Bilrelaterade diskussioner

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja besiktningsmannen har ju alltid rätt, säger han att bilen är jättefin så är den det, får kunden sen ett påpekande vid service så är verkstan lurendrejare allihop.

Pungt.
Jag glömde att citera dig. Du triggade mig att ge min bild.
Absolut inget mot dig, mer att visa att jag inte bara kastar skit utan belägg eller att jag är en sucker för smicker. Iallafall inte så mycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Även besiktningen kan missa ibland. Jag upptäckte själv ett dåligt hjullager strax efter min senaste besiktning när jag skulle åtgärda bromsarna.
Jag gillar ju egentligen att få bilen besiktad då och då så jag vet att jag kan känna mig trygg med den.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jadu inte för att anklaga just Sportis för något sådant, men man har ju nog råkat ut för ett och annat hos rätt väletablerade verkstäder.

Snabb ordlista bilmek - verkliga världen;
Vi har bytt vattenpumpen - du behöver byta vattenpumpen
Vi har satt by framruta - det regnar in
Du borde nog inte köra så mycket innan du ser över bränsle systemet - vi har stripat dit en icke bränslebeständig plastslang i hjulupphängningen
Det fanns ingen annan plats att montera 12v uttaget i skuffen - vi missade orginalhålet och skar upp med mattkniv 12cm bort, längst mot golvet så allt skit rinner in (det sitter inte fast heller)

Finns nog mer...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Carglas och Ryds bilglas säger att man ska åtgärda stenskott innan rutan spricker.

En polare har haft olika Vito som de bytt framruta på gång på gång. De spricker. Nu byter de endast till originalrutor på sina firmabilar.

Visst, moderna bilar har limmade rutor och de är en del av karossen. De spricker i farthinder, ojämna vägar, potthål, varmgarage och ut i kylan och vice verca. Ja inte vet jag. Kan börja med ett stenskott eller ett dubb som kommer flygande.

Jag fick ett stenskott i rutan ca 2007, det kan jag ju inte minnas exakt men bilen var rätt nyinköpt (2004). Har inte åtgärdat. Det var -30 i Sälen, står i varmgarage iofs endast 10 grader på vintern. Varmare garage på jobbet. Kör samma dåliga vägar som andra bilister i Stockholmsområdet. Fast jag väljer iofs spår även när jag kör bil. Limmad ruta med äldre konstruktion än moderna bilar med spruckna rutor.

Jag kör väl vidare oavsett var bilglasproffsen tycker. Säger en bilprovare ifrån, ja då är det det som gäller. Den har inte spruckit ännu.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Well, man har ju hållit på med bilar/mc ett antal år och visst fasen kan man missa nåt med tanke på stress (nej ingen ursäkt) men det är ytterst sällan det har hänt och jag har på 50+ år aldrig glömt att dra en oljeplugg till exempel.

Nu har vi ju ett kontrollorgan som piskar oss också och skulle bilprovningen skratta åt lite rost på ett bromsrör så skulle jag i så fall (om jag inte anmärkte på det) få en skriftlig varning, och efter tre sådana sparken.

Inga undantag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Well, man har ju hållit på med bilar/mc ett antal år och visst fasen kan man missa nåt med tanke på stress (nej ingen ursäkt) men det är ytterst sällan det har hänt och jag har på 50+ år aldrig glömt att dra en oljeplugg till exempel.

Nu har vi ju ett kontrollorgan som piskar oss också och skulle bilprovningen skratta åt lite rost på ett bromsrör så skulle jag i så fall (om jag inte anmärkte på det) få en skriftlig varning, och efter tre sådana sparken.

Inga undantag.
Jaa, fast.
Herrn är väl eventuellt liiite mer seriös än genomsnittet?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är konstigt det där, när man själv vill få igenom någon risig gammal holk, då är dom jävlarna övernitiska.

Men köper man en nybesiktad bil och sedan hittar något själv på den så är det givetvis slapptaskar som har besiktat den....

Med det sagt så fick min första bil nerslag på hjullager fram, jag åkte på Saab och fick en ny mutter och saxpinne till drivknuten och en klick blått syntetfett att kladda runt, jag bytte mutter och saxpinne och åkte tillbaka en timme senare och fick bilen godkänd.

Jag hade aldrig mer klagomål på det hjullagret
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja besiktningsmannen har ju alltid rätt, säger han att bilen är jättefin så är den det, får kunden sen ett påpekande vid service så är verkstan lurendrejare allihop.

Pungt.
Bubben ;)

Det är i två skilda världar, särru.

Den ena är för trafiksäkerhet och miljö Pungt och den andra är för, för.. föVafn ja vad har wv tillfört egentligen sedan hitlert eller om det var tvärtom?

Där twistar dom lärda skaru veta.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kanske inte hör hemma här, men jag har alltid undrat hur folk lyckas bli inblandade i masskrockar.
Sett en del filmer på Youtube från USA, där är det uteslutande mängder av idiotförare som är orsaken; nollsikt och glashalka? Gasen i botten och ligga två meter bakom framförvarande...

Nu också i Sverige:

Noterar att det verkar ligga en halv millimeter snö på marken, och här börjar mina fördomar tingla om kombinationen vinterväglag och folk från södra Sverige.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det där var några km från där jag bor. Det har varit stunder med snö och sikt 10-15 meter följt av uppehåll och vips en vägg av snö igen. Det var ganska halkigt också, men det var väl ungefär 108-109 av fordonen som inte höll avstånd enligt rådande förhållanden.

Det jag reagerade på var hur många som kör i snörök utan att ha bakljus tända. Man kan tycka att tanken skulle slå dem när de är bakom en annan släckt bil, men... Nä...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tittar man på filmerna från USA så håller dom ju 110+, trots att det snöar/är snörök och 10 meters sikt, inte en tanke på att sänka hastigheten alls.

Jag såg ett klipp där det var dimma/ånga över vägen så att det var noll-sikt, men han som filmade stod där det hade klarnat upp och han filmade bilar som kom ut ur dimman i 110 bara för att upptäcka att det var tvärstopp på vägen, dom flesta hann inte bromsa, det sa bara smack in i någon bil.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Enligt Flashback berodde masskrocken på stockholmare. De har dubbdäcksförbud i stan. Det i kombination med stressade småbarnsfarsor och sportlov.

Nu var jag inte där.
Kraftigt snöfall, hal körbana med snö på.
Rallydubb biter. Personbilsdubb som rullat några säsonger, mest barmark, biter inte så bra. Bilar med olika lång bromssträcka, inte bra.
Mina vinterdäck är smala, 190 bara. Riktiga bilar har 225-235 på vintern, SUV lite bredare? Dubb eller dubbfria. Det går att hålla avstånd med dubbfria. Fast kör som dom andra.

Dålig sikt. Vita bilar är vanliga och syns sämre. Många moderna bilar har små eleganta bakljus. De syns inte alls om de är avstängda. Min bil har ett dimbakljus. Man drar ut ljusvredet så lyser det. Då lyser även en lampa bredvid hastighetsmätaren. Bakljusen kan jag inte stänga av när motorn är igång.
Är det så dålig sikt så sänker jag farten.
Min telefon är i innerfickan, lurar i öronen.

På Autobahn, när farten plötsligt sänks från t ex 150 till 80, så drar sista bil i varje fil på varningsblinkersen för att varna bakomvarande. Dessa slår också på varningsblinkers. Det funkar bra även om de smäller då och då ändå.
Japp, jag gör så här hemma också. ”Parkeringsblinkersen” ni vet.

Nu var det väl 120 eller 110 där krocken skedde. Många kör skyltad hastighet. Manligt, värsta bilen, värsta tekniken, fyrhjulsdrift osv.
Andra kör långsammare, elbilar gärna i 90 när det är kallt. Många ligger kvar bakom pga dålig sikt och halka. Om de dessutom syns dåligt når det kommer bilar bakom och eller korta avstånd när det bromsas lite oväntat.

Att komma ikapp, bromsa snabbt och byta fil över snösträng kan sluta med att bilen snurrar sen bromsar alla. Det kanske var ett tag sen de körde halkbana.

Det var flera lastbilar inblandade i krocken. De såg ut att ha kört som en murbräcka in i de stillastående, eller långsamt rullande, bilarna. Deras däck?

Det där med att elbilar inblandade i krock brinner och exploderar lite hur som helst, direkt eller inom tre dygn, var det bara hittepå? Räddningstjänstens och bilbärgares utbildning? De började flytta undan bilar och rensa upp ganska tidigt.

Undrar om det blir en utredning av detta. Det görs ibland vid större olyckor.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Enligt Flashback berodde masskrocken på stockholmare. De har dubbdäcksförbud i stan. Det i kombination med stressade småbarnsfarsor och sportlov.

Nu var jag inte där.
Kraftigt snöfall, hal körbana med snö på.
Rallydubb biter. Personbilsdubb som rullat några säsonger, mest barmark, biter inte så bra. Bilar med olika lång bromssträcka, inte bra.
Mina vinterdäck är smala, 190 bara. Riktiga bilar har 225-235 på vintern, SUV lite bredare? Dubb eller dubbfria. Det går att hålla avstånd med dubbfria. Fast kör som dom andra.

Dålig sikt. Vita bilar är vanliga och syns sämre. Många moderna bilar har små eleganta bakljus. De syns inte alls om de är avstängda. Min bil har ett dimbakljus. Man drar ut ljusvredet så lyser det. Då lyser även en lampa bredvid hastighetsmätaren. Bakljusen kan jag inte stänga av när motorn är igång.
Är det så dålig sikt så sänker jag farten.
Min telefon är i innerfickan, lurar i öronen.

På Autobahn, när farten plötsligt sänks från t ex 150 till 80, så drar sista bil i varje fil på varningsblinkersen för att varna bakomvarande. Dessa slår också på varningsblinkers. Det funkar bra även om de smäller då och då ändå.
Japp, jag gör så här hemma också. ”Parkeringsblinkersen” ni vet.

Nu var det väl 120 eller 110 där krocken skedde. Många kör skyltad hastighet. Manligt, värsta bilen, värsta tekniken, fyrhjulsdrift osv.
Andra kör långsammare, elbilar gärna i 90 när det är kallt. Många ligger kvar bakom pga dålig sikt och halka. Om de dessutom syns dåligt når det kommer bilar bakom och eller korta avstånd när det bromsas lite oväntat.

Att komma ikapp, bromsa snabbt och byta fil över snösträng kan sluta med att bilen snurrar sen bromsar alla. Det kanske var ett tag sen de körde halkbana.

Det var flera lastbilar inblandade i krocken. De såg ut att ha kört som en murbräcka in i de stillastående, eller långsamt rullande, bilarna. Deras däck?

Det där med att elbilar inblandade i krock brinner och exploderar lite hur som helst, direkt eller inom tre dygn, var det bara hittepå? Räddningstjänstens och bilbärgares utbildning? De började flytta undan bilar och rensa upp ganska tidigt.

Undrar om det blir en utredning av detta. Det görs ibland vid större olyckor.
Alla som varit i trafikolycka får sitt lämplighetsintyg prövat av Trafikverket.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jaja det är halt ibland och, äh ni fattarrru(eng.)in¹tte.
Jag kkliver väl upp o fixar en video, klar senast 9.00.

Ok?

(det kommer bli bra, nog)

Edit; 10:00 senast, motherkortet damma till med ett poff vid rendering och webläsaren krasha ironiskt nog. Lugnt jag har släpat in en 6 kilos pulver och en snöboll så det borde...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla som varit i trafikolycka får sitt lämplighetsintyg prövat av Trafikverket.

Nej så sker inte alls. Försäkringsbolagen rapporterar inget till polisen eller några myndigheter.

Det är många olyckor där det är direkt uppenbart att ena parten gjort överträdelser som skulle ge indraget körkort men så sker nästan aldrig.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nej så sker inte alls. Försäkringsbolagen rapporterar inget till polisen eller några myndigheter.

Det är många olyckor där det är direkt uppenbart att ena parten gjort överträdelser som skulle ge indraget körkort men så sker nästan aldrig.
Han kanske menar dom som rapporteras :7peta
(..annars är det ingen olycka värd att, ju)
;)
Typ kanske.
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top