemma när bilen kommer in.
Ingen sa något när jag hämtade bilen.
”Vi ringer dig när tanklocket finns hemma”
Nej jag sätter inte min fot hos er igen. Skicka det till Bromma.
Min bil är gammal. Jag kör 250-300 mil om året. Servar inte efter 1500 utan vid ca 1000. Det tar några år. Skulle boka service på nätet. Det gick inte. För gammal, slarvat med service eller importerad. Då går det inte.
Cyklade förbi och bokade kamremsbyte. Ny ung trevlig kille. Lite osäker, kollade historik mm. Kollade med verkstad och bokade in mig.
När jag kom hem ringde han och sa att Volkswagen har slutat tillverka kamremmar. Monteringssatsen finns. Vi fortsatte snacka om befintlig kamrem och att det inte finns någon åldersgräns bara mil. Vilket innebär drygt tio år till i min takt. Slöseri med min tid men en förebyggande reparation som jag skippade. Runt 8000 kr.
Som en bilbesiktningskille sa; ”Dom där går hur länge som helst bara man servar dom. Var rädd om den.” Eller något liknande.
Jag log och sög i mig. Jag gillar min bil som bekant.
Jag valde VW, VAG och Din Bil av en anledning. Jag hade läst Vi Bilägare i många år. Hade läst tester och omdömen om Passat alternativet var en Audi Avant, olika motoralternativ.
Skitlångt inlägg. En gammal gubbe och hans gamla bil, visst.
Jag vet inte om jag bara är naiv och är en dålig bilägare.