Bilsemester norra Italien

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Halloj,

Om ett par veckor ska tjejen och jag ha lite bilsemester ner till norra Italien.
Färden kommer gå i en Mini Cooper, gamla modellen där komfortabel marchhastighet är 100 knyck.
Autobahn genom Tyskland går därför bort då vi kan hålla samma fart på landsvägen som går bredvid autobahn. Det är dessutom trevligare.

Väl i Italien är bokade mål Venedig, Modena, Pisa och Rivieran. På väg hem har jag dessutom låtit meddela att vi ska tillbringa en natt vid Nürburgring och att Sara minsann inte har något annat val än att köra ett turistvarv på nordslingan.

Budgeten finns att bo alla nätter på hotell men vi kommer nog vilja varva med vingård, slott, gasthaus och liknande boendeformer. Tält kommer även att medtagas och det är planerat att campa vissa nätter.

Ni som har varit i trakterna eller på annat sätt har konkret information som kan vara värdefull får hemskt gärna tipsa! :tummenupp
Trevliga hotell, mysiga vingårdar, roliga museum, inspirerande vägsnuttar eller annat! Vilken väg är roligast att ta söderut genom Tyskland? Vilket pass ska man ta över Alperna? :va
Har ni tips på vad som bör undvikas är det givetvis också välkommet! :nicka

Thoraby

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
nopp
Venedig är kul i en två dar. Sen blir det seeeeeeegt(ganska dyrt också):tummenupp

Annars e det allt jag har o säga

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja Venedig är inte kul länge. Det är kul en kväll ungefär.

Toscana <---
Garda <--

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om ett par veckor ska tjejen och jag ha lite bilsemester ner till norra Italien.

Budgeten finns att bo alla nätter på hotell men vi kommer nog vilja varva med vingård, slott, gasthaus och liknande boendeformer.

Ni som har varit i trakterna eller på annat sätt har konkret information som kan vara värdefull får hemskt gärna tipsa! :tummenupp
Pisa ligger i Toscana och då är ni inte längre i norra Italien utan i centrala :) Då ska ni så klart sticka in i Florens. Och när niu är i Florens så har ni nära till Siena, som är nice. Och är ni i Siena så har ni bara en bit till Montepulciano som är jefla nice. (Gamla) vägen mellan Florens och Siena går genom Chianti, och där är det nice som fan också. Från Montepulciano är det rätt näta till Orvieto, som är nics som fan också. Väl där kan ni lika gärna dra in till Rom och promenera längs tiberns stränder, vilket naturligtvis är nice som fan (vilket ni säkert redan anat :D ). På väg till Florens (ni kommer norrifrån) tar ni sälvklart en avstickare till Mugello. Ligger en bit från huvudvägen mellan Bologna och Florens och är, just det, nice som fan.

Ni förstår säkert att det är lite svårt att säga något eftersom det är oklart vad ni är intresserade av, när ni kommer att vara där, hur länge ni kommer att vara där osv.

När det gäller boendet i Toscana ska ni snacka med Invitoscana. De fixar mycket bättre boende åt er än ni kan hitta själva. Det blir billigare också. Tjänsten är kostnadsfri för er. Maila på info@invitoscana.it, hemsidan är: http://www.invitoscana.it/ENG/casatoscana.html. Det går bra att maila på svenska, svaret blir på "skandinaviska".

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Venedig kan vara rätt så dyrt att bo i men jag hittade ett bra litet hotell där som kostade 30 euro/natt (vet inte om det var så billigt för att jag inte var "utlänning"). Du kan ju ringa och kolla:

Albergo Doge

Adress:
S. Croce
Lista Vecchia dei Bari
1222 Venezia

Tel: 003941717212
Tel: 0039415242192
E-mail: hoteldoge@libero.it

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09

När det gäller boendet i Toscana ska ni snacka med Invitoscana. De fixar mycket bättre boende åt er än ni kan hitta själva. Det blir billigare också.

Japp maila dom och fråga efter Tenuta Casole, asbra ställe som är nästan gratis, 17km från Mugello, 30km från Florens, vägarna i bergen där är så slingriga så vi höll på att slå knut på våran hyr-Opel. Lite halvdålig bild men det är pool och grejer.

Bifogat

• italien 136.jpg
    italien 136.jpg
    86.1 KB · Visningar: 133

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Med tanke på att italienarna troligtvis är Europas sämsta folk på att köra bil, så skulle jag nog valt en annan bil som är mer krocksäker, för risken är nog rätt stor att det kan smälla faktiskt, speciellt om man kommer som svensk och inte är van vid deras "trafikpraxis" eller trafikkultur, som, för att beskriva det milt, skiljer sig en aning från vår.

Exempel:

All vit färg på vägen är dekoration i Italien, dvs det är helt OK att köra på väggrenen, i två körfält samtidigt eller vingla mellan två, köra förbi alla stoppmarkeringar, köra över spärrområden osv, till och med polisen kör så.

När det gäller omkörningar, och här gäller det att vara vaken, så är alla medel tillåtna. Att köra om på höger eller vänster sida är inte så noga, bara man kommer förbi. Att köra om med möte är inget konstigt, mötet får helt enkelt väja. Spännande blir det när hojarna kör om bilar som håller på att köra om någon annan, med möte.

Väjningsplikt finns inte heller, det är i princip bara att köra ut på de stora vägarna där väjningsplikt egentligen råder, och så får trafikanterna på den vägen helt enkelt stanna för dig.

Blinkers finns inte i den italienska ordlistan.

I Italien parkerar man inte sina bilar, man ställer dom ifrån sig. Råkar dom stå i vägen är det upp till den som ska komma förbi att lösa det problemet.

Hastighetsbegränsningarna är oftast rätt idiotiska, och det är nog därför alla skiter i dom. Fri fart gäller i praktiken.

Ovanstående har jag iakttagit under de 120 mil som jag färdades i den italienska trafiken för ungefär 1 vecka sedan. Självklart är det här en generalisering, jag skulle tippa på att ungefär 90% av befolkningen kör som det står skrivet ovan.

Allvarligt talat tycker jag att man ska ta sig en funderare när det gäller en bilsemester i Italien. Det finns grymt många fina vägar som hade varit utmärkta hojvägar, men trafiken är vansinnig, minst sagt.
Vägen dit ner och vägen hem kan dock säkert bli mycket trevlig.
:)

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Med tanke på att italienarna troligtvis är Europas sämsta folk på att köra bil...
Jag har kört mycket i Italien. Många gånger. I hyrbilar och med egna bilar. Sammantaget har det säkert blivit några tusen mil. Jag känner inte igen något av det du beskriver. Vare sig i stad eller på landsvägarna. Det är möjligt att det är annorlunda söder om Rom, där har jag inte kört själv.

För mig har det alltid funkat hur bra som helst att köra bil där. Det kan ha att göra med att jag kör så bra :)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Med tanke på att italienarna troligtvis är Europas sämsta folk på att köra bil, så skulle jag nog valt en annan bil som är mer krocksäker, för risken är nog rätt stor att det kan smälla faktiskt, speciellt om man kommer som svensk och inte är van vid deras "trafikpraxis" eller trafikkultur, som, för att beskriva det milt, skiljer sig en aning från vår.

Exempel:

Hmm det där kan jag inte relatera till. Det var en bra beskrivnig för 10 år sedan innan de införde punktsystemet för körkortet. Det är även stor skillnad på att vara en bra bilförare och att strunta i trafikreglerna. Bättre bilförare får man leta efter (gäller för de flesta syderopeiska länderna).

Bruno Bozzetto heter en Italiensk komiker/tecknare som har gjort lite roliga grejer. Följande är en mycket bra beskrivning på Italienarna jämfört mot resten av Europa:

http://www.lifeinitaly.com/flash/

:D

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Så illa kör dom inte, men det var ganska nära att det vart bucklor ibland.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Jag har kört mycket i Italien. Många gånger. I hyrbilar och med egna bilar. Sammantaget har det säkert blivit några tusen mil. Jag känner inte igen något av det du beskriver. Vare sig i stad eller på landsvägarna. Det är möjligt att det är annorlunda söder om Rom, där har jag inte kört själv.

För mig har det alltid funkat hur bra som helst att köra bil där. Det kan ha att göra med att jag kör så bra :)

Jag har bara varit söder om Rom, är det där gränsen går? :crash
Prova att köra från Rom till Salerno så kommer du upptäcka det. Vansinnigt. Jag ska försöka att aldrig klaga på någon här hemma som kör "illa", 9/10här kör ju som gudar i jämförelse!

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har bara varit söder om Rom, är det där gränsen går? :crash
Prova att köra från Rom till Salerno så kommer du upptäcka det. Vansinnigt. Jag ska försöka att aldrig klaga på någon här hemma som kör "illa", 9/10här kör ju som gudar i jämförelse!
Haha, förmodligen har du rätt. För några år sedan åkte jag som passagerare mellan Neapel och Positano. Chauffören körde om precis var som helst, inkl totalt skymda hårnålskurvor. Det är lagom roligt när man har en bergvägg på ena sidan och ett stup på andra. Särskilt när vi mitt i kurvan fick möte med en buss eller lastbil, vilket vi fick flera gånger :näsblod :D

Fast de vi mötte såg faktiskt ut att bli förbannade över körstilen. Det var i vart fall uppenbart att de inte uppskattade den.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Haha, förmodligen har du rätt. För några år sedan åkte jag som passagerare mellan Neapel och Positano. Chauffören körde om precis var som helst, inkl totalt skymda hårnålskurvor. Det är lagom roligt när man har en bergvägg på ena sidan och ett stup på andra. Särskilt när vi mitt i kurvan fick möte med en buss eller lastbil, vilket vi fick flera gånger :näsblod :D

Fast de vi mötte såg faktiskt ut att bli förbannade över körstilen. Det var i vart fall uppenbart att de inte uppskattade den.

Jag la märke till att dom brukar tuta innan dom kör in i trånga skymda kurvor, och det betyder nått i stil med "Akta, här kommer jag, flytta er bäst ni kan!" :crash

Var nära att köra av vägen en gång på grund av detta, inte så kul att fronta med en buss direkt..

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
När denna tråd ändå har halkat in på italienska trafikregler måste jag passa på att klämma in en undran. Vem ska lämna företräde i rondeller, den som åker i rondellen eller den som är på väg in i den?
Mina medtrafikanter tutade vilt hur jag än gjorde och poliserna som ofta stod vi rondellerna vinkade glatt. Slutade med att jag körde efter devisen att störst går först. Funkade ganska bra.

Annars tycker jag att Paris är den överjävligaste plats jag provat att köra på. Kunde inte upptäcka en endaste trafikregel...

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag kan bekrefta att maanga kjoer saader i norra italien ocksaa...:gnissla

trosell

Medlem
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
1 Liter
Ta brennerpasset. passa på att svänga in till gardasjöns norra ände., fint men folkigt. sen stannar ni i innsbruck för en natt, sketatrevlig stad.

Venedig ser jag bara som ett nödvändigt ont, snacka om turistfälla.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Får tacka alla som kommit med bra tips! :)

Venedig ska vi till mest bara för att få sitta längst bar i en gondol och hångla lite. I övrigt känns det lite turistfälleaktigt.

Största delen av tiden kommer nog att läggas längs kusten mellan Pisa och Monaco innan vi styr kosan mot Milano.

Mycket lägligt har en garmin Nüvi 350 inhandlats som förhoppningsvis kommer rädda oss från felkörningar, missade hotell, hugriga resenärer och soppatorsk när bilens 23-literstank tar slut... :tungan

På söndag kväll bär det av! :banana

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har oxå lagt av runt 300 mil i italien i höstas. Tycker det är grymt sköna vägar i bergen i norra italien. Söder om rom är det bara patrask och turister... specielt neapel... my god vad äcklig stad. Får ju nästan södertälje att verka som en fin stad. Men vezuviousvulkanen var ju iaf trevlig att gå upp till. Hade dock förväntat mig mer av vulkanen än lite svarta stenar och ett stort hål. Dock var ju utsikten rätt nice.

Trafikmässigt tycker jag alla där nere kör skitbra. Här i Sverige är det majoritet gamla tanter eller utfödingar som inte har något körkort... jag svär mig röd i ansiktet ibland över idioter som blockerar vägarna här. Där nere ska ALLA vara först... och det funkar faktiskt rätt bra... då alla håller bra och högt tempo. 140 på motorvägen = perfekt och helt som det ska vara.

I norr finns massa hotell eller ställen o stanna och sova på. Finns även ett grymt nice tivoli österut... kommer inte ihåg ortens namn... bara o kika på karta och leta tivoli. besök =)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Får tacka alla som kommit med bra tips! :)

Venedig ska vi till mest bara för att få sitta längst bar i en gondol och hångla lite. I övrigt känns det lite turistfälleaktigt.

Största delen av tiden kommer nog att läggas längs kusten mellan Pisa och Monaco innan vi styr kosan mot Milano.

Mycket lägligt har en garmin Nüvi 350 inhandlats som förhoppningsvis kommer rädda oss från felkörningar, missade hotell, hugriga resenärer och soppatorsk när bilens 23-literstank tar slut... :tungan

På söndag kväll bär det av! :banana

Uppdatera kartorna, jag hade min 350 med mig och det var mycket nytt som inte fanns med i den.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hoppas givetvis du tar en sväng in till Monaco. Värt att få se "bling blinget" där det lovar jag. Men som sagt, d räcker med att få se det en dag/kväll. Annars kan jag tipsa om att dra en rövare över till södra frankrike om det är vingårdar man vill åt. Toulouse kanske vidare mot Bordeuox....

Håller med övriga om Venedig. Kul att se och uppleva, men det räcker med en dag. Väldigt dyrt och turistigt... Själv har jag tältat en hel del i södra europa, bland det bästa jag gjort. Kanon att ni tar med tält, funkar uber bra!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0