Enligt Flashback berodde masskrocken på stockholmare. De har dubbdäcksförbud i stan. Det i kombination med stressade småbarnsfarsor och sportlov.
Nu var jag inte där.
Kraftigt snöfall, hal körbana med snö på.
Rallydubb biter. Personbilsdubb som rullat några säsonger, mest barmark, biter inte så bra. Bilar med olika lång bromssträcka, inte bra.
Mina vinterdäck är smala, 190 bara. Riktiga bilar har 225-235 på vintern, SUV lite bredare? Dubb eller dubbfria. Det går att hålla avstånd med dubbfria. Fast kör som dom andra.
Dålig sikt. Vita bilar är vanliga och syns sämre. Många moderna bilar har små eleganta bakljus. De syns inte alls om de är avstängda. Min bil har ett dimbakljus. Man drar ut ljusvredet så lyser det. Då lyser även en lampa bredvid hastighetsmätaren. Bakljusen kan jag inte stänga av när motorn är igång.
Är det så dålig sikt så sänker jag farten.
Min telefon är i innerfickan, lurar i öronen.
På Autobahn, när farten plötsligt sänks från t ex 150 till 80, så drar sista bil i varje fil på varningsblinkersen för att varna bakomvarande. Dessa slår också på varningsblinkers. Det funkar bra även om de smäller då och då ändå.
Japp, jag gör så här hemma också. ”Parkeringsblinkersen” ni vet.
Nu var det väl 120 eller 110 där krocken skedde. Många kör skyltad hastighet. Manligt, värsta bilen, värsta tekniken, fyrhjulsdrift osv.
Andra kör långsammare, elbilar gärna i 90 när det är kallt. Många ligger kvar bakom pga dålig sikt och halka. Om de dessutom syns dåligt når det kommer bilar bakom och eller korta avstånd när det bromsas lite oväntat.
Att komma ikapp, bromsa snabbt och byta fil över snösträng kan sluta med att bilen snurrar sen bromsar alla. Det kanske var ett tag sen de körde halkbana.
Det var flera lastbilar inblandade i krocken. De såg ut att ha kört som en murbräcka in i de stillastående, eller långsamt rullande, bilarna. Deras däck?
Det där med att elbilar inblandade i krock brinner och exploderar lite hur som helst, direkt eller inom tre dygn, var det bara hittepå? Räddningstjänstens och bilbärgares utbildning? De började flytta undan bilar och rensa upp ganska tidigt.
Undrar om det blir en utredning av detta. Det görs ibland vid större olyckor.