Bilrelaterade diskussioner

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Lyckades sabba en av tpms sensorerna på min sambos bil. Bmw 118 2019. Ngn som vet på rak arm hur man gifter in den nya?
Du måste läsa av frekvensen på sensorn med en speciell läsare och sen koppla upp detta instrument i OBD-uttaget och mata in värdena på varje sensor i bilen.
Gummiverkstäderna har.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tog tag i den kvarvarande trumbromsen på Polon (6N2 från 2001), så den också är ny och fräsch. Denna gång bytte jag även fjädrar mm (behöver alltså göra just den delen på andra sidan med). Cylindern var dock ok så den fick vara kvar.

Upptäckte att proceduren är att ta bort navmuttern och lyfta ur hela navet med lagret, då kommer man åt allt mycket bättre och kan ha färdigmonterat nästan allt och bara lyfta i in. 100 gånger lättare!! Men nu vet jag till andra sidan och bytet där.

Hittade däremot inget om moment för navmuttern. Den satt rejält, så drog åt ganska bra. Men det verkar som om det påverkar navet och hur lätt det rullar om man drar för mycket. Så jag vet inte riktigt... Måste kolla det där. Någon som vet?

Efter luftning så lirar det dock utmärkt och bromsar perfekt med både handbroms och fotbroms.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Du måste läsa av frekvensen på sensorn med en speciell läsare och sen koppla upp detta instrument i OBD-uttaget och mata in värdena på varje sensor i bilen.
Gummiverkstäderna har.
Tack! Misstänkte det.

Men var köper man sån här manick? Kommer inte vara den sista jag tar sönder.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tog tag i den kvarvarande trumbromsen på Polon (6N2 från 2001), så den också är ny och fräsch. Denna gång bytte jag även fjädrar mm (behöver alltså göra just den delen på andra sidan med). Cylindern var dock ok så den fick vara kvar.

Upptäckte att proceduren är att ta bort navmuttern och lyfta ur hela navet med lagret, då kommer man åt allt mycket bättre och kan ha färdigmonterat nästan allt och bara lyfta i in. 100 gånger lättare!! Men nu vet jag till andra sidan och bytet där.

Hittade däremot inget om moment för navmuttern. Den satt rejält, så drog åt ganska bra. Men det verkar som om det påverkar navet och hur lätt det rullar om man drar för mycket. Så jag vet inte riktigt... Måste kolla det där. Någon som vet?

Efter luftning så lirar det dock utmärkt och bromsar perfekt med både handbroms och fotbroms.

Låter som gamla Golfar = koniskt hjullager eller hur det var. Kontentan var väl att det skulle glappa lite men ta mig inte på orden, hållt mig från att skruva vw-crap så gott jag kunnat =) Tyvärr kör två i familjen Skoda men överlevt ännu.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Låter som gamla Golfar = koniskt hjullager eller hur det var. Kontentan var väl att det skulle glappa lite men ta mig inte på orden, hållt mig från att skruva vw-crap så gott jag kunnat =) Tyvärr kör två i familjen Skoda men överlevt ännu.
Jag hittade nu en video som sade 70Nm + 30 grader... Jag får ta isär och göra om, för det blev nog hårdare (och var hårdare innan = någon annan har varit där och mekat tidigare).

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Angående strålkastare som blir dimmiga läste jag någonstans att det kan ha och göra med uv-ljus. Billiga lampor saknade detta uv-filter i glaset vilket då gjorde att plasten reagerade.
Tjurbajs eller ej är oklart.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag hittade nu en video som sade 70Nm + 30 grader... Jag får ta isär och göra om, för det blev nog hårdare (och var hårdare innan = någon annan har varit där och mekat tidigare).
Intressant, om du orkar & kommer ihåg kan du kolla glapp/hjullager när du dragit detta.

Ena handen kl. 6 och andra kl. 12 och sen trycker/drar du växelvis.

Mest nyfiken om det är ett spel/glapp då när du gjort det by the bok som man säger :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Koniska hjullager brukade ha en bricka mellan mutter och lager, och tumregeln var att man skulle kunna flytta den med en mejsel när det var åtdraget rätt, alltså inte stumt, inte glappt...

Hjullager (på icke drivande hjul) var en bedömningssport på den tiden, men konstigt nog funkade det bra.

Jag brukade köra med "knä-stöt" och lyssna när jag hade skruvat på hjulet, man hör tydligt om det är glapp kvar, även på glapp som är så små att man inte känner dom för hand.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant, om du orkar & kommer ihåg kan du kolla glapp/hjullager när du dragit detta.

Ena handen kl. 6 och andra kl. 12 och sen trycker/drar du växelvis.

Mest nyfiken om det är ett spel/glapp då när du gjort det by the bok som man säger :)
70Nm är ju knappt något alls, men 30 grader på det innebär att det är hyfsat hårt. Dock inte så hårt som någon dragit innan. Men inget glapp. Hjulen rullar lite lättare nu, men inte så lätt som när det inte är åtdraget alls. Jag gjorde justering på båda sidorna och man behöver ju inte ens ta av hjulen, bara hissa upp för att kolla och känna (med plåtfälgar, för där kommer man åt centrum på navet).

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har jagat info om M62-motorn som sitter i min BMW. Tempmätaren går upp till mitten och ligger där den ska, men OBD-värdena har skrikit om 105-115 grader på vatten och även olja (ofta +2 grader ca på oljan). Skithögt tyckte jag och grävde i detta. Det verkar dock efter mycket läsande på amerikanska fora, vara precis så det är designat. Vid ca 113 grader öppnas en extra kylkrets med någon spänningsstyrd historia och som håller nere tempen. Den höga temperaturen ger dock högt tryck på kylarvattnet och går inte att köras trycklöst, för då kokar det i topparna på V8:an... Så det är ok mao.

Nu är det bara att leta vidare vad gäller högt lambda på ena avgassidan. Hittade inget läckage på systemet och i mitten så går rören ihop i en mellandämpare (fast kanske med separata kamrar? vet ej). Kan något mindre läckage längst bak vid ljuddämparen ge utslag? Kan en felaktig lambdasond påverka? Jag har läst värden med INPA som jag inte blir klok på, men ska kolla med ISTA också och se om jag kan läsa alla fyra sonder samtidigt. I värsta fall får jag köpa sonder på vinst och förlust och byta, det är inte mer än 500:- ca per sond och en spottstyver jämfört med vad jag lagt ut på annat... :näsblod

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag köpte mig en sån här tång för jag tänkte att jag skulle byta bränslefilter. Men det var lögn i helvete att få loss ena sidan, den sidan som har ventilen så man kan släppa tryck fick jag loss.

1739260894161.png

Bilen är en 2003 V70 2,5T. Tror ni att den här tången från Biltema kan hjälpa mig? Mer kraft att trycka ihop kopplingen?

1739260985588.png

Den här killen grymtar lika mycket som jag när jag ligger under bilen.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Tack! Misstänkte det.

Men var köper man sån här manick? Kommer inte vara den sista jag tar sönder.
Jag köpte (en lite äldre variant) av denna för ett par år sen:

Tänkte som du att den kommer att behövas lite emellanåt. Just då var största behovet att programmera Subaru Outbacken från 2015 som bara kommer ihåg en omgång däck, så en omprogrammering 2 gånger per år. Maskinen funkar till hojen också, jag fick byta en sensor (till en billig kina-kopia) då batteriet var slut i den 15 år gamla orginalsensorn. Maskinen kostar lite, men löser ett behov.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Bromsrör 700 och minst sex timmars jobb på verkstad. Hemma?

Inte så värst gammal bil.
Säger man -Kör man Tesla har man råd.
Eller gick hela budgeten till bilköpet?

Porscheägare fick höra motsvarande förr när avgassystemet kostade 18.000 (ja länge sedan) eller när sidan blivit nycklad eller suffletten blivit uppskuren.

Min sparbössa till bil fick några påpekanden när den var inne på service 2017.
Bromsrör bakre rostiga. Rek byte.
Besiktningen hade inte sett det. Det såg de inte heller 2018, 2019, 2020 eller ens 2021 när jag frågade. Besiktningskillen skattade åt verkstans påpekande. 2022, 2023 och 2024 gick bilen igenom med original bromsrör.
Även flexröret på avgassystemet var sönderrostat och är väl det fortfarande enligt en verkstad i Bromma. Jag och bilprovningen har en annan uppfattning.

Man kan skrota fossilbilar för miljöns skull. Eller så kör man vidare. För miljöns skull.
Passat -00.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Audi A3 2008 D170 hk
Hjälper en bekant med den, den gick i limp mode pga DPF var full.
Rensat dpf filter , men den går inte ur limp mode trots att sotvärden nu skall vara ok enl odbeleven.

Några tips och triks?
ODBeleven finns men inget mer avancerat än så.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag köpte mig en sån här tång för jag tänkte att jag skulle byta bränslefilter. Men det var lögn i helvete att få loss ena sidan, den sidan som har ventilen så man kan släppa tryck fick jag loss.

View attachment 510289

Bilen är en 2003 V70 2,5T. Tror ni att den här tången från Biltema kan hjälpa mig? Mer kraft att trycka ihop kopplingen?

View attachment 510290

Den här killen grymtar lika mycket som jag när jag ligger under bilen.

Vad farao heter dom där tängerna jag tyckte fanns lite varstans förr som påminner om de där fast bara enkla käftar, typ böjd näbbtång?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Audi A3 2008 D170 hk
Hjälper en bekant med den, den gick i limp mode pga DPF var full.
Rensat dpf filter , men den går inte ur limp mode trots att sotvärden nu skall vara ok enl odbeleven.

Några tips och triks?
ODBeleven finns men inget mer avancerat än så.
Man behöver troligen göra en reset för att det ska kicka igång igen. Det går att göra med VCDS (VAG COM), men troligen inte med enklare verktyg. Även så, kan det bli problem pga ändringar i firmware och tex sensorer som fortfarande är smutsiga. Om bilen gått väldigt långt och med många korta körningar, kan det vara ett helsike att få det rent nog.

Men VCDS och en sökning på nätet om hur proceduren går till, är mitt bästa förslag.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Bilen är relativt fin. De svenska har i stort sett försvunnit. Iallafall från Stockholm. De rostiga baltiska dieslarna är numera sällsynta.
Vid de fyra senaste besiktningarna har jag fått spontan och positiva kommentarer av besiktningsmän. Det kan vara beordrat smicker för att jag ska vara kvar som kund.
Oavsett är jag glad för mina blanka papper.
Några Bra att veta har jag fått och åtgärdat.
Kul kommentar när jag besiktade en sommar med mina 16 år gamla dubbfria:
-Jodå, bilen är fin, men du borde byta däcken.

Bilverkstäder
Några bagateller förvisso.
Ifylld servicebok efter service. Nej, missat två ggr. Första gången fick jag åka tillbaka. Irriterande att lägga tid på det.
Andra gången kollade jag innan jag åkte. Gick tillbaka in.
En gång var inte servicelampan släck efter service. Nä vår laptop var urladdad igår. Vänta på parkeringen då kommer det en kille. Kl var 8.30. Det kunde de fixat innan jag kom.
”Vill du ha något annat åtgärdat i samband med service?” Ja ena bromsljuslampan.
Backade mot vägg för att kolla innan jag åkte. Gissa vad? Ej bytt.

De bytte en halvljuslampa vid service. Fick en 2a pga felaktig ljusbild. Åkte tillbaka. Lampan satt fel. Mecken fixade det gratis. Tack.
Ja det kunde besiktningsmannen eller jag fixat direkt.

Jag tvättar alltid bilen före besiktning och verkstadsbesök. Fyllde spolarvätska ända upp.
Sorterade in papperna och såg att de tagit betalt för påfyllning av spolarvätska. Åker tillbaka dagen efter och påtalar detta. Fick en ursäkt och två liter koncentrerad spolarvätska. Det var schysst av honom.

Lämnade in för att motorn misstände vid 4500 varv. Lämnade på morgonen. Vid 16 ringer en kille och säger att de ännu inte hittat något fel. De har mätt upp tändspolarna men de var ok.
Har ni kollat luftmassemätaren? Nej, bra idé sa han. (För övrigt ett väldigt vanligt fel.)
Dagen efter ringde han och berättade att bilen var klar. Märklig fråga sedan. Bilen går väldigt bra, är den chippad?
Nä? Var det också något överslätande smicker? Som Bilprovningen kör med.

Ett annat extrajobb vid service. Lycktspolningen har lagt av. Felsökning före rep. Kostar 900 kr/tim, minns inte exakt. Killen i luren sa att det kan gå fortare och då betalar du bara för tiden.
Vid uthämtning hade de (hon) inte hittat felet men jag fick höra vad de skruvat bort och mätt upp.

Jag fick tankluckan uppbruten och tanklocket försvann.
Åkte till verkstan för besiktning av skadan.
”Du borde inte åka utan tanklock” sa de.
Hade dock bara några liter kvar efter slangning.

Lämnade in för rep och lackering. De påpekade igen att det inte är bra att åka omkring utan tanklock. Tack med nu är jag här och när ni är klara ska den på service hos er.
När jag bokade service så påtalade jag att jag saknade tanklock.
När jag betalat och hämtade bilen sa den ”Bitte Tanken” som vanligt. Jag åkte och tankade. Gissa vad. Gissa en gång till. Ja, jag hade fortfarande inget tanklock.
Här var måttet rågat. Trevlig personal, absolut trevliga att prata med. Men mycke snack och jävligt lite verkstad. Jag var förbannad.
”Vi hade inget tanklock hemma.” Det var väl fan en av anledningarna till besiktningen av skadan? Se till att allt finns hemma när bilen kommer in.
Ingen sa något när jag hämtade bilen.
”Vi ringer dig när tanklocket finns hemma”
Nej jag sätter inte min fot hos er igen. Skicka det till Bromma.
Min bil är gammal. Jag kör 250-300 mil om året. Servar inte efter 1500 utan vid ca 1000. Det tar några år. Skulle boka service på nätet. Det gick inte. För gammal, slarvat med service eller importerad. Då går det inte.
Cyklade förbi och bokade kamremsbyte. Ny ung trevlig kille. Lite osäker, kollade historik mm. Kollade med verkstad och bokade in mig.
När jag kom hem ringde han och sa att Volkswagen har slutat tillverka kamremmar. Monteringssatsen finns. Vi fortsatte snacka om befintlig kamrem och att det inte finns någon åldersgräns bara mil. Vilket innebär drygt tio år till i min takt. Slöseri med min tid men en förebyggande reparation som jag skippade. Runt 8000 kr.

Som en bilbesiktningskille sa; ”Dom där går hur länge som helst bara man servar dom. Var rädd om den.” Eller något liknande.
Jag log och sög i mig. Jag gillar min bil som bekant.
Jag valde VW, VAG och Din Bil av en anledning. Jag hade läst Vi Bilägare i många år. Hade läst tester och omdömen om Passat alternativet var en Audi Avant, olika motoralternativ.

Skitlångt inlägg. En gammal gubbe och hans gamla bil, visst.

Jag vet inte om jag bara är naiv och är en dålig bilägare.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Just ja, fick fast dragkrok monterad när jag köpte bilen. Reg bes.
Några månader senare hyrde jag båttrailer.
Lampor lös fel. Bytte sladd på macken samma. Åkte till bilfirman i Hammarby.
Näej det tror jag inte. Vi kan kolla. Aha…

Min polare köpte också Passat där. Visste vad han kunde få. Vinterhjul och dragkrok.
Han valde löstagbar. Frid och fröjd. Hans sambo åkte och besiktade. Jorå. En 2a. Dragkroken var inte regbesiktad.
Tillbaka till bilfirman som åtgärdade.

Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...